Jeg er desværre ikke enig i din tolkning, desværre
Indvandringsprøven!
Re: Indvandringsprøven!
DotGusten
-
fundiver199
@dotGusten
Jeg har ikke tid til at kigge nærmere på det, men mon ikke der er tale om, at man ophæver den prøve, man indførte i 2007, og som skulle aflægges inden indrejse i Danmark, men samtidig indfører man så en ny?
Jeg har ikke tid til at kigge nærmere på det, men mon ikke der er tale om, at man ophæver den prøve, man indførte i 2007, og som skulle aflægges inden indrejse i Danmark, men samtidig indfører man så en ny?
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Måske er det bedre at vente på at L87 udmunder i en ny Lovbekendtgørelse, så der ikke er nogen tvivl om, hvad man skal forholde sig til?
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Du har ret i, at man skal læse det hele igennem, for at få et brugbart resultat.fundiver199 skrev:Jeg har ikke tid til at kigge nærmere på det, men mon ikke der er tale om, at man ophæver den prøve, man indførte i 2007, og som skulle aflægges inden indrejse i Danmark, men samtidig indfører man så en ny?
Desværre viser det sig, at det blot er en tilrettelse af teksten. Prøven bliver ved med at være der.
»Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal endvidere, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af, at ansøgeren har bestået en prøve i dansk og danske samfundsforhold. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter regler om prøven, herunder regler om, hvornår prøven anses for bestået, frist for aflæggelse og beståelse af prøven, om udpegning af prøveafholdere, betingelser for at deltage i prøven, opkrævning af gebyr for at deltage i prøven, klagefrister og prøvens indhold og gennemførelse m.v.«
Desværre var der også en anden grim nyhed: Hvis man slipper for prøven i første omgang, bliver man fanget i anden omgang:
»Stk. 4. Forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk og danske samfundsforhold. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter regler om prøven, herunder regler om, hvornår prøven anses for bestået, frist for aflæggelse og beståelse af prøven, om udpegning af prøveafholdere, betingelser for at deltage i prøven, opkrævning af gebyr for at deltage i prøven, klagefrister og prøvens indhold og gennemførelse m.v.«
Så det er med at få fat i det hæfte om danske samfundsforhold, der findes på http://www.nyidanmark.dk
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... borger.htm
og så noget danskundervisning. Der er ingen vej udenom.
Det er vel bare at gå i gang med emnerne under
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integrat ... orside.htm
jeg må indrømme at jeg ikke rigtig forstår hvad der menes i stk 4.
For mig lyder det som om ægtefællen får 6 måneder til at bestå testen (troede kun det var 75 dage) og at forlængelse kun kan ske hvis testen er bestået.
Forlængelse kommer vel typisk på tale efter 2 år?
Hvad blev der af de 75 dage til at bestå testen ellers er det ud igen og forfra og om igen med ny ansøgning om familiesammenføring.
Jeg kan da dårlig tro, at betingelserne skulle være blevet bedre end vi tidligere har kendt dem
For mig lyder det som om ægtefællen får 6 måneder til at bestå testen (troede kun det var 75 dage) og at forlængelse kun kan ske hvis testen er bestået.
Forlængelse kommer vel typisk på tale efter 2 år?
Hvad blev der af de 75 dage til at bestå testen ellers er det ud igen og forfra og om igen med ny ansøgning om familiesammenføring.
Jeg kan da dårlig tro, at betingelserne skulle være blevet bedre end vi tidligere har kendt dem
måske er stk 4 møntet på dem, som når at blive meddelt opholdstilladelse inden prøven bliver implementeret konkret, for at der ikke skal blive fuldstændig stop i beh af FS sager?
-
fundiver199
Så vidt jeg ved, så er det religiøse forkyndere, der får 6 måneder efter indrejse i Danmark til at bestå prøven. Ægtefællesammenførte får kun 75 dage. Men disse 75 dage kan jo udvides meget betydeligt ved at rejse hertil på visum og søge FS og få processuelt ophold. Så det er vel det, man fremover må anbefale alle at gøre, med mindre de taler flydende dansk i forvejen.
Eller alternativt må folk benytte sig af de muligheder, som EU-retten giver dem. Det giver denne prøve jo et yderligere betydeligt incitament til at gøre.
Eller alternativt må folk benytte sig af de muligheder, som EU-retten giver dem. Det giver denne prøve jo et yderligere betydeligt incitament til at gøre.
Fint at få det forklaret.
Så ja, hvem vil hvis de bare har den mindste mulighed for at bruge EU retten, lige meget hvor "ubekvemt" dette umiddelbart måtte synes, slæbe deres stakkels elskede et igennem et sådant helvede på 75 dage, da som jeg forstår det, jo selv skal stå for alle omkostninger i forbindelse med indlæringen af de færdigheder, som prøven lægger op til?
Sandsynligvis har meget få af deres danske ægtefæller mulighed for at tage orlov for arbejde for at sidde hjemme og terpe med deres ægtefælle...for det koster jo kassen allerede via nationale regler.
For ikke at glemme, hvordan må det føles at må blive sendt hjem bare fordi man har dumpet til en latterlig intergrationsprøve....dur ikke....næste...!
Så ja, hvem vil hvis de bare har den mindste mulighed for at bruge EU retten, lige meget hvor "ubekvemt" dette umiddelbart måtte synes, slæbe deres stakkels elskede et igennem et sådant helvede på 75 dage, da som jeg forstår det, jo selv skal stå for alle omkostninger i forbindelse med indlæringen af de færdigheder, som prøven lægger op til?
Sandsynligvis har meget få af deres danske ægtefæller mulighed for at tage orlov for arbejde for at sidde hjemme og terpe med deres ægtefælle...for det koster jo kassen allerede via nationale regler.
For ikke at glemme, hvordan må det føles at må blive sendt hjem bare fordi man har dumpet til en latterlig intergrationsprøve....dur ikke....næste...!
-
fundiver199
Ja jeg kan lige se situationen for mig, specielt for folk som har børn.
"Far far, hvorfor skal mor rejse nu, kan hun ikke lide os mere???"
"Jo Birger, men hun kunne ikke forklare om kvinders ligestilling og magtens 3-deling på dansk, så derfor må hun ikke bliver her. Men bare rolig, allerede om 3 måneder kan hun komme og besøge os igen, og så kan det være, at hun får lov til at blive, hvis hun har fået læst tilstrækkelig på lektien. Far skal bare lige have sparet penge sammen til en ny flybillet, et nyt ansøgningsgebyr og et nyt prøvegebyr, og mor skal jo også have lidt til mad og husleje. Så der står havregrød på menuen hver dag de næste 3 måneder, og din fødselsdag bliver vi desværre nødt til at aflyse".......
"Far far, hvorfor skal mor rejse nu, kan hun ikke lide os mere???"
"Jo Birger, men hun kunne ikke forklare om kvinders ligestilling og magtens 3-deling på dansk, så derfor må hun ikke bliver her. Men bare rolig, allerede om 3 måneder kan hun komme og besøge os igen, og så kan det være, at hun får lov til at blive, hvis hun har fået læst tilstrækkelig på lektien. Far skal bare lige have sparet penge sammen til en ny flybillet, et nyt ansøgningsgebyr og et nyt prøvegebyr, og mor skal jo også have lidt til mad og husleje. Så der står havregrød på menuen hver dag de næste 3 måneder, og din fødselsdag bliver vi desværre nødt til at aflyse".......
Ja før lille danske Birger står grædende i lufthavnen med sin far i hånden, med fuld TV dækning,tror jeg ikke at der sker noget rent politisk...desværre. Den almindelige danske borger forstår ikke konsekvenserne af den danske ulændinge politik før de har set lille Birger ude i lufthavnen...
Jeg skal lige være helt sikker på at jeg har forstået det her med indvandringsprøven - er det kun nye sager om FS som skal tage denne prøve eller gælder den for alle familiesammenførte ?
Min mand blev familiesammenført med mig sidste sommer og er nu i fuld gang med at lære dansk og lære om danske forhold. Han har jo fået en 2 årig opholds- og arbejdstilladelse - den skal fornyes til næste sommer (2011) - skal han så op til denne indvandringsprøve på det tidspunkt ?
Hvis jeg havde vidst alt det jeg ved nu, så havde vi været en tur omkring Sverige, så var man sluppet for mange bekymringer om at leve sammen med sin elskede i sit eget hjemland .....
På forhånd tak.
Min mand blev familiesammenført med mig sidste sommer og er nu i fuld gang med at lære dansk og lære om danske forhold. Han har jo fået en 2 årig opholds- og arbejdstilladelse - den skal fornyes til næste sommer (2011) - skal han så op til denne indvandringsprøve på det tidspunkt ?
Hvis jeg havde vidst alt det jeg ved nu, så havde vi været en tur omkring Sverige, så var man sluppet for mange bekymringer om at leve sammen med sin elskede i sit eget hjemland .....
På forhånd tak.
-
fundiver199
Det er kun dem, der søger om FS på èt eller andet tidspunkt i fremtiden, som vil skulle tage prøven. I værste fald kan også folk med verserende ansøgninger blive omfattet af kravet, men naturligvis ikke dem, som allerede har fået deres opholdstilladelse.
Så bare for at skære det helt ud i pap.
Min mand og jeg har fået ok til at blive familiesammenført og US har fået udtagelsen fra kommunen. Alt er ok men US mangler bare at min mand fylder 24 år og det gør han den 1/5, så det er jo meget snart. De må jo ikke give tilladelsen før.
Så det betyder at han slipper for prøven ikke?
Min mand og jeg har fået ok til at blive familiesammenført og US har fået udtagelsen fra kommunen. Alt er ok men US mangler bare at min mand fylder 24 år og det gør han den 1/5, så det er jo meget snart. De må jo ikke give tilladelsen før.
Så det betyder at han slipper for prøven ikke?
-
fundiver199
Hvis din mand har fået et brev, hvor der står, at han har fået opholdstilladelse i Danmark fra 1/5 2010, så står der jo også i det brev, hvilke vilkår der er knyttet til den opholdstilladelse. Og så kan man selvfølgelig ikke komme bagefter og sige, at hov nu stiller vi lige et ekstra vilkår i form af en prøve, der skal bestås.
Hej Fundiver199
Vi har nemlig ikke fået noget brev endnu. Ringede til US i fredags og her sagde de at alt var ok, men de maglede bare at min mand lige fylder 24 år, og lige så snart at han er det så sender de brevet om at han kan hente tilladelsen.
Vi har nemlig ikke fået noget brev endnu. Ringede til US i fredags og her sagde de at alt var ok, men de maglede bare at min mand lige fylder 24 år, og lige så snart at han er det så sender de brevet om at han kan hente tilladelsen.