Danske eller EU-regler - Hvad siger i?
Meget vigtigt for mig nu hvor i nævner det:
Jeg har lige læst ÆUG´s vejledning og kom lidt i tvivl. Under punkt 6.1 står der om de 4 muligheder for at vende tilbage til DK.
Der står man ikke kan tage sin familie med til DK hvis ikke man har arbejdet i Sverige.
Det forstår jeg ikke helt. Hvis jeg som studerende i Danmark flytter til sverige(nu hvor jeg har sommerferie) og bosætter mig der i mindst 10 uger med "tilstækkelige midler" og min mand også tilslutter mig, kan jeg så ikke efter de 10 uger komme tilbage til DK sammen med min mand for derefter at søge om opholdstilladelse til DK via eu reglerne, hvor min man er ved mig indtil sagen afklares altså på "processuelt ophold"?
Mens jeg i de 10 uger bor i Sverige kan jeg arbejde i Jylland en gang i mellem uden problemer? Og vise min danske arbejdskontrakt og lønsedler som dokumentation? Fordi jeg ikke har fundet arbejde i sverige.
Under de 10 uger må man godt tage på ferie uden for Sverige? Eller skal ferie dagene ikke tælle med i de 10 uger?
Hvis min mand søger om opholdskort til sverige lige så snart han kommer til Sverige, kan sagen vel bare køre mens vi sammen godt kan tage på ferie i udlandet i 3 uger lige efter vi har afleveret blanketterne og vende tilbage?
Sidste spørgsmål:
Når jeg har boet i Sverige i de 10 uger plus en del af de 10 uger sammen med min mand og vi oven i købet har søgt om svensk opholdskort til ham kan jeg så godt være i Danmark i Jylland pga studier, mens min mand er i Sverige. Jeg kommer f.eks kun i weekenderne. Vi taler her om efter de 10 uger hvor vi absolut var begge i Sverige, men kun af hensyn til at han også har søgt om svensk opholdskort inden vi rejser til DK for derefter at søge om dansk opholdstilladelse efter eu reglerne?
I kender min historie fra "Meningsløs afslag"
Jeg har lige læst ÆUG´s vejledning og kom lidt i tvivl. Under punkt 6.1 står der om de 4 muligheder for at vende tilbage til DK.
Der står man ikke kan tage sin familie med til DK hvis ikke man har arbejdet i Sverige.
Det forstår jeg ikke helt. Hvis jeg som studerende i Danmark flytter til sverige(nu hvor jeg har sommerferie) og bosætter mig der i mindst 10 uger med "tilstækkelige midler" og min mand også tilslutter mig, kan jeg så ikke efter de 10 uger komme tilbage til DK sammen med min mand for derefter at søge om opholdstilladelse til DK via eu reglerne, hvor min man er ved mig indtil sagen afklares altså på "processuelt ophold"?
Mens jeg i de 10 uger bor i Sverige kan jeg arbejde i Jylland en gang i mellem uden problemer? Og vise min danske arbejdskontrakt og lønsedler som dokumentation? Fordi jeg ikke har fundet arbejde i sverige.
Under de 10 uger må man godt tage på ferie uden for Sverige? Eller skal ferie dagene ikke tælle med i de 10 uger?
Hvis min mand søger om opholdskort til sverige lige så snart han kommer til Sverige, kan sagen vel bare køre mens vi sammen godt kan tage på ferie i udlandet i 3 uger lige efter vi har afleveret blanketterne og vende tilbage?
Sidste spørgsmål:
Når jeg har boet i Sverige i de 10 uger plus en del af de 10 uger sammen med min mand og vi oven i købet har søgt om svensk opholdskort til ham kan jeg så godt være i Danmark i Jylland pga studier, mens min mand er i Sverige. Jeg kommer f.eks kun i weekenderne. Vi taler her om efter de 10 uger hvor vi absolut var begge i Sverige, men kun af hensyn til at han også har søgt om svensk opholdskort inden vi rejser til DK for derefter at søge om dansk opholdstilladelse efter eu reglerne?
I kender min historie fra "Meningsløs afslag"
Vejledningen til Sverige er skrevet, inden den danske regering ændrede holdning til anvendelsen af EU-retten i oktober 2008. Derfor er det også flere gange blevet nævnt her på forum, og faktisk også ved den tekst der linker til vejledningen, at ÆUG's vejledning ikke er opdateret, når det gælder mulighederne for at vende tilbage til Danmark. Jeg har selv været med til at udarbejde en ny vejledning vedr. mulighederne for at vende tilbage til Danmark ved brug af EU-reglerne, men denne nye vejledning skal lige godkendes af ÆUG's bestyrelse, inden den offentliggøres på ÆUG's hjemmeside. Og det tager åbenbart lidt tid, selv om det er forummets hotteste emne og ville overflødiggøre en del spørgsmål herinde, når den offentliggøres.D_F skrev:
Det forstår jeg ikke helt.
Ja, og din mand er såmænd ikke engang på processuelt ophold i Danmark, når I først har gjort brug af EU-retten og indgivet en ansøgning hos US. Han må med det samme begynde at arbejde i Danmark, når ansøgningen er indleveret. At der så kan være nogle praktiske problemer i at få udstukket cpr.-nr., sundhedskort, osv. er den anden sag, men han gør altså intet illegalt, hvis han begynder at arbejde i Danmark, inden han har fået sit danske opholdskort.D_F skrev:
Hvis jeg som studerende i Danmark flytter til sverige(nu hvor jeg har sommerferie) og bosætter mig der i mindst 10 uger med "tilstækkelige midler" og min mand også tilslutter mig, kan jeg så ikke efter de 10 uger komme tilbage til DK sammen med min mand for derefter at søge om opholdstilladelse til DK via eu reglerne, hvor min man er ved mig indtil sagen afklares altså på "processuelt ophold"?
Ligesom du kan gå til læge og få gratis behandling, selv om du endnu ikke har fået tilsendt dit nye sundhedskort efter at være flyttet, så kan din mand altså også gøre brug af sine rettigheder som ægtefælle til en vandrende EU-borger, også inden han har modtaget sit danske EU-opholdskort med posten.
Ja, du kan for så vidt arbejde hvor i verden, du vil - her i forum har der været eksempler på, at folk har boet i Sverige og arbejdet i Grønland og fået EU-opholdskort til ægtefællen - så verden er din østersD_F skrev:
I må naturligvis gerne rejse på ferie rundt omkring i verden, du skal bare sørge for at have opholdt dig mindst 10 uger på bopælen/i værtslandet (Sverige), inden I flytter videre til Danmark for at kunne gøre brug af EU-reglerne i Danmark - så hvis du fx rejser to uger til Adriaterhavet, så er det en god ide at forlænge dit ophold i Sverige med tilsvarende to uger, inden I flytter til Danmark.D_F skrev:
Ja, hvis I er sikre på at have afleveret al den ønskede dokumentation til Migrationsverket, så er der intet til hinder for at I tager på ferie efterfølgende. Problemet er hvis der mangler dokumenter i jeres sag, for så vil sagen jo blive tilsvarende forlænget, inden der træffes en afgørelse i Migrationsverket.D_F skrev:
Hvis din mand har nået at folkeregistrere sig i Sverige, så er der som sagt ingen problemer i forhold til, at du fortsat er bosat i Sverige, selv om du reelt ikke opholder dig mindst halvdelen af tiden i Sverige. Men hvis din mand ikke har folkeregistreret sig i Sverige og altså endnu ikke har fået sit svenske opholdskort, så kommer du på kant med Sveriges regler for folkeregistrering.D_F skrev:
Tusind tak Skaanebo. Det var virkelig en stor hjælp:-)
Så min mand skal efter han er kommet til Sverige først få personbevis før han kan søge svensk opholdskort?
Så han kan i princippet ikk søge om både visum til Sverige og om svensk opholdskort i den svenske ambassede i Tyrkiet, mens han afleverer blanketterne for visum, fordi han ikk har svensk personnummer?
Jeg forstod det som værende nødvændigt for ikk at komme i problemer med folkeregistret?
Så min mand skal efter han er kommet til Sverige først få personbevis før han kan søge svensk opholdskort?
Så han kan i princippet ikk søge om både visum til Sverige og om svensk opholdskort i den svenske ambassede i Tyrkiet, mens han afleverer blanketterne for visum, fordi han ikk har svensk personnummer?
Jeg forstod det som værende nødvændigt for ikk at komme i problemer med folkeregistret?
Han skal først få opholdskort før i kan søge om personnummer. Det er 100% sikkert, ellers har jeg taget fejl et sted.
Det skaanebo mener er, at når han har fået et personnummer efter han har fået et opholdskort, så kan du f.eks. bo og arbejde 5 dage i Danmark også bare nøjes med at overnatte i weekenderne i Sverige.
Det skaanebo mener er, at når han har fået et personnummer efter han har fået et opholdskort, så kan du f.eks. bo og arbejde 5 dage i Danmark også bare nøjes med at overnatte i weekenderne i Sverige.
I princippet kan din mand godt indlevere ansøgning om både visum og opholdskort på ambassaden samtidig, men der er så en risiko for, at ambassaden komplicerer tingene unødigt, hvis personalet ikke er godt inde i EU-reglerne. Og desuden kommer der jo så en postgang mellem ambassaden i det pågældende land og Migrationsverket i Sverige, som ligeledes kan forlænge sagens gang.
Så det enkleste vil være at søge visum på ambassaden og indlevere ansøgning om opholdskort direkte til Migrationsverket, når han er ankommet til Sverige.
Så det enkleste vil være at søge visum på ambassaden og indlevere ansøgning om opholdskort direkte til Migrationsverket, når han er ankommet til Sverige.
Tusind tak 
Men tror I egentlig ikk jeg har store chancer for at få et ja når vi søger om opholdstilladelse efter eu reglerne når vi flytter tilbage til DK efter vi har været i Sverige i mindst 10 uger?
Det lød på min sagsbehandler i integrationsministeriet at hvis de skulle revurdere sagen ville der være meget stor chance for at fravige tilknytningskravet, selvom jeg ikke er i positivlisten fordi jeg er studerende. Her vil de nemlig se at jeg kun mangler 1,5 år og de vil synes det er surt at jeg skal smutte til udlandet, nu hvor Dk mangler så mange læger.
Og nu hvor tilknytningskravet slet ikke er i eu reglerne, har jeg jo egentlig vel ikke så meget at være bange for?
Er der ikke håb
Eller hvad? 
Min begrundelse for at være flyttet til sverige kan jo netop for at bosætte mig dér og undersøge mulighederne for at få flyttet mit studie eller have "selvstudium" i Sverige og gå op til eksamener i DK, og så kan jeg jo bare sige at jeg i de 10 uger fandt ud af jeg hellere vil prøve at fortsætte mit studie i DK alligevel og derfor er vendt tilbage.
Tror I ikk at de så vil sige ja, specielt pga lægemanglen bla og nu er det jo eu regler?
Jeg tænker bare om min mand behøver i reglen om at søge svensk opholdskort, selvom jeg ved det er en sikkerhed at have med sig i bagagen, men for mig er problemet mere hvis det nu tager flere måneder at få det opholdskort, så kan jeg ikke vende tilbage til DK med det samme de mindst 10 uger er gået?
Er det en meget stor risiko at tage synes i?
Men tror I egentlig ikk jeg har store chancer for at få et ja når vi søger om opholdstilladelse efter eu reglerne når vi flytter tilbage til DK efter vi har været i Sverige i mindst 10 uger?
Det lød på min sagsbehandler i integrationsministeriet at hvis de skulle revurdere sagen ville der være meget stor chance for at fravige tilknytningskravet, selvom jeg ikke er i positivlisten fordi jeg er studerende. Her vil de nemlig se at jeg kun mangler 1,5 år og de vil synes det er surt at jeg skal smutte til udlandet, nu hvor Dk mangler så mange læger.
Og nu hvor tilknytningskravet slet ikke er i eu reglerne, har jeg jo egentlig vel ikke så meget at være bange for?
Er der ikke håb
Min begrundelse for at være flyttet til sverige kan jo netop for at bosætte mig dér og undersøge mulighederne for at få flyttet mit studie eller have "selvstudium" i Sverige og gå op til eksamener i DK, og så kan jeg jo bare sige at jeg i de 10 uger fandt ud af jeg hellere vil prøve at fortsætte mit studie i DK alligevel og derfor er vendt tilbage.
Tror I ikk at de så vil sige ja, specielt pga lægemanglen bla og nu er det jo eu regler?
Jeg tænker bare om min mand behøver i reglen om at søge svensk opholdskort, selvom jeg ved det er en sikkerhed at have med sig i bagagen, men for mig er problemet mere hvis det nu tager flere måneder at få det opholdskort, så kan jeg ikke vende tilbage til DK med det samme de mindst 10 uger er gået?
Er det en meget stor risiko at tage synes i?
Jeg ved desværre ikke, hvad jeg skal råde dig til, eftersom der er et stort usikkerhedsmoment i vurderingen ved brug af nationale danske regler, hvorimod det er ret ligetil ved brug af EU-reglerne. Det sikreste og enkleste vil derfor være at søge efter EU-reglerne.
Hvis I alligevel foretrækker at søge efter nationale danske regler, så bør I i hvert fald sørge for at være nogenlunde sikre på, at I opfylder de krav, der er, og ikke forlade jer på at få dispensation
Hvis I alligevel foretrækker at søge efter nationale danske regler, så bør I i hvert fald sørge for at være nogenlunde sikre på, at I opfylder de krav, der er, og ikke forlade jer på at få dispensation
Skaanebo jeg har vist ikk udtrykt mig korrekt.
Jeg har bestemt besluttet mig for at søge efter eu reglerne når jeg vender tilbage til DK.
Derfor spørger jeg om I synes min mand også skal søge om svensk opholdskort for en sikkerhedsskyld? Er der grund til det?
Eller bare for at være på den sikre side skal vi måske, men det er mere hvis det tager 2-3 mdr om at få svar fra det..
Jeg har dog idag snakket med min veninde. De fik svensk opholdskort en måned efter
Jeg har bestemt besluttet mig for at søge efter eu reglerne når jeg vender tilbage til DK.
Derfor spørger jeg om I synes min mand også skal søge om svensk opholdskort for en sikkerhedsskyld? Er der grund til det?
Eller bare for at være på den sikre side skal vi måske, men det er mere hvis det tager 2-3 mdr om at få svar fra det..
Jeg har dog idag snakket med min veninde. De fik svensk opholdskort en måned efter
Jeg vil til enhver tid opfordre folk til at få et opholdskort i det andet EU-/EØS-land, inden man søger videre til Danmark, for myndighederne i andre lande er altså noget lettere at have med at gøre end i Danmark, hvor man er meget pernittengrynsk og gør alt, hvad man kan, for at begrænse danskeres brug af deres EU-ret.
Som nævnt går det forholdsvist hurtigt med at få opholdskort udstedt i Sverige - men ligesom alle andre mennesker kunne jeg forestille mig, at sagsbehandlere hos Migrationsverket også gerne vil holde sommerferie, og at det derfor kan tage lidt længere tid, hvis ansøgningen skal behandles i løbet af sommermånederne.
Som nævnt går det forholdsvist hurtigt med at få opholdskort udstedt i Sverige - men ligesom alle andre mennesker kunne jeg forestille mig, at sagsbehandlere hos Migrationsverket også gerne vil holde sommerferie, og at det derfor kan tage lidt længere tid, hvis ansøgningen skal behandles i løbet af sommermånederne.