Sagsbehandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lul
Indlæg: 34
Tilmeldt: 22.07.2012 13:37:01

Sagsbehandlingstid

Indlæg af Lul » 07.02.2013 19:18:31

Hej!

Jeg skriver her i håb om nogle gode råd.
Først lige et overblik over jeg og min mands situation:
Jeg er 22 år, bor i Danmark, er dansk statsborger og min mand er 24 år, dominikaner og bor i sit hjemland, Den Dominikanske Republik.
Han er netop hjemvendt efter tre måneder på turistvisum i DK, det var hans første besøg.
Vores næste træk er familiesammenføring i Danmark, først ved at ankomme med turistvisum, og så ansøge når jeg er 23 1/2 til september 2013.
Dog er jeg blevet usikker på dette, da jeg kan fornemme på min og min mands kommende sag at det er en enkeltsag, og derfor kan tage 3 måneder - det vil så sige at han skal tage tilbage og først vende mod Danmark når jeg er fyldt 24 år, til marts 2014.
Men så hørte jeg fra en bekendt, der dengang søgte med sin mand fra Honduras, at det gik rigtig hurtigt, da der ikke er mange personer fra latinamerika, eller at Danmark ikke ser disse lande som problem eller farelande.

Jeg søger derfor et godt råd i forhold til tidspunkt at søde familiesammenføring. Er det for risikabelt at søge et halvt år før i mit tilfælde eller kan man ikke stole på behandlingsfristerne?

Tak.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sagsbehandlingstid

Indlæg af soreng » 08.02.2013 11:00:39

Søger i når du er 23½ år gammel, og bliver jeres sag behandlet på 3 måneder, får din mand forlænget hans processuelle opholdstilldelse til du fylder 24 år.

Så han bliver ikke tvunget til at rejse hjem igen. De 3 måneder er jo også et service mål. Der er eksempler på personer hvor det ikke tog 3 måneder (og flere på personer hvor det tog længere). Men det er egentlig ikke så relevant for dit spørgsmål.

Men han vil stadigvæk være på processuelt ophold, så han vil være underlagt de samme begrænsninger, hvor han basalt set ikke må lave noget som helst mens han er her, før du fylder 24 år.

Besvar