faste samlevere

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: faste samlevere

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2012 13:14:29

nikol skrev:Jeg mener ikke at de skal give os penge eller lig. men en undskyld og fyre seddel til den medarbejder som har gjort den så andre menneske bliver ikke behendlet på den måde vil blive nok til mig.
Man bliver altså normalt ikke fyret for at have fejlfortolket en lov, og da navnlig ikke når konsekvenserne som her er relativt små. En undskyldning kunne kommunen dog godt give jer, men ærlig talt hvad vil du bruge den til? Hvis du gerne vil sikre, at andre ikke bliver udsat for det samme, så skriv til ÆUG´s rådgivningsmail og fortæl, hvilken kommune det drejer sig om. Så kan vi skrive et pænt brev til dem, hvor vi redegør for reglerne og opfordrer dem til at følge dem fremover. Og så går jeg da stærkt ud fra, at det gør det. Det er altså kun mennesker, der er ansat i en kommune, og jeg tvivler på, at ret mange kommunalt ansatte går på arbejde med den indstilling, at de gerne vil begå fejl med vilje.

closed1

Indlæg af closed1 » 29.04.2012 13:16:08

Hvis man venter på opholdskort på eu reglerne , så er man jo her lovligt ... Kan man så søge på de danske regler mens man stadig er her i dk ?

closed1

Indlæg af closed1 » 29.04.2012 13:19:35

Nikol Det er det sammen at sige at den medarbejder fra kommunen skal fyres for en fejl , som at din kæreste skal smides ud af landet hvis denne begår en lille fejl . Og sådan skal det jo heller ikke være. Håber det bedste for jer :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2012 14:24:43

closed1 skrev:Hvis man venter på opholdskort på eu reglerne , så er man jo her lovligt ... Kan man så søge på de danske regler mens man stadig er her i dk ?
"Lovligt" er ikke det centrale i denne sammenhæng, da man ikke kan søge opholdstilladelse i Danmark, hvis man kun har et processuelt ophold, uanset at et sådant jo ikke er ulovligt. Og desuden hedder det også i loven, at man ikke kan søge i Danmark, hvis man i forvejen har en ansøgning om en anden slags opholdstilladelse under behandling.

Så selvom dette er et noget kringlet spørgsmål pga. den særlige juridiske status af EU-reglerne, og selvom praksis vist har varieret over årene, vil jeg gætte på, at svaret er "nej". Men for et mere sikkert svar, der tror jeg, at du bliver nødt til at spørge Udlændingestyrelsen.

I kan jo "spørge" ved ganske enkelt at forsøge at få lov til at aflevere en ansøgning, når de nye regler træder i kraft 15. maj 2012, og bla. ansøgningsgebyret forsvinder. Og hvis det er muligt, kan de to sager jo så køre sideløbende med hinanden. Men I må s.. da snart også få et svar på den EU-ansøgning. Så vidt jeg husker, nærmer ½-års dagen sig jo med hastige skridt, og de kan vel ikke blive ved at trække det i langdrag.

Besvar