Ansøgning forsvundet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HenrikOlesen

Ansøgning forsvundet

Indlæg af HenrikOlesen » 24.04.2013 22:57:13

Min Vietnamesiske kone afleverede en ansøgning om familiesammenføring (fa 1) og 2 ansøgninger for hendes 2 medrejsende børn (fa 6). Hun afleverede dem på den danske ambassade i Hanoi d. 10. januar. Hun betalte i alt 4500 kr. Det koster nemlig 1500 kr pr ansøgning, når de afleveres på ambassaden. Jeg afleverede min del af ansøgingen (fa 1) på en dansk politi station nogle få dage senere. Og efter nogle uger modtog jeg kvitteringsbrevet på at de havde modtaget en ansøgning om familiesammenføring og at de ville vende tilbage til sagen i løbet af 5-6 uger.

Da jeg havde ventet 8 uger ringede jeg til udlændingstyrelsen og spurgte om hvordan det gik med sagen. De sagde så, at der manglede en fa1 fra min kone. De har min ansøgning som reference og en ansøgning (fa 6) for et af børnene.

Min kone har kontaktet ambassaden, og de siger at de har sendt ansøgningerne. Og de gav hende et "case order id" (ambassaden sagsnummer). Jeg ved ikke om det kan bruges noget. Det kan det måske hvis udlændingestyrelsen vil lede efter ansøgningen.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. De kontordamer jeg kommer til at tale med, når jeg ringer til udlændingstyrelsen kan ikke hjælpe. De siger bare, at de ikke kan finde ansøgningen, når de søger på pc'en. Jeg har ringet flere gange. En af dem sagde at ambassaden skal bekræfte at vi har søgt, en anden sagde at vi skal søge igen.

Havde vi afleveret ansøgningen i Danmark, kunne vi sagtens sende ansøgningen igen. Men nu har vi jo betalt 4500 kr til ambassaden.

Jeg har sendt en email til ambasaden i Hanoi, hvor jeg beder dem sende ansøgningen igen. Jeg sendte den mandag i sidste uge og de har ikke svaret endnu. Jeg har skrevet til dem før og de plejer at svare, så jeg håber jeg får et svar på et tidspunkt. Men jeg er ikke sikker på, at de kan/vil sende den igen.

Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor udlændingestyrelsen ikke gør noget mere for at prøve at finde ansøgningen. Uanset hvordan ansøgningen er sendt burde de kunne spore den. Er den sendt som fax, må der ligge en kopi og er den sendt som post må der være track and trace på pakken. Måske kan de bruge den del (fa 6'eren) som de har modtaget til at spore resten af ansøgningen.

Er der nogen, som ved hvordan ansøgningerne bliver sendt. Bliver de sendt digitalt som fax eller email eller bliver de sendt med postvæsenet. Og er det normalt at ansøgninger bliver væk. Jeg mener at have læst her på forumet at det er sket før. Har I nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre.

soreng

Re: Ansøgning forsvundet

Indlæg af soreng » 25.04.2013 11:41:26

Altså din kone har fået et case id, så i tilfældet af at ansøgningen er blevet væk et sted imellem at ambassaden har sendt den og us har modtaget den, så er din kone nok nød til at aflevere en ny ansøgning. Hun skal jo så selvfølgelig ikke betale for det igen, men det kan sagtens blive udfaldet på jeres problemstilling.

ER ansøgningen blevet væk, må der jo afleveres en ny. US kan jo ikke behandle før det er sket. Men ja, i må starte med at få ambassaden til at bekræfte overfor us at i har søgt (det burde være let nok for ambassaden med case nummeret). Kan us så ud fra det stadigvæk ikke finde ansøgningerne, må i jo aflevere en ny på ambassaden, men denne gang dog uden at betale. Men det skal i nok lige få aftalt med ambassaden først, før i bare møder op med nyt ansøgningsskema.

HenrikOlesen

Indlæg af HenrikOlesen » 27.04.2013 10:04:33

Tak for svaret

Jeg ringer til ambassaden på mandag. Det tager for lang tid at vente på de svarer på emailen.

Så vil jeg spørge dem, om de vil sende en bekræftigelse på de har sendt ansøgningen, om de evt kan sende ansøgningen igen (hvis de har en kopi) eller sende en ny ansøgning uden at opkræve nyt gebyr.

mvh
Henrik

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 29.04.2013 12:41:03

Hejsa

Min kammerat oplevede det samme mellem den danske ambassade i Bangkok og Danmark.

Ambassaden i Bangkok sender scanner papirerne ind og sender dem til US.

Men papirerne var forsvundet i cyberspace.

Min kammerat brugte en del tid på ringe frem og tilbage mellem ambassaden og US.

Det endte med at ambassaden scannede papirerne ind igen og sendte dem til København igen. (De havde stadigvæk originalerne)

Det glædelige ved sagen, var at US erkendte behandlingstiden stadigvæk talte fra indleveringstidspunktet

hilsen Larsen

Janeiuk

Indlæg af Janeiuk » 09.05.2013 21:44:26

Noget lignende skete for min mand og jeg da vi indleverede på den danske ambassade i London - heldigvis viste det sig dog at ambassaden havde papirerne, men bare ikke havde sendt dem endnu. Vi fik således en uge efter indlevering af 150+ dokumenter et brev fra US om at det eneste de havde fået fra ambassaden var selve ansøgningen, kopi af pas og kopi af opholdskort - og at de derfor manglede masser af dokumentation. Altså var over 100 papirer forsvundet! Panik!

Efter at have talt med US kopierede vi alt igen og sendte det med kurer til US. Bagefter viste det sig så at ambassaden i London havde scannet og sendt selve ansøgningen og valgt at sende resten af dokumenterne med intern post over en uge senere - uden at informere US om at der var mere på vej....

Så jeg kan kun opfordre til at man beholder ALLE originaler ved indlevering i udlandet!

HenrikOlesen

Indlæg af HenrikOlesen » 11.05.2013 19:08:52

I sidste uge ringede jeg til ambassaden i Hanoi. De sagde at de ville kontakte udlændingestyrelsen om mandagen i denne uge. Det er en god service, selvom de godt nok ikke svarede på min email.

De har faxet ansøgningen og de har heldigvis stadig originalerne i papir udgave, så det ender forhåbentlig med at de faxer den del der mangler igen.

Jeg regner med det går i orden nu. Men jeg må hellere kontakte udlængestyrelsen på et tidspunkt for at høre om de har fået hele ansøgningen. Jeg regner ikke med at modtage nogen information fra dem. Så hvis noget er gået galt går der måneder før jeg finder ud af det, hvis ikke jeg ringer.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.05.2013 20:56:26

Heldigt for jer, at de ikke var helt forsvundet. Held og lykke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar