Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

skorpion

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af skorpion » 16.02.2012 17:23:24

mit navn står ikke på lejekontrakten, og jeg er 24. Er jeg så hjemmeboende barn? barn? øhm.. sorry jeg forstår det ikke helt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2012 18:33:37

Ja så opfylder du ikke kravet om at råde over "egen bolig". Så I må enten må ændret lejekontrakten, så dit navn kommer på den, hvis boligselskabet da vil være med til det. Eller du må ud og finde dig et nyt sted at bo. Måske kunne det så også være relevant at læse vejledningen "flytte til Sverige/EU-land", hvis du alligevel skal på boligjagt.

soreng

Indlæg af soreng » 17.02.2012 09:41:30

skorpion skrev:mit navn står ikke på lejekontrakten, og jeg er 24. Er jeg så hjemmeboende barn? barn? øhm.. sorry jeg forstår det ikke helt.
Du kan være 45 år gammel og stadigvæk være hjemmeboende barn. Du er barn af din mor og bor i hendes lejlighed uden at i har nogen kontrakt på det. Barn skal i den sammenhæng ikke ses som en aldersmæssig vurdering.

Så som fundiver skriver, skal du enten prøve at komme på lejekontrakten, eller finde dig en lejlighed for dig selv.

skorpion

Indlæg af skorpion » 17.02.2012 21:57:02

Tusind tusind tak Søren og fundiver.. Jeg er så glad for denne hjemmeside :)

arsenio

Indlæg af arsenio » 18.02.2012 12:59:49

Hej ÆUG,

Jeg har i dag været sammen med min kæreste i 6 mdr.
Hun afventer svar på ansøgning om forlængelse af Au pair ophold.

Hvis hun får det bevilliget, kan hun opholde sig til omkring Juni måned, og en ansøgning om FS ville helt klart foretrækkes at søges efter de nye regler, som skulle træde i kraft 15 Maj...

Det jeg så går og tænker er, hvordan skal vi time det hele så det går op i en højere enhed?

Mere specifikt, hvor lang tid tager det for at få en tid på rådhuset og blive gift fra man beder om det.

Kan min kæreste blive her i DK efter at hendes Au pair visum udløber, men er gift med mig, også selvom US behandling af vores sag tager 6 måneder?

Det peferkte vill helt klart være at vi søgte efter de nye regler, og at hun ikke skulle rejse tilbage (til Phillippinerne) for så at rejse hertil igen efter en måned eller to når et evt. positivt svar modtages...

Gode råd og tips modtages gerne.

Mvh og på forhånd tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2012 13:55:06

Hej Arsenio

I bør være ude i lidt god tid mht. at bestille tid til vielse. Regn med, at der kan være op til cirka 1 måneds ventetid, og en prøvelsesattest gælder i 3 måneder, så den kan I godt gå i gang med at bestille meget snart. Husk at din kæreste skal bruge en civilstandsattest fra Filippinerne, og den har hun jo nok ikke taget med hjemmefra, så det må I sætte et familiemedlem i gang med at hjælpe med. På Filippinerne hedder en sådan attest CENOMAR (Certificate of No Registration of Marriage) og udstedes af NSO. Den bør så nok herefter legaliseres, før den kan anvendes i Danmark, men spørg kommunen, hvad de præcis vil forlange. Det kan nok godt variere lidt fra kommune til kommune alt efter, hvor ofte de nu lige har set en CENOMAR fra din kærestes hjemland før.

Hvis I søger om FS, før hendes au-pair visum udløber, vil hun kunne blive på processuelt ophold, medens sagen behandles. Det er dog en forudsætning, at ansøgningen er "antagelig", hvilket bla. kræver, at hun har lovligt ophold, at der er betalt gebyr (indtil det afskaffes), og at alle de nødvendige dokumenter er vedlagt som f.eks. dokumentation for jeres ægteskab.

Hvis noget af dette ikke er opfyldt, vil ansøgningen blive afvist og din kone vil blive oplyst om, hvad hun skal gøre for at kunne få en ansøgning behandlet. Hvis hun stadig er i Danmark, når hun får den besked, og hendes visum er udløbet, vil hun så have opholdt sig ulovligt i Danmark, hvilket kan medføre en visumkarantæne.

Men alt dette kan I naturligvis undgå ved at sørge for at være omhyggelige, når I afleverer ansøgningen, så jeg nævner det bare for en god ordens skyld :wink:

Helate

Indlæg af Helate » 18.02.2012 15:39:56

Hey Arsenio

Med hensyn til CENOMAR har jeg lige været igennem at skaffe et sådant. Det vi gjorde var:

1. Min kæreste lavede en fuldmagt som hun underskrev og vi sendte den til et familiemedlem i Manila
2. Familiemedlemmet tog så på NSO (National Statistics Office) og fik CENOMAR (CErtificate of NO MArriage=
3. Da dette var modtaget tog familiemedlemmet på DFA (Depat of Foreign Affairs) og fik det legaliseret. Det er et stykke papir der fortæller at hende der udfyldte CENOMAR hos NSO rent faktisk har lov til det. Dette stykke papir har et flot rødt bånd med "guld"stempel - derfor kaldet red ribbon.
4. Sidst skal familiemedlemmet på den norske ambassade, som skriver noget bagpå red ribbon siden.
5. Sidst skal dette blot sendes retur til jer her i DK

Vi har lige været på kommunen hvor damen derinde var "glad" da hun så noteringen fra ambassaden da hun lige havde måtte afvise nogen der ikke havde dette - så bedst at I også får det.

Vi sendte fuldmagten fra Danmark omkring slut november og havde CENOMAR start januar, så regn med minimum 1½ måned til dette.

Hvis du gerne vil have et eksempel på den fuldmagt vi brugte kan du lige sende en PM herinde.

En anden detalje er at når i går på kommunen med en udfyldt ægteskabserklæring, skal de se gyldigt pas og opholdstilladelse. Så I skal vente på hun får godkendt forlængelsen og får opholdskortet.

Sådan timingsmæssigt er vores situation meget lig jeres, da vi jo også ventede på forlængelse af au pair:

17. september: søgte hun om forlængelse
25. November: sendte vi fuldmagt til Fili
7. Januar: modtog vi CENOMAR
6. Februar: Fik hun sit forlængede opholdskort
15. Februar: Gik vi til kommunen og afleverede ægteskabserklæring.
24. Marts: skal vi giftes

PS: Det skal siges at jeg spurgte på kommunen hvad der ville ske hvis vi nu gerne ville udskye brylluppet og hun sagde at det var intet problem - selve ægteskabserklæringen gælder 4 måneder frem (dog skal det ske mens min kæreste stadig har nuværende opholdstilladelse selvfølgelig).

Så som du kan se ovenfor var den første handling vi foretog os (sende fuldmagt) noget vi gjorde cirka 4 måneder før bryllup - så den del kan i ligeså godt gå igang med snarest.

Helate

Indlæg af Helate » 18.02.2012 15:41:54

PS: Jeg bookede tid på rådhuset til vielsen allerede tilbage i oktober - det kan man (hvertfald her) godt gøre lang tid før man udfylder ægteskabserklæring - så som Fundiver siger er det bare med at booke en tid.

arsenio

Indlæg af arsenio » 19.02.2012 12:44:52

Ok, det var godt nok mere end jeg lige havde regnet med...

Men det her er hvad jeg har forstået,

Vi skal sende en fuldmagt, et familiemedlemtager til Manilla og får CENOMAR, derefter til DFA får red ribbon papiret og så på den Norske ambassade som skriver noget bagpå (hvoror lige den norske) og så sendes det tilbage til os i DK.

Det jeg er i tvivl om er hvad forskellen på en ægteskabserklæring og rent faktisk at blive gift?

Hvornår er hun på processuelt ophold fra, er det fra vi indlevere ægteskabserklæring, fra den dag vi bliver gift eller den dag vi søger om FS?

Som sagt vil vi gerne have sagen behandlet efter de nye regler, så hvis vi får de certifikater der skal bruges og alt er som det skal være, kan vi så godt giftes inden d.15 maj, og få sagen behandlet efter de nye regler hvis bare ansøgningen sker efter 15.maj?

Hvis hendes forlængede au pair ophold gælder til Juni/juli og behandlingen af vores FS tager 5-6 måneder kan hun så stadig godt blive her i landet?

Jeg vil gerne takke jer for jeres hjælp, jeg ved ikke hvordan jeg ellers ville kunne få det samme at vide andre steder...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2012 13:17:03

Danmark har ikke nogen ambassade på Filippinerne men har indgået en repræsentationsaftale med den norske ambassade. Danmark har dog et konsulat i Manila, og måske kan "skrive noget bagpå papiret" også finde sted der. Men det ved jeg ikke noget om. Jeg skal selv gennem processen snart med vores vielsesattest, og så finder jeg vel ud af, hvor der kan og ikke kan "skrives bag på papiret" :wink:

En ægteskabserklæring er det samme som en prøvelsesattest og er et stykke papir, som skal udstedes af din kommune. Papiret fortæller så, at kommunen har undersøgt, om der er noget i vejen for, at I kan gifte jer, og har fundet ud af, at det er der ikke. Og for at nå til den konklusion skal kommunen blandt andet bruge papiret fra NSO med ribbon og alt det der. For ellers kunne det jo tænkes, at din kæreste var gift på Filippinere.

For at en præst eller anden person med bemyndigelse til at gifte folk har lov til at gifte jer, skal I så fremvise prøvelsesattesten / ægteskabserklæringen. Og da det jo kunne tænkes, at en af jer var blevet gift et andet sted, efter at papiret var udstedt, gælder det kun i en begrænset periode. Så man kan ikke få udstedt en prøvelsesattest i 2012 og så anvende den til at blive gift i 2019. Den skal anvendes, medens den er "frisk", hvilket naturligvis også gælder for papiret fra NSO. Det vil også have en "udløbsdato" på i størrelsesordenen 3 måneder. For ellers kan de filippinske myndigheder jo ikke garantere for, at din kæreste ikke har giftet sig på Filippinerne i den tid, der er gået, siden papiret blev udstedt.

Processuelt ophold kan man få, hvis man har søgt om FS, og hvis man opholdt sig lovligt i Danmark, da man søgte, og ansøgningen i øvrigt ikke lider under grundlæggende mangler såsom at der ikke er betalt det krævede gebyr, eller der mangler nogle af de bilag, som er angivet i tjecklisten.

Omkring de nye FS-regler, så vi disse med nogle begrænsede undtagelser træde i kraft 15 maj, og det vil ikke være afgørende, hvornår man har søgt. En ansøgning afleveret f.eks. 15. april vil altså også blive færdigbehandlet efter de nye regler, hvis den ikke er endelig afgjort før 15 maj.

Så hvis man f.eks. søger 15. april, så skal US skynde sig rigtig meget, hvis de ønsker at give afslag pga. pointsystemet eller det nuværende tilknytningskrav, og det vil ikke være muligt for dem at stille krav om beståelse af indvandringsprøven eller om, at der skal stilles 100.000 i garanti. Når dette ikke vil være muligt, så skyldes det, at ansøgeren skal have en frist på 75 dage til at bestå indvandringsprøven, og først når alle andre krav er opfyldt kan der stilles krav om bankgarantien.

Og da dette først vil kunne ske efter 15 maj, skal US nøjes med at kræve 50.000 i garanti og ikke 100.000. Og det gælder sådan set også for ansøgninger afleveret i januar 2012 eller i august 2011, hvis disse af en eller anden grund ikke når at blive færdigbehandlet før 15. maj 2012.

Om US så vil skynde sig rigtig meget, så de kan nå at give en masse afslag pga. pointkravet eller det nuværende tilknytningskrav, eller om de tværimod vil tage den med ro, det ved jeg ikke. Men på onsdag skal ÆUG have dialogmøde med dem, og så vil vi selvfølgelig spørge om det.

arsenio

Indlæg af arsenio » 19.02.2012 14:17:16

Rigtig god information!
Tak for det.

Hvis vi søger FS 15 maj, går jeg ud fra at vi ikke skal betale gebyret på de ca.7000kr?

Så, kan hun blive i DK på processuelt ophold indtil vi får svar på vores ansøgning,
også selvom behandlingen tager 4-5måneder, og hendes au pair visum udløber?

Sådan som jeg kan forestille mig det hele kommer til at foregå er ca sådan:

1. Vi sender fuldmagt, og får red ribbon papir og CENOMAR sendt tilbage.
2. Vi søger en ægteskabserklæring.
3. Vi bliver gift omkring Maj måned.
4. Vi sender ansøgning om FS fra. 15 Maj.
5. Vi venter på afgørelsen, hun bliver på processuelt ophold.
6. Jeg skal søge bankgaranti på 50.000kr når afgørelsen kommer..

Mangler jeg noget herover?

Danmark/brasilien

Indlæg af Danmark/brasilien » 19.02.2012 14:32:12

Kære ÆUG

Tak for et rigtigt godt forum, jeg har brugt meget tid herinde og fået mange svar på mine spørgsmål. Jeg er dog alligevel kommet i tvivl omkring sprogprøven/kursus i forbindelse familiesammenføring.

Sagen er den at min kæreste og jeg gifter os om en uge og vil efterfølgende søge om familiesammenføring. Min kæreste er 34 år og har være flere gange i DK, har en bacheloruddannelse fra Brasilien. Jeg har egen bolig og godt job, så vil godt kunne stille en bank garanti. Så jeg mener ikke at vi skulle have problemer med at opfylde de forskellige krav, gamle som nye.

Der hvor jeg er kommet meget i tvivl eller har misforstået noget, er ved sprogkursus/sprogkursus. På ansøgningen står der at man skal vedlægge dokumention for sprogkursus ?. Vil dette sige at min kæreste skal have gennemgået et sprogkursus inden vi søger ? hvis ja, er der noget krav til dette kursus ?.
Jeg var af den tro at man skulle bestå en sprogprøve som en del at ansøgning hvis man ellers opfylder de andre krav.

Tak på forhånd,
Danmark/brasilien.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2012 17:31:09

Ja det er også meget forvirrende, for siden 1. juli 2011, hvor DF for alvor fik betaling for deres mange års støtte til VK-regeringens økonomiske politik, har sprogkravene været et sandt kinderæg - hele 3 eller rettere sagt 4 ting på en gang, og som i reklamen må man jo sige: Går det virkelig? Og når det drejer sig om dansk-udenlandske pars liv går det åbenbart fint med den slags:

1) Først skal man siden 1. juli 2011 deltage i et sprogkursus på niveau A1 for at opfylde det nye skærpede tilknytningskrav, som regeringen nu vil tilbagerulle. Men det gælder selvfølgelig kun, hvis man i det hele taget skal opfylde tilknytningskravet. Og det skal man jo ikke, hvis den herboende har været dansk statsborger eller har boet her i mindst 28 år.

2) Dernæst skal man siden 15. november 2010 bestå indvandringsprøven, som også er en prøve i dansk, og som også ligger på cirka A1 niveau. Dog skal man siden 1. juli 2011 ikke bestå denne prøve, hvis man er fra udvalgte OECD-lande som f.eks. Israel, USA og Japan.

3) Herefter skal man deltage i det obligatoriske introduktionsprogram, som især består af danskundervisning. Det har man skullet siden juni 2002.

4) Endelig skal man så have bestået en afsluttende prøve i dansk på niveau 2 (tidligere niveau 1) for at få gjort sin opholdstilladelse permanent. Hvis man ikke indplaceres på det laveste niveau i introduktionsprogrammet (som er for analfabeter), skulle programmet gerne føre en frem til at bestå prøve i dansk 2, så man - i princippet - har mulighed for at få gjort sin opholdstilladelse permanent, hvis man også opfylder alle de andre krav om f.eks. beskæftigelse, der blev indført i 2007 og strammet i 2010.

Er du forvirret? Jamen så bare vent til næste episode af SOAP - nå nej - dansk politik.

Til den ny regerings ros vil den jo nu forenkle ovenstående en smule ved at smide 1) og 2) på møddingen og erstatte dem med en ny "stopprøve" i dansk, der skal bestås senest 9 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse. Man kan dog efter min mening med rette spørge sig selv, hvorfor 4) ikke kunne være tilstrækkeligt? Sådan er lovgivningen i de fleste andre vestlige lande, og det kunne vel også række i Danmark.

Når det er blevet så umådelig kompliceret herhjemme, så handler det efter min opfattelse primært om politikernes behov for at sende signaler til vælgerne om, at de skam fører en hård kurs og stiller krav til de der (muslimske) udlændinge, som et flertal af vælgerne ikke kan lide.

Og her er det jo en sikker vinder at sige, at "hvis man vil bo i Danmark skal man også lære dansk". Og hvis der allerede er indført lovgivning, hvor der stilles krav om dette, jamen så indfører man da bare yderligere et krav om det samme for at opnå den rigtige signaleffekt over for vælgerne.

Og herudover er meningen med 1) og 2) selvfølgelig også, at det skal gøre det så svært at blive FS, at mange helt opgiver på forhånd. Og det har tilsyneladende også været resultatet. Antallet af familiesammenføring faldt således cirka 42% fra 2010 til 2011, og det skyldes formentlig langt hen ad vejen indvandringsprøven.

De største procentvise fald er sket for statsborgere fra Kina, Vietnam og Thailand, hvilket tvangfrit kan forklares ved, at disse sprog ligger langt fra dansk, hvorfor folk fra de lande har svært ved at lære dansk ved selvstudier på den begrænsede tid, som man realistisk kan sætte af til at forberede sig til indvandringsprøven.

Danmark/brasilien

Indlæg af Danmark/brasilien » 19.02.2012 17:54:39

Hej fundiver199

Mange tak for dit svar, ja, det er noget af en SOAP:-).... Som jeg forstår det skal vi ikke opfylde tilknytningskravet da vi begge er over 28 år og jeg dansk statsborger. Så det skulle ikke være noget problem. Vedr. indvandringsprøven kunne man håber at FS ikke når at behandle vores sag før de nye regler træder i kraft den 15 maj. Så jeg er faktisk kun lidt nervøs for sprogprøven.
Skal jeg forstår det rigtigt at min kæreste skal have gennemgået et dansk kursus før man søger familiesammenføring? ellers vil vi få afslag fordi vi mangler dokumention for et sådan kursus!.

Hun har ikke taget dansk kursus da vi har gjort det privat med hjælp af venner og træning ved hjælp at den CD man kan købe.

Endnu en gang tak for et godt forum.

Danmark/brasilien

larschr5

Indlæg af larschr5 » 19.02.2012 18:38:32

Hvis du opfylder kravet om at have været dansk statsborger i 28 år frafalder tilknytningskravet. Din kæreste skal derfor ikke have taget et kursus i dansk.

På selve familiesammenføringsblanketten er der et felt hvor man kan krydse af hvis man ikke er omfattet af tilknytningskravet. Her sætter du kryds og samtidig kryds i feltet at du har været dansk statsborger i mindst 28 år.

Besvar