EU Borger i Danmark: Danske regler gælder ikke?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mhg

Re: EU Borger i Danmark: Danske regler gælder ikke?

Indlæg af mhg » 31.05.2024 11:13:20

Jeg så dette: "Vielsen kan tidligst finde sted 14 dage efter, at I har indsendt ægteskabserklæringen." Så jeg vil tro, du ikke kan bestille tid, før du har attesten, og du skal krydse fingre for at du får den, uden at din kæreste skal interviewes.

Og ja, grunden til afslaget dengang var med al sandsynlighed, at hun ikke havde 'tilstrækkelige tilbagevendelsesbetingelser', altså ikke noget arbejde, mindreårige børn, egen forretning o.l. at skulle hjem til.

HVIS I får held til at det klapper, vil hun som nu ægtefælle kunne søge om de 69 tilbageværende dages visum, og så har I god tid til at søge om familiesammenføring, når hun kommer næste gang. Desuden vil hun få 'processuelt ophold', dvs. have ret til at blive i DK medens ansøgningen bliver behandlet. Det kan næppe nås at få søgt, inden visum udløber, men det er heller ikke altafgørende.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

fedoras

Indlæg af fedoras » 03.06.2024 12:21:56

Nå, OK vi fik allerede et brev tilbage fra Familieretshuset med krav om yderlige forklaringer og dokumentation.
Jer begge
 Indsende yderligere dokumentation for jeres forhold i form af et udpluk af daterede billeder, der dækker hele den tid, I har kendt hinanden.
 Uddybe jeres kendskab til hinanden ved at svare på følgende spørgsmål:
- Hvorfor vil I giftes efter kun at have været fysisk sammen i ca. 32 dage?
- Hvornår besluttede I at indgå ægteskab?
- Hvornår blev I officielt kærester?
Vi kan nemt skrive en masse ting om hinanden der uddyber hvad og hvorfor. Det, som undrer mig mest er hvordan vi billeder som dækker hele den tid vi har kendt hinanden hvis vi kun var sammen i 32 dage? 🤔 Hvad skal de have billeder af? Jeg ringer dem lige...

fedoras

Indlæg af fedoras » 03.06.2024 12:38:57

Det fik jeg ikke så meget ud af, da personen jeg talte med ikke vil give konkrete eksempler, så det må vi tilsyneladende selv finde ud af. :roll: Jeg må grave alle mine kvitteringer frem og hvad der ellers kan sandsynliggøre vores forhold for hele den periode.

mhg

Indlæg af mhg » 03.06.2024 14:22:42

Du kan jo kun sende det, du har, så må du jo bare sende de billeder endnu en gang, og på spørgsmålet om hvorfor I vil giftes 'så hurtigt' (synes de åbenbart) svar, at det er så I kan være sammen i længere tid end en ferie varer, og det igen er fordi I kunne mærke at det ville være det rigtige for jer. Og hvornår I besluttede at gifte jer ved du jo.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

fedoras

Indlæg af fedoras » 03.06.2024 15:17:36

mhg skrev:
31.05.2024 11:13:20
Jeg så dette: "Vielsen kan tidligst finde sted 14 dage efter, at I har indsendt ægteskabserklæringen." Så jeg vil tro, du ikke kan bestille tid, før du har attesten, og du skal krydse fingre for at du får den, uden at din kæreste skal interviewes.

Og ja, grunden til afslaget dengang var med al sandsynlighed, at hun ikke havde 'tilstrækkelige tilbagevendelsesbetingelser', altså ikke noget arbejde, mindreårige børn, egen forretning o.l. at skulle hjem til.

HVIS I får held til at det klapper, vil hun som nu ægtefælle kunne søge om de 69 tilbageværende dages visum, og så har I god tid til at søge om familiesammenføring, når hun kommer næste gang. Desuden vil hun få 'processuelt ophold', dvs. have ret til at blive i DK medens ansøgningen bliver behandlet. Det kan næppe nås at få søgt, inden visum udløber, men det er heller ikke altafgørende.
OK Helt klart og forstået! Mange tak! 🙏🏻

fedoras

Indlæg af fedoras » 03.06.2024 15:20:26

mhg skrev:
03.06.2024 14:22:42
Du kan jo kun sende det, du har, så må du jo bare sende de billeder endnu en gang, og på spørgsmålet om hvorfor I vil giftes 'så hurtigt' (synes de åbenbart) svar, at det er så I kan være sammen i længere tid end en ferie varer, og det igen er fordi I kunne mærke at det ville være det rigtige for jer. Og hvornår I besluttede at gifte jer ved du jo.
Vi er så heldige at jeg meget ofte tog skærmbilleder af vores videosamtaler via WhatsApp, hvor man kan se os begge to. Og det kan nu betale sig, ser det ud til, da det dækker stort set hele periode fra uge til uge nærmest. 😊

Det er måske et godt tip til andre, der har langdistance forhold! 😃

fedoras

Indlæg af fedoras » 04.06.2024 15:27:12

mhg skrev:
03.06.2024 14:22:42
Hvornår er der dog tale om proforma-ægteskab? Er det kun når der ikke er tale om ægte kærlighed, eller er det også når der faktisk er kærlighed og ønske om at starte et liv sammen, og man vil giftes for at gøre det sidste nemmere. Med andre ord: Er det også proforma når man giftes, for at gøre det nemmere for den ene part at flytte sammen med den anden part ind i Schengen landet?

Jeg synes lovtekstens glose "et proformaægteskab med det afgørende formål at opnå ret til ophold" er lidt uklart her. Den nævner slet ikke kærlighed og ønsket om et samliv. Selvfølgelig gifter sig man med nogen, som man elsker, med det formål om at nemmere kunne føre et liv sammen og andre fordele som ægteskab giver.

fedoras

Indlæg af fedoras » 04.06.2024 21:55:54

Jeg fik lige dette korte besked fra ÆUG rådgivning i anledning af min beskrivelse af vores situation:
Vær opmærksom på, at såfremt I har kendt hinanden i mindre end et års tid, regnet fra jeres første fysiske møde, vil et ægteskab mellem jer ikke blive anerkendt af de danske myndigheder. Så I bliver nok nødt til at udskyde et bryllup til senere.
Er det så spildt arbejde? Er dette noget, der står nogle steder i loven?

Vi mødtes hinanden først fysisk den 29. september, da jeg ankom til Kenya første gang... Skal vi vente til Oktober nu?

mhg

Indlæg af mhg » 05.06.2024 09:59:25

Nej, en sådan regel står ikke i loven, men er blevet til på grundlag af sager, hvor det har vist sig, eller været overvejende sandsynligt, at ægteskaber er blevet indgået for at skaffe den ene part opholdstilladelse.

Noget, der lægges vægt på er om parret har indgået ægteskab efter et meget kortvarigt personligt bekendtskab, og at derfor ikke kan anses for at have opnået et sådan sædvanligt og personligt kendskab til hinanden, som almindeligvis må forventes forud for indgåelsen af et ægteskab. Og der tommelfingerreglen så at der skal omkring et års tids bekendtskab til, før proforma-mistanken svækkes betydeligt, og ikke mindst, når første kontakt var via internettet. Familieretshuset bruger temmelig sikkert lignende retningslinjer for at udstede ægteskabserklæring. Jeg er sikker på, at det ville være meget lettere at få den, hvis jeres første møde havde været i det virkelige liv, og I derefter havde holdt kontakt via chat og e-mail, og evt. et-to yderligere møder i virkeligheden. Nu har din kæreste jo visum = I får et møde mere på kontoen, og hun vil kunne få det næste ulige meget lettere, hvis hun pænt rejser hjem til tiden, og så er jeg ret sikker på, at I får ægteskabsattesten, når hun kommer igen til efteråret, hvis det skulle glippe i første omgang.

Du kan læse om nogle afgørelser om proforma her:
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... g/Proforma

PS: når det er EU-regler, er det myndighederne, som skal godtgøre proforma ved familiesammenføring, men EU-reglerne spiller mig bekendt ikke ind, når Familieretshuset afgør om man kan få en ægteskabsattest. Det vil jeg se, om der findes noget skriftligt om.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mhg

Indlæg af mhg » 05.06.2024 10:28:45

Lidt nedslående fandt jeg dette:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2014SC0284

Langt og kun klar tale for jurister, men kan nok kortes ned til at du, hvis Familieretshuset ikke udsteder ægteskabsattest, som EU-borger ikke bliver behandlet ringere end danske statsborgere, og dermed er det i orden, at Familieretshuset evt. ikke udsteder ægteskabsattest.

GØR de det alligevel vil det du henviser til om "at såfremt I har kendt hinanden i mindre end et års tid, regnet fra jeres første fysiske møde, vil et ægteskab mellem jer ikke blive anerkendt af de danske myndigheder" efter min vurdering højst sandsynligt IKKE komme på banen, fordi proforma-mistanken allerede er taget af bordet ved at I fik ægteskabsattest.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

fedoras

Indlæg af fedoras » 05.06.2024 11:50:23

mhg skrev:
05.06.2024 09:59:25
Nej, en sådan regel står ikke i loven, men er blevet til på grundlag af sager, hvor det har vist sig, eller været overvejende sandsynligt, at ægteskaber er blevet indgået for at skaffe den ene part opholdstilladelse.

Noget, der lægges vægt på er om parret har indgået ægteskab efter et meget kortvarigt personligt bekendtskab, og at derfor ikke kan anses for at have opnået et sådan sædvanligt og personligt kendskab til hinanden, som almindeligvis må forventes forud for indgåelsen af et ægteskab. Og der tommelfingerreglen så at der skal omkring et års tids bekendtskab til, før proforma-mistanken svækkes betydeligt, og ikke mindst, når første kontakt var via internettet. Familieretshuset bruger temmelig sikkert lignende retningslinjer for at udstede ægteskabserklæring. Jeg er sikker på, at det ville være meget lettere at få den, hvis jeres første møde havde været i det virkelige liv, og I derefter havde holdt kontakt via chat og e-mail, og evt. et-to yderligere møder i virkeligheden. Nu har din kæreste jo visum = I får et møde mere på kontoen, og hun vil kunne få det næste ulige meget lettere, hvis hun pænt rejser hjem til tiden, og så er jeg ret sikker på, at I får ægteskabsattesten, når hun kommer igen til efteråret, hvis det skulle glippe i første omgang.
OK. Den er modtaget. Nu har jeg allerede startet denne ansøgning, så for ikke at spilde min 1900 kr vil jeg i hvert fald tale stærkt for vores sag og dokumentere den så godt som muligt.
mhg skrev:
Du kan læse om nogle afgørelser om proforma her:
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... g/Proforma
En gennemlæsning af dette gør mig alligevel nervøs, da jeg tit læser gloser som "...det afgørende formål med ægteskabets indgåelse er at opnå opholdstilladelse eller et længerevarende ophold i de øvrige Schengenlande eller Danmark..." og "...det afgørende formål med ansøgerens og den herboende ægtefælles ægteskab var, at ansøgeren kunne opnå et Schengenvisum med henblik på indrejse i Schengenområdet...".

Jeg har fx den nedenstående paragraf in min svartekst:
Hvorfor vil I giftes efter kun at have været fysisk sammen i ca. 32 dage?

Det korte svar er, fordi vi elsker hinanden dybt og mener vi er de helt rigtige livspartnere for hinanden. På længere sigt vil vi gerne bo sammen, men indtil videre må vi nøjes med at besøge hinanden. Vi har hvert vores liv i vores respektive hjemlande, så det kræver lidt mere tid og planlægning for at kunne starte et liv sammen. Indtil da vil vi naturligvis tilbringe så meget tid fysisk sammen som muligt. En officiel anerkendelse af vores kærlighedsforhold vil gøre det lettere for xxxx at besøge mig her i mine omgivelser i længere tid og desuden lære min familie og andre i min omgangskreds bedre at kende.
Kunne det fortolkes ligeledes som et forsøg på at få hende lettere ind i Schengen? Eller er det ikke relevant længere når nu hun allerede har fået sit visum til indrejse? Eller er det lige meget eftersom det afgørende formål med vores ægteskab trods alt ville være at blive livspartnere og ikke primært for at lette indrejse eller ophold til Schengen?
mhg skrev:
PS: når det er EU-regler, er det myndighederne, som skal godtgøre proforma ved familiesammenføring, men EU-reglerne spiller mig bekendt ikke ind, når Familieretshuset afgør om man kan få en ægteskabsattest. Det vil jeg se, om der findes noget skriftligt om.
Den forstår jeg ikke helt...
Senest rettet af fedoras 08.06.2024 13:59:44, rettet i alt 1 gang.

fedoras

Indlæg af fedoras » 05.06.2024 13:02:13

mhg skrev:
05.06.2024 10:28:45
Lidt nedslående fandt jeg dette:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2014SC0284

Langt og kun klar tale for jurister, men kan nok kortes ned til at du, hvis Familieretshuset ikke udsteder ægteskabsattest, som EU-borger ikke bliver behandlet ringere end danske statsborgere, og dermed er det i orden, at Familieretshuset evt. ikke udsteder ægteskabsattest.

GØR de det alligevel vil det du henviser til om "at såfremt I har kendt hinanden i mindre end et års tid, regnet fra jeres første fysiske møde, vil et ægteskab mellem jer ikke blive anerkendt af de danske myndigheder" efter min vurdering højst sandsynligt IKKE komme på banen, fordi proforma-mistanken allerede er taget af bordet ved at I fik ægteskabsattest.
Det er ikke så helt nedslående. Hvis Familieretshuset afslår i første omgang vil vi kunne få en chance igen.

Og lidt opmuntrende står der meget klart defineret hvad et ægte ægteskab udgør:
"What is a genuine marriage? || || Genuine marriages are characterised by the intention of the married couple to create together a durable family unit as a married couple and to lead an authentic marital life. Marriages of convenience are characterised by the lack of such an intention. "
I min svartekst bruger jeg mange vendinger for at understrege at vores klare intention er at skabe et liv sammen, fx:
Hvor planlægger I at bo, når I er blevet gift?

Efter at hun har besøgt mig i Danmark vil xxxx i første omgang vende tilbage til Kenya for at genoptage sit arbejde der. Samtidigt har hun allerede arbejdet på adskillige muligheder for at komme til mig for bestandigt, så vi kan starte vores liv sammen. Blandt disse er en videreuddannelse i København eller omegn eller et arbejde der, som passer til sine kvalifikationer. I forbindelse med sin jobsøgning i Danmark, har hun indskrevet sig i ISM-afdelingen hos min arbejdsgiver, Københavns Universitet. ISM står for “International Staff Mobility” og de har et specifikt program under navnet “Dual Career - Spouse Network”, som har som formål at hjælpe ansatte med at finde job i Danmark for deres udenlandske partnere. Blandt vedhæftningerne vil I kunne finde dokumentation for dette i form af korrespondancen med ISM medarbejdere. Når det endelig lykkes xxxx at komme til Danmark på den ene eller den anden foranledning, vil vi i første omgang bo sammen i min lejlighed her i Greve. Det er en lejebolig på 51 m2 med en stue/alrum og 1 soveværelse, samt badeværelse. Det er min bolig og der bor ingen andre, så der er godt med plads til xxxx også. Jeg har ubegrænset leje og er bundet til ét års leje efter min officielle indflytningsdato den 15. Maj i år. xxxx og jeg har allerede talt om at finde en større bolig for os senere hen i livet, især i forbindelse med at få børn sammen på længere sigt. Når vi efter forventning får dobbelt indkomst, vil dette helt klart blive en mulighed for os som par.
Det er selvfølgelig mest en hensynserklæring men kan dokumenteres lidt med korrespondance og ansøgninger m.v.

Hvad er der for øvrigt sket med at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist???
Senest rettet af fedoras 08.06.2024 14:00:13, rettet i alt 1 gang.

mhg

Indlæg af mhg » 07.06.2024 10:08:15

Din kæreste HAR jo fået et besøgsvisum og dermed er din bekymring for om dit svar kan tolkes som om I vil giftes for at hun kan få visum unødvendig. Det er altid lettere at få det næste visum, hvis man overholder det første, og man kan endda i heldigste fald få et multiple-entry visum efter et par almindelige (så man fx kan rejse ind og ud i en periode på et år, hvis man holder sig til reglerne om max 90 dage/180).

Selvom Familieretshuset og SIRI ikke er forbundet, således at de kan se hvilke personer der får hvad fra hhv. den ene og den anden instans, så vil det HVIS I får en ægteskabsattest godtgøre, at jeres forhold har været igennem en proforma-prøvning, og den vil I kunne præsentere for SIRI. Den vil i givet fald være et bevis for at ægteskabet IKKE er proforma, som SIRI ikke vil kunne tilbagevise. Selvom EU-reglerne gør det lettere at få familiesammenføring, så kan SIRI stadig afvise, hvis de kan bevise proforma, men det er sværere for dem i EU-sager end i de sager, jeg henviste til, hvor der i ingen tilfælde var EU-borgere imellem.

Familieretshuset har ikke som sådan noget at gøre med visum/familiesammenføring/indvandring/EU-regler. Derfor måtte jer undersøge, om EU-reglerne spiller ind, når når en EU-borger ansøger om ægteskabsattest til et ægteskab med en tredjelandsborger, som skal indgås i Danmark, og/eller når en EU-borger vil giftes med en tredjelandsborger i et ikke-EU-land. Og det kunne jeg så konstatere, at de gør, men også at der allerede der kan finde en proforma-prøvning sted uden at EU-borgerens rettigheder nødvendigvis krænkes.

Der er nogle danske statsborgere, som har problemer med at få udstedt en ægteskabsattest fordi de vil giftes i deres forlovedes ikke-EU-land; Familieretshuset forlanger, at den forlovede skal troppe op til et interview hos dem, hvilket i nogle tilfælde stort set er umuligt, fordi den forlovede ikke kan få visum. Visumproblemet har I jo så heldigvis ikke.

Jeg tror din bedste plan er at fortsætte den oprindelige, og se, hvad Familieretshuset svarer, og så tage den derfra. MEN i dit sted - fordi man ikke gør give myndighederne svar på andet og mere, end de spørger om, og som kan klares med max 150-200 anslag (du har 1500), fordi de ikke har tid til at læse lange udredninger, ville jeg korte mit svar på "Hvor planlægger I at bo, når I er blevet gift?" ned, og blot skrive "I min toværelseslejlighed i Greve." Tilføj evt. "hvor jeg som EU-borger har fast bopæl.", bare for at bringe dit EU-borgerskab tydeligt frem. Husk på at du i øvrigt som EU-borger mht. bolig IKKE skal opfylde andet og mere end at have et sted at bo, hvor I begge kan blive folkeregistreret, det kunne sagtens være en etværelses med fælles bad i kælderen!

Din forlovedes planer om at skaffe sig et job er komplet irrelevant i forhold til ægteskabsattesten, og i øvrigt også, når I til den tid søger om hendes EU-opholdskort. HVIS det kommer til et interview hos Familieretshuset, vil I evt. kunne bringe disse planer på bordet, men jeg ville ikke skrive det i ansøgningen.

Det er kun i forhold til den dømmende mydnighed (domstolen), at maksimen om 'uskyldig indtil det modsatte er bevist' gælder. Overfor de udøvende myndigheder (SIRI, Familieretshuset mm.) gælder stort set altid det modsatte.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

fedoras

Indlæg af fedoras » 07.06.2024 14:32:02

mhg skrev:
07.06.2024 10:08:15
Din kæreste HAR jo fået et besøgsvisum og dermed er din bekymring for om dit svar kan tolkes som om I vil giftes for at hun kan få visum unødvendig. Det er altid lettere at få det næste visum, hvis man overholder det første, og man kan endda i heldigste fald få et multiple-entry visum efter et par almindelige (så man fx kan rejse ind og ud i en periode på et år, hvis man holder sig til reglerne om max 90 dage/180).
OK tak for at understrege dette! Så når vi endelig er gift, behøver vi mindre dokumentation for at få visum, ikke også? Lige nu skal vi have dokumentation på alt muligt inklusiv bevis for at hun har fået fridage fra sin arbejdsgiver, som altid er lidt begrænset jo. 🙄 Hvad nu hvis hun skifter job, får orlov eller er arbejdsløs i en rum tid? Så vil hun have mulighed for at bo hos mig lidt længere.
mhg skrev:
ville jeg korte mit svar på "Hvor planlægger I at bo, når I er blevet gift?" ned, og blot skrive "I min toværelseslejlighed i Greve." Tilføj evt. "hvor jeg som EU-borger har fast bopæl.", bare for at bringe dit EU-borgerskab tydeligt frem. Husk på at du i øvrigt som EU-borger mht. bolig IKKE skal opfylde andet og mere end at have et sted at bo, hvor I begge kan blive folkeregistreret, det kunne sagtens være en etværelses med fælles bad i kælderen!
Dog, for at fjerne mistanker om pro-forma ægteskab, er det ikke en god idé at understrege at: 1) hun vender tilbage til Kenya i første omgang 2) hun vil forsøge at komme til mig i Danmark på et andet grundlag end umiddelbar familiesammenføring? Hun vil jo ikke kunne flytte ind lige med det samme, så længe hendes ophold her er ikke permanent (endnu)...

Men det er et supergodt tip at understrege mit EU-borgerskab, så de forstår de ikke kan give mig den samme tossede behandling som danskere desværre bliver udsat for. 👍🏻
mhg skrev:
Selvom Familieretshuset og SIRI ikke er forbundet, således at de kan se hvilke personer der får hvad fra hhv. den ene og den anden instans, så vil det HVIS I får en ægteskabsattest godtgøre, at jeres forhold har været igennem en proforma-prøvning, og den vil I kunne præsentere for SIRI. Den vil i givet fald være et bevis for at ægteskabet IKKE er proforma, som SIRI ikke vil kunne tilbagevise. Selvom EU-reglerne gør det lettere at få familiesammenføring, så kan SIRI stadig afvise, hvis de kan bevise proforma, men det er sværere for dem i EU-sager end i de sager, jeg henviste til, hvor der i ingen tilfælde var EU-borgere imellem.

Familieretshuset har ikke som sådan noget at gøre med visum/familiesammenføring/indvandring/EU-regler. Derfor måtte jeg undersøge, om EU-reglerne spiller ind, når når en EU-borger ansøger om ægteskabsattest til et ægteskab med en tredjelandsborger, som skal indgås i Danmark, og/eller når en EU-borger vil giftes med en tredjelandsborger i et ikke-EU-land. Og det kunne jeg så konstatere, at de gør, men også at der allerede der kan finde en proforma-prøvning sted uden at EU-borgerens rettigheder nødvendigvis krænkes.

Der er nogle danske statsborgere, som har problemer med at få udstedt en ægteskabsattest fordi de vil giftes i deres forlovedes ikke-EU-land; Familieretshuset forlanger, at den forlovede skal troppe op til et interview hos dem, hvilket i nogle tilfælde stort set er umuligt, fordi den forlovede ikke kan få visum. Visumproblemet har I jo så heldigvis ikke.
Godt at vide! Og igen: Hvor er det trist at danskere skal igennem alt dette!
mhg skrev:
Din forlovedes planer om at skaffe sig et job er komplet irrelevant i forhold til ægteskabsattesten, og i øvrigt også, når I til den tid søger om hendes EU-opholdskort. HVIS det kommer til et interview hos Familieretshuset, vil I evt. kunne bringe disse planer på bordet, men jeg ville ikke skrive det i ansøgningen.
Jeg er dog ellers glad for den korrespondance med vores ISM afdeling, da det dokumenterer at vi har et åbent kæresteforhold, og vi forsøger at skabe et liv sammen ved at skaffe hende et eksistensgrundlag, dvs ansættelse, her i landet. Det er ikke så langt, men er meget sigende, synes jeg.
mhg skrev:
Jeg tror din bedste plan er at fortsætte den oprindelige, og se, hvad Familieretshuset svarer, og så tage den derfra. MEN i dit sted - fordi man ikke bør give myndighederne svar på andet og mere, end de spørger om, og som kan klares med max 150-200 anslag (du har 1500), fordi de ikke har tid til at læse lange udredninger...
UPS... Det følgebrev jeg har forberedt er på 8400 tegn nu, da jeg følte mig nødsaget til udførligt at uddybe de følelser vi har for hinanden, alle de ting vi har tilfælles (bl.a. har vi begge to ADHD) og hvordan det er at være sammen bl.a.... 🤭 Min kæreste elskede at læse det, men det er måske lige lidt i overkanten.

Et eller andet sted føler jeg dog, de har bedt om det ved at stille spørgsmåltegn ved ægtheden af vores relation:
Hvorfor vil I giftes efter kun at have været fysisk sammen i ca. 32 dage?
Altså....

Men jeg kan vel skære det ned til det nødvendige.

Spørgsmål: Skal de have præcise datoer for hvornår vi blev kærester og hvornår vi besluttede os for at giftes? Det har været lidt en flydende proces...

mhg

Indlæg af mhg » 08.06.2024 11:26:01

I det øjeblik I er blevet gift, bliver din forlovede til ægtefælle til en EU-borger, og du som EU-borger har en næsten ubetinget RET til at få din ægtefælle på besøg, og dermed har hun som ægtefælle en næsten ubetinget RET til at få visum. I princippet kunne hun jo, hvis hun ikke skulle bringe orden i sit hus, straks efter vielsen aflevere ansøgning om EU-opholdskort, og med kvittering for ansøgningen have RET til at blive i Danmark de næste 5 år, som det første opholdskort er gyldigt i, og efter de 5 år ansøge om permanent opholdskort. Det er altså helt uden betydning, om hun skifter eller mister job, får orlov eller går fra lønarbejde til selvstændig virksomhed. I øvrigt må hun som ægtefælle til en EU-borger jo, lige som du selv, arbejde i DK uden at skulle søge om arbejdstilladelse.

"Dog, for at fjerne mistanker om pro-forma ægteskab, er det ikke en god idé at understrege at: 1) hun vender tilbage til Kenya i første omgang 2) hun vil forsøge at komme til mig i Danmark på et andet grundlag end umiddelbar familiesammenføring? Hun vil jo ikke kunne flytte ind lige med det samme, så længe hendes ophold her er ikke permanent (endnu)..."
Nej, det tror jeg ikke det vil, tværtimod vil man kunne få den opfattelse, at vielsesattesten kun skal bruges til at hun som EU-borgers ægtefælle kan komme og gå i EU/Schengen efter behag. Jeg er jurist med den skepsis, som hører til, og det er sådan jeg ville tænke som sagsbehandler.

Og stadigvæk: din forlovedes forberedelser til et arbejdsliv i DK kommer IKKE Familieretshuset ved. For udstedelse af en ægteskabsattest er det fuldstændig uden betydning, om din forlovede vil arbejde eller lade sig forsørge af dig. Lad de planer forblive i det forum, hvor de er relevante, nemlig hos ISM.

Sagsbehandleren har efter al sandsynlighed et skema med standardspørgsmål, som det er relevant at stille, hvis et par kun har haft sparsom fysisk kontakt. Der står sikkert en 'uskreven regel' om at spørgsmålet skal stilles, hvis kontakten er under en vis grænse, måske er den grænse på omkring de 90 dage, et Schengenvisum gælder, måske er den længere - jeg ved det ikke, men jeg er sikker på at et sådant uofficielt arbejdspapir/en huskeseddel findes. Og lige så sikker på, at du ikke vil hverken kunne få at vide, om jeg har ret, eller klage over at sådanne spørgsmål stilles.

I blev vel kærester senest ved den første udveksling af romantiske hilsener, og beslutningen om at ville giftes har I vel fornuftigvis først truffet efter at have mødtes i det virkelige liv. Det er nok bedst, at I diskuterer og bliver enige om et par bestemte datoer, som kan bruges, hvis det bliver til at I skal til interview.

Skulle Familieretshuset mod forventning give afslag på at udstede en ægteskabsattest nu, vil I have to muligheder: holde fast i hinanden, og få et par besøg mere på plads. ELLER blæse dem en hatfuld, og tage til et sted i USA (IKKE Las Vegas) og blive viet der uden ægteskabsattest; de vil ikke forlange andet og mere end jeres pas, visum/visa waiver, evt. fødselsattester og kørekort eller anden billed-ID. Dog skal I lægge planer om en lidt lang ferie, men du vil nok kunne få en Visa Waiver online (mod betaling), og din forlovede fx et 4-ugers turistvisum (B2-visum) (også mod betaling). I skal tjekke, hvilken by, I kunne tænke jer at blive gift i, og tjekke deres lokale formkrav og ventetider. Når jeg skriver ikke Las Vegas er det fordi det er meget svært til umuligt at få en vielse derfra godkendt i DK. Når jeg foreslår USA er det fordi de fleste lande tættere på jer begge forlanger at se den famøse ægteskabsattest. Og en amerikansk vielsesattest vil I umiddelbart kunne få en apostille på (vælg et vielsessted, hvor den også let kan fås), inden I rejser ud af USA, og bruge denne legaliserede vielsesattest til din nu ægtefælles ansøgning om EU-opholdskort.

Se:
https://travel.state.gov/content/travel ... ogram.html
https://ke.usembassy.gov/visas/
https://www.brides.com/get-married-unit ... ns-2303284
https://travel.state.gov/content/travel ... ments.html
https://www.hcch.net/en/states/authorit ... 3/?aid=353
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar