Afslag på bankgaranti

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MMA24

Afslag på bankgaranti

Indlæg af MMA24 » 13.05.2013 18:05:44

Hej! Min forlovede kommer herop på Et 90 dages turist-visum den 9. juni. Vores plan har været at gifte os den 13. juli og derefter søge familiesammenføring. Vi opfylder alle krav undtagen det om den økonomiske sikkerhed. Jeg havde dog ikke troet, at det ville blive det store problem, men det blev det så. Banken ville ikke stille garantien, da de ikke mente, at min økonomi ville kunne forsøge to voksne mennesker. Jeg er pt på SU, men er færdiguddannet socialrådgiver om 3 uger. Jeg overgår derefter til dagpenge, da jeg ikke har fundet et job endnu. Jeg har endvidere fået at vide, at selv når jeg kommer ud i arbejde, så vil de ikke stille garantien, hvilket jeg ikke har nogen som helst forståelse for. Jeg får som nyuddannet socialrådgiver en udemærket løn - er da godt klar over, at vi ikke kommer til at leve som konger og baroner, men det er der vel ingen der gør i den første tid efter en FS? Vi får jo af gode grunde ikke en bedre indtægt før end min kæreste får et arbejde, men det er da bestemt ikke umuligt at leve for med et rådighedsbeløb på 9000 om måneden for 2 personer (altså, når jeg finder et job) Jeg har en fin nok økonomi nu - er aldrig i minus, selvom jeg har en kassekredit - den bliver aldrig brugt! Og jeg betaler ALTID alle mine regninger til tiden! Jeg har dog et forbrugslån hos dem, men afdrager fint på det. Jeg kan ikke helt overskue situationen lige nu - og kan derfor ikke se andre muligheder lige nu? Skal jeg lede efter en anden bank, som måske vil stille garantien? Eller er det bedst at selv få sparet pengene op? Eller kan banken også afvise at stille garantien over for kommunen, selv hvis jeg på egen hånd fremskaffer pengene, idet min økonomi ikke ændrer sig af den grund? Håber nogen kan hjælpe.. Med venlig hilsen Maja

larschr5

Re: Afslag på bankgaranti

Indlæg af larschr5 » 13.05.2013 20:01:21

Jeg tror du får mere end svært ved at finde en ny bank, der vil stille en anfordringsgaranti uden at få sikkerhed for beløbet. Især når man tager i betragtning af at du er nyuddannet og er på vej ud i arbejdsløshed. Bankerne er simpelthen ikke indstillet på at løbe den risiko.

Men det kræver selvfølgelig blot nogle møder med forskellige banker, førend du kan få afklaret om der er nogle der har en anden holdning end din nuværende bank. Det koster dig kun noget tid at finde ud af.

Den anden måde man kan stille garantien på, er ved at indbetale beløbet på en deponeringskonto som din kommune får pant i. Dvs. du skal selv spare op, eller låne af gavmilde forældre. Den form for garanti kan selv ikke din nuværende bank nægte at stille vil jeg tro. Er usikker på hvordan det forholder sig hvis du skylder din bank penge, men gør du ikke det, så er det den bedste vej at gå.

MMA24

Indlæg af MMA24 » 13.05.2013 22:25:13

Tak for svar. Ja, du har nok ret i, at det bliver svært. Men man mister jo heller ikke noget ved at forhøre sig hos andre banker. Men ja, vi må jo gå igang med at spare op - og så se, om der skulle være nogle søde familiemedlemmer, som man muligvis kunne låne af. Men jeg havde ikke lige overvejet den mulige problematik i, at banken kunne forlange de penge indbetalt på det jeg skylder dem i forvejen? Hvis de overhovedet må sige sådan?! Det er vel mit eget valg, hvad jeg bruger mine penge på, når bare de får det de skal hver måned?

soreng

Indlæg af soreng » 14.05.2013 08:36:51

MMA24 skrev:Tak for svar. Ja, du har nok ret i, at det bliver svært. Men man mister jo heller ikke noget ved at forhøre sig hos andre banker. Men ja, vi må jo gå igang med at spare op - og så se, om der skulle være nogle søde familiemedlemmer, som man muligvis kunne låne af. Men jeg havde ikke lige overvejet den mulige problematik i, at banken kunne forlange de penge indbetalt på det jeg skylder dem i forvejen? Hvis de overhovedet må sige sådan?! Det er vel mit eget valg, hvad jeg bruger mine penge på, når bare de får det de skal hver måned?
Så længe du betaler dine lån til tiden, som aftalt med banken, så tager banken jo selvfølglig ikke de penge du har stående på en anden konto til at dække lånet. Banker LEVER jo faktisk af at folk låner penge af dem. Ikke af at folk har deres penge stående hos dem. ;-)

En dårlig bankkunde (ud fra et rent økonomisk synspunkt) for en bank, er en kunde der ikke skylder banken nogle penge, og som bare har en ganske almindelig økonomi, med overskud på konti, og ikke nogle penge "bundet" i banken. Det er hvad du også kunne se med den danske banks nye kundeprogram. Hvis du har et forretningsomfang hos banken på mere end 2 mill kroner, så bliver man Eksklusiv+ kunde og får flest fordele. Det gælder jo også hvis de 2 mill kroner er i rent lån, og man ikke har så meget som een eneste krone stående positivt i banken. ;-)

MMA24

Indlæg af MMA24 » 14.05.2013 15:12:57

Hej Søren. Tak for svar. Det tænkte jeg nemlig nok. Jamen så må vi jo igang med at spare sammen - og håbe at vi får det ordnet inden en evt. ny regering kommer til magten - for så er det jo sådan noget som det her beløb der bliver ændret på igen :D

tonka

Indlæg af tonka » 22.06.2013 17:01:29

I forbindelse med ægtefællesammenføring, står der at det som hovedregel er ægtefællen i Danmark der skal stå som garant. Der kan opstå forhold der gør at ægtefællen i Danmark ikke har mulighed for at oprette en sådan en deponeringskonto, selvom ægtefællen har det beløb der kræves i sikkerhedsstillelse. Hvad gøres der i sådanne tilfælde, at bankerne ikke vil oprette en deponeringskonto, hvis man står registreret i RKI. Kan det evt. lade sig gøre at lade deponeringskontoen stå i søsters navn?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2013 06:43:44

En deponeringskonto kan ikke oprettes i en anden persons navn. Så i praksis er det nok sådan, at registrering i RKI står i vejen for, at man kan opnå FS efter de danske regler, med mindre man opfylder nogen af betingelserne for at få dispensation.

Lige som hvis der er andre af kravene, man ikke kan opfylde, kan en løsning så være at anvende EU-reglerne i stedet ved at flytte til f.eks. Sverige i en periode. Læs under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU" og "flytte tilbage til Danmark".

En anden løsning kan være at indfri den gamle gæld og komme fri af RKI, før man søger om FS.

Ninaj

Indlæg af Ninaj » 26.06.2013 10:08:38

Hej Maja

Jeg ved ikke hvilken bank du har nu, men har du forsøgt med Nordea? Jeg skiftede selv fra LSB til Nordea for ca. 5 mdr siden for at få en anfordringsgaranti, da det var billigere her. Det lykkedes da for mig, selvom jeg som udgangspunkt skal forsørge 2 voksne mennesker og en snart nyfødt på dagpenge/barselsdagpenge. Jeg ved ikke om Nordea var videre imponerede over at skulle have mig som kunde, men det lykkedes da efter lidt overtalelse og fremlæggelse af et fornuftigt (men stramt) budget. Hvis du kan vise, at du kan få tallene til at fungere og at du har gjort dig nogle tanker om situationen og fremtiden, så kan banken måske bedre acceptere det.

Held og lykke med det.

skorpion

Indlæg af skorpion » 09.07.2013 20:52:26

hvad går anfordringsgarantien ud på? Hvad skal man fortælle banken og hvad skal man fremvise? de gør det ved ikke gratis?

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 09.07.2013 22:41:37

Jeg ved ikke med anfordringsgaranti, men deponerings konto har min bank lavet gratis.

Besvar