Afslag på FS.. hvad nu ????
-
whatistalib
Afslag på FS.. hvad nu ????
Hey
Vi har lige fået afslag på FS... Jeg har boet her i 21 år, men har ikke danskstatsborgerskab.
Der står at der er lagt vægt på at jeg har fået kontanthjælp inden for de 3 år, som man ikke må have, for at kunne søge.. Det er tilbage i 2010 hvor jeg blev sagt op fra arbejde.. så prøvede jeg at blive selvstændig, men det gik i vasken og jeg levede af min opsparing.Så valgte jeg at starte på en uddannelse, men der var lige 3 måneder til den startede, før jeg kunne få SU... så jeg har fået kontant hjælp i de 3 måneder...
Vi har 2 børn.. et på knap 2 år og et på 3 måneder..
Konen har en udrejsefrist på 6 dage nu...
HVAD kan vi gøre nu ???? - mine børn skal IKKE ud af landet.. de har ingen fremtid i hjemlandet...
Har tænkte mig at klage over afgørelsen
tak !
Vi har lige fået afslag på FS... Jeg har boet her i 21 år, men har ikke danskstatsborgerskab.
Der står at der er lagt vægt på at jeg har fået kontanthjælp inden for de 3 år, som man ikke må have, for at kunne søge.. Det er tilbage i 2010 hvor jeg blev sagt op fra arbejde.. så prøvede jeg at blive selvstændig, men det gik i vasken og jeg levede af min opsparing.Så valgte jeg at starte på en uddannelse, men der var lige 3 måneder til den startede, før jeg kunne få SU... så jeg har fået kontant hjælp i de 3 måneder...
HVAD kan vi gøre nu ???? - mine børn skal IKKE ud af landet.. de har ingen fremtid i hjemlandet...
tak !
Re: Afslag på FS.. hvad nu ????
Hvilket statsborgerskab har du? Og din ægtefælle?
-
whatistalib
Afghansk.skaanebo skrev:Hvilket statsborgerskab har du? Og din ægtefælle?
1) Det vil ikke hjælpe dig at klage over afgørelsen, med mindre at du i klagen kan komme med nye oplysninger som vil kunne give anledning til en dispensation. Bliver jeres klage bedømt til udelukkende at have det formål at udsætte din kones udrejse, og altså ikke tilføjer nye oplysninger, vil det kunne resulterer i at din kone får visumkarantæne i op til 5 år...Og det løser jo altså bestemt ikke nogle af jeres problemer.whatistalib skrev:Hey
tak !
Jeres børns alder på 2 år og 3 måneder gør ikke den helt store forskel. De er for unge til at kunne siges at have en selvstændig tilknytning til Danmark, så set fra Danmark's synsvinkel vil de kunne vokse op lige så godt i Afganistan som i Danmark. En undtagelse er jo så hvis du f.eks af en eller anden grund ikke KAN bosætte dig i Afganistan, og det skal der jo så tages hensyn til, og det kan i så klage over.
Hvis du/i vil klage, så skal i klage med en begrundelse som kan give dispensation for de gældende regler. Det kan eksempelvis være hvis det ikker er MULIGT for jer et leve i Afganistan. Ikke at i bare har mest lyst til at leve i Danmark.
Kravet om ikke at have måtte modtage kontanthjælp indenfor de seneste 3 år er et krav som i burde have været bevidst om allerede inden i søgte, da det jo ikke er noget som us ligger skjul på.
-
whatistalib
Tak for dit svar Søren.
Grunden til vi søgte FS, var at vi tog en anden indgangsvinkel til det hele. Hun søgte asyl først og ved afslag der, skrev US, at der var e chance hvis vi prøvede FS. Det gjorde vi så og fik samme resultat.
Jeg ved ikke om følgende kan have en betydning for evt. en klage, men jeg prøver og folk må gerne komme med indputs, hvis de kan se, at det vil påvirke klagen på både negativ og positivt.
Grunde til vi ikke kan leve i Afghanistan:
- Kone og børnene har INGEN forsørgelsegrundlag i Afg.
- umuligt for min kone at få arbejde i Afg.
- ingen fremtid for børnene
- INGEN familie der kan tage sig af min kone og børnene - ekstreme fattige
- ret stor sansynlighed for pengeafpresning grundet at jeg bor i EU.
. kidnapning af kone pga. folk har kendskab til at jeg bor i EU (forlængelse af hendes asylsag)
- det samme gældende for mig hvis jeg flytter derned
- jeg har ingen tilknytning til Afg. ud over min kone
- jeg har boet har i 21 år
- har arbejdet og betalt skat
- arbejder stadig og igang med en uddannelse
Skulle det mod forventning ikke hjælpe på noget, så er der ikke andet en FUJ.
Grunden til vi søgte FS, var at vi tog en anden indgangsvinkel til det hele. Hun søgte asyl først og ved afslag der, skrev US, at der var e chance hvis vi prøvede FS. Det gjorde vi så og fik samme resultat.
Jeg ved ikke om følgende kan have en betydning for evt. en klage, men jeg prøver og folk må gerne komme med indputs, hvis de kan se, at det vil påvirke klagen på både negativ og positivt.
Grunde til vi ikke kan leve i Afghanistan:
- Kone og børnene har INGEN forsørgelsegrundlag i Afg.
- umuligt for min kone at få arbejde i Afg.
- ingen fremtid for børnene
- INGEN familie der kan tage sig af min kone og børnene - ekstreme fattige
- ret stor sansynlighed for pengeafpresning grundet at jeg bor i EU.
. kidnapning af kone pga. folk har kendskab til at jeg bor i EU (forlængelse af hendes asylsag)
- det samme gældende for mig hvis jeg flytter derned
- jeg har ingen tilknytning til Afg. ud over min kone
- jeg har boet har i 21 år
- har arbejdet og betalt skat
- arbejder stadig og igang med en uddannelse
Skulle det mod forventning ikke hjælpe på noget, så er der ikke andet en FUJ.
Når du læser mine meget kortfattede svar, så husk lige at jeg ikke giver udtryk for min mening om de enkelte punkter, men bare "leger" djævlens advokat på de punkter du har listet.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... rgelse.htm
Er ikke en gyldig grund.whatistalib skrev:- Kone og børnene har INGEN forsørgelsegrundlag i Afg.
Er ikke en gyldig grund...Det samme vil du kunne sige om Danmark.whatistalib skrev:- umuligt for min kone at få arbejde i Afg.
Er ikke en gyldig grund...Masser af børn vokser pt op i Afganistan.whatistalib skrev:- ingen fremtid for børnene
Er ikke en gyldig grund.whatistalib skrev:- INGEN familie der kan tage sig af min kone og børnene - ekstreme fattige
Er ikke en gyldig grund...Du kan jo bare vælge også at flytte til Afganistan.whatistalib skrev:- ret stor sansynlighed for pengeafpresning grundet at jeg bor i EU.
Er ikke en gyldig grund...Du kan jo bare vælge også at flytte til Afganistan, og der er allerede ved afvisningen af asylsagen blevet bedømt på at din kone ikke er i en speciel fare i Afganistan.whatistalib skrev:. kidnapning af kone pga. folk har kendskab til at jeg bor i EU (forlængelse af hendes asylsag)
Hvorfor skulle du have større risiko for kidnapning hvis du flytter til Afganistan? Under alle omstændigheder er det svært at forestille sig at us skulle mene at der er en overhængende risiko når nu de ikke mente at din kone var i fare.whatistalib skrev:- det samme gældende for mig hvis jeg flytter derned
Din kone har ingen tilknytning til Danmark foruden dig.whatistalib skrev:- jeg har ingen tilknytning til Afg. ud over min kone
Det er jo så ikke noget der kan give grundlag for dispensation.whatistalib skrev:- jeg har boet har i 21 år
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... rgelse.htm
Det er jo så ikke noget der kan give grundlag for dispensation. Ellers kan næsten alle der ansøger jo få dispensation for reglerne.whatistalib skrev:- har arbejdet og betalt skat
Det er jo så ikke noget der kan give grundlag for dispensation. Ellers kan næsten alle der ansøger jo få dispensation for reglerne.whatistalib skrev:- arbejder stadig og igang med en uddannelse
Ikke når hun har fået fastsat en udrejsedato. Så kan hun/i ikke ansøge om en opholdstilladelse fra Danmark af, men skal ansøge fra hendes hjemland.whatistalib skrev:Skulle det mod forventning ikke hjælpe på noget, så er der ikke andet en FUJ.
Hvis I vil søge efter danske regler, må I vente, indtil du har været fri af kontanthjælp i 3 år.
Du kan også overveje, om det ikke var en ide at søge om dansk statsborgerskab. Derved vil EU-reglerne jo også være en mulighed. Men her og nu er eneste løsning at rejse hjem til Afghanistan.
Du kan også overveje, om det ikke var en ide at søge om dansk statsborgerskab. Derved vil EU-reglerne jo også være en mulighed. Men her og nu er eneste løsning at rejse hjem til Afghanistan.
-
whatistalib
Hey
Jeg kan sagtens følge "djævlens advokat"
Så tyder det jo på, at der reelt igen muligheder er. Ikke andet end vi kan genindsende en ansøgning, når vi når de 3 år mht. ydelsen inden for den 3årig periode.
det jeg mener med FUJ er Flygtning Under Jorden, som jeg har læst om, de kan rådgive NÅR man er under jorden, og ikke en rådgivning til hvordan.
Jeg har et pr spørgsmål mere:
1) Kan de smide min kone ud, når hun IKKE har et pas klar inden for de 6 dage. Det blev taget af politiet?? da hun søgte asyl og ikke har set det endnu.
2) Da min børn har opholdstilladelse, er der så mulighed for at de kan fjerne dem eller andet, hvis de er hjemme hos mig selvom deres mor ikke er der?
Jeg kan sagtens følge "djævlens advokat"
Så tyder det jo på, at der reelt igen muligheder er. Ikke andet end vi kan genindsende en ansøgning, når vi når de 3 år mht. ydelsen inden for den 3årig periode.
det jeg mener med FUJ er Flygtning Under Jorden, som jeg har læst om, de kan rådgive NÅR man er under jorden, og ikke en rådgivning til hvordan.
Jeg har et pr spørgsmål mere:
1) Kan de smide min kone ud, når hun IKKE har et pas klar inden for de 6 dage. Det blev taget af politiet?? da hun søgte asyl og ikke har set det endnu.
2) Da min børn har opholdstilladelse, er der så mulighed for at de kan fjerne dem eller andet, hvis de er hjemme hos mig selvom deres mor ikke er der?
Det bliver svært i Danmark, hvis du/i ikke kan komme med nye oplysninger i jeres sag, der kan retfærdiggøre en klage...Der er jo selvfølglig den helt oplagte mulighed for jer til at bo sammen, at i bor sammen i Afganistan.whatistalib skrev: Så tyder det jo på, at der reelt igen muligheder er. Ikke andet end vi kan genindsende en ansøgning, når vi når de 3 år mht. ydelsen inden for den 3årig periode.
Det er jo selvfølglig jeres valg...Men det vil, med næsten 100% sikkerhed, på sigt skabe flere problemer for jer end det vil løse.whatistalib skrev:det jeg mener med FUJ er Flygtning Under Jorden, som jeg har læst om, de kan rådgive NÅR man er under jorden, og ikke en rådgivning til hvordan.
Så kan hun vel få det igen af politiet...Hun bliver først "smidt" ud, hvis hun vælger ikke at overholde hendes udrejsefrist, med den visumkarantæne som så følger, så hun ikke engang vil kunne komme til Danmark på besøg hver 3. måned.whatistalib skrev:1) Kan de smide min kone ud, når hun IKKE har et pas klar inden for de 6 dage. Det blev taget af politiet?? da hun søgte asyl og ikke har set det endnu.
Den danske stat blander sig som udgangspunkt ikke i hvor børnene bor, så længere begge forældre er enige om det.whatistalib skrev:2) Da min børn har opholdstilladelse, er der så mulighed for at de kan fjerne dem eller andet, hvis de er hjemme hos mig selvom deres mor ikke er der?
-
whatistalib
Kan først søge danskstatsborgerskab om nogle år.skaanebo skrev:Hvis I vil søge efter danske regler, må I vente, indtil du har været fri af kontanthjælp i 3 år.
Ja, det ser kun skidt ud, men problemet er, at mine børn ikke kan klare sig dernede. :-/
Ellers var der ikke noget for, at jeg kunne sende hende hjem med en pose penge.
Og hvis det er noget der er beviseligt, og ikke kun er noget som du mener/tror, så er det jo noget som us skal tage med i deres betragtning.whatistalib skrev:Ja, det ser kun skidt ud, men problemet er, at mine børn ikke kan klare sig dernede. :-/
Men jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forestille sig at dine børn ikke vil kunne overleve at vokse op i Afganistan, når de kun er 9 måneder og knapt 2 år gamle.
Det er der altså masser af Afganske børn der gør hver eneste dag.
Jeg kan for så vidt sagtens forstå at i helst vil bo sammen i Danmark, men derfra og så til at sige at i ikke KAN leve sammen i Afganistan er noget helt andet. Der er som jeg kan se det ikke nogen grund til at i ikke KAN leve sammen i Afganistan. Så at lade være med at bo sammen i Afganistan er jo så også et valg.
-
whatistalib
Det bliver svært at bevise, da man ikke lige kan få noget på skrift dernede fra. Men kræves der skiftlige beviser, må vi prøve at skaffe dem.
Vi har besluttet at anke, og argumenter med det vi har.
takker.
evt. kan jeg skrive svaret herinde, hvis der er andre i samme situation.
Vi har besluttet at anke, og argumenter med det vi har.
takker.
evt. kan jeg skrive svaret herinde, hvis der er andre i samme situation.
Du bør helt klart have fat i en advokat til at skrive en klage for jer, hvis I skal gøre jer noget håb om at få medhold med en klage.
Det er ikke noget krav om skriftlige beviser for alt når man afleverer en klage. Skriftlige beviser gøre selvfølgelig at en bevisbyrde er lettere at løfte.whatistalib skrev:Det bliver svært at bevise, da man ikke lige kan få noget på skrift dernede fra. Men kræves der skiftlige beviser, må vi prøve at skaffe dem.
Fair nok...Det er jeres valg. Men kan du prøve at skrive de argumenter som i har? For indtil videre har der været en masse postulater (min kone vil blive kidnappet...Jeg vil blive kidnappet...Mine børn vil ikke kunne klare sig dernede), men intet om hvad der ligger bagved. Det er ikke fordi at det er gået helt forbi min næse at Afganistan ikke er det mest fredelige område i verden i øjeblikket, men det alene gør jo altså ikke at man ikke KAN bo der.whatistalib skrev:Vi har besluttet at anke, og argumenter med det vi har.
Og i husker lige på at hvis jeres anke bliver set som grundløs, og primært et forsøg på at udsætte din kones hjemrejse, vil hun kunne blive ramt af en visumkarantæne på op til 5 år, for udstedelse af et Schengenvisum.
Jeg er sikkert pisse irriterende med disse ting, men jeg gør det fordi at jeg vil prøve at tage stilling til om der overhovedet vil være hold i jeres anke. Så du må ikke tage mig forkert, og tro at jeg ikke syntes at man skal kæmpe sine sager. Jeg er bare ikke så sikker på at der er en sag at kæmpe her, og konsekvenserne af at kæmpe en sag hvis den ikke er der, kan altså være store (visumkarantæne).
Der er allerede taget stilling til at der ikke er tungtovervejende grunde nok til at tro at din kone skulle blive kidnappet (var grundlaget for hendes asyl ansøgning ikk'?). Er der større risiko for at børnene bliver kidnappet end din kone? Og vil det gælde for ALLE områder af Afganistan, og ikke bare for det område som din kone bor/boede i? For kan i bare flytte til et andet område i Afganistan hvor der ikke er samme risiko, så vil det jo være svaret som i får på jeres anke.
Og jeg har altså heller ikke forstået endnu hvorfor det er at børnene ikke vil KUNNE klare sig i Afganistan.
Du kan lige så godt øve dig på argumenterne, for du skal give dem allesammen i den klage som i skal udfærdige.
Og som skaanebo skriver...Få en advokat til at hjælpe jer.
Ja gør endelig det.whatistalib skrev:evt. kan jeg skrive svaret herinde, hvis der er andre i samme
situation.
Til egen interesse... må jeg spørge hvor lang tid det tog for jeres sag at blive behandlet?