Procesuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

littlewing

Re: Procesuelt ophold

Indlæg af littlewing » 04.10.2012 11:12:56

Var hos gratis retshjælp i går i et andet ærinde, men fik nævnt at vi er igang med at forberede en ansøgning til FS. De var meget søde og behjælpsomme og foreslog os at komme til, dem når ansøgningen er klar. Så vil de gå den igennem, og skulle der være noget der udfra deres erfaringer ikke er fyldestgørende, vil de gøre os opmærksomme på det. Det tilbud vil vi bestemt benytte os af.

peri

Indlæg af peri » 29.10.2012 18:29:58

Vi har søgt om familiesammenføring og har også fået stempel i min mands pas om at vi har indleveret en ansøgning.
Det eneste vi har hørt fra US er, at de giver besked om 5-6 uger om hvor lang tid det ville vare og om min mand kan opholde sig i Danmark mens vores sag bliver behandlet!
Men det varer ikke længe før min mands visum-ophold udløber. Har min mand ikke fået processuelt ophold automatisk?

soreng

Indlæg af soreng » 30.10.2012 08:59:18

Jo i praksis har han. Det er kun hvis jeres ansøgning er FULDSTÆNDIG grundløs, at us vil kunne sige at han ikke havde processuelt ophold.
En fuldstændig grundløs ansøgning kunne f.eks være at i ikke er gift, og egentlig først har mødt hinanden for 2 måneder siden, så i kan heller ikke leve op til 18 måneders samliv kravet.

Stemplet i hans pas er hans bevis for lovligt ophold, indtil at brevet ankommer fra us om 5-6 uger.

jeps

Indlæg af jeps » 30.11.2012 01:05:18

Hej.

Jeg er i den sitiuation, at jeg har mødt en dejlig pige, hvor det nu er planen at vi skal giftes. Min kærste er aupair her i dk. og hun har stadig 6 mdr. tilbage af sin aupair tid hos sin værtsfamilie.
Men da vi begge er enige i at gå et skridt videre i vores forhold til hinanden, så har vi snakket om at gifte os om 3-4 måneder.

Var så idag inde i borgerservice på kommunen, for at hører nærmere om de praktiske forhold for ansøgning om vielse, og især om der var nogle specielle forhold vi skulle være opmærksomme på hvad angår hendes papir. Her fortalte den ellers ganske flinke dame at det nok ikke var muligt for min kærste/kone at kunne opholde sig i danmark efter at vi var blevet gift, fordi der var specielle forhold der gjorde sig gældende for aupairs.

Har så brugt hele aften på at læse op på dette emne, for jeg havde inden mit besøg i borgerservice fået det umiddelbare indtryk, at der ikke skulle være de store problemer i at få procesuelt ophold, så længe at vi opfyldte alle kriterierne. Hvilket jeg mener vi gør.

Er der nogen der kan fortælle os, om der er nogen speciel grund til at vi ikke skulle få procesuelt ophold fordi hun har været aupair her i dk. når vi gifter os ?

Vi er godt klar over at hun ikke kan fortsætte med at arbejde som aupair når vi gifter os. Men damen i borgerservie sagde alligevel at hun vil blive betragtet som opholdende sig ulovligt her i landet.......er det rigtigt ? ..eller har hun misforstået noget !

vh. Jesper

soreng

Indlæg af soreng » 30.11.2012 08:30:14

Damen i borgerservice tager fejl. Din kærestes opholdstilladelse står til at blive inddraget af us når i gifter jer, men det sker altså ikke dagen efter så længe i ansøger om fs indenfor et par dageefter brylluppet så sker der ikke noget ved det. :-) så længe us ikke har inddraget hendes opholdstilladelse så har hun lovligt ophold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2012 10:00:33

@Peri

Din mand får processuelt ophold med tilbagevirkende kraft, hvis ansøgningen antages til behandling. Som soreng har forklaret, får han derimod ikke processuelt ophold, hvis ansøgningen afvises.

Den mest typiske grund til afvisning vil være, at din mands visum allerede var udløbet, da han afleverede ansøgningen. En ansøgning kan også blive afvist, hvis I ikke har vedlagt den dokumentation, som US skal bruge, og som fremgår af de to checklister i ansøgningsskemaet. I så fald vil I dog i mange tilfælde få en frist på 14 dage til at fremsende det, der mangler, og i praksis er det sjældent, at US afviser ansøgninger pga. manglende dokumentation.

Det sker formentlig i praksis hovedsagelig i tilfælde, hvor det er åbenlyst, at ansøgningen aldrig vil kunne imødekommes, uanset hvad der fremsendes af dokumentation. For ellers ved US jo godt, at såfremt de afviser ansøgningen, så får de bare en ny ansøgning, de skal behandle, lige så snart ansøgeren er kommet hjem. Og det har hverken ansøgeren eller US nogen glæde af, det skaber bare mere arbejde for alle parter.

@Jeps

Som soreng har forklaret, bliver en opholdstilladelse ikke ”ugyldig”, fordi en af de betingelser, der er knyttet til den, ikke længere er opfyldt. At inddrage en opholdstilladelse før tid er en myndighedshandling og kræver en sagsbehandling i US, hvor afgørelsen meddeles den pågældende skriftligt med klagevejledning og så videre.

Og det er altså ikke sådan, at US har en masse medarbejdere ansat, som ikke har andet at lave end at sidde på spring for at reagere øjeblikkeligt, når en au-pair pige gifter sig. Den bureaukratiske mølle maler langsomt, så der kan sagtens gå mange måneder, måske både halve og hele år, før US skrider til handling og begynder at inddrage opholdstilladelsen.

US ved vel også godt, at der er en til vished grænsende sandsynlighed for, at den nygifte au pair pige nok søger om FS med sin mand. Så hvorfor skulle de dog bruge en masse tid på at sidde og inddrage hendes au-pair opholdstilladelse, når de ved at vente lidt i stedet kan nøjes med at konstatere, at hun nu har ret til et processuelt ophold, fordi hun har søgt om FS?

Modsat hvad mange tror, er det altså ikke sådan, at US ser det som sin primære opgave at skabe ekstra arbejde for sig selv ved at gøre ting, der ikke har nogen samfundsmæssig værdi men udelukkende generer de mennesker, det berører.

littlewing

Indlæg af littlewing » 06.12.2012 11:06:51

Hej igen
Min datter og hendes tunesiske mand er nu nået så langt, at alle papirer er skaffet og ansøgningen om familiesammenføring er klar til at blive afleveret. De er sammen i Danmark og hans turistvisum udløber den 21 i denne måned. Et lille irritationsmoment er der dog: Hans pas udløber i april (hvorfor ordnede man ikke det før?) Nå, men ikke noget at gøre, andet end at få det ordnet, når den tid kommer. Da jeg fandt ud af det, spurgte jeg mig for hos advokaterne i Århus, og de mente at på grund af turistvisummet i det gamle pas, var det bedst at vente til passet udløb, og senere sende kopi af det nye pas til udlændingestyrelsen. Nu er det så sådan, at der findes ikke hverken ambassade eller konsulat i Danmark. Det nærmeste er Holland. Så mit spørgsmål er: Har han lov til at rejse på procesuelt ophold, og få fornyet hans pas? Har set der er noget der hedder tilbagerejsetilladelse, men er ikke klar over om det gælder i dette tilfælde, og der er jo kun tale om en kort rejse og tilbagevenden til Danmark. Alt dette selvfølgelig kun, hvis de stadig venter på svar i april måned.

soreng

Indlæg af soreng » 06.12.2012 11:20:52

Et processuelt ophold er ikke et Schengen visum, men giver ham kun lov til at opholde sig lovligt i Danmark mens hans sag bliver behandlet. Så svaret er at han ikke må rejse udenfor Danmark, med mindre det er for at rejse til et land som ikke kræver et visum (som hans hjemland), og i det tilfælde skal han bruge en tilbagerejsetilladelse for at komme tilbage ind i danmark igen.

En tilbagerejsetilladelser er derfor heller ikke et schengen visum, men udelukkende en tilladelse til at indrejse danmark igen, så det kan heller ikke bruges til at opholde sig lovligt i f.eks Holland.

littlewing

Indlæg af littlewing » 06.12.2012 11:48:35

Tak for svaret, Søren
Det vil altså sige, hvis jeg har forstået det rigtigt, at hans eneste mulighed er, at når tiden kommer til det, søge hos politiet i Århus om en tilbagerejsetilladelse, rejse til Tunesien og få lavet sit nye pas, og så komme tilbage. Er det problematisk, eller lige ud af landevejen? Han kan jo fortælle hvorfor, det er nødvendigt med den lille sviptur. Eller vil man sige til ham, at han ikke kan komme tilbage, før der foreligger et svar fra us?

soreng

Indlæg af soreng » 06.12.2012 11:58:14

Ja, med mindre at Tunesien har en repræsentationsaftale med en Ambassade i Danmark som han kan benytte sig af?

Ikke engang en smuttur til Sverige er lovligt for ham at tage når først hans visum er udløbet. Den processuelle opholdstilladelse gælder kun til Danmark.

En tilbagerejsetilladelse plejer at blivet givet rimeligt problemfrit når der er gået mere end 3 måneder siden at ansøgning er blevet indgivet, så det burde ikke give de helt store problemer.

littlewing

Indlæg af littlewing » 06.12.2012 12:08:30

Tak for dit svar. Hold da op, hvad skulle vi gøre uden Jer?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2012 12:38:05

I skal være opmærksomme på, at US, så vidt jeg ved, kun kan udstede en opholdstilladelse for den periode, passet er gyldigt. Så det er vigtigt, at der bliver forevist et nyt pas for US, før de når til at afgøre sagen. For ellers får han kun opholdstilladelse for f.eks. en måned og skal dermed til at søge om forlængelse med det samme. Og det er jo spild af alle parters tid. Det er derfor ikke en god ide at sidde og vente på, at han kan få en tilbagerejsetilladelse efter 3 måneder, for til den tid er US måske (forhåbentlig) allerede færdige med at behandle ansøgningen.

Han skal i gang med at få lavet et nyt pas så hurtigt som overhovedet muligt, og det kan han grundlæggende gøre på 2 måder:

1) Rejse til Holland og få det ordnet der, før hans visum udløber
2) Rejse tilbage til Tunesien og få det ordet der

Den sidste løsning vil betyde, at han opgiver sit processuelle ophold og kommer til at tilbringe ventetiden i Tunesien, men det kan man jo også overleve. Som du selv er nået frem til, havde den smarteste løsning været at få fornyet passet, før han rejste til Danmark :D

soreng

Indlæg af soreng » 06.12.2012 12:46:13

Det er faktisk endnu "værre" end bare indtil passet er gyldigt.

I ansøgningsskemaet står der

"Du skal være opmærksom på, at du alene kan få en opholdstilladelse, som gælder indtil 3 måneder, før gyldigheden af dit
nationalitetspas udløber, eller som gælder indtil 6 måneder, før gyldigheden af anden rejselegitimation udløber. Hvis du
under sagens behandling får nyt nationalitetspas, skal du indgive kopi af samtlige sider af det nye pas"

Så realistisk set kan der ikke nå at blive givet opholdstilladelse før end at der skal søges om fornyelse. :-(

Så ja, at tage til holland og få ordnet sagerne asap er nok det bedste der kan gøres, og så eventuelt få lavet en aftale om at enten du eller din datter kan hente passet for ham, når det er klar i Holland, da han til den tid jo nok ikke lovligt kan hente det (går ud fra at det tager mere end 14 dage før han kan hente hans nye pas fra ambassaden), med mindre de vil gå med til at sende det til ham med f.eks kurer eller lign.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.12.2012 15:30:24

Der er et tunesisk konsulat i Hamborg -men jeg er da lidt i tvivl om, hvor den ligger da jeg har fundet 2 forskellige adresser:

http://www.diplomatie.gov.tn/index.php?id=80&L=0
Hambourg (Consulat)
Overbeckstrasse 19, 22085 Hambourg.
Tél. : (004940) 220.17.56 / 220.17.57 / 467.755.76
Fax : 0049402279786
E-mail : cthambourg@ctunisiahh.de

og så en på det nedenstående link. Den øverste er nu nok den officielle, men jeg kan ikke komme ind på siden med konsulære tjenester, så jeg kan ikke se, om de udsteder pas. Du kan jo se, om du kan få fat på dem pr. telefon og få det at vide. Det er noget nemmere at smutte til Hamborg end til Holland :)

http://www.hamburg.de/behoerdenfinder/hamburg/11260733/
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2012 16:43:42

TUNESIENS KONSULAT

VESTER FARIMAGSGADE 7. 2., N
1606 KØBENHAVN V

GEO: 55.675513, 12.561779
Telefon: +45-3311-4556

Mon ikke det tunesiske konsulat i Vester Farimagsgade enten kan udstede pas eller oplyse om det nærmeste sted, man kan få det gjort?

Besvar