Afslag, hvad nu? (haster)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

DK-US

Afslag, hvad nu? (haster)

Indlæg af DK-US » 19.12.2012 08:53:12

Så fik vi brev fra US, med afslag om krav om at hun skal forlade landet senest d. 2. januar, fordi jeg har været på kontanthjælp indenfor de sidste 3 år. Der står også at min aspergers syndrom lidelse og det at jeg får medicin ikke kan føre til en ændret vurdering af sagen. Jeg skulle til at indsende min udtalelse fra min læge i dag (hvor han påpeger hvorfor jeg ikke vil kunne have et ordentlig "liv" i USA), men det giver vel ikke megen mening nu? Der står at man kan klage, men at det ikke automatisk giver ret til ophold under klagesagen.

Så… hvad nu? Vi skal jo handle ret hurtigt vil jeg tro.

closed1

Re: Afslag, hvad nu? (haster)

Indlæg af closed1 » 19.12.2012 09:26:34

Du skal klage til jm over afgørelsen straks , så må man håbe at hun får ophold under klage sagen . Så må du sende udtagelsen fra din læge til jm . Du kan klage per mail på jm@jm.dk skriv sagsnummer på mailen . Du kan også sende brevet anbefalet så har du en kvitt på at du har klaget .

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.12.2012 09:30:22

closed1 skrev:Du skal klage til jm over afgørelsen straks , så må man håbe at hun får ophold under klage sagen . Så må du sende udtagelsen fra din læge til jm . Du kan klage per mail på jm@jm.dk skriv sagsnummer på mailen . Du kan også sende brevet anbefalet så har du en kvitt på at du har klaget .
Er der noget specielt jeg skal skrive i den mail/brevet til JM?

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.12.2012 10:35:29

Jeg fandt dette i en anden tråd. Der var dog søgt efter EU-reglerne, hvor vi har søgt efter DK-reglerne. Men er det det samme der gør sig gældende?

"Det tager mere end 7 dage at formulere argumenterne i en så principiel sag, så start med allerede i dag at skrive til Justitsministeriet jævnfør klagevejledningen, at I ønsker at klage over afgørelsen, og at I beder dem bekræfte, at din kone har ret til at blive i Danmark, til de har taget stilling til klagen. Andet og mere behøver I ikke skrive i første omgang. Så går der et par måneder, hvorefter I får et brev, hvor de beder jer fremsende evt. yderligere dokumentation og bemærkninger inden for 14 dage."

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2012 13:15:04

En klage på et afslag efter danske regler kan normalt kun give udsættelse på udrejsefristen, hvis man har børn, der er vokset op i Danmark. Så din kone kommer til at forlade Danmark, og så må sagen fortsætte som en klagesag i JM. Lad os tage sagen via rådgivningsmailen, hvortil du må starte med at sende en kopi af afgørelsen, hvis du ikke har gjort det allerede.

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.12.2012 13:48:14

fundiver199 skrev:En klage på et afslag efter danske regler kan normalt kun give udsættelse på udrejsefristen, hvis man har børn, der er vokset op i Danmark. Så din kone kommer til at forlade Danmark, og så må sagen fortsætte som en klagesag i JM. Lad os tage sagen via rådgivningsmailen, hvortil du må starte med at sende en kopi af afgørelsen, hvis du ikke har gjort det allerede.
Vil der være noget i vejen for at sende JM en mail og bede om en bekræftigelse på at hun får forlænget sit ophold indtil klagen er behandlet?

Jeg kører lige ned og får afgørelsen scannet, og sender den så til rådgivningsmailen.

soreng

Indlæg af soreng » 19.12.2012 14:40:10

DK-US skrev: Vil der være noget i vejen for at sende JM en mail og bede om en bekræftigelse på at hun får forlænget sit ophold indtil klagen er behandlet?
Nej det vil der ikke ske noget ved, men de vil nok ikke bekræfte det, da en klage normalt ikke giver udsættelse på udrejsefristen.

Men der er ikke noget i vejen for at prøve at sende dem en mail, men forbered jer på at de nok giver afslag på udsættelse af udrejsefristen, og hun derfor skal være ude af landet senest den 2. januar.

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.12.2012 18:57:12

soreng skrev:
DK-US skrev: Vil der være noget i vejen for at sende JM en mail og bede om en bekræftigelse på at hun får forlænget sit ophold indtil klagen er behandlet?
Nej det vil der ikke ske noget ved, men de vil nok ikke bekræfte det, da en klage normalt ikke giver udsættelse på udrejsefristen.

Men der er ikke noget i vejen for at prøve at sende dem en mail, men forbered jer på at de nok giver afslag på udsættelse af udrejsefristen, og hun derfor skal være ude af landet senest den 2. januar.
Okay. Jeg sender dem en mail sammen med en PDF med en udtalelse fra min læge hvorfor jeg ikke kan bo i USA. Den fik jeg med henblik på at styrke vores sag ved US, men det er jo ligesom for sent nu.

soreng

Indlæg af soreng » 20.12.2012 09:05:00

DK-US skrev:
soreng skrev:

Okay. Jeg sender dem en mail sammen med en PDF med en udtalelse fra min læge hvorfor jeg ikke kan bo i USA. Den fik jeg med henblik på at styrke vores sag ved US, men det er jo ligesom for sent nu.
Ja lidt...Den udtalelse skulle i nok have skaffet før. Ikke af en udtalelse fra din læge nødvendigvis vil ændre så meget. us kræver en del for at give dispensation på baggrund af alvorlig sygdom. Så det jeg har hørt er at vi er oppe og snakke udtalelser fra flere forskellige eksperter indenfor området (en læge er mere en helbreds generalist).

DK-US

Indlæg af DK-US » 20.12.2012 09:40:50

soreng skrev:
DK-US skrev:
soreng skrev: Nej det vil der ikke ske noget ved, men de vil nok ikke bekræfte det, da en klage normalt ikke giver udsættelse på udrejsefristen.

Ja lidt...Den udtalelse skulle i nok have skaffet før. Ikke af en udtalelse fra din læge nødvendigvis vil ændre så meget. us kræver en del for at give dispensation på baggrund af alvorlig sygdom. Så det jeg har hørt er at vi er oppe og snakke udtalelser fra flere forskellige eksperter indenfor området (en læge er mere en helbreds generalist).
Da vi for 32 dage siden søgte om fs, medsendte jeg også udtalelsen fra den psykiater som var med til at give mig min førtidspension i sin tid. Jeg havde slet ikke forestillet mig at vi ville få afslag så hurtigt.

soreng

Indlæg af soreng » 20.12.2012 10:06:04

Du har tidligere i en anden tråd fået et bud på hvad der skal til for at få dispensation pga alvorlig sygdom/handicap, og for at det er uoverstigelig forhindring for jer at bo i USA.

Nu kender jeg af gode grund ikke indeholdet af udtalelsen fra psykiateren og lægen, men jeg kan da godt tvivle på at de har udtalt at det er en uoverstigelig forhindring for dig at bo i USA (ikke at det vil være bedst for dig at bo i Danmark, men en uoverstigelig forhindring for dig at bo i USA). Jeg går ud fra at USA både har psykiatere og den medicin som du modtager også kan købes i USA. At det vil være dyrere for jer end hvis i var i Danmark med de tilskud som man kan få herhjemme, er i sig selv ikke en uoverstigelig forhindring.

Men alt det har været vendt i en anden tråd. Men at us vender tilbage med et afslag efter 32 dage, tyder jo ikke ligefrem på at den udtalelse som din psykiater har skrevet ændrer noget helt fundamentalt i forhold til ansøgningen.

Men ja send tingene til jm i en klage, men forbered jer på at din kone nok skal overholde den udrejsefrist hun allerede har fået stillet, og derfor må vente i USA eller et andet land udenfor schengen mens jeres klage bliver behandlet.

DK-US

Indlæg af DK-US » 20.12.2012 10:21:17

soreng skrev:Du har tidligere i en anden tråd fået et bud på hvad der skal til for at få dispensation pga alvorlig sygdom/handicap, og for at det er uoverstigelig forhindring for jer at bo i USA.

Nu kender jeg af gode grund ikke indeholdet af udtalelsen fra psykiateren og lægen, men jeg kan da godt tvivle på at de har udtalt at det er en uoverstigelig forhindring for dig at bo i USA (ikke at det vil være bedst for dig at bo i Danmark, men en uoverstigelig forhindring for dig at bo i USA). Jeg går ud fra at USA både har psykiatere og den medicin som du modtager også kan købes i USA. At det vil være dyrere for jer end hvis i var i Danmark med de tilskud som man kan få herhjemme, er i sig selv ikke en uoverstigelig forhindring.

Men alt det har været vendt i en anden tråd. Men at us vender tilbage med et afslag efter 32 dage, tyder jo ikke ligefrem på at den udtalelse som din psykiater har skrevet ændrer noget helt fundamentalt i forhold til ansøgningen.

Men ja send tingene til jm i en klage, men forbered jer på at din kone nok skal overholde den udrejsefrist hun allerede har fået stillet, og derfor må vente i USA eller et andet land udenfor schengen mens jeres klage bliver behandlet.
Ja det husker jeg. Jeg har netop sendt klagen til JM, så vi håber men forbereder os.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2012 13:02:45

Den hurtige afgørelse i jeres sag skyldes nok, at sagsbehandlingen foregår i flere trin, og at det første trin er at tage stilling til, om der kan gives dispensation. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt for jer, hvis I havde håbet på et mere langvarigt processuelt ophold. Men kan man jo ikke tillade sig at brokke sig over, at US arbejder hurtigt

Jeg har set udtalelsen fra din læge nu og må sige, at efter min opfattelse er den næppe tilstrækkelig til, at der kan gives dispensation efter den praksis, der følges i dag. Jeg ser derfor mere jeres sag som en principsag, hvor man kan forsøge at få indført en proportionalitetsvurdering i FS-sager, som ikke foregår i dag, selvom den formentlig burde gøre det.

Og sådanne mere principielle spørgsmål om praksisændringer hører nok alligevel ikke hjemme i US men derimod i det nye Udlændingenævn, der starter sit arbejde 1. januar 2013, eller ved domstolene. Så på en måde er det fint, at US har arbejdet hurtigt, idet deres afgørelse er en forudsætning for, at vi kan komme videre med sagen der, hvor den bør føres.

DK-US

Indlæg af DK-US » 20.12.2012 13:05:49

fundiver199 skrev:Den hurtige afgørelse i jeres sag skyldes nok, at sagsbehandlingen foregår i flere trin, og at det første trin er at tage stilling til, om der kan gives dispensation. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt for jer, hvis I havde håbet på et mere langvarigt processuelt ophold. Men kan man jo ikke tillade sig at brokke sig over, at US arbejder hurtigt

Jeg har set udtalelsen fra din læge nu og må sige, at efter min opfattelse er den næppe tilstrækkelig til, at der kan gives dispensation efter den praksis, der følges i dag. Jeg ser derfor mere jeres sag som en principsag, hvor man kan forsøge at få indført en proportionalitetsvurdering i FS-sager, som ikke foregår i dag, selvom den formentlig burde gøre det.

Og sådanne mere principielle spørgsmål om praksisændringer hører nok alligevel ikke hjemme i US men derimod i det nye Udlændingenævn, der starter sit arbejde 1. januar 2013, eller ved domstolene. Så på en måde er det fint, at US har arbejdet hurtigt, idet deres afgørelse er en forudsætning for, at vi kan komme videre med sagen der, hvor den bør føres.
Okay. Tak skal du have!

kocum1

Indlæg af kocum1 » 23.02.2013 18:41:55

Hej jeg har boaet i Sverige i fire måneder og jeg vil flytte til Danmark og jeg er førtidspension fra Dan mark kan jeg søge nu, er det nok eller skal jeg vente lidt mere tide, jeg har betalt siden november husleje og boet herop i fire måneder og jeg har samlet kvittering fra december men jag har betalt husleje og el fra november kan jeg søge nu er der konsekvenser med at jeg får afslag fra us. I dk, skal jeg vente 7 måneder hvis jeg for afslag håber på at i vil hjælpe mig.

Besvar