mh, tak så i princippet når jeg har min bolig og mit svenske person nummer, notere min kæreste det ned på sin ansøgning også behandles denne også kan jeg håbe på at se ham i Sverige inden for 2-3 måneder ikke
Hvilke muligheder har jeg med min tyrkiske kæreste?
Re: Hvilke muligheder har jeg med min tyrkiske kæreste?
Lars min ven jorden er rund og drejer rundt, hvilken del af verden tænker du på? Drop nu lige det der, det har til ingen gavn for mit emne og mine indlæg overhovedet.
mh, tak så i princippet når jeg har min bolig og mit svenske person nummer, notere min kæreste det ned på sin ansøgning også behandles denne også kan jeg håbe på at se ham i Sverige inden for 2-3 måneder ikke
?
Senest rettet af Mardin47 22.08.2013 07:25:23, rettet i alt 1 gang.
Din partner skal have et personbevis med dit personnr. til brug for at søge visum.
Er personbeviset mit pas? Vil du uddybe lidt?skaanebo skrev:Din partner skal have et personbevis med dit personnr. til brug for at søge visum.
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden? Og Migrationsverkets hjemmeside med info om visumansøgning til både ansøger og den person, som inviterer? Det er beskrevet der.
Personbevis udstedes af Folkbokföringen på Skatteverket. Og det skal udstedes til rette formål, i jeres tilfælde som "inbjudan" til brug for visumansøgning.
Personbevis udstedes af Folkbokföringen på Skatteverket. Og det skal udstedes til rette formål, i jeres tilfælde som "inbjudan" til brug for visumansøgning.
Takker, nej jeg har ikke bemærket menupunktet " Rådgivning", men ser da lige på det!skaanebo skrev:Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden? Og Migrationsverkets hjemmeside med info om visumansøgning til både ansøger og den person, som inviterer? Det er beskrevet der.
Der står sikkert også noget om hvorvidt min kæreste skal have fat i det her personbevis, så en kopi eller en fax jeg sender af den vil ikke være gældende nok tænker jeg? Men mere om det må vel stå i rådgivningsfeltet.
Jeg tjekkede lige rådgivningen og synes ikke at se at der på dansk i punktform stod, hvad jeg som nordisk borger skulle have klar af dokumenter og hvad den ikke nordlige ej europæiske borger skulle have klar af dokumenter til ansøgning om visum + fs ift. de svenske nationale regler.
Det står helt sikkert inde på Migrationsverket, men jeg prøver at kode sætningerne der står, for svensk er ikke noget jeg rigtigt kender til.
Har ÆUG ikke en dansk punktlig vejledning til krav for begge parters dokumenter, evt. gebyrer der medfølger etc.?
Det står helt sikkert inde på Migrationsverket, men jeg prøver at kode sætningerne der står, for svensk er ikke noget jeg rigtigt kender til.
Har ÆUG ikke en dansk punktlig vejledning til krav for begge parters dokumenter, evt. gebyrer der medfølger etc.?
Migrationsverkets hjemmeside er også på engelsk (og flere andre sprog). Du kan også bare tage forbi Skatteverket og/eller Migrationsverket, hvis du har behov for personlig vejledning.
P.s. Der kan ikke søges opholdstilladelse, mens man opholder sig i Sverige, medmindre man opfylder kravene til at søge efter EU-regler. Det er vigtigt, du gør dig klart, hvilken forskel der er mellem visum, opholdskort og opholdstilladelse, og dermed mellem svensk lovgivning og EU's.
Personlig vejledning skal jeg nok få nå den tid kommer pt. bor jeg i Danmark og forventer at skulle til Sverige til august 2014.
De andre sprog der er tale om gælder ikke for emner og underemner på hjemmesiden, kun en kort beskrivelse af 2-3 ting som i mit tilfælde ikke er dækkende nok.
Jamen jeg er dansk statsborger og ønsker fs ift. de svenske nationale regler og det er jo de regler jeg søger, så jeg kan se, hvad det er vi begge skal gøre klar til den tid?
Jeg er godt klar over opholdskortet, opholdstilladelsen osv. de er først relevant når min kæreste er kommet til Sverige og vi er blevet fs. Indtil da som jeg skrev lidt tidligere er vi kun interesseret i, hvad Sverige er interesseret i at se fra os af dokumenter, som du fx. nævnte et personbevis, udover bopælsattest og samordningsnummer "CPR-nummer" jamen er det mere end det så?
De andre sprog der er tale om gælder ikke for emner og underemner på hjemmesiden, kun en kort beskrivelse af 2-3 ting som i mit tilfælde ikke er dækkende nok.
Jamen jeg er dansk statsborger og ønsker fs ift. de svenske nationale regler og det er jo de regler jeg søger, så jeg kan se, hvad det er vi begge skal gøre klar til den tid?
Jeg er godt klar over opholdskortet, opholdstilladelsen osv. de er først relevant når min kæreste er kommet til Sverige og vi er blevet fs. Indtil da som jeg skrev lidt tidligere er vi kun interesseret i, hvad Sverige er interesseret i at se fra os af dokumenter, som du fx. nævnte et personbevis, udover bopælsattest og samordningsnummer "CPR-nummer" jamen er det mere end det så?
Helt Kort: 7-10 dage tager det at få svensk personnr. Dernæst skal du hente personbevis og sende til din partner, som derefter kan ansøge om opholdstilladelse. Gøres det online må I regne med 5-9 måneders ventetid, adskilt, da din partner skal vente i hjemlandet. Det må være svaret på dine spørgsmål.
Senest rettet af skaanebo 22.08.2013 19:15:22, rettet i alt 1 gang.
Mange tak, det var nemlig det jeg ville vide. Men wow sikke da en tid at være adskilt. Gælder den tid - altså sagsbehandlingstid for alle byer i Sverige, eller kun sager i Malmø?skaanebo skrev:Helt Kort: 7-10 dage tager det at få svensk personnr. Dernæst skal du hente personbevis og sende til din partner, som derefter kan ansøge om opholdstilladelse. Gøres det online må I regne med 5-9 måneders ventetid, afskilt, da din partner skal vente i hjemlandet. Det må være svaret på dine spørgsmål.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Mardin47, jeg har skrevet til dig at ventetiden er lang, 7 mdr. og opefter, når I vil bruge svenske regler. Det gælder for HELE Sverige, da man jo ikke får fs til en bestemt by, men til Sverige som sådan.
MEN da I jo alligevel vil afvente at din kæreste gør sin uddannelse færdig, kan I bruge de svenske regler og tilpasse din flytning til Sverige efter det.
MEN da I jo alligevel vil afvente at din kæreste gør sin uddannelse færdig, kan I bruge de svenske regler og tilpasse din flytning til Sverige efter det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg troede bare at han kunne være hos mig mens vi søgte ...
Det er jo lige før at jeg akut tager afsted til Sverige for så at kunne have ham hjemme til sommer... ellers hvis jeg først skal begynde at søge til sommer så kan han først komme engang i foråret 2015... sys der er rigtig lang tid til det.. Jeg fylder i princippet 23 til efteråret i 2015, så hvorfor ikke bare tænker jeg vente lidt mere og tage ham til Danmark i stedet? Men der er jo kravene som forsøgerkrav, bolig og pengekrav. Men dem kunne jeg da have justeret på til den tid hvem ved...
Det er jo lige før at jeg akut tager afsted til Sverige for så at kunne have ham hjemme til sommer... ellers hvis jeg først skal begynde at søge til sommer så kan han først komme engang i foråret 2015... sys der er rigtig lang tid til det.. Jeg fylder i princippet 23 til efteråret i 2015, så hvorfor ikke bare tænker jeg vente lidt mere og tage ham til Danmark i stedet? Men der er jo kravene som forsøgerkrav, bolig og pengekrav. Men dem kunne jeg da have justeret på til den tid hvem ved...
Hvis I ikke ønsker at vente i hvert sit land, så er der jo EU-reglerne at gøre brug af. Og de er beskrevet under menupunktet "Rådgivning".
Jeg troede at EU-reglerne = Sverige reglerne.
Men min kæreste er da bedre stillet ved Sverige reglerne med opholdskort, arbejdstilladelse osv.
Men min kæreste er da bedre stillet ved Sverige reglerne med opholdskort, arbejdstilladelse osv.