Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

BackpackM
Geografisk sted: Hillerød, DK

Re: Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Indlæg af BackpackM » 28.08.2011 21:20:06

I kan sagtens søge FS her i Danmark under hans besøg, forudsat at hans besøg er lovligt naturligvis. Fordelen er, at han så kan blive boende sammen med dig indtil der træffes afgørelse.

Normalt er et af kravene at man ikke har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i tre år, men i og med at du har et barn, der har regelmæssigt samvær med sin far, skulle det være muligt af få dispensation. Min kenyanske hustru og jeg går selv og afventer dette......

Læs mere under "Jeg vil..... familiesammenføres". Der står reglerne beskrevet i rimeligt læseligt sprog :mrgreen:

Mvh Michael

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 29.08.2011 11:48:06

okay og hvis jeg bliver gravid mens han er her, vil det få nogen betydning,vil det hjælpe på vores situation,ikke at det er formålet overhoved,er bare bange for at stå alene tilbage.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.08.2011 12:14:06

At du bliver gravid med din mand vil, som reglerne tolkes nu, overhovedet ikke gøre hverken fra eller til i forhold til chancen for at få fs.

Der er på langt sigt en mulighed for at EU-domstolen vil komme frem til at man har EU-borgers rettigheder også i sit eget land, men det bliver ikke lige foreløbig. I så fald ville både du og jeres fælles barn kunne kræve, at barnets far får lov at bo i samme (EU-) land som I selv.
mh
Rådgiver for ÆUG

ditte

Indlæg af ditte » 09.06.2012 21:50:56

ej jeg er en ung pige på 23 år jeg har en kæreste han er fra baglandes på 28 år vi vil gerne gifte os og vi elsker hinanden meget men han er ikke dansk og han bor på asyl han har fået sit første negativ og venter på svar fra næste sag vi håber han får positiv men vis han ikke gør ved vi ikke hvad der er bæst at gøre håber der er nogen der kan give mig nogen svar

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 09:53:18

Som udgangspunkt kan man ikke gifte sig i Danmark uden at have et såkaldt "lovligt ophold". Din kæreste er derfor nødt til at gøre det ene projekt færdigt, før han kan starte på det næste.

Imødekommes hans asylansøgning, har han jo ikke behov for at søge om familiesammenføring med dig for at bo i Danmark, og så kan I bare fortsætte med at være kærester eller evt. gifte jer, hvis I har lyst til det. Det vil være den rareste situation for jer begge to, da han så ikke er så afhængig af dig, og du behøver ikke at leve op til boligkrav eller forsørgelseskrav eller stille 50.000 i bankgaranti.

Afvises hans asylansøgning derimod, jamen så er det jo meningen, at han skal rejse hjem. Og så må han gøre det, før han kan gøre noget andet som f.eks. at gifte sig med dig og søge om familiesammenføring. Og det betyder så, at du må en tur til Bangladesh, da han selvfølgelig ikke kan få et visum til at besøge dig i Danmark, når hans forrige besøg endte med en asylansøgning.

Hvis det er jer meget magtpåliggende at undgå at rejse til Bangladesh for at gifte jer der, så må I prøve at undersøge, om der findes andre lande, hvor I kan få lov at gifte jer, selvom ingen af jer bor der, og hvad vilkårene for det så i givet fald er.

saya

Indlæg af saya » 10.06.2012 11:37:13

Hej Jeg er en pige på 24 år, jeg har været gift i snart 3 år.
Min mand har været her i DK på turist visum 2 gange (2x90dage).
Jeg overvejer at få ham på besøg igen (90dage), men denne gang vil jeg også søge FS. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål

1) Kan jeg søge FS med det samme han kommer til landet som turist eller skal jeg vente til der er en måned tilbage af opholdet.

2) Efter jeg har søgt FS, er det så muligt for min mand at tage dansk undervisning samt prøve som han skal bestå, imens hans sag er under behandling, eller skal han vente med det til vi har fået et ja.

3) De penge der skal stilles som garanti (50.000 kr.) Kan jeg få dem fra mine forældre eller skal det være mine egen optjente penge.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 10.06.2012 14:14:59

1) I kan tage direkte fra lufthavnen til Udlændingestyrelsen og ansøge om FS. Ansøgningen skal blot senest indleveres inden visum udløber.

2) Hvis din mand ønsker dansk undervisning for at forberede sig til stopprøven, så skal i selv betale for det så længe jeres ansøgning er under behandling. Først når i er blevet familiesammenført, kan han få gratis dansk undervisning. Selve prøven kan han heller ikke tage før i er blevet familiesammenført. Prøven er i øvrigt ikke lavet endnu.

3) Udlændingestyrelsen er fuldstændig ligeglad med hvordan du skaffer pengene, så du kan sagtens få dem af dine forældre. Blot husk på at dine forældre maksimalt må give dig 58.700 før end at du skal beskattes af det. Du kan også vælge at stille en anfordringsgaranti hvor du så betaler din bank et gebyr for at stille sikkerhed overfor Udlændingestyrelsen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.06.2012 16:11:25

@ saya, dine forældre må HVER ISÆR forære dig 58.700 kr, uden at du skal betale afgift til skattevæsenet. OG de må hver især forære din ægtefælle 20.500 kr. afgiftsfrit.

De må LÅNE dig lige så mange penge, de har lyst og råd til, uden at skattevæsenet skal blandes ind i det - dog skal der oprettes et lånedokument, som du kan se en model for her:
http://penge.dk/skat/skat/fantastisk-familielaan
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 18:45:40

larschr5 skrev:Du kan også vælge at stille en anfordringsgaranti hvor du så betaler din bank et gebyr for at stille sikkerhed overfor Udlændingestyrelsen.
Og i den forbindelse kan dine forældre også hjælpe dig ved at stå som garanter eller evt. stille fysisk sikkerhed over for banken. Dvs. hvis din ægtefælle ikke modtager kontanthjælp, før han har fået permanent opholdstilladelse, så sker der ingenting. Men hvis han gør det, så kan banken både inddrive beløbet på op til 50.000 kroner hos dig og dine forældre.

Da det kun er meget få af dem, der er stillet garanti for, som rent faktisk modtager kontanthjælp, før de får permanent opholdstilladelse, kan dette være et attraktivt alternativ til, at dine forældre låner eller giver dig pengene fysisk, hvorefter de jo så bare skal stå og blomstre på en spærret konto i mindst 5 år. Tag dine forældre med ned i banken og drøft, om denne løsning kan være en mulighed.

En anfordringsgaranti kan sammenlignes med et banklån, blot med den forskel, at banken ikke udbetaler pengene til dig men alene forpligter sig til at betale dem til kommunen, hvis det viser sig at blive nødvendigt.

ditte

Indlæg af ditte » 11.06.2012 17:31:53

hej det er ditte igen jeg har fådet af vide at min kærste moske ryger ud af danmark så ville lige høre om det er en go ide at tage til sverie og gifte sig

soreng

Indlæg af soreng » 11.06.2012 18:58:26

Det kan de sagtens være. Det kommer jo lidt an på hvad i vil bruge brylluppet til?
Vil i søge om familiesammenføring i Danmark? I så fald, lever du så op til de betingelser der er for at kunne få familiesammenføring?

Har din kæreste de nødvendige papirer som kræves for at i kan blive gift? Jeg tænker her på f.eks et officielt dokument med alle relevante stempler osv der beskriver hans civilstatus.

Hvis din kæreste på et tidspunkt får et brev om at hans ansøgning om asyl er blevet afvist, så kan i ikke længere søge om fs fra Danmark af, men din kæreste bliver så nød til at søge hjemmefra hans hjemland, og vente på afgørelsen derfra.

Det faktum at i bliver gift, har ingen indfyldelse på behandingen af din kærestes asylansøgning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2012 15:41:05

Desuden skal I være opmærksomme på, at man ikke kan aflevere en ansøgning om familiesammenføring i Danmark, hvis man ikke har "lovligt ophold". Så selvom I gifter jer i Sverige, bliver din kæreste (til den tid mand) alligevel nødt til at rejse hjem til Bangladesh for at aflevere sin ansøgning der.

Ja altså med mindre du har tænkt dig at bosætte dig i Sverige, men det var jo ikke det, du spurgte om.

Som en helt generel kommentar, så synes jeg, at man skal tænke sig rigtig godt om, før man gifter sig med nogen i et forsøg på at "redde dem" fra at måtte rejse tilbage til deres eget land. Et ægteskab skulle gerne komme ud af kærlighed og et ønske om at leve sammen resten af livet, og ikke et behov for at undgå at måtte rejse hjem efter en fejlslagen asylansøgning.

Jeg kender naturligvis hverken dig eller din kæreste. Men jeg ved, at du er ung, og jeg ved, at andre i en lignende situation er kommet til at bruge en stor del af deres liv på at forsøge at "frelse" en anden person fra nogle problemer, som de på ingen måde har andel i.

Så tænk dig nu rigtig godt om, tænk over hvor godt du kender din kæreste, og tænk over om det virkelig er den stor kærlighed, eller om han primært ser dig som en, der kan skaffe den opholdstilladelse i det forjættede land, som han jo tydeligvis ønsker, siden han har søgt om asyl.

ditte

Indlæg af ditte » 15.06.2012 17:08:05

tak følig tænkt på og kan kun svare at jeg er hunner prosent sikker på at jeg elsker ham og vil være sammen med ham også selv om at det bliver hårdt vil jeg kæmpe

ditte

Indlæg af ditte » 15.06.2012 17:09:50

ville lige høre om vis han lukket hans sag her i danmark og vi tog til svargie og giftes os hvordan vi gør håber der er en der kan svare

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 07:29:16

Omkring at flytte til Sverige, så læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land".

Besvar