Kan vi studere sammen i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gin

Kan vi studere sammen i Danmark

Indlæg af Gin » 19.10.2012 06:38:32

Hej derude..

Har brug for hjaelp til at udrede al den information (og mangel paa samme) jeg finder paa nettet.

Jeg selv (23) og min australske kaereste (26) har boet sammen i Sydney i ca et aar (jeg var hjemme i 5 maaneder ind imellem men i det store hele ca et aar). Han har en bachelor i Applied finance og har et laekkert job her i Sydney, men jeg baade savner min familie og skal have faaet mig en universitetsuddannelse saa vi er igang med at undersoege muligheden for at flytte til Danmark sammen naeste aar til August. Saaledes ville jeg kunne paabegynde min uddannelse til Sep. Med vores travle liv her ville det vaere enormt svaert for ham at laere at nok dansk, baade skriftligt og sprogligt, til at kunne faa et godt job, saa vi har snakket om at det kan vaere han skal tage en kanditat i 'finance' paa CBS hvor der undervises paa engelsk og saa kan han laere dansk as we go.

Mit spoergsmaal er saa - hvis vi gifter os naar jeg er fyldt 24 naeste aar kan han saa studere paa danske primisser - altsaa gratis - eller hvad er kravene? er der andre muligheder end aegteskab for os for at det kan lade sig goere for ham at studere gratis og modtage SU?

Hans roedder er chilenske/spanske men han er opvokset her i Australien og har Australsk statsborgerskab, han har ogsaa chilensk pas og kan muuuligvis ogsaa faa et spansk, ville det goere tingene lettere for os (EU-regler osv?)

Haaber nogen med lidt mere erfaring og viden kan hjaelpe :)

Mange venlige hilsner Mia
Senest rettet af Gin 22.10.2012 01:09:06, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Kan vi studere sammen i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2012 06:53:18

Kære Mia

Du har placeret dit indlæg i det forkerte forum. Permament opholdstilladelse er noget, man tidligst kan søge om, når man har boet i Danmark i en sammenhængende periode på 5 år.

Din kæreste skal i første omgang have en tidsbegrænset opholdstilladelse. Og her er den mest oplagte mulighed da givetvis familiesammenføring, som du kan læse om under menupunktet "rådgivning", og som vi diskuterer i forum "familiesammenføring efter danske regler".

Hvis man er familiesammenført efter danske regler, kan man læse på et dansk universitet og modtage SU på lige fod med danske statsborgere. Og det er i praksis den eneste mulighed.

Ved studieophold skal man betale undervisningsafgift, man kan ikke modtage SU, og der er begrænsninger på, hvor mange timer om måneden man må arbejde ved siden af studierne.

dkcolombia

Indlæg af dkcolombia » 19.10.2012 12:30:49

Hej Mia.

En opfølger til muligheden for at uddanne sig på CBS. Du nævner 'Finance' som den kandidatuddannelse I har overvejet, og der undervises ganske rigtigt på engelsk. Jeg vil tro at der er tale omd eres Master of Advanced Economics and Finance (cand.oecon): http://www.cbs.dk/en/Uddannelser/Kandid ... -Education

Bemærk imidlertid, at der er tale om en eliteuddannelse, der kræver at man ligger i top vurderet ift sin Ba.

Eftersom der undervises på engelsk, går jeg udfra de sædvanlige adgangskrav om danskkundskaber på niveau med Studieprøven ikke gælder for netop denne uddannelse, men jeg synes I skal tjekke det allerede nu. Du får lige et link til CBS' side om Admissions & Fees: http://www.cbs.dk/en/Degree-Programmes/ ... sions-fees
Her kan I få en adgangsvurdering i perioden 1 - 15. november.

Held & lykke.

Gin

Indlæg af Gin » 22.10.2012 01:08:24

Tak for jeres svar.

Ja, var ikke helt klar over hvor mine spoergsmaal mon hoerte hjemme.

CBS har flere end blot den ene kanditat i oekonomi som undervises paa engelsk, saa der er flere muligheder der end blot elite uddannelsen :)

Jeg er for saa vidt ikke rigtig i tvivl om at han ville kunne finde en uddannelse der matcher det vi soeger og som undervises paa engelsk, det er mere det med om det ville kunne lade sig goere baade tidsmaessigt og lovmaessigt for os - men som jeg laeser det ville han hvis vi giftede os kunne laese i danmark paa lige fod med mig? Er der krav til mig som dansk statsborger for han kan blive 'godkendt' hvis vi beslutter at gifte os og soege midlertidig opholdstilladelse til ham? her taenker jeg kapital, ejendom osv? og hvad med 24-aars reglen? Jeg fylder foerst 24 til naeste sommer (hvor vi gerne begge vil igang med vores uddannelse i dk), betyder det vi ikke kan soege foer der? Vi har endnu heller ikke bestemt om danmark er stedet vi skal vaere for evigt og altid, england er en anden mulighed men det ligger laengere ude i fremtiden efter vi er faerdiguddannede - betyder det noget at vi muligvis ikke ender i danmark, her taenker jeg hvis vi nu 'bare er' i dk under uddannelsen.

Haaber i kan hjaelpe med nogen af mine mange spoergsmaal og uklarhedder, det er noget kompliceret noget at finde 'the one' paa den anden side af jorden..

Mia

soreng

Indlæg af soreng » 22.10.2012 08:53:17

Gin skrev:Jeg er for saa vidt ikke rigtig i tvivl om at han ville kunne finde en uddannelse der matcher det vi soeger og som undervises paa engelsk, det er mere det med om det ville kunne lade sig goere baade tidsmaessigt og lovmaessigt for os - men som jeg laeser det ville han hvis vi giftede os kunne laese i danmark paa lige fod med mig?
Det er korrekt at hvis i bliver gift og han får en opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring, kan han læse på lige fod med dig. De uddannelser der vil være gratis for dig at tilmelde dig, vil også være gratis for ham.
Gin skrev:Er der krav til mig som dansk statsborger for han kan blive 'godkendt' hvis vi beslutter at gifte os og soege midlertidig opholdstilladelse til ham? her taenker jeg kapital, ejendom osv?
Ja et par stykker. Du kan finde kravene enten her.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Eller læse den guide som ÆUG har lavet.
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
Gin skrev:og hvad med 24-aars reglen? Jeg fylder foerst 24 til naeste sommer (hvor vi gerne begge vil igang med vores uddannelse i dk), betyder det vi ikke kan soege foer der?
Ja han vil nok ikke kunne søge før der. godt nok kan i indgive ansøgningen et ½ år før du fylder 24 år, men hans opholdstilladelse vil først være gyldig fra den dag du fylder 24 år, og før der har han jo ikke et grundlag at søge om optagelse på, uden at betale.
Gin skrev: Vi har endnu heller ikke bestemt om danmark er stedet vi skal vaere for evigt og altid, england er en anden mulighed men det ligger laengere ude i fremtiden efter vi er faerdiguddannede - betyder det noget at vi muligvis ikke ender i danmark, her taenker jeg hvis vi nu 'bare er' i dk under uddannelsen.
Om det betyder noget for hvad? For jeres mulighed for at få familiesammenføring? Nej. I forpligter jeg ikke til at blive i Danmark resten af jeres dage, fordi at i har søgt om familiesammenføring, og i bliver heller ikke spurgt når i søger. :wink:

Så længe din kæreste/mand ikke har en permanent opholdstilladelse, skal i dog være opmærksom på at han vil miste hans opholdstilladelse i danmark hvis han er ude af danmark mere end et ½ år. Men hvis f.eks i er i England i den periode vil i, som reglerne er pt, kunne søge om ny opholdstilladelse til ham, på baggrund af EU regler, som er en del mere lempelige end de danske nationale regler, hvis i efter et par år i England beslutter at i hellere vil bo i Danmark.

Besvar