Afslag på FS Urimeligt... godt råd ønskes!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MortenM

Afslag på FS Urimeligt... godt råd ønskes!

Indlæg af MortenM » 03.03.2013 18:45:42

Hej Alle:) Tak for et dejligt forum.

Min kæreste og jeg har desværre fået afslag på FS.

Begrundelse: Vi har ikke boet sammen mere end 18 månder.

LØGN!....

Vi har over for US dokumenteret samliv i først 18 måneder indtil 6 Feb. sidste år og så endte hendes studieopholdstilladelse og hun måtte rejse hjem den 6 FEB. Hun kommer igen til DK den 22 september sidste år og har været her lige siden (processuelt. oph.)

Nu skriver US så at de afviser sagen fordi vi har været næsten 7 måneder væk fra hinanden.... og at de i ansøgningen tager udgangspunkt i hendes ankomst til DK den 22 september. Hvorfor det? Det var jo for h... US der sendte hende hjem den 6 Feb. :(

Vi er utrolig kede af det nu.. vi havde håbet at kunne blive sammen.. Vi havde enda tænkt at gifte os.

Spørgsmålet er:

Vil det hjælpe at klage? Kan hun få lov at blive ved en klage? (hun har kun fået 14 dage og vi fik brevet efter 8 dage da vi har været væk:( ..... )

Vil det være en god ide at fremskynde bryllup? vi har været kærester i 3 år....

hvis ja. Kan man så undgå at hun skal rejse hjem allerede om 8 dage?

- En fortvivlet Morten. KBH.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på FS Urimeligt... godt råd ønskes!

Indlæg af mh1 » 03.03.2013 20:46:33

Jeg er desværre ikke særligt optimistisk mht. at en klage vil hjælpe noget. Samlivet har jo været afbrudt, og det er næppe US, der har 'sendt hende hjem', men lader til snarere at have været jer, der ikke har søgt om fs FØR hendes opholdstilladelse udløb. Ellers ville hun formodentlig kunne have fået processuelt ophold.

I kan næppe nå at blive gift indenfor 8 dage. Man skal i reglen regne med 2-3 ugers ventetid, og det er efter at man har indleveret de papirer, der skal bruges. Har din kæreste sin legaliserede eller apostille-stemplede civilstandsattest og fødselsattest klar, samt en autoriseret oversættelse af dem? Ellers er det i hvert fald 99,9% sikkert at I ikke kan nå det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2013 06:50:15

De 18 måneders samliv skal normalt have været en sammenhængende periode umiddelbart op til det tidspunkt, hvor man søger om FS. Lever man ikke op til det, så er kravet, at man skal være gift. Så afgørelsen er truffet helt efter "bogen", og der er næppe andet at gøre end at acceptere den.

Jeg har lige (gen)læst teksten om "fast samliv" på Nyidanmark, og den kunne måske godt være lidt mere uddybende, end den er. Der står således ikke noget om, hvordan man ser på samliv, der er blevet afbrudt, så på en måde kan jeg godt forstå, at I er gået "galt i byen". Og måske skulle ÆUG foreslå US at uddybe teksten med et par linier om det emne.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... samliv.htm?

soreng

Indlæg af soreng » 04.03.2013 09:35:48

MortenM skrev:Hej Alle:) Tak for et dejligt forum.

Min kæreste og jeg har desværre fået afslag på FS.

Begrundelse: Vi har ikke boet sammen mere end 18 månder.

LØGN!....
Løgn er et meget stærkt ord. Lad os nu se.
MortenM skrev:Vi har over for US dokumenteret samliv i først 18 måneder indtil 6 Feb. sidste år og så endte hendes studieopholdstilladelse og hun måtte rejse hjem den 6 FEB. Hun kommer igen til DK den 22 september sidste år og har været her lige siden (processuelt. oph.)
Nu skriver US så at de afviser sagen fordi vi har været næsten 7 måneder væk fra hinanden.... og at de i ansøgningen tager udgangspunkt i hendes ankomst til DK den 22 september. Hvorfor det? Det var jo for h... US der sendte hende hjem den 6 Feb. :(
Så har i jo heller ikke haft 18 måneders sammenhængende samliv når opholdstilladelsen kunne udstedes. Man kan jo altså heller ikke få fs på baggrund af ægteskab, hvis man dagen efter man har indleveret ansøgningen bliver sepereret. Kravet skal man jo også leve op til når opholdstilladelsen bliver udstedt.

Jeg tvivler så også på at us har sendt hende hjem. Hvis de har, er det et helt andet og større problem i har, da din kæreste jo så har opholdt sig ulovligt i landet. Ellers sender us hende ikke hjem.

At hendes opholdstilladelse udløber er altså ikke det samme som at us har sendt hende hjem, og det ER altså ikke us skyld at i ikke har sørget for at din kæreste havde en form for opholdstilladelse. Det er jo altså jer der skal søge om det. I kunne jo bare have søgt mens din kæreste havde lovligt ophold i Danmark. Så havde hun fået processuelt opholdstilladelse mens afgørelsen blev truffet, og i havde ikke fået afvist jeres ansøgning.
MortenM skrev:Vi er utrolig kede af det nu.. vi havde håbet at kunne blive sammen.. Vi havde enda tænkt at gifte os.
Er det så slemt at i nu kunne finde på at gifte jer. :-P (nej undskyld, men du får det at gifte sig til at lyde som om at det er absolut sidste udvej, efter at du har gnavet armen af, og stukket øjet ud med en sløv ske). :wink:
MortenM skrev: Spørgsmålet er:

Vil det hjælpe at klage? Kan hun få lov at blive ved en klage? (hun har kun fået 14 dage og vi fik brevet efter 8 dage da vi har været væk:( ..... )
Man får nomalt 14 dage til at forlade landet, så det er ikke noget kun. Det er reglerne.
Og nej, det vil ikke hjælpe jer at klage, hvis det i håber at opnå er at din kærestes udrejsedato bliver annuleret mens klagen bliver behandlet. Det sker normalt kun hvis der f.eks er børn involveret.
MortenM skrev:Vil det være en god ide at fremskynde bryllup? vi har været kærester i 3 år....
Ud fra tanken om at søge fs er det næsten altid bedre at være gift fremfor bare at være kærester, da dokumentationskravet er væsentligt mere håndgribeligt...Vielsesattest....Tak, det var det krav der var dokumenteret.
MortenM skrev:hvis ja. Kan man så undgå at hun skal rejse hjem allerede om 8 dage?
Nej...Hun har fået fastsat en udrejsedato, og kan derfor ikke søge fra Danmark, før hun igen er i landet på et lovligt ophold, uden en fastsat udrejsedato. Men hun kan jo altid søge fra hendes hjemland, og så stadigvæk komme og besøge dig når hun igen kan rejse ind i Schengen igen (har mindre end 90 dage i Schengen over en 6 måneders periode).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2013 11:16:34

Jeg kan godt forstå, at I er skuffede, men der er desværre kun 2 mulige løsninger for jer nu:

1) Din kæreste rejser hjem inden for den frist, hun har fået, og kommer tilbage igen om 3 måneder på et nyt visum. Til den tid gifter I jer og søger om FS igen.

2) Din kæreste rejser hjem inden for den frist, hun har fået. Du rejser ned til hende, I gifter jer i hendes land, du får ægteskabet registreret hjemme i Danmark, hun søger om FS på den danske ambassade og hun rejser til Danmark, når ansøgningen er blevet godkendt.

1) er den "nemmeste" løsning med mindst rejseaktivitet og papirarbejde, 2) er den løsning, der hurtigst fører frem til en opholdstilladelse, så hun kan begynde sit nye liv i Danmark.

Jeg ønsker jer held og lykke, uanset hvilken af de to løsninger I vælger :D

PS. Jeg kender Søren og ved derfor også, at hans svar ikke er helt så "hårdt" ment, som det måske kan lyde. Sørens budskab - som jeg opfatter det - er, at det ikke nytter noget at blive vred på US over, at de følger loven, og man selv havde misforstået indholdet i de krav, man skal leve op til.

Og det er jeg enig med Søren i. Det er bare om at komme op på hesten igen og huske det gamle ordsprog, "af skade bliver man klog men sjældent rig". Jeg kan garantere dig for, at US heller ikke synes, det er specielt formålstjenligt, at de skal behandle 2 ansøgninger om FS fra din kæreste. For dem er det jo bare dobbelt arbejde uden nogen form for samfundsmæssig værdi. Så US ville langt have foretrukket, at I havde levet op til kravene, før I søgte, så de kunne nøjes med at behandle 1 ansøgning.

soreng

Indlæg af soreng » 04.03.2013 11:21:27

fundiver199 skrev:2) Din kæreste rejser hjem inden for den frist, hun har fået. Du rejser ned til hende, I gifter jer i hendes land, du får ægteskabet registreret hjemme i Danmark, hun søger om FS på den danske ambassade og hun rejser til Danmark, når ansøgningen er blevet godkendt.
Din kæreste kan egentlig komme tilbage 3 måneder efter hun er rejst hjem også med denne løsning, da det er muligt at søge om visum nu selv om man har en ansøgning om fs liggende til behandling. ÆUG har dog ikke nogle erfaringer endnu med om dette så er let eller svært. Der er en del medarbejdere hos us der ikke engang selv er klar over denne nye regel.

Alt efter hvilket land din kæreste er fra, kan det jo også være at hun er visumfri (f.eks Amerikaner, Canadier, Brasilianer osv). Hvis det er tilfældet så har hun slet ikke noget problem med at komme tilbage om 3 måneder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2013 11:31:00

Jamen jeg kan så viderebringe den gode nyhed, at ÆUG var til dialogmøde med ledelsen i US sidste mandag, og der diskuterede vi bla. den nye visumpraksis. Der kommer et referat af mødet, så snart det er "godkendt" af US, med diverse nyttig information.

Men jeg kan allerede nu afsløre, at det ikke synes at være specielt "svært" at få et visum, selvom man har en ansøgning om ægtefællesammenføring under behandling. US skal, som der står i visumpraksisnotatet, have nået at tage stilling til, at ægteskabet hverken er proforma eller et tvangsægteskab. Og herudover vil der især blive kigget på, om ansøgeren tidligere har udvist en adfærd, hvor han/hun har ignoreret US afgørelser.

Så hvis Mortens kæreste sørger for at overholde udrejsefristen, vil US næppe mene, at det er specielt "betænkeligt" at give hende et visum, uanset om hun har en ny ansøgning om FS under behandling.

MortenM

Indlæg af MortenM » 04.03.2013 20:34:31

Hej alle.

Tak for de mange svar. :D

Vi er lidt i vildrede og tiden er en meget stressende faktor. Det går os begge på og vi er kede af det.

Nå men lidt nyt er der i sagen. Vi afleverede alt kommunikation mellem os (emailbeskedder Viber og Skype) som ny dokumentation til vore FS sagsagt. Således kan de jo se at trods det faktum vi ikke er sammen hver dag stadig er kærester og vi derved mener deres afgørelse om at samlivet er ophørt i over 6 måneder... Ærligt talt jo så kunne hun jo have været tilbage i DK allerede omkring JUNI. Men jeg er selvstændig mekaniker og der var bare ikke økonomisk råderum på det tidspunkt til at finansiere hendes rejse/forsikring og ophold. Så derfor ankommer hun først den 22 sept. Jeg fortalte ligeledes US af vi er forlovede og HAR planlagt bryllup. Så efter det er der jo ikke krav om at bevise samliv.

Det bedste der kunne ske var at de ser den røde tråd som jo er:

-Det faktum vi har været kærester i 3 år
-Vi har boet sammen i 25 måneder (den tid hun har tilbragt hjemme er self. ikke talt med)
-At vi ALTID har adlydt US afgørelser. Hun var hjemme i en periode på kun 6 uger fordi US ikke ville forlænge hendes AU-pair ophold indtil hun skulle begynde på UNI.
- At vi skal giftes i nær fremtid og deres begrundelse for afslag dermed er ligegyldig.
- Jeg er 34 år og har ALDRIG fået så meget som en bøjet 5 øre i social hjælp.

Det er godt nok en jungle af regler:(, det sætter virkeligt forholdet på prøve og viser hvor meget vi gerne vil være sammen:) Så det er sådan set positivt.

Vi fik besked at vi ikke kan gifte os inden hun tager afsted. Grundet at hendes ophold er processuelt. OK det har de så ret i.

Men vi har vores papirer her, både hendes og min civilstandsattest dem har vi fordi vi jo er forlovede.

Kan vi med disse papirer nå at blive gift i Malmø? Således at vi kan indgive en ny ansøgning inden den 11 og derved få en ny sag hvor vi ved at vi opfylder ALLE krav og hun kan få fornyet processuelt ophold.

Jeg har siden sommeren også fået lidt mere "gang i bixen" og det økonomiske grundlag for at foretage os de planlagte ting giver mere mening. Jeg har altid været stolt og vil klare mig selv.

- Mange mange hilsner Morten & jhaye

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.03.2013 20:46:20

I har nok større chancer for at nå at blive gift i Tønder end i Malmø - ikke-svenskere skal ikke regne med at få nogen særlig hurtig adgang til vielse. Tønder klarer det på under en uge:

http://www.toender.dk/Borgerlig-vielse- ... dinge.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 04.03.2013 21:31:48

Der skulle da ikke være noget i vejen for at gifte sig selvom din kæreste er på processuelt ophold. Det er også lovligt ophold, og det er hvad der kræves.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.03.2013 22:14:15

NÆHNEJ soreng - processuelt ophold ER IKKE LOVLIGT OPHOLD i den forstand, som kræves i hht. ægteskabslovens § 11a.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142461

"7. Lovligt ophold, herunder dispensation
Asylansøgere og andre udlændinge, der alene opholder sig i Danmark, mens deres sag om opholdstilladelse m.v. er under behandling (processuelt ophold), har ikke lovligt ophold i Danmark i relation til ægteskabslovens § 11 a; de kan derfor ikke indgå ægteskab i Danmark. Processuelt ophold i et andet Schengenland, f.eks. som asylansøger, medfører heller ikke lovligt ophold i Danmark."

Der kan dispenseres, men dispensation er ikke noget, man skal tage for givet at man får.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2013 22:29:48

Man har ikke "lovligt ophold" i Danmark i ægteskabslovens forstand, når man har fået fastsat en udrejsefrist. Så nej parret kan desværre ikke blive gift i Danmark i denne omgang.

Men det er selvfølgelig en mulighed at "flygte" til Sverige ved at indrejse i Sverige illegalt, gifte sig og herefter lovliggøre det ulovlige ophold ved at bo sammen i Sverige i et halvt års tid og søge opholdskort efter EU-reglerne.

Det forekommer mig bare en smule drastisk, når det trods alt kun drejer sig om, at kæresten må holde en god lang ferie i sit hjemland, hvor hun kan besøge familie og venner mm.

soreng

Indlæg af soreng » 05.03.2013 08:56:35

Så lærte man også noget i dag.

Besvar