Au pair+vielse=hvornår skal man søge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Au pair+vielse=hvornår skal man søge

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2012 15:38:18

Som sagt opfatter jeg det som helt naturligt, at Helates kæreste stopper som au-pair umiddelbart før bryllupet. Det vil da også føles ekstremt mærkeligt at blive gift og så herefter tage på "bryllupsrejse" ved, at hun tager tilbage til familien og fortsætter med at bo hos dem, når hun i stedet kan flytte ind hos sin mand.

Og selvfølgelig skal kæresten og familien så sørge for, at stop for udbetalingen af lommepenge og andre ansættelsesretslige forhold svarer til det tidspunkt, hvor ansættelsen er ophørt. Så alt i alt er vi vist helt enige, og dermed er der nok ingen grund til at fortsætte denne diskussion :wink:

closed1

Indlæg af closed1 » 25.01.2012 16:46:17

Jo da ,jeg vil da fortsætte med at ønske den alt det bedste i fremtiden :D :D :D

Helate

Indlæg af Helate » 25.01.2012 17:30:14

Mange,tak :-)

Helate

Indlæg af Helate » 08.02.2012 21:43:24

soreng skrev: " Mht au-pair er forskellen jo også at værtsfamilien er arbejdsgiver, med alt hvad det indebærer af forsikringer osv, og at der jo er indgået en kontrakt, som man skal sørge for at "stoppe" på det rigtige tidspunkt. Så der er jo ingen grund til at lege med ilden, hvis man kan undgå det, og så bare overgå til at gøre nogle vennetjenester ind imellem. "

men kan værtsfamilien stoppe kontrakten men "glemme" at skrive til US? Der hvor jeg vil hen er hvis nu:

Vi bliver gift 24 marts.

Værtsfamilien stopper kontrakten samme dag - men reelt bor min kæreste hos dem som gæst i en eller anden periode efter

Først feks 14. april sender familien et brev til US

Vi ansøger om FS feks 16. april (altså efter brevet er sendt, men selvfølgelig før US har nået at reagere).

Vil US i dette tilfælde se på at kontrakten blev opsagt 24. marts, men familien først sendte brev om at nu er au pair stoppet 3 uger senere?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2012 06:51:20

En opholdstilladelse er gyldig, indtil US aktivt har inddraget den. Og hvis US ikke har gjort det, fordi de ikke har fået de oplysninger, der gjorde, at de kunne inddrage den, så kan det alene have konsekvenser for den, der havde pligt til at give US oplysningerne, men har undladt at gøre det, eller har været lang tid om at gøre det. Og det er jo så i dette tilfælde værtsfamilien.

Du får det hele tiden til at lyde, som om det er noget meget "farligt" og alvorligt, at I gifter jer, ja nærmest en slags forbrydelse. Men det er det jo overhovedet ikke. I Norge er der f.eks. slet ikke noget krav om, at en au-pair skal være ugift, og hvis din udkårne var i Danmark på studieophold eller working holiday, ville det jo heller ikke have betydning for hendes opholdstilladelse, at hun blev gift med dig.

Så træk dog bare overbærende på skuldrende over alt det her pladder med, at en au-pair ikke må være gift. Det er jo en regel, der er lavet i et forsøg på at fastholde udadtil, at et au-pair ophold handler om kulturel udveksling og ikke om, at nogle gerne vil have en billig tjenestepige.

Reglen er ikke lavet med henblik på, at man partu ønsker at tvinge de au-pairs, der under deres ophold forelsker sig i en dansker, til at rejse til Verdens ende for at indgive deres ansøgning om FS der.

Hvis de danske myndigheder havde et sådant ønske, så ville man nok afskaffe muligheden for processuelt ophold for alle frem for at interessere sig for det meget lille mindretal af ansøgerne om FS, der opholder sig i Danmark som au-pairs.

Helate

Indlæg af Helate » 09.02.2012 07:02:16

Tak igen :-)

Helate

Indlæg af Helate » 09.02.2012 17:34:48

Min kære mor er så involveret at hun ringede til US og snakkede med en venlig mand. Hun fortalte at han sagde at man skulle søge samme dag man blev gift, ellers får man afslag...er det blot noget hans skal sige? Altså som i skriver herinde er det ligegyldigt om man søger 1 måned efter man er blevet gift, så længe man søger før nuværende opholdstilladelse er inddraget

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2012 18:12:00

Det er Udlændingelovens §9, stk. 22, der regulerer, om en ansøgning om ægtefællesammenføring kan indgives her i landet:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=138340

Stk. 22. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a, § 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, og hvis ingen særlige grunde taler herimod. Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, har fået fastsat en udrejsefrist eller har en anden ansøgning om opholdstilladelse under behandling, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kun indgives her i landet, hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det. En ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter stk. 1, skal indgives før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan anses for at have lovligt ophold, jf. 1. pkt. Udlændinge, der i forbindelse med behandlingen af en sag om opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, er indrejst med henblik på at aflægge den prøve, der er nævnt i stk. 2, 2. pkt., kan efter Udlændingeservices bestemmelse opholde sig her i landet, indtil der er truffet afgørelse om, hvorvidt der kan gives opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1.

......................................................

Som du kan se, gælder der ingen særlige regler for au-pair piger. Der gælder derimod alene en generel regel om, at man skal have lovligt ophold f.eks. i form af en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f. Et au-pair ophold er en opholdstilladelse givet efter §9c og er derfor "lovligt ophold" i denne forstand.

Det er et generelt forvaltningsmæssigt princip, at en tilladelse ikke bliver "ugyldig", bare fordi et eller flere af vilkårene i den ikke er overholdt. Det kræver altid en aktiv handling fra en myndigheds side at annullere en allerede given tilladelse. Så derfor er det ganske enkelt noget sludder, din mor har fået at vide. Jeg tror ikke, at den pågældende har sagt det, fordi hun har fået at vide, at "hun skal". Men jeg tror, at den pågældende ikke ved bedre og/eller at hun og din mor har talt forbi hinanden.

Her skal vi huske, at de ansatte i servicecenteret hverken er uddannede jurister eller sagsbehandlere. Og derfor har de ingen særlig kendskab til generelle forvaltningsretslige principper. Du kan groft sagt sammenligne dem med de ansatte i Sonofons eller TDC´s servicecenter, som måske nok kan spare på simple spørgsmål om abonnement og særlige tilbud, men som ikke kan hjælpe dig med at løse komplicerede tekniske problemer med dit internetmodem.

Helate

Indlæg af Helate » 09.02.2012 18:20:47

Ok tusind tak fundiver,,,jeg er ked af jeg bliver ved med at spørge, men er den nervøse type. Og jeg ved jo godt at det "værste" der kan ske er at hun skal hjem 3-4 måneder og det ville jo ikke være værst, da hun savner sin familie...så sku jeg ikke bare stoppe med at være pylrerøv og tage det som det kommer :-D...indtil jeg har et spørgsmål mere :-)

...det er hvertfald sikkert at hvis vi sku hænde at mødes i virkeligheden giver jeg en øl ;)

Helate

Indlæg af Helate » 11.02.2012 09:31:28

Jeg ville lige høre: Har i nogen ide om hvordan man "stopper" au pair kontrakten. Altså er med på at der ikke skal betales "løn" mere, men ideen i vores situation er jo at IKKE vil have at værstfamilien kontakter US og fortæller kontrakten er stoppet? Så er "stop" af kontrakten egentlig blot at værtsfamilien ikke længere udbetaler "løn"?

Altså forestiller mig også at vi ændrer hendes adresse - men det at vi går ned til kommunen og ændrer hendes bopæl er vel ikke noget US finder ud af? Altså kommunen sender ikke straks et brev til US om at nu er hun flyttet?

Og hvis vi nu teoretisk blev gift 24 marts, men først søger 15. maj med de nye regler, vil det ikke give problemer så længe værtsfamilien ikke aktivt har oplyst noget til US, men der er heller ikke problemer med at hvis jeg melder flytning til min bopæl feks start april? Altså Det har stadig ikke betydning når US ser på ansøgningen? "I blev gift og flyttede sammen 24. marts, men hvorfor søger i først nu 2 dage før opholdstilladelsen udløber?"

soreng

Indlæg af soreng » 11.02.2012 10:10:57

Det står givet beskevet i aftalen hun har med værtsfamilien, hvordan kontrakten stoppes, og med hvilke varsler osv.

Og nej...Man lader ikke bare være med at udbetale løn til ens medarbejdere hvis man er arbejdsgiver, hvis man er forpligtet til andet (det er jo rent faktisk tilfældet her). ;-)

Men hvad står der i kontrakten som hun har med værtsfamilien?

Helate

Indlæg af Helate » 11.02.2012 10:20:48

Jamen en au pair kontrakt kan jo stoppes med 14 dages varsel. Men det jeg tænker er at det man nu gør når man skal stoppe en au pair kontrakt, det dur jo ikke hvis det involvere at US skal informeres og vi så venter 1½ måned med at søge F

Så spørgsmålet er vel at når min kæreste officielt meddeleres værstfamilien at hun vil stoppe kontrakten, fordi huner blevet gift - er det så kun hvis værtsfamilien kontakter US at der sker det med inddragelse af opholdskort?

PS. Jeg ved godt stadig at en bedre løsning er blot at flytte vielsen, men det har nogen andre praktiske problemer.

Helate

Indlæg af Helate » 11.02.2012 10:24:05

Ah...altså min kæreste skal jo lave en skriftlig opsigelse som både hun og værtsfamilien underskriver - denne skal så sendes til US, men det er værstfamiliens opgave, så hvis de blot udskyder dette.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2012 10:32:33

Nu synes jeg snart, at denne diskussion har kørt i ring meget længe :D

Måske var det tid at genoverveje, om der overhovedet er nogen grund til, at der skal gå lang tid, fra I har giftet jer, og til I søger om familiesammenføring? Ikrafttrædelsestidspunktet for de nye FS-regler er jo nu i lovforslaget rykket fra 1. juli 2012 til 15. maj 2012, og de nye regler vil også skulle anvendes på ansøgninger afleveret før 15. maj 2012, hvis blot afgørelsen først træffes efter 15. maj 2012. Og det gør den vel, hvis man søger i marts eller april, da Udlændingestyrelsen jo ikke arbejder lynhurtigt.

Så hvad er egentlig overhovedet problemet eller årsagen til, at vi bliver ved med at køre rundt i dette? Hvorfor kan I ikke bare tage hen til US og søge inden for de nærmeste dage efter bryllupet? Så slipper I jo for denne usikkerhed og for at bruge mere tid på at overveje det frem og tilbage.

Helate

Indlæg af Helate » 11.02.2012 10:42:08

OK - men der er vel den der detalje med at aflevere FØR 15 maj, at man ikke kan udfylde point-delen af ansøgningen og dermed risikere at den afvises. Men ok...det er nok under alle omstændigheder bedre at afvente og se hvordan lov arbejdet udarter sig.

Besvar