Indvandringsprøven!
Re: Indvandringsprøven!
Jeg er klar over at indvandringsprøven har været på tegnebrættet i lang tid, men er også at den klare opfattelse, at det er lige op over nu, og det taget i betragtning er det meget lidt de ved om prøven og hvordan det praktisk kommer til at foregå.
uden at forholde mig til prøven som sådan, vil håbe på, at de har lært af erfaringerne - og at de denne gang vil sikre sig, at alt ting er velforberedt og klapper, når prøven sættes i kraft - og så vil jeg i vørigt håbe på, at den ikke vil gælde dem, der allerede er i processen om FS - idet man jo kan sige, at de har søgt på andre forudsætninger. det er lidt træls at spillereglerne bliver ændret midt i kampen. Jeg er gald for, at man ikke i folkeskolen ændres bedømmelseskriterierne eller obligatorisk pensum midt i eksamen
Men jeg tror desværre ikke, at vi kan blive ret meget klogere før tidligst den 13. april.
Men jeg tror desværre ikke, at vi kan blive ret meget klogere før tidligst den 13. april.
til jer som overvejer EU retten contra nationale regler:
Hvad er vigtigst i forbindelelse med en FS med en udenlandsk ægtefælle?
Er det ikke at sikre denne et værdigt liv i DK til familiens bedste?
Efter 5 år kommer POT automatisk eneste man skal bevise er at den udenlandske ægtefælle har opholdt sig i DK i 5 år...
Efter de sidste stramninger ser jeg en undskyldning stærk nok til ikke at gøre brug af EU retten frem for nationale regler som dansk statsborger da det jo blot drejer som et meget kort periode på uger, hvor man må lide "afsavn"
Skal bemærkes at jeg efterlod 2 mindreårige særbørn og egen virksomhed i DK for at gøre brug af EU retten, og min mand fik efter ca 2 mdr venten 5 års opholdskort.
Børn og firma lever i bedste velgående
Hvad er vigtigst i forbindelelse med en FS med en udenlandsk ægtefælle?
Er det ikke at sikre denne et værdigt liv i DK til familiens bedste?
Efter 5 år kommer POT automatisk eneste man skal bevise er at den udenlandske ægtefælle har opholdt sig i DK i 5 år...
Efter de sidste stramninger ser jeg en undskyldning stærk nok til ikke at gøre brug af EU retten frem for nationale regler som dansk statsborger da det jo blot drejer som et meget kort periode på uger, hvor man må lide "afsavn"
Skal bemærkes at jeg efterlod 2 mindreårige særbørn og egen virksomhed i DK for at gøre brug af EU retten, og min mand fik efter ca 2 mdr venten 5 års opholdskort.
Børn og firma lever i bedste velgående
Jov Krikris - det er måske rigtigt - men måske ikke lige til for alle, og så er det jo også trist for dem, der står midt i processen - og som måske allerede har ægtefællen her.
(så at flytte til andet eu land er måske det nemme svar på alt - men måske ret svært og næsten umuligt for nogle i praksis. Vi kan jo ikke alle bo, gå i skole, finde arbejde m.m. i Flensborg eller Malmø)
(så at flytte til andet eu land er måske det nemme svar på alt - men måske ret svært og næsten umuligt for nogle i praksis. Vi kan jo ikke alle bo, gå i skole, finde arbejde m.m. i Flensborg eller Malmø)
Kroshka
Jeg flyttede fra Nordjylland til Midtsverige, så er der en vilje er der også en vej
Jeg flyttede fra Nordjylland til Midtsverige, så er der en vilje er der også en vej
Jeg har fundet dette på US hjemmeside.
Bogen: "Medborger i Danmark" på dansk og 18 andre sprog.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... borger.htm
Måske det kan have interesse for andre.
Jeg har selv valgt at bestille bogen igennem en boghandel, til 60 kr.
Det er da til at overleve og der er ingen tvivl om at den indeholder gode oplysninger og sandsynligvis også oplysninger som fremover er nødvendige for vores ægtefæller at få genskab til meget hurtigt for at kunne bestå indvandringsprøven
Bogen: "Medborger i Danmark" på dansk og 18 andre sprog.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... borger.htm
Måske det kan have interesse for andre.
Jeg har selv valgt at bestille bogen igennem en boghandel, til 60 kr.
Det er da til at overleve og der er ingen tvivl om at den indeholder gode oplysninger og sandsynligvis også oplysninger som fremover er nødvendige for vores ægtefæller at få genskab til meget hurtigt for at kunne bestå indvandringsprøven
punkt 13 synes jeg måske ikke er så relevant, Vores elskede skal da lige nå at flytte hertil inden de kan tænke på at rejse hjem igen
men måske regner/håber de med/på at de fleste dumper...
men måske regner/håber de med/på at de fleste dumper...
Ikke sagt at denne bog ikke vil kunne bruges til indvandringsprøven, det kan jeg af gode grunde ikke vide, men jeg da jeg fulgte de links som er på ny i danmarks side, så kan man se at bogen er 3 år gammel.
Jeg går dermed udfra at der vil komme nyere materiale til den kommende indvandringsprøve, jeg kan ikke lige finde linket nu, men jeg mener at have læst på nyidanmark at de stadig er i gang med at udarbejde materialet og oversættelser af dette materiale, sådan har jeg da ihvertfald forstået det, ret mig gerne hvis jeg skulle tage fejl, da min kone jo nok desværre ikke kan slippe for at skulle igennem indvandringsprøven.
Jeg går dermed udfra at der vil komme nyere materiale til den kommende indvandringsprøve, jeg kan ikke lige finde linket nu, men jeg mener at have læst på nyidanmark at de stadig er i gang med at udarbejde materialet og oversættelser af dette materiale, sådan har jeg da ihvertfald forstået det, ret mig gerne hvis jeg skulle tage fejl, da min kone jo nok desværre ikke kan slippe for at skulle igennem indvandringsprøven.
Jeg bed godt selv mærke i at bogen er fra 2007, men loven omkring invandringsprøven har vel også været på tegnebrættet i lang tid.
Jeg har hele tiden kunne læse, at forberedelsesmaterialet ville blive produceret på 18 sprog, og dette materiale er netop lagt på nettet på 18 sprog, så jeg vil da tro at det er dette som er udgangspunktet for prøven, uden at jeg kan være sikker.
Jeg ved ikke hvor længe det har ligget på US hjemmeside, men jeg er ihvertfald ikke stødt på det tidligere.
Jeg ringede i øvrigt til forlaget for at høre om de havde bogen på lager og fik at vide, at de havde flere tusind eksemplarer på det sprog jeg efterlyste, så mon ikke det er fordi de forventer snarligt at kunne sælge dem, ellers lyder det da godt nok som et voldsomt lager.
Jeg har hele tiden kunne læse, at forberedelsesmaterialet ville blive produceret på 18 sprog, og dette materiale er netop lagt på nettet på 18 sprog, så jeg vil da tro at det er dette som er udgangspunktet for prøven, uden at jeg kan være sikker.
Jeg ved ikke hvor længe det har ligget på US hjemmeside, men jeg er ihvertfald ikke stødt på det tidligere.
Jeg ringede i øvrigt til forlaget for at høre om de havde bogen på lager og fik at vide, at de havde flere tusind eksemplarer på det sprog jeg efterlyste, så mon ikke det er fordi de forventer snarligt at kunne sælge dem, ellers lyder det da godt nok som et voldsomt lager.
-
fundiver199
Prøven blev jo vedtaget i 2007, og den nye lov ændrer mig bekendt ikke på indholdet af den, men primært på det forhold, at den skal afholdes i DK i stedet for som oprindeligt planlagt i ansøgerens hjemland. Så det lyder da sandsynligt, at det 3 år gamle materiale stadig er brugbart og aktuelt. Loven forventes i øvrigt ved-taget 14/4, og ikke så længe herefter kommer der vel nogle udmeldinger fra Integrationsministeriet og US om, hvordan det hele kommer til at blive. De har jo haft 3 år til at forberede sig, så man må gå ud fra, at der nu i hovedsagen ventes på den nye lovs endelige vedtagelse.
Blot til orientering til andre på forummet:
På min skriftlige forespørgsel til US svarer de, at det forventes at prøve træder i kraft i efteråret 2010 og at forberedelsesmaterialet forventes at kunne rekvireres medio 2010.
På min skriftlige forespørgsel til US svarer de, at det forventes at prøve træder i kraft i efteråret 2010 og at forberedelsesmaterialet forventes at kunne rekvireres medio 2010.
Det interssante er så, om det skal gælde med tilbagevirkende kraft på alle dem som har en ansøgning liggende, eller om dem som lige når at klaske en ansøgning i disken hos US inden deadline, slipper.
Jeg spurgte om det samme i Integrationsministeriet forleden dag.
De vil ikke sige noget 100 %, men buddet var, at det kun kommer til at gælde fremadrettet.
Men som sagt det var Deres foreløbige bud, så vi må væbne os med tålmodighed på udmeldingen.
De vil ikke sige noget 100 %, men buddet var, at det kun kommer til at gælde fremadrettet.
Men som sagt det var Deres foreløbige bud, så vi må væbne os med tålmodighed på udmeldingen.
Mbp - Det er rigtig god og noget af det tætteste man kan komme på konkret information - tak for din tilbagemelding.
Det må være en lettelse for alle der skal i gennem de nationale helvede for FS at de i det mindste ved hvad de går ind til både før og efter deadline.
Uvished er ny engang det værste men bare tanken om at ens elskede ikke kan få lov til at bo her, fordi denne måske ikke af den ene eller anden grund er "god nok" til at tilegne sig den viden på nomineret tid, der skal til for at bestå intergrations prøven, bryder må alle etiske regler i mit univers.
Men en trøst er så, at da der heldigvis EU reglerne for dem, som dumper
Uvished er ny engang det værste men bare tanken om at ens elskede ikke kan få lov til at bo her, fordi denne måske ikke af den ene eller anden grund er "god nok" til at tilegne sig den viden på nomineret tid, der skal til for at bestå intergrations prøven, bryder må alle etiske regler i mit univers.
Men en trøst er så, at da der heldigvis EU reglerne for dem, som dumper