Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej

Indlæg af Juma » 22.11.2010 16:58:50

Husk de 20 point for ikke at bo i et "ghettoområde".

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2010 22:20:21

Rose30,

Er din mand græsk statsborger? I så fald behøver du hverken tælle point sammen eller tage turen via Sverige. Grækenland er jo også medlem af EU ligesom Danmark er det, og dermed har han selvstændige rettigheder til at bosætte sig her i landet.

Er han ikke græker, kan situationen være en anden, men dertil må vi vide i hvilket land han er statsborger.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

misha

Indlæg af misha » 29.11.2010 01:28:26

Hej, hvordan kan jeg støtte ÆUG? Der stod noget om, at man kunne indbetale et beskident beløb for at støtte ÆUG, men hvor skal jeg indbetale det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2010 14:20:48

Du kan melde dig ind i en foreningen ved at udfylde formularen under "kontakt". Så betaler du kontingent (250 kroner om året) og støtter dermed ÆUG´s arbejde.

sokma

Indlæg af sokma » 28.12.2010 11:14:43

Jeg er i en situation hvor jeg arbejder på familiesammenføring med min kone og således er i risiko for at skulle søge efter det nye pointsystem.
Hvornår træder de nye regler mon reelt i kraft? Jeg har forespurgt ved Udlændingeservice, men US kunne ikke give et konkret svar!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.12.2010 11:40:21

Det sker, når lovforslaget fremsættes i Folketinget og efterfølgende vedtages, hvilket kan blive når som helst inden for de næste uger, men ingen kan jo sige noget præcist, sådan som de politiske vinde blæser for tiden, og Folketinget arbejder.

spongebob05

Indlæg af spongebob05 » 30.01.2011 21:23:27

Hi, I am filipino aupair in denmark, my boyfriend is a germany and will start to work 25 hours a week in denmark. We want to marry this summer, my contract end on august, what are the requirements fo us to be able to marry and for me to get a resident visa? how long will it take for me to wait for it ? do i have to go back to the philippines? will i be able to work after?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.01.2011 02:19:00

In the very same second you marry someone, your au pair contract is erased. So you cannot get married in e.g. June and then stop your au pair contract in August.

After your boyfriend has entered Denmark, he and you go together to Statsforvaltningen. He will ask for a registration card, and you will be asking for a "opholdskort" according EU-regulation. Both he and you then have the right to work and right to medical assistance on the very same conditions as any Danish national. You have these rights in the very same second you deliever your forms to Statsforvaltningen.

Both he and you has the right to remain in Denmark, while Statsforvaltningen is processing your forms. You do not need to go back to Pilipinas.

If your boyfriend just stay and live here in Denmark for at least 10 weeks, and you join him, then both of you can go to Germany afterwoods. It is completely up to your boyfriend, if he want to work in Denmark or work in Germany, while he live in Denmark. But you yourself are only allowed to work in Denmark, while both of you live here, and in Germany, while both of you lives there. You are not allowed to cross borders to work.

Statsforvaltningen and any other authorities around EU has to issue you residence card within 6 month, counted from the date you submit your form. If you and your boyfriend deside to go back to Germany, then you need to go to the nearest Ausländerbehörde and apply for a German EU residence card. Exactly like you did in Statsforvaltningen in Denmark.

So, the EU-regulations is as simple as that, basically.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2011 12:06:35

The requirements to get married are basically, that you must be legally in Denmark, you must present a va-lid ID (passport) and a certificate of non marriage issued in the Philippines. But please talk to the municipal-ity, where you plan to get married, to hear about the exact requirements.

After you are married, you should apply for a residence card (opholdskort) at Statsforvaltningen, like Kim have already written. The requirements are this are pretty basis. Your german husmand must be able to prove, that he actually live in Denmark and that he has a job here or has some other source of income. E.g. from a job in Germany, a pension or whatever.

As soon as you are married and have applied for a residence card, you can in theory start to work in Den-mark in a normal job (not au-pair). However in real life, you might need to wait, until the residence card is actually issued. This might legally take up to 6 month, but could also take just a few weeks, if you are lucky, and if the documentation your husband provide is convincing and do not give rise to many questions and dought as to weather he fullfill the requirements or not.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 03.02.2011 00:30:02

sokma skrev:Jeg er i en situation hvor jeg arbejder på familiesammenføring med min kone og således er i risiko for at skulle søge efter det nye pointsystem.
Hvornår træder de nye regler mon reelt i kraft? Jeg har forespurgt ved Udlændingeservice, men US kunne ikke give et konkret svar!

Hej
Jeg har lige lyst til, at komme med et positivt indlæg vedr FS efter nationale regler. Jeg ved ikke om du har nået at søge inden 31/12-2010. I givet fald stilles der ikke krav efter det nye pointsystem. Vi tog chancen og droppede Sverige.
Min sag er som følger: Har kendt min tyrkiske mand i 3 år og lært ham dansk.
Vi blev gift i Tyrkiet 6. dec 2010, søgte familiesammenføring 22.dec. jeg i dk og han i Tyrkiet. Allerede 25. januar 2011 dumpede der et brev ind at vi opfyldte alle betingelser, og min mand skal henvende sig på Ambassaden inden 3 måneder efter sit visum og komme til Danmark og bestå indvandringsprøven, hvorefter vi har fået FS. Han har 3 mdr. efter indrejse i DK til, at tage prøven, incl.bedømmelsen. Det er en rigtig god ide at købe forberedelses pakken til 205 kr. som kan bestilles hos Airplay Sony DADC Denmark (se mere på www.nyidanmark.dk) Testen er ret enkel, hvis man bare kan en smule dansk. Indvandringsprøven består af 70 spørgsmål. 40 i sprogtesten hvoraf 28 skal være korrekt og 30 i videnprøven hvor 21 skal være korrekt. Ikke noget med pointsystemer eller andre krav. Der skal betales et gebyr på 3000 kr og man kan tage testen flere gange indenfor tidsfristen, dog skal der betales nyt gebyr for hver gang. Hvis man ikke består testen skal man udrejse og søge FS påny og så er det selvfølgelig de nye regler der gælder. Efter bestået test skal der så stilles bankgaranti, dog regner jeg med det bliver efter de gamle regler altså ca 63.000. Så det kan altså lade sig gøre, på trods af jeg er 15 år ældre end min mand, så US ville måske mistænke pro forma, hvad det absolut ikke er. Jeg/vi er stadig i chok over den hurtige sagsbehandling. :D Eneste problem var at vi havde indgivet ansøgningen på dansk til Den danske ambassade i Ankara og vedlagt en masse dokumenter bl.a vedr. en skilsmisse- og forældremyndighedssag, som vi troede belyste/fremmede vores sag, men det ville de slet ikke tage imod. Ansøgningen skulle være på engelsk, hvorfor vi måtte ofre penge til tolk plus vi skulle betale gebyr til det kontor der behandler sagerne.
Jeg ved det er for sent for dem, der ikke har indgivet ansøgning inden 1. januar,for jeg regner med at det nye pointsystem nu er trådt i kraft, men syns lige jeg ville dele denne solstrålehistorie.
mvh
en glad gift kone

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 14.02.2011 19:11:03

Det nye poin system er ikke trådt i kraft endnu, der er ikke engang fremsat for regeringen. Så vi er en del der har åndet lettet op.

Rygtet siger der bliver fremsat her i uge 9, det vil sige at uanset hvornår det bliver vedtaget ( hvis der stadig er flertal) ville det kunne være med tilbage virkende kraft fra den dag. det bliver fremsat første gang..

Vi afleverede vores ansøgning her i onsdags, da vi søger med disp pga. særbarn håber vi han slipper for indvandringsprøven. især fordi jeg syntes det er røv svært at få tid til at øve med min mand, (arbejder ca 50 timer om ugen for at sikre penge) og på mange dansk kurser er der faktisk ventetid da flere jo skal have undervisning, Så vi er faktsik blevet lidtoverrasket..

men vi kan jo så trøste os med at der efter sigende gives disp ved særbarn...

nu skal vi så lige vente de der maks 7 mdr :-).... vi har ellers afleverede alt både tlf-regninger, billeder stempler i mit pas, samværspapir med min søn og hans fars underskrift samt forældremyndighedspapir... såååå ville jo mene vi er en fuld ud oplyst sag og dermed simpel meeeeeen med us ved man jo aldrig :P

consty

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej pr. 1. juli 20

Indlæg af consty » 21.02.2011 13:27:46

Hej,

Jeg er en mand som er 31 år gammel og maskiningeniør. Jeg har undervejs fået permanent opholdstilladelse og for en måned siden fik jeg statsborgerskab.
I december 2009-januar 2010 under mit ophold i Afrika starter jeg at komme sammen med en unge kvinde på 21 år som er studerende. Nu er tingene gået så godt at vi har planer om at gifte os i december 2011.
Jeg vil gerne vide om vi stadig kan få dispensation ifølge de nye regler da min erhverv står på positivlisten. Hvad er mine muligheder? Er jeg nødt til at forlade Danmark hvis jeg vil leve med hende resten af mit liv?

Jeg håber at høre fra jer meget snart.

Mvh.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2011 21:18:56

Hej Consty

Bemærkningerne til lovforslaget fylder 90 sider, men man er meget karrig med oplysninger om, hvilken praksis man har tænkt sig at følge fremover m.h.t. dispensationer i de tilfælde, hvor det vil være til Danmarks fordel, at parret bosætter sig her p.g.a. den herboendes job og uddannelse m.m.

Jeg gætter på, at årsagen er, at det er noget, som regeringen ønsker at holde meget tæt ind til kroppen.

ÆUG påpeger uklarheden i det høringssvar, som vi snart sender, og vi vil følge op på sagen og forsøge at få det hevet frem i lyset, så både Folketinget og befolkningen ved, hvad regeringen har tænkt sig.

Men indtil videre kan hverken jeg eller andre altså svare på dit spørgsmål. Den eneste, som kan svare, er nok Birthe Rønn Hornbæk, og hun vil sandsynligvis ikke svare, med mindre spørgsmålet stilles af et medlem af Integrationsudvalget under behandlingen af lovforslaget.

Captain

Indlæg af Captain » 23.02.2011 14:04:14

Min kone fik midlertidig opholdstilladelse i Danmark i 2009. Hun har været hjemmegående siden p.g.a. barsel. Vi har spekuleret om vi ikke skulle flytte til Sverige og ser hvordan livet er derover. Arbejdsmæssigt har det ikke så store betydning da jeg sejler og min kone nok ikke opnår 2,5 års uafbrudt fuldtidsarbejde p.g.a. børnene i de næste et par år så kunne Sveriges- eller evt. Norgesløsning måske være fint for at sikre at hun kan få permanent opholdstilladelse. Og det kunne da være, at vi slet ikke ville hjem derfra. Som jeg kan ser, så rammer regeringens nye regler ikke kun dem der søger idag, de rammer også dem der har allerede opholdstilladelse. F.eks. hvis du har lyst at have et par børn, eller have deltidsarbejde pga. børnene så kan du ikke få permanent opholdstilladelse. Også de forsk. prøver/ tester, o.s.v.der bliver strammet hver år.
Man skal også tænke på, at min kones og børnenes fremtid i Danmark (den ældste er Filippinsk statsborger) i flg. de nye regler vil være usikker hvis der sker noget til mig.

Er der andre der har opholdstilladelse i orden og har fået samme ide at bruge EU løsning, flytte til Sverige og tilbage? Hvad siger experterne, er det et vanvittig idea?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2011 18:25:35

Nej det er ikke en vanvittig ide, og der er flere før dig, som har fået den. Hvad man skal tænke på er bare, at "uret starter forfra", når man kommer tilbage til Danmark, og der går således 5 år herefter, før ægtefællen kan få tidsubegrænset (permanent) opholdskort.

Og så skal man selvfølgelig også tænke på de sociale, praktiske og økonomiske omkostninger ved at ligge og flytte så meget rundt.

Personligt ville jeg nok vente, indtil vi har haft folketingsvalg senest i november 2011, og så se hvad der sker med reglerne for tidsubegrænset ophold.

Med de nuværende regler er man jo gået så langt, at stort set ingen får tidsubegrænset opholdstilladelse, og det kan selv en borgerlig regering næppe stå på mål for i længden. Så jeg tror, at der vil ske èn eller anden grad af tilbagerulning inden for de næste 1-2 år, uanset hvilken regering vi får.

Men vide det kan man selvfølgelig ikke, og har man lyst til at prøve at bo i et andet land, så er det da bare med at tage afsted.

Besvar