Er familiesammenføring et spil i lotteriet?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Er familiesammenføring et spil i lotteriet?

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2009 20:59:53

P.S. Du taler om, at I vil gifte jer på Filippinerne i marts 2009. Og det synes jeg da også er en fin plan. Men hvis det hele skal speedes lidt op, så er det jo også en mulighed, at I kan gifte jer i Danmark, når hun kommer hertil, og herefter søge FS efter de danske regler, hvorefter hun kan blive her på "processuelt ophold". Hvis datteren ikke tager med til DK i første omgang, er denne fremgangsmåde dog mindre anbefalelsesværdig.

I kan også forsøge at flytte sammen til Tyskland som nygift par, men her er det så, at I måske kan risikere at løbe ind i problemer med de tyske myndigheder, som af èn eller anden grund ikke synes, at et Schengenvisum udstedt af Danmark er lige så godt som et Schengenvisum udstedt af Tyskland.

Men som skrevet, med et offshore job kan du jo for så vidt også bosætte dig i alle mulige andre EU-lande eller for den sags skyld i Norge, hvis det bare er et spørgsmål om ikke at komme til at slås med en tysk bureaukrat.

Thalamus
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Thalamus » 21.11.2009 17:39:05

Mægtigt mægtigt.. tunsinde tak.

Det med tidsplanen er vigtigt, men vi er begge enige om at blot vi får det hele på plads, i løbet af 2010, så har vi det ok med at det trækker lidt ud. Min kæreste tager det ubegribeligt pænt, og har ikke noget imod danskprøven, for som hun siger, er det alligevel den vej hun og datteren skal gå, ikke mindst fordi hun er meget ivrig efter at få en uddannelse som sygeplejerske i Danmark. Hun arbejder idag som jordmoder/sygehjælper på et "healthcarecenter".
Hmm - hun tager det pænere end jeg.

Hvis vi kan være sammen mens FS bliver behandlet, og der er en god chance for at det går, så kan vi få startet vores egentlige familieliv i Danmark fra starten, og både min kone og datter kan lære meget dansk i det halve år der måske går, inden FS bliver afgjort.
Min kæreste har hele tiden været ked af at skal flytte 2 gange, hvilket jeg jo også er ked af, idet min egen søn stadig bor hjemme, og at jeg for så vidt ikke er ked af mit job på kontoret.

Vi kan begge betydeligt bedre overskue den danske version, da det egentlig er den løsning vi har håbet på hele tiden, og det er kun fordi jeg har mulighed for at ændre mine arbejdsvilkår, fra som idag at have normal 39 timers arbejdsuge på kontoret, til at komme offshore i den 2-3 turnus, at Slesvig løsningen kunne løbe rundt.

Det er jo galt nok, at de skal forlade de trygge rammer i filippinerne, så tanken om først at skulle bo et mindre tiltalende sted, i et land vi ikke ønsker at blive i, ja så er den danske version betydelig mere tiltalende.

Hvis vi vælger den danske løsning, kan slagplanen så være:
1. Efter min kæreste har været på besøg i Danmark, tager jeg derned så vi kan gifte os f.eks til Marts
2. Efter jeg så er taget hjem alene, søger hun om turistvisum til både hende og datteren, 90 dage efter hendes hjemrejse fra Danmark?
3. Når de begge er i Danmark, søger vi om FS og venter så i de måneder det nu tager?

Det var jo vores egentlige plan, men bortset fra aldersforskellen, så er vores største bekymring, at hun vil få afslag på turistvisum til hende og datteren, da der jo absolut er en stor sandsynlighed for at vi vil søge om FS, når de begge er her for anden gang.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2009 20:40:46

Det er endog meget usandsynligt, at din kone skulle få afslag på en visumansøgning, hvis hun allerede har haft et uproblematisk visumophold i Danmark. Dog skal hun naturligvis ikke sige noget om, at det er hendes hensigt at søge om familiesammenføring under sit ophold i Danmark.

Noget helt andet er, har din kæreste ikke været gift før, når hun har 2 store børn? I så fald skal I bare lige være klar over, at man ganske vist kan få annuleret et ægteskab på Filippinerne, men man kan ikke blive gift igen. Så har hun været gift tidligere, så bliver I nødt til at gifte jer i et andet land, f.eks. i Danmark.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 22.11.2009 13:13:20

Ja hun har selv gjort opmærksom på reglerne, for det katolske kirkesystem, men mht. giftemålet fortæller hun, at hun vil konvertere til protestant, og så kan vi godt gifte os. Lyder det helt forkert?

Hun har sendt mig de papirer fra retten, som beskriver omstændighederne for hendes "annulment", og i papirerne står der også at hun har ene forældremyndighed over børnene. De har ikke set deres far i 9 år.

Problemet med at søge besøgsvisum anden gang, vil være at hun ikke har så meget ferie tilbage, for det er vel stadig en nødvendighed at få regeringens underskrift på, at hendes fravær er legalt?
Gør det nogen forskel at vi er blevet gift, anden gang hun søger? Hun vil jo også søge at få datteren med på samme tid.

Når de så er kommet hertil, hvor lang tid vil det så tage at søge FS?
Jeg tænker ikke på selve behandlingstiden, men på den tid vil der gå fra afleveringen af papirerne, indtil hun er "fredet" af processuelt ophold. Hvor lang tid vil der gå?
Er det nok med den kvittering vi får ved afleveringen af ansøgningen?
Jeg kan nemlig se, at gyldighedsperioden for hendes første visum, kun dækker nøjagtig den periode hun har fået ferie godkendt fra hendes arbejde, så hvis hun kun kan være i Danmark i f.eks 10 dage, kan det så nås?

Jeg mener vi kan lave hele "ansøgningspakken" på forhånd, og da jeg bor i Jylland på vestkysten, vil det være hos politiet ansøgningen skal afleveres.

Mvh. Jan

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.11.2009 14:18:53

Processuel ophold starter i samme øjeblik hun får en kvittering for indleveret ansøgning, i jeres tilfælde hos nærmeste politi. Kvitteringen udskriver betjenten på US's vegne med det samme hun aflevere ansøgningen til ham/hende.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.11.2009 21:50:48

Thalamus skrev:Ja hun har selv gjort opmærksom på reglerne, for det katolske kirkesystem, men mht. giftemålet fortæller hun, at hun vil konvertere til protestant, og så kan vi godt gifte os. Lyder det helt forkert?
Ja det er absolut helt nyt for mig. Jeg har hidtil troet, at den var den nationale filippinske lovgivning, som forbød fraskilte at gifte sig igen, og ikke kun den katolske kirke. Så jeg håber da virkelig, at din kæreste har mere styr på det end mig, for ellers risikerer I da at løbe ind i en vældig skuffelse. Måske var det en god idè på en pæn måde at bede din kæreste om at undersøge den sag èn gang til, inden I går videre med bryllupsforberedelserne?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.11.2009 21:55:00

Thalamus skrev:Problemet med at søge besøgsvisum anden gang, vil være at hun ikke har så meget ferie tilbage, for det er vel stadig en nødvendighed at få regeringens underskrift på, at hendes fravær er legalt?
Kun hvis hun er ansat af regeringen. Så kan det hun jo bare lade være med at være til den tid. Arbejdsløse kan også godt få visum til Danmark, og det er naturligvis kun lønmodtagere, som skal fremvise en erklæring fra deres arbejdsgiver.

Hvis man insisterer på at følge den ikke-autoriserede men alligevel i praksis accepterede fremgangsmåde med at rejse til Danmark på visum og herefter søge familiesammenføring og få processuelt ophold, så bliver man nødt til at lyve en lille smule overfor myndighederne, sådan er det. Og for din kones vedkommende vil det sige, at hun:

a) Må få sin arbejdsgiver til at udarbejde en falsk erklæring om, at hun kan vende tilbage til sit job efter 3 måneders ferie.

eller:

b) Skrive i ansøgningen at hun er arbejdsløs, uanset at dette ikke er tilfældet.

Hvis din kone ikke er god til at lyve, så må I køre det helt efter "bogen", og så er det jo familiesammenføring og ikke visum, hun skal søge om, når det er hendes hensigt at blive i Danmark.

Det har også den fordel, at det hele så er i orden, når hun kommer hertil, og hun opnår sine rettigheder med det samme. Og desuden sparer I udgiften til 2 x visumansøgning, 2 x rejseforsikring og 2 x unødvendig returbillet.

Hvis I synes, at det hele trækker ud i for lang tid på den måde, så kan I jo gifte jer, når hun kommer til Danmark første gang, i stedet for at vente til du tager til Filippinerne til marts 2010. Og så kan din kone aflevere sin ansøgning om familiesammenføring, lige så snart hun er kommet tilbage til Filippinerne. Hvorefter du jo kan besøge hende i marts 2010 som planlagt, og med lidt held kan I måske ovenkøbet rejse sammen tilbage til Danmark med en bevilget familiesammenføring i bagagen.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 23.11.2009 21:12:05

Okay - så må vi bare gøre os umage med at lave ansøgningen, med al den nødvendige dokumentation klar, så det kan afleveres når min kæreste (hustru) og datter kommer her anden gang.

Jeg tænkte også på, om det gør en forskel anden gang hun søger besøgsvisum, at vi til den tid er blevet gift, og især også fordi hendes datter skal med denne gang?

Takker endnu engang.

Nåh ja - hvis jeg nu ønsker at dele de erfaringer jeg selv får, med visum, myndigheder, ambassader osv. skal jeg så skrive det i denne tråd, eller er det bedre bare at skrive det i en ny?
Jeg vil jo også gerne selv hjælpe til, i dette uundværlige forum.

Mvh. Jan

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 23.11.2009 22:17:46

Undskyld kære fundiver - jeg kludrede lige i det med mit seneste svar, jeg have slet ikke set, at du havde svaret efter Kim havde svaret.

Jeg snakkede lige med min kæreste igen om det med giftemålet, og hun virkede meget sikker på det. Hun havde snakket med præsten i den protestantiske kirke, og han havde sagt ja til at vi kunne gifte os. Hun vil lige checke det igen efter vores snak idag.
Vi havde også talt om at det ville være en god ide at snakke med dem på den norske ambassade, om hvilke forhold vi skulle sikre os skulle være iorden, inden vi kunne gifte os. men det valgte vi at udskyde, fordi vi var bange for at det kunne bevirke, at hun ikke ville få sit første visum.

Jeg vil ihvertfald snakke med min kæreste imorgen, og få hende til at kontrollere det med giftemålet meget indgående. Hun har en nær ven af familien som er advokat, og ham må hun jo også kunne spørge.
Det var jo dejligt om vi kunne spæde til, med nye nyttige informationer.

Jeg vender tilbage, så snart jeg ved mere.

Mht. til ferie får hun jo et nyt "sæt" ferie dage i det nye år, så hun kan faktisk komme på legalt besøg i Danmark, med underskrift og det hele. Vores bekymring er så stadig om det har nogen indflydelse, at vi (forhåbentligt) er blevet gift til den tid, og især også at datteren skal med til Danmark på det tidspunkt.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2009 10:41:13

Thalamus skrev:Vores bekymring er så stadig om det har nogen indflydelse, at vi (forhåbentligt) er blevet gift til den tid, og især også at datteren skal med til Danmark på det tidspunkt.
Om noget burde det have en positiv indflydelse på en visumansøgning, at man er gift med en dansk statsborger, idet formålet med besøget i Danmark jo i den situation må siges at give sig selv.

Det er rigtigt, at de danske visumregler på papiret er fuldstændig sindsyge, idet de siger, at der skal gives afslag, hvis man vurderer, at der er ”risiko” for, at visumansøgeren vil søge om familiesammenføring under sit ophold i Danmark. Uanset at det jo er en fuldt lovlig handling at gøre dette, og at Danmark bare kunne gøre som Sverige og lade være med at acceptere en sådan ansøgning, hvis man mener, at det er så stort et problem, at folk søger i Danmark i stedet for i hjemlandet.

Men i praksis skal der være en såkaldt særlig bestyrket mistanke om, at visumansøger vil søge familiesammenføring, og her er det slet ikke nok, at visumansøger er gift med en dansker. Så i praksis hersker den sunde fornuft alligevel, og det er yderst sjældent, at der gives afslag på en ansøgning om visum fra personer, der er gift med en dansk statsborger.

Så også på dette punkt tror jeg, at I skal lade være med at bekymre jer så meget, lukke ørene for al den ”støj”, der udsendes fra Christiansborg, og bare kaste jer ud i det.

Men det er da også en overvejelse værd at lade dem søge familiesammenføring fra hjemlandet. Så slipper i for 2 x visumansøgningsgebyr, 2 x rejseforsikring og 2 x unødvendig returbillet, og din kone kan fortsætte med at passe sit nuværende job, indtil hun har fået lov til at starte på arbejde og/eller sprogskole i Danmark.

Nogen gange synes jeg altså, at folk stirrer sig lidt blinde på, at det hele bare handler om at få ægtefællen til Danmark så hurtigt som muligt. Men det må da også være belastende at rende rundt i det usikre tomrum, som et processuelt ophold er, og i værste fald risikere at blive bedt om at forlade landet igen med 14 dages varsel, hvis man får afslag på sin ansøgning om FS.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 25.11.2009 19:52:23

Ja det er absolut værd at overveje, at lade hende søge FS for hende og datteren fra Filippinerne, kan jeg godt se, men vores bekymring ved den tanke er, at hvis danskprøven bliver aktuel inden afgørelsen af FS ansøgningen, så står hun jo pludselig i den situation, at hun skal kunne en masse dansk, inden FS bliver givet, og der har vi netop regnet med at benytte de ca 7 måneder her i Danmark, til grundigt at øve Dansk hver dag. Jeg har forstået det sådan, at hvis hun søger dernedefra, og FS så bliver godkendt, så får hun et midlertidigt kortvarigt besøgs visum, så hun kan komme til Danmark, for at kunne tage danskprøven i Kbh. Det kommer jo da til at blive en større udskrivning, og problemet er at hvis hun i den mellemliggende tid har passet sit arbejde, så har hun ikke haft så meget tid til at læse dansk.

Ydermere er det jo også sådan, at hvis hun ikke består, så er det ud af klappen igen, men det gælder naturligvis uanset hvorfra der søges.

I første omgang vil vi ihvertfald lige sikre os, at giftemålet dernede også kan godkendes af de danske myndigheder.

Hvem er det i givet fald, som vil forkaste det filippinske giftemål? Hvis vi forudsætter, at min kæreste er korrekt informeret, og vi bliver gift i den protestantiske kirke, og får papirerne derpå, er det så den norske ambassade som måske siger nej, eller vil det være de filippinske myndigheder som forkaster gyligheden af giftemålet?

Min kæreste har sendt mig en scannet kopi af papirerne fra retten, og der kan jeg se at der til sidst står skrevet i papirerne, at registreringen af gifte målet, ifølge dommen skal slettes i "National Statistics Office"

Anyway så får min kæreste sin svigerinde, og svigerindens søster til uafhængig af hinanden til dels at ringe til ambassaden, dels at kontakte dem personligt, for at spørge om denne annulment er tilstrækkelig.

Jeg vender lige tilbage, så snart jeg har nyt.

Mange tak indtil videre.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 07:56:41

Thalamus skrev:Jeg har forstået det sådan, at hvis hun søger dernedefra, og FS så bliver godkendt, så får hun et midlertidigt kortvarigt besøgs visum, så hun kan komme til Danmark, for at kunne tage danskprøven i Kbh. Det kommer jo da til at blive en større udskrivning, og problemet er at hvis hun i den mellemliggende tid har passet sit arbejde, så har hun ikke haft så meget tid til at læse dansk.
En udskrivning er det jo ikke, da hun under alle omstændigheder skal rejse til Danmark. Og hvis hun består prøven, så skal hun naturligvis ikke rejse hjem for derefter at komme tilbage igen nogle få uger senere. Så træder familiesammenføringen slet og ret i kraft, og det er så det.

Derimod har du ret i, at din mulighed for at hjælpe hende med at forberede sig til prøven vil være større, hvis hun befinder sig her i landet på "processuelt ophold". Så ligesom med tilknytningskravet får vi dermed endnu et incitament til at gøre tingene på den måde, som myndigheder og politikere officielt siger, at vi ikke må. Og som desuden kræver, at vores ægtefæller skal lyve, når de søger om visum på ambassaden, samt bruge penge på returbilletter, der ikke bruges til noget.

Det ville jo være dejligt, hvis politikerne vedtog nogle regler, som hang sammen og som gav mening og som ikke indebar, at folk var nødt til at lyve eller smide penge ud af vinduet på noget, som ovenikøbet af temmelig miljøbelastende. Men det er desværre nok for meget at håbe på med den børnehave, som Christiansborg for længe siden har udviklet sig til.
Thalamus skrev:Hvem er det i givet fald, som vil forkaste det filippinske giftemål? Hvis vi forudsætter, at min kæreste er korrekt informeret, og vi bliver gift i den protestantiske kirke, og får papirerne derpå, er det så den norske ambassade som måske siger nej, eller vil det være de filippinske myndigheder som forkaster gyligheden af giftemålet?
Risikoen vil være, at I er gift "i guds øje", men ikke i NSO´s / de filippinske myndigheders. Den norske ambassade har ingenting med sagen at gøre, de skal bare se den vielsesattest, som NSO udsteder til jer.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.11.2009 10:52:01

Hvis ægteskabet er godkendt af de filippinske myndigheder, som indgået efter landets almindelige love og skikke, er det implicit også godkendt af de danske myndigheder. I skal blot forevise vielsesattesten for de danske myndigheder, og så er den i orden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 26.11.2009 19:55:00

Har lige snakket med min kæreste, og hun fortæller at fremgangsmåden for det nye giftemål, er at gå til "civil court" og få et "Marrige registration number", som man så skal give til præsten i den protestantiske kirke man vælger at blive gift i. De vil så registrere giftemålet med nummeret i NSO.
Min kæreste har desuden sendt mig en kopi af hendes første vielsesattest, og der står skrevet fra NSO, at giftemålet er "void from the beginning" altså erklæret ugyldigt.

Med hensyn til hvor vi søger FS fra, kommer lidt an på hvor meget dansk hun kan nå at lære, for med fuldtidsarbejde, og hus og 2 børn, er der ikke meget tid til overs.
Jeg begriber da heller ikke hvordan i alverden regeringen har forestillet sig, at et fuldt ud beskæftiget menneske, bare lige skal lære et nyt sprog og diverse samfundskundskab for samme land. Det var lige noget man skulle byde en dansker.
Det er vel for at forhale en eventuel FS længst muligt.
Men min kæreste gør ihvertfald sit til at det skal lykkes, og i den måned hun besøger mig, kommer vi så meget videre, at vi kan tage en beslutning.

Ifald vi søger FS fra filippinerne, er det så stadig ca. 7 måneders behandlingstid vi skal regne med?

Jeg vender helt sikkert tilbage når vi kommer så vidt, og jeg håber jeg selv snart kan bidrage med viden, som er til gavn for alle her på forum.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 22:13:33

Thalamus skrev:Ifald vi søger FS fra filippinerne, er det så stadig ca. 7 måneders behandlingstid vi skal regne med?
Det er svært at sige. Hvis sagen er fuldt oplyst fra start af, så burde I havne i 3 måneders bunken "simple sager". Men problemet er, at aldersforskellen (proforma mistanke) og/eller det forhold, at datteren skal med, kan gøre, at man betragter sagen som "kompliceret". Og så hedder det ganske rigtigt 7 måneder, som desuden ikke altid overholdes i praksis.

Så det er lidt et lotteri, og det er svært for en udenforstående at sige noget sikkert om, hvad der er en "simpel" og en "kompliceret" sag henholdsvis. Mit helt subjektive indtryk er dog, at Udlændingeservice er blevet flinkere til at definere sager som "simple", hvis bare de er fuldt oplyst fra start af.

Besvar