forhåndsgodkendelse?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: forhåndsgodkendelse?

Indlæg af mh1 » 11.12.2017 20:44:38

Nej, du vil ikke lide et retstab.

Og den gyldne regel i forvaltningen er, at man ikke må sætte skøn under regel og DERFOR kan vejledningen ikke være mere præcis end den er.

Kanhænde, du hellere ville have en helt firkantet regel om hvordan den passende bolig SKAL være, men det er der så et flertal ud af 179 personer der har en anden mening om.
mh
Rådgiver for ÆUG

spørger

Indlæg af spørger » 11.12.2017 22:49:00

DortheM;

Den bolig jeg har fundet tror jeg hverken "opfylder" eller "opfylder ikke" boligkravet. Og det er netop dét, der er mit problem. At jeg mener jeg ikke har den fornødne information til rådighed at vurdere ud fra. Og jeg ville forhøre mig herinde om det nu, ud fra god forvaltningskik, også kunne være rigtigt. Men jeg kan forstå på mh (som jeg tror har en juridisk baggrund), at det altså er sådan forvaltning er i praksis.

Jeg har en del udfordringer med at finde en almindelig bolig, og det tætteste jeg er kommet er fremleje af to værelser i en stor lejlighed. Her vil jeg kunne have egen indgang men fælles køkken/bad. Jeg er dog i tvivl om hvad der menes med at boligen samtidig "skal fremstå som en helhed". Menes der at værelserne skal være i forlængelse af hinanden, således at værelserne ikke er i hver sin ende eller om der menes at boligen skal nærmere være i form af kollegie/klubværelse/bofællesskab - altså at man skal ud af sin hoveddør for at komme til køkkenet osv. Jah...jeg ved sgu ikke rigtig... Det er tilsyneladende kun mig, der synes vejledningen er ufuldstændig...
Jeg har læst en del omkring "retningslinjer" for myndigheders vejledningspligt - og den konklusion jeg kommer til er at US ikke definerer nøglebegreber tilstrækkelig vis. Og det interessante er at US flere gange har fået påbud om at overholde sin vejledningspligt af ombudsmanden. Men hvis det er sådan forvaltning fungerer i praksis - så er ombudsmandens anbefalinger og forvaltningslovens paragraf 7 altså blot en formalitet, set med mine øjne. Det er utroligt at alt i forvaltningen er en skønvurdering og at forvaltningen kan tillade sig at fortolke loven til sin egen fordel.
Ja, jeg kan sidde her og brokke mig i en evighed, men hvis det er sådan det er - ja så er der vel ikke ret meget at gøre.

Og ja mh, Jeg ville i denne situation absolut ønske en mere statisk, sort/hvid regel, for så ville man som borger have noget konkret at tilrettelægge sit liv ud fra frem for at leve i uvished. Og please...til jer der vil komme med bemærkninger som: "så find en bolig der opfylder kravet" - behold sådanne bemærkninger for jer selv. Venligst svar kun hvis I har nogle hjælpende og relevante bemærkninger - og ha venligst forståelse for den frustration man kan være i når det handler om noget så vigtigt.

Men tak til jer, der har brugt tid på at forsøge at besvare mine spørgsmål.
vh

spørger

Indlæg af spørger » 11.12.2017 22:58:22

i forlængelse af det forgående...
Skøn under regel giver naturligvis rigtig god mening i forvaltningspraksis - for enhver sag kan ikke vurderes ift standardiserede regler osv...nogle sager er atypiske og for komplicerede til at behandle på den måde. Det er ikke dette jeg kritiserer - jeg mener blot at us kunne definere ordlyden "fremstår som en helhed" på en mere specifik måde uden at gik ud over "skøn under regel" princippet...

god aften til jer alle

Besvar