Nygift - Næste mål hurtig FS
Nygift - Næste mål hurtig FS
Vores situation er som følger.
Min kæreste er blevet min kone efter vi har giftet os på Københavns Rådhus og vi er ved at udfylde FA1 skema om familiesammenføring.
Jeg. Født dansk statsborger. 40 år. Ejerlejlighed. Ej modtaget kontanthjælp eller lign. fra kommunen.
Min ægtefælle. Fra Sydamerika. 23 år og 10 måneder. Turistvisum udkøber medio marts 2013
Vi mødtes første gang i Sydamerika i januar 2010. Har været kærester siden og hun har besøgt mig københavn i både 2011 og 2012 på turistvisum.
Vi har begge ikke tidligere været gift og har heller ikke børn.
- Til dokumentation af min ejerlejlighed har jeg BRR medelelse samt kopi af underskrevet købsaftale fra 2004. Er det tilstrækkeligt?
- Har ikke fået bestilt dokument fra kommunen vedr. "ikke modtaget hjælp vedr. aktiv socialpolitik". Kan jeg møde op hos kommunen (musvågevej, Kbh) og få det samme dag?
- Kan sagen komme under den hurtigere "selvbetjeningsprocedure"?
- Hvor lang sagsbehandlingstid kan vi forvente?
Min kæreste er blevet min kone efter vi har giftet os på Københavns Rådhus og vi er ved at udfylde FA1 skema om familiesammenføring.
Jeg. Født dansk statsborger. 40 år. Ejerlejlighed. Ej modtaget kontanthjælp eller lign. fra kommunen.
Min ægtefælle. Fra Sydamerika. 23 år og 10 måneder. Turistvisum udkøber medio marts 2013
Vi mødtes første gang i Sydamerika i januar 2010. Har været kærester siden og hun har besøgt mig københavn i både 2011 og 2012 på turistvisum.
Vi har begge ikke tidligere været gift og har heller ikke børn.
- Til dokumentation af min ejerlejlighed har jeg BRR medelelse samt kopi af underskrevet købsaftale fra 2004. Er det tilstrækkeligt?
- Har ikke fået bestilt dokument fra kommunen vedr. "ikke modtaget hjælp vedr. aktiv socialpolitik". Kan jeg møde op hos kommunen (musvågevej, Kbh) og få det samme dag?
- Kan sagen komme under den hurtigere "selvbetjeningsprocedure"?
- Hvor lang sagsbehandlingstid kan vi forvente?
-
fundiver199
Re: Nygift - Næste mål hurtig FS
1) Det vil jeg da umiddelbart mene. Husk at kig i checklisten bagerst i de to dele af ansøgningsskemaet. Der står der, hvad I hver især skal vedlægge. Evt. tvivl kan afklares ved telefonopringning til US.
2) Formentlig ikke men spørg Kbh. Kommune.
3) Hvis I afleverer begge dele af ansøgningspakken samtidig, og al nødvendig dokumentation er vedlagt, så ja.
4) I så fald er servicemålet 3 måneder, og det kan også gå endnu hurtigere. Hvis sagen er "kompliceret", er der pr. 1. januar 2013 indført et nyt servicemål på 5 måneder.
2) Formentlig ikke men spørg Kbh. Kommune.
3) Hvis I afleverer begge dele af ansøgningspakken samtidig, og al nødvendig dokumentation er vedlagt, så ja.
4) I så fald er servicemålet 3 måneder, og det kan også gå endnu hurtigere. Hvis sagen er "kompliceret", er der pr. 1. januar 2013 indført et nyt servicemål på 5 måneder.
Det må du nok regne med at du ikke kan. Tværtimod kan du nok forvente at Københavns kommune vil være op til 2 uger om lave det for dig. Det er de tider som andre brugere er kommet med for Københavns kommune, og det var også den besked jeg selv fik da jeg i sin tid skulle bruge papirerne fra Københavns kommune.lolan13 skrev: - Har ikke fået bestilt dokument fra kommunen vedr. "ikke modtaget hjælp vedr. aktiv socialpolitik". Kan jeg møde op hos kommunen (musvågevej, Kbh) og få det samme dag?
Så skynd jer at få afleveret papirerne hos københavns kommune. Der er stadigvæk gode muligheder for at det kan nåes inden hendes visum udløber.
Tak for svar.
Har talt med ydelsesservice, kbh, per tlf idag. De har brug for skriftlig ansøgning og den er netop afsendt per mail.
Udlændingestyrelsens tlf rådgivning nikkede positivt til at jeg fremsender endelig købsaftale. Endvidere foreslår de at jeg såvidt mulight fremsender alle dokumenter samlet. Hvis ikke det er muligt kan ansøgning indgives og udtalelse fra kommunen eftersendes.
Har talt med ydelsesservice, kbh, per tlf idag. De har brug for skriftlig ansøgning og den er netop afsendt per mail.
Udlændingestyrelsens tlf rådgivning nikkede positivt til at jeg fremsender endelig købsaftale. Endvidere foreslår de at jeg såvidt mulight fremsender alle dokumenter samlet. Hvis ikke det er muligt kan ansøgning indgives og udtalelse fra kommunen eftersendes.
3 dage efter jeg fremsendte ansøgning per mail blev jeg ringet op af ydelsesservice. De accepterer ikke scannet version af ansøgning. Fik lov til at aflevere original ansøgning fysisk samme dag.
Jeg gjorde opmærksom på at min konens turistvisum udløb 2 uger senere (gul post-it seddel på ansøgning). Herefter tog det yderligere 4 hverdage før jeg modtog udfyldt skema fra ydelsesservice i min postkasse. Fin Service.
14 marts afleverede vi ansøgning om familiesammenføring hos udlændingeservice på Østerbro. Træk et nummer kl 15.08 om eftermiddagen og alligevel måtte vi vente 2 timer før vi kom til.
Min kone fik stempel i passet og vi håber på svar inden 3 måneder.
Vi vil gerne besøge venner i Sverige en weekend i april eller maj. Men vi fik at vide at min kæreste ikke lovligt kan rejse til Sverige mens hendes FS ansøgning behandles (og at hendes visum er udløbet)
Jeg gjorde opmærksom på at min konens turistvisum udløb 2 uger senere (gul post-it seddel på ansøgning). Herefter tog det yderligere 4 hverdage før jeg modtog udfyldt skema fra ydelsesservice i min postkasse. Fin Service.
14 marts afleverede vi ansøgning om familiesammenføring hos udlændingeservice på Østerbro. Træk et nummer kl 15.08 om eftermiddagen og alligevel måtte vi vente 2 timer før vi kom til.
Min kone fik stempel i passet og vi håber på svar inden 3 måneder.
Vi vil gerne besøge venner i Sverige en weekend i april eller maj. Men vi fik at vide at min kæreste ikke lovligt kan rejse til Sverige mens hendes FS ansøgning behandles (og at hendes visum er udløbet)
Kun i 2 timer...De har oppet sig i us kan jeg høre.lolan13 skrev:14 marts afleverede vi ansøgning om familiesammenføring hos udlændingeservice på Østerbro. Træk et nummer kl 15.08 om eftermiddagen og alligevel måtte vi vente 2 timer før vi kom til.
Det er jo også korrekt. Din kone har lov til at opholde sig i Danmark, og ikke i nogle andre lande. Det er jo en af bagsiderne ved processuel opholdstilladelse, som vel egentlig ikke helt kan komme bag på jer.lolan13 skrev:Vi vil gerne besøge venner i Sverige en weekend i april eller maj. Men vi fik at vide at min kæreste ikke lovligt kan rejse til Sverige mens hendes FS ansøgning behandles (og at hendes visum er udløbet)
Vi har idag modtaget "anmodning om sikkerhedsstilledelse" dateret 15 april.
Det fremgår at: "Vi har vurderet at din ægtefælle opfylder betingelserne for at få meddelt opholdstilladelse i Danmark, såfremt du stiller økonomisk sikkerhed på 50.800kr"
Det var en dejlig nyhed og hurtig ekspedition af Udlændingestyrelsen.
Det fremgår at: "Vi har vurderet at din ægtefælle opfylder betingelserne for at få meddelt opholdstilladelse i Danmark, såfremt du stiller økonomisk sikkerhed på 50.800kr"
Det var en dejlig nyhed og hurtig ekspedition af Udlændingestyrelsen.
Lolan13 må jeg spørge om I har modtaget nogle breve i mellemtiden? Eller fik I kun brevet med afgørelsen?
Tillykke med det.
@Tanja72
Normal er processen: Ansøgning modtaget, Fuldt oplyst og taget til behandling med forventet behandlingstid X, derefter sikkerhedsstilledelse og så opholdstilladelsen.
@Tanja72
Normal er processen: Ansøgning modtaget, Fuldt oplyst og taget til behandling med forventet behandlingstid X, derefter sikkerhedsstilledelse og så opholdstilladelsen.
JesperK, tak for svaret, det er jeg godt klar over
Men tænker på om de har modtaget andre breve end kvittering for modtagelse af ansøgning. Først afleverer man jo ansøgningen, derefter får man et brev om at ansøgningen er modtaget og man hører mere fra dem efter 5-6 uger. Men efter 5-6 uger, kommer der bare orienteringsbrev eller selve afgørelsen? Jeg har snakket med US, og de siger hvis man ikke har hørt noget 5 uger efter brevet, så er det højst sansynligt selve afgørelse man får. Når jeg logger på min side på nyidanmark, så står der bare ansøgning modtaget, intet andet. Og vi fik det der brev for 5 1/2 uge siden. Men hende jeg snakkede i US med, sagde at der ikke manglede noget i vores ansøgning.
Tanja,
Siden vi indgav ansøgning om FS har vi modtaget to breve fra US:
14. marts 2013 indgav vi ansøgning om FS hos udlændingestyrelsen
12. april 2013 brev fra US: "Orientering om at ansøgning om FS er taget under behandling"
- med info om sagsnr,
- at behandling sker under "selvbetjeningsmodel"
- samt at vi kan forvente afgørelse senest 14 juni 2013 om hvorvidt ægtefælle skal stille øk sikkerhed.
15 april 2013 brev fra US om "anmodning om sikkerhedsstillelse"
Siden vi indgav ansøgning om FS har vi modtaget to breve fra US:
14. marts 2013 indgav vi ansøgning om FS hos udlændingestyrelsen
12. april 2013 brev fra US: "Orientering om at ansøgning om FS er taget under behandling"
- med info om sagsnr,
- at behandling sker under "selvbetjeningsmodel"
- samt at vi kan forvente afgørelse senest 14 juni 2013 om hvorvidt ægtefælle skal stille øk sikkerhed.
15 april 2013 brev fra US om "anmodning om sikkerhedsstillelse"
Så lykkedes det:
22. maj 2013 modtog vi brev fra US om at min kone har fået opholdstilladelse.
Brevet er dateret 17. maj. 2013 og sendt som B-Post. Opholdstilladelse er givet efter udl.lovens §9,stk.1,nr.1.
Opholdstilladelsen er gyldig fra den 11. april 2013 til 11. april 2015.
22. maj 2013 modtog vi brev fra US om at min kone har fået opholdstilladelse.
Brevet er dateret 17. maj. 2013 og sendt som B-Post. Opholdstilladelse er givet efter udl.lovens §9,stk.1,nr.1.
Opholdstilladelsen er gyldig fra den 11. april 2013 til 11. april 2015.
Stort tillykke , det er da gået hurtigt ... Rigtig god vind fremover ....