Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

melodisk

Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Indlæg af melodisk » 19.03.2012 15:44:17

Det er første gang hun er i landet,og i følge gamle regler skal hun mindst ha besøgt dk 2 gange,
det kan de vel hurtigt se??? og så afvise inden for kort tid ?? eller kan man bare generelt forvente
lang tids sagsbehandling,jeg tror at mange sidder med lignende problemer.
hvis hun skal ud af danmark den 17 april,hvornår ville den optimale ansøgnings dato så være???
skal man til københavn med hele pakken og beholder de så hendes pas indtil de har truffet en afgørelse???

ps hun er fra Kazakhstan,russisk pige :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 15:55:20

Ja hvis I skal opfylde tilknytningskravet, fordi du kun er 26 år, så gør I ikke det, når din kone kun har været her en gang, og det kan US vel ret hurtigt konstatere. Men om det tager dem 2 eller 10 uger, det kan man ikke vide. Det kommer jo ikke så meget an på, hvor lang tid sagsbehandleren skal bruge på at vurdere jeres sag, men mere hvor mange andre sager, hun skal kigge på, før hun får tid til at kigge på jeres. Det er lige som i supermarkedet. Selvom du kun skal have en liter mælk og en pose kartofler, kan det godt tage lang tid at blive ekspederet, hvis der er mange andre kunder i køen før dig.

Hvis I ikke ønsker, at hun skal rejse hjem, er det vel optimalt at trække ansøgningstidspunktet til lige før, visum udløber. Men husk nu, at det er antallet af dage i Schengen, der er afgørende, og ikke de datoer der står i visum. Hvis visum f.eks. er for 15 dage i perioden 1. april til 30 april, og din kæreste indrejste i Schengen 4. april, skal hun rejse ud igen senest 18. april og ikke 30. april.

Hvis I bor i provinsen, kan ansøgningen afleveres på den nærmeste politistation med udlændingekontor. Og nej man beholder ikke din kones pas. Man skal bare se originalen, når hun søger, og formentlig have en kopi.

melodisk

Indlæg af melodisk » 19.03.2012 16:28:21

Jeg er 36 år,så tilknytnings kravet er vel væk,og dvs at hun godt kan ansøge her første gang,
et andet problem jeg har er at jeg har været på revalidering for ca et år siden,er på a-kasse nu,
der er tilsynladende ingen der ved hvad der sker med de regler?
efter gl regel er det 3 års karantæne i forhold til sammenføring,hvor det tidligere var 1 år,
det kan de vel også se ret hurtigt og afslå,jeg syntes det ser mig noget sort ud,er bestemt ikke
særlig stolt over min nationalitet i de her dage.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 16:38:16

Lovforslaget indeholder ikke noget om ændring af forsørgelseskravet. Så hvis I ikke opfylder det, og der ikke er nogen grund til, at I skal have dispensation, så bliver det jo med sikkerhed et "nej" efter både de gældende og de kommende regler.

Der kan i princippet fremsættes ændringsforslag, før loven vedtages, men det er nok meget optimistisk at håbe på, at der bliver fremsat og vedtaget forslag om yderligere lempelser ud over dem, der lægges op til i lovforslaget, som det er fremsat. Lovforslaget er jo et resultat af nogle forhandlinger i ”Tårnet” mellem de tre regeringspartier, og når der ikke i ”Tårnet” blev aftalt nogen ændringer i forsørgelseskravet, så kan det jo meget vel være et resultat af de politiske forhandlinger. Eller sagt på en anden måde: Det behøver ikke at være fordi, man har ”glemt det”. Det kan lige så vel være, at man drøftede det, og at en fastholdelse af de tre år f.eks. var Socialdemokraternes pris for at gå med til at fjerne indvandringsprøven. Det kan man kun vide, hvis man var en flue på væggen og fulgte forhandlingerne direkte.

Så umiddelbart er svaret vel, at I må vente to år mere med at blive familiesammenføring, eller også må du kigge nærmere på EU-reglerne og f.eks. tage dine dagpenge med dig til 3 måneders ”robust og retfærdig” jobsøgning i Norge.

closed1

Indlæg af closed1 » 19.03.2012 16:42:10

Er du sikker på at den jobsøgning ikke skal være " faktisk og reel " Hahaha

Ja alle de reklame slogans som politikerne bruger :lol: :lol: :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 17:03:22

Ja jobsøgningen skal bestemt være "faktisk og reel", ellers vender US tommelfingeren nedad :D

Men det positive er, at melodisk jo som arbejdsløs er fri som fuglen og kan rejse hvorhen i EU, han vil. Jeg har f.eks. hørt, at det er rigtigt let at få arbejde i Grækenland lige nu, fordi det går så godt med deres økonomi, og der er næsten ingen arbejdsløse grækere. Så melodisk kan jo pakke kufferten og tage konen tre måneder med til Kreta fra april til juni.

Det skulle efter sigende være en dejlig årstid ved Middelhavet, og hvis det så mod forventning ikke skulle lykkes at få et arbejde på et af de lokale hoteller, jamen så må parret jo med tristhed vende næsen mod Danmark omkring St. Hans og aflevere en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne her sammen med dokumentation for alle de jobansøgninger, melodisk har sendt, foruden deres lejekontrakt og anden dokumentation for, at de boede på Kreta.

Man kan selvfølgelig også vælge at provokere A-kassen og US lidt mindre ved at vælge et andet sted end Kreta, men i princippet er der frit valg på alle hylder, når man er ledig på dagpenge. Og hvis det faktisk lykkes at finde et job, jamen så er det jo bare endnu bedre, da man så kan vende snuden imod Danmark som hjemvendende migrantarbejder med de ekstra rettigheder, som det giver.

Så der er slet ikke noget at være så ked af. Man skal bare indrette sig efter de faste, fair og fornuftige regler, som politikerne har lavet :D

melodisk

Indlæg af melodisk » 19.03.2012 17:24:31

Ret uretfærdigt da jeg blev udsat for vold og måtte på revalidering,
jeg går ikke ud fra at der er forskell på revalidering når man kommer fra A-kasse systemet,
eller om det er det samme som kontant hjælp systemet
jeg har altid arbejdet i øvrigt.

Det lyder som om EU reglerne er eneste chance,norge ligefrem?
noget specielt ved det???

closed1

Indlæg af closed1 » 19.03.2012 17:29:25

Norge er jo lige ved siden af ,men hvorfor ikke tage til et land hvor leve omkostningerne er noget lavere end dk , og Norge er et dyrt land . Du kan jo bruge et hvilken som helst eu land .Det er også dejligt i de baltiske lande så Estland kunne også anbefales . Danskere er meget velkommende der . Og hovedstaden Tallinn betyder oversat til dansk , Danskerbyen .

melodisk

Indlæg af melodisk » 19.03.2012 17:33:16

Med det skulle ikke undre mig at jeg stadig "skylder" 2 år på min revalidering
selv om jeg kommer hjem fra Norge eller Sverige

closed1

Indlæg af closed1 » 19.03.2012 17:34:54

Nej eu reglerne og de danske regler er jo forskellige , så ved eu reglerne "skylder " du ikke noget :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 17:53:39

melodisk skrev:Ret uretfærdigt da jeg blev udsat for vold og måtte på revalidering
Nej du må forstå, at VKO´s udlændingeregler, som den ny regering vil videreføre, at robuste og retfærdige, fordi der stilles klare og gennemskuelige krav, som er retfærdige og ikke unødvendige og ekskluderende. Det står der nemlig selv i bemærkningerne til det lovforslag L104, der skal indføre de nye regler.

Det er derfor ikke unødvendigt og ekskluderende at kræve, at I skal vente til 3 år efter, at du blev færdig med din revalidering, før I kan blive FS. Det siger vores nye regering selv, og så må det jo være rigtigt. Det bagvedliggende ræsonnement kender jeg ikke, men det må vel være af typen "ingen arme ingen småkager". Det, at du blev udsat for vold og havnede på revalidering, er jo således nok et tegn på, at du ikke har anstrengt dig nok, og at du "ikke kan og vil Danmark".

Men jeg synes da, at du skal skrive et personligt brev til de tre regeringspartiers ordførere og fortælle dem din historie og spørge dem, hvorfor I skal vente 2 år endnu med at blive familiesammenført. Det er jo kun, hvis der bliver sat konkrete ansigter på de konsekvenser, som de "retfærdige og robuste" regler har, at der er nogen som helst chance for at få lavet dem om.

Du kan også skrive til Johanne fra Enhedslisten, og så kan det være, at de kan bruge jeres eksempel til at stille nogle spørgsmål til Morten Bødskov, om hvorvidt han finder det robust og retfærdigt, at voldsofre bliver behandlet på den måde.

Mit forslag om Norge skyldtes, at det er et land, hvor det er ret let at finde arbejde. Det er således et af de få steder i Europa, hvor der ikke er høj arbejdsløshed, og det strømmer derfor ind med migrantarbejdere fra Østeuropa og andre steder. Og så er det jo også et sted, hvor danskere ikke har de helt store problemer med sproget.

melodisk

Indlæg af melodisk » 20.03.2012 11:54:29

Vi prøver den Svenske model,ved i om hun kan bruge sit Danske Schengen visum til at søge familie sammenføring i Sverige ???

closed1

Indlæg af closed1 » 20.03.2012 11:56:37

Så længe hendes visum er gyldig så kan hun jo ganske lovligt tage til Sverige , så det er intet problem . Det er nok en god ide at søge opholdskort på migrationsverket før hendes visum udløber .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2012 11:58:29

@melodisk

Diskussion om ophold efter EU-reglerne foregår i forum med det navn, og du skal starte med at læse denne tråd:

viewtopic.php?f=7&t=9266

melodisk

Indlæg af melodisk » 20.03.2012 18:22:00

Tusind tak for hjælpen , 1 sidste lille detalje :D
jeg spurgte om den svenske model
men kan hun ikke ligeledes bruge sit Danske Schengen Visum til at søge familie sammenførring i Norge , vi har nemlig lige fået tilbudt en lejlighed :)

Besvar