Indvandringsprøven!
Re: Indvandringsprøven!
Du har jo netop brugt EU reglerne og er dermed ikke omfattet at de danske nationale regler så NEJ i rammes ikke af nogen af de danske regler stramninger og dermed indvandringsprøven, så du har ingen grund til at ringe til US telefon(vild)ledning 
-
fundiver199
Nej man er ikke omfattet af indvandringsprøven, når man udnytter retten til fri bevægelighed efter EU-regler. Indvandringsprøven er kun et krav i.f.m. ægtefællesammenføring efter Udlændingelovens §9.
Hvis I benytter EU-reglerne skal I i stedet koncentrere jer om at fremlægge tilstrækkelig dokumentation for:
* Dit faktiske og reelle ophold i det andet EU-land.
* At din mand boede sammen med dig, før I sammen flyttede til Danmark.
* At du kan forsørge din mand under jeres ophold i Danmark.
* At I under jeres ophold i det andet EU-land opfyldte betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne (primært jeres økonomi).
Hvis I benytter EU-reglerne skal I i stedet koncentrere jer om at fremlægge tilstrækkelig dokumentation for:
* Dit faktiske og reelle ophold i det andet EU-land.
* At din mand boede sammen med dig, før I sammen flyttede til Danmark.
* At du kan forsørge din mand under jeres ophold i Danmark.
* At I under jeres ophold i det andet EU-land opfyldte betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne (primært jeres økonomi).
Wow. Tak for hurtigt svar!!
Synes hellerikke det gav nogen mening hvis det galdt os også, men der er jo så så mange ting der ikke giver mening med udlæningeområdet og regeringen, så..
Livrem og seler - skulle bare være 1000!!
Mht at kunne bevise økonomi under mit ophold i sverige jf. dit sidste punkt Fundiver, er det så det svenskes migrationsverks afgørelse hvorpå der står jeg bliver anset for prs med tilstrækkelige midler (arbejdede i dk) der er belæg for økonomien. - tænker, de har godkendt mig en gang efter samme regler. eller er det alle lønsedler/kontoudskrift der viser indbetaling af løn. eller?
god weekend, snart !
Mvh Carina
Synes hellerikke det gav nogen mening hvis det galdt os også, men der er jo så så mange ting der ikke giver mening med udlæningeområdet og regeringen, så..
Livrem og seler - skulle bare være 1000!!
Mht at kunne bevise økonomi under mit ophold i sverige jf. dit sidste punkt Fundiver, er det så det svenskes migrationsverks afgørelse hvorpå der står jeg bliver anset for prs med tilstrækkelige midler (arbejdede i dk) der er belæg for økonomien. - tænker, de har godkendt mig en gang efter samme regler. eller er det alle lønsedler/kontoudskrift der viser indbetaling af løn. eller?
god weekend, snart !
Mvh Carina
-
fundiver199
I bør både vedlægge ansøgningen en kopi af din ægtefælles svenske opholdskort, evt. en kopi af Migrationsverkets afgørelse og dine lønsedler e.l. fra al den tid, du boede i Sverige. Selvom din ægtefælle har fået svensk opholdskort, så er det jo ikke sikkert, at betingelserne for ret til ophold har været opfyldt hele ti-den. F.eks. kunne du jo have mistet dit job umiddelbart efter, at han fik opholdskortet, og herefter kunne I så have levet af sort arbejde eller kriminalitet eller sociale ydelser. Så det er aldrig nok at sige, at et eller anden jo er blevet undersøgt af det andet lands myndigheder, og derfor ikke behøver at blive undersøgt igen.
Det burde det måske være, hvis man tager direktivets ordlyd bogstaveligt, men sådan er det desværre ikke, når en dansker flytter tilbage til Danmark. I er ganske vist ikke forpligtet til aflevere andet sammen med ansøgningen end en kopi af jeres vielseskontrakt, din ægtefælles pas, dit svenske personnummerbevis, din ægtefælles svenske opholdskort og dokumentation for din evne til at forsørge din ægtefælle i Danmark f.eks. ansættelseskontrakt.
Men hvis I ikke gør det ”frivilligt”, så kan I betragte det som næsten 100% sikkert, at I vil blive udtaget til kontrol og bedt om inden for 14 dage at fremsende dokumentation for både dit og dat. Så man kan næsten lige så godt vedlægge den med det samme for derved at forkorte sagsbehandlingstiden.
Det burde det måske være, hvis man tager direktivets ordlyd bogstaveligt, men sådan er det desværre ikke, når en dansker flytter tilbage til Danmark. I er ganske vist ikke forpligtet til aflevere andet sammen med ansøgningen end en kopi af jeres vielseskontrakt, din ægtefælles pas, dit svenske personnummerbevis, din ægtefælles svenske opholdskort og dokumentation for din evne til at forsørge din ægtefælle i Danmark f.eks. ansættelseskontrakt.
Men hvis I ikke gør det ”frivilligt”, så kan I betragte det som næsten 100% sikkert, at I vil blive udtaget til kontrol og bedt om inden for 14 dage at fremsende dokumentation for både dit og dat. Så man kan næsten lige så godt vedlægge den med det samme for derved at forkorte sagsbehandlingstiden.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Kan i øvrigt tilføje, at datoen for indvandringsprøvens indførelse igen-igen er udsat. I hvert fald arbejdes der ikke længere med 1. november, men spørger man dem om en egentlig dato, bliver de særdeles uldne i munden. De ved det simpelthen ikke endnu.
Se mere i tråden "Seneste nyt om indvandringsprøven" i forum danske regler
Se mere i tråden "Seneste nyt om indvandringsprøven" i forum danske regler
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
spm ang eu regler og bevis
Hej Fundiver.
Jeg vedlægger mine lønsedler, og alt det bevismateriale jeg kan for at der ikke skal være tvivl om at mit ophold har været oprigtigt.
Jeg kommer dog nu til at tænke på om der vil være et problem i at jeg har arbejdet fuldtid til 20.000 før skat fra marts-juli. ferie i august og så har jeg siden 1 september været på su og min indtægt før skat har her været 8000.
Der har jo så været en mdr uden indkomst, og derfter modtager jeg su.. han har opholdskort herovre efter forudsætningerne at jeg har tilstrækkelige midler.. hvilket indebærer jeg skal have ca 6000 svenske til rådighed efter husleje, ikk?
Tror du dette bliver et problem? eller ser man på "årsbasis" altså som i at jeg har tjent tilstrækkeligt i gennemsnit. for vi har jo sparet lidt på det vi havde i mdr med arbejde til den mdr uden og dem med su.
ved ikke om vi skulle flytte noget af tråden, til den rigtige mappe..?
mvh carina
Jeg vedlægger mine lønsedler, og alt det bevismateriale jeg kan for at der ikke skal være tvivl om at mit ophold har været oprigtigt.
Jeg kommer dog nu til at tænke på om der vil være et problem i at jeg har arbejdet fuldtid til 20.000 før skat fra marts-juli. ferie i august og så har jeg siden 1 september været på su og min indtægt før skat har her været 8000.
Der har jo så været en mdr uden indkomst, og derfter modtager jeg su.. han har opholdskort herovre efter forudsætningerne at jeg har tilstrækkelige midler.. hvilket indebærer jeg skal have ca 6000 svenske til rådighed efter husleje, ikk?
Tror du dette bliver et problem? eller ser man på "årsbasis" altså som i at jeg har tjent tilstrækkeligt i gennemsnit. for vi har jo sparet lidt på det vi havde i mdr med arbejde til den mdr uden og dem med su.
ved ikke om vi skulle flytte noget af tråden, til den rigtige mappe..?
mvh carina
-
fundiver199
Jeg kan ikke sidde her og gætte på, hvordan US vil tolke en konkret sag i sådanne detaljer, som der her er tale om. Så der er ikke andet at gøre end at søge og se, hvilket svar I får.
Det vigtigste er nok, at du kan dokumentere din fremtidige forsørgelsesevne, d.v.s. at din indtægt fremadrettet vil være mindst 10.000 DKK om måneden før skat svarende til starthjælpen.
Det vigtigste er nok, at du kan dokumentere din fremtidige forsørgelsesevne, d.v.s. at din indtægt fremadrettet vil være mindst 10.000 DKK om måneden før skat svarende til starthjælpen.