Barsel og danskprøve
Barsel og danskprøve
Hej forum
Jeg har søgt herinde, men har ikke kunne finde et svar:
Min kone har verserende FS sag kørende og er gravid med termin i januar.
Jeg forventer at sagen er færdigbehandlet før terminen og i den forbindelse er spørgsmålet:
Som jeg forstår det er danskprøven først udformet start 2013 og derefter har man 6 måneder til at bestå niveau A1 - men hvordan vil barslen påvirke hvornår min kone skal bestå?
Og vil hun kunne gå til danskundervisning selvom hun er på barsel (men samtidig få udsat hvornår prøven skal bestås?)
takker
Jeg har søgt herinde, men har ikke kunne finde et svar:
Min kone har verserende FS sag kørende og er gravid med termin i januar.
Jeg forventer at sagen er færdigbehandlet før terminen og i den forbindelse er spørgsmålet:
Som jeg forstår det er danskprøven først udformet start 2013 og derefter har man 6 måneder til at bestå niveau A1 - men hvordan vil barslen påvirke hvornår min kone skal bestå?
Og vil hun kunne gå til danskundervisning selvom hun er på barsel (men samtidig få udsat hvornår prøven skal bestås?)
takker
Re: Barsel og danskprøve
Umiddelbart er barsel ikke noget som kan give udskydelse af prøven, men det er nok lettere at svare på når prøven og de helt specifikke regler vedrørende prøvetagningen er klar. Som det er pt. er "reglen" bare at hvis man ikke består prøven inden 9 måneder KAN det føre til inddragelse af opholdstilladelsen...Der står ikke at det VIL føre til en inddragelse.
Så til den tid er det måske noget som der kan søges om forlængelse af, hvis der er lægelige grund til det. Men at være på barsel er næppe i sig selv grundlag for dispensation. Man giver jo heller ikke dispensation til dem, der dagen efter at de bliver tildelt opholdstilladelse, er så heldige at gå ud og finde et fuldtidsjob.
Så til den tid er det måske noget som der kan søges om forlængelse af, hvis der er lægelige grund til det. Men at være på barsel er næppe i sig selv grundlag for dispensation. Man giver jo heller ikke dispensation til dem, der dagen efter at de bliver tildelt opholdstilladelse, er så heldige at gå ud og finde et fuldtidsjob.
tak for svar, men jeg vil mene at nedenstående lidt modsiger dit indlæg eller forstår jeg det forkert?
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... /index.htm
Hvis hun kommer til at blive vurderet til at have været forhindret pga barsel så ja.Helate skrev:tak for svar, men jeg vil mene at nedenstående lidt modsiger dit indlæg eller forstår jeg det forkert?
Men jeg kan huske at med min kone fandt vi egentlig aldrig ud af hvordan man vil beregne en barselsperiode, hvis man både ikke har et arbejde når man starter barsel (1 måned før termin) og ikke har/vil modtage(t) kontanthjælp, da det jo normalt er ud far en af disse 2 dagpengene bliver beregnet. Så hvordan man melding hvornår man afslutter barsel, det ved jeg faktisk ikke, eller om man så bare har de 14 uger efter fødslen.
Også noget at undersøge der, hvis i ikke allerede ved hvordan det kommer til at hænge sammen.
Vi fik heldigvis aldrig brug for det, men var tæt ved, da min kones arbejdsplads var ved at gå konkurs, da hun var 2 måneder gravid.
Også noget at undersøge der, hvis i ikke allerede ved hvordan det kommer til at hænge sammen.
Vi fik heldigvis aldrig brug for det, men var tæt ved, da min kones arbejdsplads var ved at gå konkurs, da hun var 2 måneder gravid.
-
fundiver199
Der kommer nok noget nærmere vejledning om, hvor meget ekstra frist til at bestå prøven, man kan få pga. en barsel. Umiddelbart vil jeg da mene, at det vil være i strid med grundlæggende ligestillingshensyn og kvinders rettigheder ikke at tage hensyn til det.
Hvis man ville have ret til barselsorlov, såfremt man var i arbejde, kan man da heller ikke forventes at skulle deltage i integrationsprogrammets danskundervisning, og det er jo en del af hele forudsætningen for den nye danskprøve.
Og desuden vil det da se ekstremt dårligt ud, hvis man i 2013 skal til at masseudvise lige netop nybagte mødre til danske børn, fordi de ikke har kunnet følge danskundervisningen, medens de ammede deres nyfødte småbørn. Så det kan jeg da umuligt forestille mig er regeringens hensigt.
Hvis man ville have ret til barselsorlov, såfremt man var i arbejde, kan man da heller ikke forventes at skulle deltage i integrationsprogrammets danskundervisning, og det er jo en del af hele forudsætningen for den nye danskprøve.
Og desuden vil det da se ekstremt dårligt ud, hvis man i 2013 skal til at masseudvise lige netop nybagte mødre til danske børn, fordi de ikke har kunnet følge danskundervisningen, medens de ammede deres nyfødte småbørn. Så det kan jeg da umuligt forestille mig er regeringens hensigt.
Vil man så lave en 1 til 1 konvetering der siger at 1 uge på barselsorlov er lig med 1 uge udskydelse? Det kan jeg ikke lige gennemskue om det vil være tilfældet, men i det tilfælde vil man vel så maksimalt kunne få 14 ugers ekstra frist, da det er længden af barselsorlov.
Derefter skifter det jo til forældreorlov, og det er ikke nævnt i den lovtekst som det blev linket til, og de 4 uger før er graviditetsorlov, så det forventes åbenbart at man kan følge integrationsprogrammet helt indtil den dag man går i fødsel?
Derefter skifter det jo til forældreorlov, og det er ikke nævnt i den lovtekst som det blev linket til, og de 4 uger før er graviditetsorlov, så det forventes åbenbart at man kan følge integrationsprogrammet helt indtil den dag man går i fødsel?
-
fundiver199
Det er altsammen "gode spørgsmål", som man siger, når man ikke kender svaret. Men et eller andet sted lyder 14 uger vel meget realistisk i forhold til, hvad det faktisk kan tænkes at forsinke danskindlæringen, at man sætter et barn i Verden. Man kan jo godt følge integrationsprogrammet om aftenen på samme måde som dem, der arbejder, selvom man har en 2-3 måneder gammel baby. Så må farmand jo bare tage over de par timer, hvor mor er i skole.