Hej. Jeg har en række spørgsmål vedr. selvforsørgelseskravet og praksis indenfor dette, som jeg håber der er nogen der kan svare på.
Min kæreste vil søge om familiesammenføring til sommer og jeg frygter at det står og falder på selvforsørgelseskravet.
Jeg er i øjeblikket enlig forsørger til vores fælles søn som blev født for et par måneder siden og jeg har derfor søgt om både enlig forsørger tilskud og særligt børnebidrag da min kæreste er fra Filippinerne og på ingen måde tjener nok til at hjælpe os økonomisk. Mit spørgsmål går derfor på, om dette kan blive et problem for os i forhold til at opfylde selvforsøgelseskravet? Altså er det på linje med kontanthjælp osv? Jeg har kun kunne finde noget om særbørn, hvilket vores fælles søn jo ikke falder ind under. Og får min kæreste i den forbindelse "gæld til det offentlige" hvis han får sin midlertidige opholdstilladelse?
Desuden er jeg på SU - kan vi af den årsag risikere at de vurderer at grundlaget for selvforsørgelse er ustabilt når jeg også har min søn at forsørge og mine enlig forsørgertillæg forsvinder når vi gifter os? Eller er det ok fx at fremlægge bevis for at kunne låne sig fra det indtil økonomien igen er stabil, eller er de i det hele taget ligeglade med hvordan vi har tænkt os at forsørge os selv?:)
Mvh Lea
selvforsørgelseskrav - SU og enlig forsørger
-
leamarieoesterberg
-
fundiver199
Re: selvforsørgelseskrav - SU og enlig forsørger
Selvforsørgelseskravet er reelt reduceret til et krav om, at du ikke må have modtaget ydelser efter Aktivloven i 3 år før familiesammenføringen, og heller ikke må modtage dem efter familiesammenføringen, før din mands opholdstilladelse er gjort permanent. Så nej der kigges ikke specielt på din økonomi, og det er i praksis op til jer selv, hvordan I vil få mad på bordet, så længe I bare ikke søger om kontanthjælp.
-
leamarieoesterberg
Okay og kravet om ydelser efter aktivloven gælder også selvom jeg er født som dansk statsborger ikke?
Mvh Lea
Mvh Lea
-
fundiver199
Ja det krav gælder, som de fleste andre, for alle uanset statsborgerskab.