Familiesammenføring efter dansk regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zainab

Familiesammenføring efter dansk regler

Indlæg af Zainab » 06.02.2013 20:26:15

Hej jeg har brug for hjælp. Jeg er 21 år gammel og er blevet forlovet skal giftes her til sommeren. Jeg er i gang med uddannelse bliver udlært i år til december og jeg ikke dansk statsborger. Hvad skal jeg gøre? ??? Jeg har ventet i lang tid til at bli'r dansk statsborger men desværre fik jeg afslag fordi jeg ikke har permanent opholdstilladelse .

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Familiesammenføring efter dansk regler

Indlæg af Durmaz » 06.02.2013 20:33:41

Det er ikke mange informationer du kommer med. Så det er svært at hjælpe dig

Hvad er dit opholdsgrundlag pt. Er du flytning, er du her på studie eller?
Kan du ikke søge om permenent opholdstilladelse, det var måske lidt forudset at du ikke ville blive godkendt da det jo er et af de krav der stilles.
hvilket land kommer din kommende ægtefælle fra
samt hvor kommer du oprindelig fra.

Hvis du læser under fs efter danske regler på US hjemmeside står der jo ligeud hvad reglerne er, læs dem til at starte med.

Zainab

Indlæg af Zainab » 06.02.2013 21:10:15

Jeg kan ikke søge om permanent opholdstilladelse fordi jeg ikke opfylder kræv. Jeg flytning og min ægtefælle kommer fra Slovakiet og er ikke Slovakiet statsborger. Jeg kan først søge om permanent opholdstilladelse når jeg får min uddannelse færdig og det bli'r i år til december. Mit spørgsmål er kan vi ikke blive gift nu til sommeren??

soreng

Indlæg af soreng » 07.02.2013 04:44:03

Der stilles krav om at du skal have permanent opholdstilladelse for at kunne få familiesammenføring efter danske regler, og umiddelbart er det at være flygtning ikke en af de faktorer der kan give dispensation for det krav.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophold.htm

Så der er nok ikke så meget at gøre før end at du får en permanent opholdstilladelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.02.2013 09:59:47

I kan sagtens gifte jer, men I vil ikke kunne komme til at bo sammen i DK umiddelbart efter.

Hvis det er så påtrængende at få papir på hinanden, så kan I gifte jer til sommer som ønsket, og så forberede alt det, der skal klares, før I kan komme til at bo sammen.

Husk, at det vil IKKE gøre nogen forskel på jeres mulighed for at blive familiesammenført, at du bliver gravid. Det skaber ikke nogen genvej.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2013 12:55:33

Det er et grundkrav for familiesammenføring, at den herboende:

1) Er dansk/nordisk statsborger
2) Har haft permanent opholdstilladelse i 3 år
3) Har opholdstilladelse som flygtning

Hvis Zainab har opholdstilladelse som flygtning, spiller det derfor ingen rolle, at hun ikke har permanent opholdstilladelse. Desværre er det bare sådan, at mange skriver i forum, at de er flygtninge. Men i realiteten er de familiesammenførte børn af flygninge, og det er i lovens forstand noget fuldstændig andet.

Desuden er der jo også en 24-års aldersgrænse, der indlysende ikke er opfyldt. Så medmindre Zainab opfylder nogle af betingelserne for dispensation, er det givet, at parret ikke kan opnå FS i Danmark foreløbig. Og jeg tror desværre, det bliver meget svært at overbevise US om, at det er umuligt for parret at bo i Slovakiet, idet Slovakiet jo er medlem af EU. Så selv hvis Zainab rent faktisk har opholdstilladelse som flygtning og ikke som familiesammenført barn, vil hun godt kunne henvises til at tage ophold i Slovakiet.

Jeg ser derfor umiddelbart ikke andet end særbørn (børn fra tidligere forhold), der kan sikre parret dispensation. Og dem har Zainab vel næppe nogen af, når hun kun er 21 år gammel.

Zainab

Indlæg af Zainab » 08.02.2013 21:15:24

Nu er jeg helt forvirret jeg er familiesammenføring. Kan jeg ikke komme i kontakt gennem tlf ned en af hvis det muligt?? Har virkelig brug for jeres hjælp , ved ikke hvad jeg skal gøre har ventet ca. 5 år og har virkelig haft mange problemer og har brug for en der kan tale med?

soreng

Indlæg af soreng » 08.02.2013 23:11:09

ÆUG's rådgivningstelefon har åbent
Mandag kl. 19-21 og fredag kl. 16-18 på telefon 23906357

Der er du velkommen til at ringe :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2013 08:23:51

Hvad er du forvirret over? Der er en 24-års aldersgrænse i Danmark for ægtefællesammenføring den såkaldte 24-års regel. Den opfylder I ikke, da du kun er 21 år. Så det må vel siges at være rimeligt klart, at ægtefællesammenføring i Danmark ikke er en mulighed for jer før tidligst om 2-3 år, når du er fyldt 24.

Og så må I jo tage stilling til, hvad I vil i stedet. At flytte sammen i Slovakiet kunne være en mulighed. Men det er klart, at når du ikke er dansk statsborger, vil du ikke have mulighed for at "fortryde" og vende tilbage til Danmark. Efter 12 måneder vil du have mistet din opholdstilladelse i Danmark og vil derefter kun have mulighed for at rejse til dit hjemland.

Alternativt kan din forlovede kigge på mulighederne for at få opholdstilladelse for at studere eller arbejde i Danmark. Det er alt sammen beskrevet på Nyidanmark.

Besvar