erfaringer med Indvandringsprøven ved særbarn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Helate

Re: erfaringer med Indvandringsprøven ved særbarn

Indlæg af Helate » 28.11.2011 10:16:27

Ja lad os få god tone overfor de ekstrem hjælpsomme mennesker herinde. Og det eneste der er 100% sikkert er døden og skatter, som een engang sagde.

rimini

Indlæg af rimini » 28.11.2011 10:31:57

Tonen er fin nok, svarer bare på Fundivers tvivl om hvorfor jeg ønsker en fast bekræftelse :)

Jeg har samtidig skrevet til US, men det tager nok et par mdr før de svarer, så skal jeg gerne bekræfte herinde når der er modtaget svar, hvis ikke nogle kommer mig i forkøbet :)

larschr5

Indlæg af larschr5 » 28.11.2011 12:14:05

Du skal bare være klar over at US ikke er kendt for at give korrekt informationer i alle tilfælde (du kan ikke forvente at de har kendskab til netop din sag), så du vil løbe en risiko for at din ansøgning bliver afvist fordi der ikke er betalt gebyr.

Fundiver rådgiver dig alene på den baggrund, at du hurtigt får gebyret returneret hvis du er fritaget. Og selvom det er mange penge og du har vores forståelse, så husk på at det gælder jeres familie's fælles fremtid.

rimini

Indlæg af rimini » 28.11.2011 12:23:13

Hvad jeg søger er naturligvis en 100% bekræftelse, og der er jo ikke forskel på sager med særbørn in Danmark :)

Ved man det ikke, skal jeg gerne give 100% svar, når jeg har det.

:)

soreng

Indlæg af soreng » 28.11.2011 13:26:42

Selv efter at du har fået dispensation kan du ikke give et 100% svar på andre sager om særbørn. Det er altså en individuel bedømmelse for hver gang som US laver. I den verden som inkluderer US, er det tæt på umuligt at give nogle som helst 100% svar, og især når det gælder ting som dispensation. Men der er masser af sager også mht dispensation hvor der er folk herinde der kan give dig et 99.9999% sikkert svar. Men du får ikke nogle til at sige 100%. Især ikke fordi du hopper fra nord til syd om hvad det er du ønsker besvaret. Du skriver at gebyret ikke er væsentligt, men derefter skriver du at det er væsentligt. Du skriver om der dispenseret fra 24 års reglen når særbørn fylder 18, men vil det så sige at du så vil have særbørn der er 18 år gammel, men din kone er under 24 år gammel? I så fald vil US nok snare kigge på om aldersforskellen på jer er så stor at de mistænker performaægteskab.

Det virker til at du ikke helt har styr på hvad særbørn dækker over, da du også begynder at spørge ind til børn som i har sammen. Særbørn dækker over børn som den herboende ægtefælle har med en anden person, og for at de skal kunne "udløse" dispensation skal man have en delt forældremyndigheder over dem, og have almindeligt samvær med dem (som udgangspunkt som minimum hver 2. weekend og noget ferietid osv). Når et særbarn fylder 18 år er det ikke længere under nogen forældremyndighed, og set fra US synspunkt giver det derfor ikke længere dispensation. Barnet (der nu teknisk er voksen) kan dog godt stadigvæk tælle med i den samlede tilknytning til Danmark.

Jeg kan ikke umiddelbart danne mig et overblik over hvilken situation det er, du er i.
Hvor mange særbørn har du (fra tidligere forhold, som du har delt forældremyndighed over og som du ser regelmæssigt), og hvor gamle er de?
Har dig og din ægtefælle fælles børn?
Har din ægtefælle særbørn der også er blevet famliesammenført i danmark, og med hvem er de blevet familiesammenført?

Og så vil jeg give Helate ret. Din tone overfor fundiver1 var direkte uforskammet. Det er frivillige mennesker der besvare herinde, så lad være med at stille krav om at folk skal give dig 100% garantier hvis de skal svare dig. Jeg lover dig for at det svar som du vil få på din forespørgelse ikke vil være en 100% garanti, men maksimalt noget i retning af at det vil være baseret på en individuel vurdering fra sag til sag, så derfor kan de først svare dig når du har indgivet ansøgningen. Hvis du så er 100% sikker i din sag, så lader du bare være med at indbetale gebyret. Det er helt op til dig...Du vil bare aldrig finde nogle herinde eller hos US der vil give dig nogen garanti på at det ikke kan give dig/jer problemer.

Hvis du til mit svar til dig ikke kan finde en bedre måde at besvare på, end du har fundet frem tidligere i denne tråd, så spar du dit krudt og lad være med at besvare. i så fald syntes jeg personligt at du skal sætte din lid til US's hjælpsomhed og deres informationsniveau.

rimini

Indlæg af rimini » 28.11.2011 14:14:12

Kort fortalt:

2 særbørn med tidligere dansk ægtefælle, mindste er 12 år gl.

Kone fra udlandet er 31 og jeg er 40.

Jeg synes ikke jeg var uforskammet, tværtom følte jeg mig stødt af Fundivers ret hårde svar. Jeg ønskede blot et klart svar, og det er jeg helt sikker på man kan få, og at US allerede har praksis om de opkræver gebyr eller ikke ved særbørn.

Jeg vender derfor retur når jeg ved 100% om man skal betale gebyr eller ikke ved fravigelserne omkring særbørn, så andre ved det når de skal oprette en sag.

Tak so far :)

closed1

Indlæg af closed1 » 28.11.2011 14:21:57

Nu er der så ikke nogen grund til " At tærske langhalm " på uenigheden om formuleringer. :D
Rigtig god december til alle og lad os håbe at ÆUG. snart kan nedlægges :P

soreng

Indlæg af soreng » 28.11.2011 14:41:02

Selvfølgelig har US en praksis som de arbejder ud fra når de giver dispensation. Den praksis beskriver de på deres hjemmeside her når det vedrører mindreårige børn.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm

De vurderer fra gang til gang, og det er præcis det du vil få at vide når du engang får svaret tilbage fra US (og det vil jeg næsten fristes til at sige er 100% sikkert). Det skriver de også meget præcist her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

"Udlændingeservice kan først foretage en vurdering af, om man er fritaget for en eller flere af betingelserne, når Udlændingeservice har modtaget en ansøgning om ægtefællesammenføring."

I vurderingen vedr. særbørn indgår 2 aspekter primært. Har den herboende ægtefælle tilstrækkeligt samvær med særbørnene (hvad tilstrækkeligt er har jeg beskrevet for dig tidligere), og har den herboende ægtefælle forældremyndighed over børnene. Er begge disse ting opfyldt så kræver det nogle helt ekstraordinære omstændigheder for at man ikke får dispensation (forudsat at man lever op til de krav der aldrig kan dispenseres fra), og det tror jeg er det tætteste du vil kunne få nogen til at sige 100%.

Du skal huske at US medarbejdere som du får fat på i telefonen, ved skranken eller gennem mail, er blevet beordret/trænet til ikke at sige noget som kan opfattes som løfter eller garantier. Vil du have et 100% svar på om en ansøgning om visa, opholdstilladelse eller dispensation vil gå igennem, bliver du nød til an ansøge. Så selvom du syntes at dit spørgsmål er såre simpelt at det rimeligt hurtigt vil kunne besvares med et ja eller nej, så vil US ikke give dig det svar.

Så held og lykke med dit projekt. Jeg vil stadigvæk gætte på at du kun kan komme med din 100% post herinde, når du står med brevet fra US om at de har gives dispensation for gebyret pga særbørn, og selv derefter kan du ikke sige at det med 100% sikkerhed også vil gælde for den næste der spørger herinde (men sikkert med 99.9% sikkerhed).

rimini

Indlæg af rimini » 28.11.2011 16:44:52

Hej, sagen er naturligvis allerede behandlet - det var 7 år siden, hvor man gav dispensation fra 24 års regel, forsørgerkrav osv. Jeg er sikker på at US enten opkræver et gebyr eller ikke opkræver et gebyr i disse sager om særbørn, og det mener jeg er rart for alle at skulle vide. Enten opkræver man gebyr eller også gør man ikke, der kan ikke gøres forskel.

Men så skal vi vel heller ikke vade i denne sag mere nu....

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 28.11.2011 20:18:55

Der gives disp ved forlængelser af oph ved særbarn således skal gebyret ikke betales i de tilfælde. Det der er problemet er at vudering af om et barn er særban sker fra gang til gang. Det Kan betyde at lige pludeseligt har barnet af en eller anden grund ikke opnået særbanstatus, eks hvis samvær er ændret til det mindre med den ene af forældrene eller helt ophørt, eller hvad nu grunden kan være (dette ved kun US)

Det kan jo i de aller værste tilfælde være hvis den den forældre ( gudforbyde det) skulle gå hen og bortgå, eller at denne ikke længere ønsker kontakt med sit barn.
Dette kan faktisk også være tilfældet hvis det ( endnu gud forbyde det) er barnet der bortgåer....

Jeg vil altid anbefale folk at betale gebyret som en sikkerhed, uanset hvad, hvis barnet stadig har sit særbarns status bliver pengene automatisk tilbagebetalt, vi indbetalte de 6000 kr til første ansgøning selvom min søn er 11 år og er hos sin far hver anden uge fuld... jeg vælger at indbetale ved forlængelse også disse penge tages ud af mit meget stramme budget. Vi lever pt to vk og et barn for 18945 kr før skat, udbetalt 14000 efter alle faste udgifter er der 4000 tilbage til mad, tøj og medicin, det kræver disiplin men det kan lade sig gøre...Man kan sige at hvis US pludesleigt vudere anderledes så vil slutresultatet måske ende med at blive endnu dyre.

Du spørger også hvad der sker når barnet bliver 18 nu er sønnike kun 11så dette er hvad jeg har fået fortalt. Man udviser selvfølgelig ikke bare folk fordi børne er blevet voksne, hvis man har et etableret liv i dk. Du skriver det mindste barn er 12 år det vil sige at det problem først opstår om 6 år, hvis reglerne er som nu ville din kone jo nok have samlet poin til en permenet oph til den tid.
Du skriver at der allerede blev taget stilling til jeres disp ved særbarn for 7 år siden. Derfor tænker jeg at der nok ikke er mange år til din kone kan søge permenent oph og det er måske sidste gang i skal søge om forlængelse ( heldige jer :-D)...

Du får ikke nogen til at give dig et 100% svar, af den simple grund at det hele afhænger af US vudering, der er nogle der vælger at tage chancen og så er der folk som mig som spiller med livrem og seler, og simpelhen ikke tør tage chancen..... Så må vi sgu spare på noget andet så som mobiltlf, internet, forsikringer osv....Vi ejer ikke en forsikring af nogen art dette er der simpelhen ikke råd til hos os.... Jeg plejer og sige at hvis vi kan klare det så burde alle for vi ligger langt under fattigdomsgrænsen ( faktisk var det her jorkim B olsen burde være kommet på besøg:-D)...

Dertil vil jeg lig e tilføje at flere har oplevet at de informationer de fik fra US ikke altid stemmer overens med den praktisk der faktisk udføres.

Besvar