Jeg bliver mere og mere forvirret - jo mere jeg læser...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Jeg bliver mere og mere forvirret - jo mere jeg læser...

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2011 12:25:50

Det er nok de færreste mennesker, der sætter sig nærmere ind i lovgivning, som de ikke selv er i direkte berøring med. Langt de fleste forholder sig alene til ting på et mere abstrakt og symbolsk plan, som f.eks. at ”det er rimeligt nok at stille visse krav til dem, der gerne vil hertil” eller ”vi skal have en fast og fair udlændingepolitik” eller ”vi kan jo alligevel ikke hjælpe alle” (som om det er en ”hjælp” at få lov at bo i sit eget land med sin familie).

Jeg tror derfor, at du har ret i, at ukendskab til de faktiske regler er en del af problemet. Især har jeg indtryk af, at rigtig mange stadig lider af den vildfarelse, at familiesammenføring er ensbetydende med fri og øjeblikkelig adgang til at modtage dansk overførselsindkomst.

Men når det er sagt, så mener jeg dog ikke man skal undervurdere, at der også er en udbredt folkelig opbakning til ”stram” lovgivning på dette område, idet mange danskere nærer en temmelig stor modvilje mod navnlig visse grupper af udlændinges tilstedeværelse.

At familiesammenføringsreglerne medfører konkrete problemer for et stort antal par, har således været flittigt dækket af pressen i de 9 år, hvor 24-års reglen mm. har været gældende. Og et flertal af danskerne støtter alligevel disse regler eller stemmer i hvert fald på partier, som gør det. Så ukendskab til reglerne kan langt fra forklare alt.

Noget af forklaringen på den udbredte støtte til 24-års reglen mm. kan dog også være, at der hersker en udbredt misforståelse omkring, at det er lige netop disse regler, der har afgørende betydning for den samlede indvandring til Danmark.

Selv i officielle rapporter fra f.eks. Rockwoll Fonden videregives det således helt ukritisk, at 24-års reglen og de andre stramninger fik antallet af familiesammenføringer til at falde fra 13.000 årligt til cirka 4.500 årligt. Men sandheden er den, at cirka 2.000 af de 13.000 ”familiesammenføringer” i 2001 var børn, der var født i Danmark, og som fik dansk statsborgerskab, da de fyldte 18 år.

Og af de resterende 11.000 familiesammenføringer, der var cirka halvdelen familiesammenføringer til flygtninge. Og disse familiesammenføringer ophørte ikke primært pga. 24-års reglen mm. De ophørte i stedet, fordi man samtidig med 24-års reglen vedtog en række stramninger af flygtningepolitikken, som medførte, at antallet af asylansøgere, der fik opholdstilladelse i Danmark, faldt med omkring 90%.

Renser man tallene for familiesammenføringer til flygtninge og for børn, der får dansk statsborgerskab, når de fylder 18 år, så er der kun cirka 1.000 færre familiesammenføring hvert år i dag, end der var før stramningerne i 2002.

Men det er der næsten ingen i Danmark, der ved, da hverken journalister eller oppositionens politikere har gjort noget som helst for at formidle disse kendsgerninger. Der hersker derfor en udbredt myte om, at ”hele verden” vil flytte til Danmark, hvis man lemper de restriktive familiesammenføringsregler den mindste smule.

Besvar