NY på vej til Familiesammenføring!
Re: NY på vej til Familiesammenføring!
nåååår okaay! synes bare jeg havde set nogle andre i dette forum, skrive om forskel mellem dansk og svensk m2, men det jo kun godt at høre, at denne regl ikke gælder i sverige.. Så jeg siger vel ja tak til tilbudet hehe
hej Jeg vil faktisk lige spørge, hvorfor skal man høre under skat øresund? hvad er fordelen?
Opmåling af huse/lejligheder er forskellig mellem Danmark og Sverige - og derfor vil en lejlighed på x antal m2 i Sverige virke større, end hvis det var et tilsvarende antal m2 i Danmark. I Danmark inkluderer opmålingen fx indbyggede skabe og skråvægge, hvilket man ikke gør i Sverige (i samme grad). Men man kan altså ikke umiddelbart sammenligne, fordi der er jo stor forskel på, hvor mange indbyggede skabe og skråvægge der så faktisk er. Men subjektivt set vil en svensk lejlighed føles større end en tilsvarende dansk med samme antal m2.
Fordelen ved at tilmelde sig Skat Øresund er, at man så kan gøre brug af de særlige grænsegængerregler, samt at man mødes af skattekyndigt personale, der faktisk er inde i de særlige forhold mellem Danmark og Sverige - i modsætning til en medarbejder i Lemvig eller Hjørring, der ikke er inde i disse forhold og regler.
Fordelen ved at tilmelde sig Skat Øresund er, at man så kan gøre brug af de særlige grænsegængerregler, samt at man mødes af skattekyndigt personale, der faktisk er inde i de særlige forhold mellem Danmark og Sverige - i modsætning til en medarbejder i Lemvig eller Hjørring, der ikke er inde i disse forhold og regler.
okay tak for hjælpen.. jeg leder bare efter en lejlighed, til oktober måned. lige nu bor jeg i sverige sammen med min veninde og hendes mand. men når min mand kommer, skal jeg selfølgelig have et privat lejlighed. helst leje lejlighed jeg kan ikke købe en andels.. har ik penge til det
hej jeg har i dag, modtaget et afslagsbrev fra skatteverket.
men jeg fatter ik hvad der står og hvorfor..
skatteverket avslår din anmälan om inflytning til sverige.
följer att den som efter inflyttning kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tilbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvila) i landet under minst ett år skall folkbokföras om han med hänsyn til samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist här.
av förarbetena till FOL framgår att man vid denna bedömning tillmäter familjeförhållanden störst vikt. med familie menes i førsrehånd meka.
er det fordi , de mener jeg ikke bor der?
men jeg fatter ik hvad der står og hvorfor..
skatteverket avslår din anmälan om inflytning til sverige.
följer att den som efter inflyttning kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tilbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvila) i landet under minst ett år skall folkbokföras om han med hänsyn til samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist här.
av förarbetena till FOL framgår att man vid denna bedömning tillmäter familjeförhållanden störst vikt. med familie menes i førsrehånd meka.
er det fordi , de mener jeg ikke bor der?
Ja, det betyder, at de mener, at du ikke bor der reelt. Fx hvis du ikke har oplyst til dem, at du har tænkt dig at blive boende i mere end et halvt år, eller hvis der allerede bor flere personer på adressen, som er folkeregistreret der, og at man derfor ikke ud fra en samlet vurdering kan antage, at der vitterligt bor så mange mennesker sammen i lejligheden. Det kan også være, hvis du er gift, og din ægtefælle opholder sig i et andet land, og at I som helhed vurderes at tilbringe det meste af jeres tid sammen i det andet land. Eller fordi du pendler og overnatter flest nætter i et andet land end Sverige. Der er mange muligheder. Hvis du ønsker en nærmere uddybning, må du jo kontakte Folkbokföringen og bede dem forklare sig.
Ja, de siger jeg har skrevet at jeg tilbringer mine 4 weekender i Danmark, og det er for meget, men jeg mente 4 dage, i weekenden.. fordi jeg arbejder om weekenden fast (hver 2 uge), derfor ville jeg overnatte i dk 4 dage... Men nu skal jeg skrive skriftligt anklage til dem..
mit spørgsmål er , når jeg skal sende klagen skriftligt, skal det være fra sverige, eller kan jeg sende fra Dk?
mit spørgsmål er , når jeg skal sende klagen skriftligt, skal det være fra sverige, eller kan jeg sende fra Dk?
Hej Maria.Maria15 skrev:Ja, de siger jeg har skrevet at jeg tilbringer mine 4 weekender i Danmark, og det er for meget, men jeg mente 4 dage, i weekenden.. fordi jeg arbejder om weekenden fast (hver 2 uge), derfor ville jeg overnatte i dk 4 dage... Men nu skal jeg skrive skriftligt anklage til dem..
Du har jokket i nælderne. Jeg ved ikke hvordan din situation ser ud nu men hvis jeg var dig ville jeg finde en lejlighed og sover HVER nat i sverige. Og send for gud skyld klagen fra sverige,du skal jo ikke reklamere for at du er i DK..vel ??
-
fundiver199
Ja reglerne er jo sådan, at man skal overnatte i Sverige mindst 4 nætter om ugen. Så derfor skal man naturligvis ikke skrive, at man har tænkt sig at overnatte i Danmark 4 nætter hver uge, for så kan man jo kun overnatte i Sverige 3 nætter hver uge og opfylder dermed ikke kravet.
Nu ved jeg jo ikke, hvor Maria arbejder, men med mindre det er i Jylland, så er det vel ærlig talt rimeligt idiotisk overhovedet at sige eller skrive noget om, at man har tænkt sig at overnatte fast andre steder end på sin svenske bopæl. Man kan jo også være for ærlig og dermed gøre tingene mere besværlige for sig selv, end nødvendigt og godt er.
Marias spørgsmål om, hvorvidt hun kan sende klagebrevet fra Danmark, lyder dog som om, at hendes "adresse" i Sverige er ren proforma. Og i så fald er der jo ikke andet at sige, end at så har de svenske myndigheder truffet en fuldstændig korrekt afgørelse i sagen.
Og til Maria er der så ikke andet at sige, end at hvis hun vil benytte sig af EU-reglerne, så må hun jo flytte til Sverige reelt og ikke kun proforma.
Proforma adresser er noget, som ÆUG officielt tager skarp afstand fra og advarer folk imod at benytte sig af. Blandt fordi det at blive afsløret i at have løjet om sin adresse betyder, at myndighederne så efterfølgende ikke tror på noget som helst andet, man fortæller dem.
Og herudover vil jeg da for egen regning gerne tilføje, at den slags snyd og fifleri kun kan være med til at give ekstra vind i sejlene til de politikere, som ønsker den strammest mulige udlændingelovgivning. Og dermed er det også i høj grad med til at skade vores fælles sag.
Nu ved jeg jo ikke, hvor Maria arbejder, men med mindre det er i Jylland, så er det vel ærlig talt rimeligt idiotisk overhovedet at sige eller skrive noget om, at man har tænkt sig at overnatte fast andre steder end på sin svenske bopæl. Man kan jo også være for ærlig og dermed gøre tingene mere besværlige for sig selv, end nødvendigt og godt er.
Marias spørgsmål om, hvorvidt hun kan sende klagebrevet fra Danmark, lyder dog som om, at hendes "adresse" i Sverige er ren proforma. Og i så fald er der jo ikke andet at sige, end at så har de svenske myndigheder truffet en fuldstændig korrekt afgørelse i sagen.
Og til Maria er der så ikke andet at sige, end at hvis hun vil benytte sig af EU-reglerne, så må hun jo flytte til Sverige reelt og ikke kun proforma.
Proforma adresser er noget, som ÆUG officielt tager skarp afstand fra og advarer folk imod at benytte sig af. Blandt fordi det at blive afsløret i at have løjet om sin adresse betyder, at myndighederne så efterfølgende ikke tror på noget som helst andet, man fortæller dem.
Og herudover vil jeg da for egen regning gerne tilføje, at den slags snyd og fifleri kun kan være med til at give ekstra vind i sejlene til de politikere, som ønsker den strammest mulige udlændingelovgivning. Og dermed er det også i høj grad med til at skade vores fælles sag.
Hej Ja giver jer alle ret i, det var lidt dumt af mig.. Men jeg ringede til Min sagsbehandler hende der afslog. Hun sagde jeg skulle udfylde papirene igen angående personbevis/flytning til sverige. Jeg kan ik finde blanket nogen steder på internettet..
Er der nogle af jer der kan finde?
Er der nogle af jer der kan finde?
Blanketterne findes mig bekendt ikke online. Du skal besøge dem på Folkbokföringen for at få dem.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Men det er vel ikke noget problem, når du bor i Sverige, og kun arbejder i weekenden?skaanebo skrev:Blanketterne findes mig bekendt ikke online. Du skal besøge dem på Folkbokföringen for at få dem.