Sagsbehandlingstider

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1

Re: Sagsbehandlingstider

Indlæg af closed1 » 26.11.2012 12:21:53

Alt i alt er der rigtig mange ,som har stemt på de forkerte politikere, med hensyn til at få fs hurtigt og nemt .

soreng

Indlæg af soreng » 26.11.2012 12:47:24

dasbnau skrev: Ja faktisk - der er rigtig mange familier som lider under de strikse regler og den inkonsekvente sagsbehandling, men det er da dejligt at du kan more dig over det.
Er der nu også tale on inkonsekvent sagsbehandling? Jeg morede mig over hele din attitude i dit indlæg.

dasbnau skrev:Nej, jeg mener at de skulle sørge for at bunken af ubehandlede sager til enhver tid svarer til måske nogle dages arbejde - ikke nogle måneder.
Så bruger du de "magtmidler" som du har til at opnå det...Og eftersom at det er noget der aftales på den årlige finanslov, så er det der du skal starte. At ynke over at ting er som de er, løser altså ingenting.

dasbnau skrev:Det forstår jeg ikke - hver sag behandles vel individuelt, så hvordan er det lige man "samler til bunke"?
Hvis du virkelig mener at man ikke kan arbejde effektivt uden at være flere måneder om at behandle noget der reelt tager nogle få timer, så skulle du prøve at bruge noget tid i det private erhvervsliv.
Du aner ikke hvor jeg arbejder, og om jeg nogensinde har arbejdet en enkelt dag i mit liv i det offentlige, så du ender kun med at lufte fordomme om personer du INTET kender til. Det sig så nok en del mere om dig end det gør om hvor jeg arbejder. ;-)

Hvis du mener at effektiviteten er den samme hvis du løser en sag, venter 30 minutter, får en ny sag og løser den, og venter i 30 minutter, så har du meget at lære om arbejdsgangsoptimering. :-D
dasbnau skrev: At du i ramme alvor mener at noget er "hastebehandling" hvis det tager mindre end 2-3 måneder, siger mig igen at du må have en baggrund i det offentlige og ikke det private erhvervsliv :)
Igen er det eneste du blotter der din uvidenhed. ;-)
dasbnau skrev: Fakta er at der går 1-3 måneder hvor der absolut intet sker med sagen - og det er det jeg kalder en "dummebøde". Den slags gør sig også gældende i andre former for offentlig sagsbehandling, men her rammer det hårdere end normalt.
Dummebøder gives som en straf. Hvad er det du bliver straffet for?
Fakta er at det ikke kan komme bag på hverken dig eller nogen anden at man må forvente at der går 3 måneder for en sag at blive behandlet. Det er da ikke noget som hverken us eller nogen anden ligger skjul på.

dasbnau skrev: Jaja, man kan da vælge at leve adskilt fra hinanden i flere måneder i stedet, mens man venter på at US "kost-efffektivt" lader ansøgningen ligge i bunken. Det synes jeg nu heller ikke ligefrem er optimalt, og det bliver da ikke bedre af at det er ligesådan i andre lande.
Måske er det ikke optimalt, men så vær da istedet for glad for at muligheden for at søge fra danmark af eksisterer, istedet for så at finde fejl i det også.
dasbnau skrev:
Alt i alt er vi meget langt fra noget jeg ville betegne som "turbo"-sagsbehandling, men det er da rigtigt at det tilsyneladende går i den rigtige retning.
Der er vel heller ingen der har sagt at det er turbo sagsbehandling er der?
dasbnau skrev:
Jeg ved godt at du prøver at være sarkastisk, men når mit firma får en opgave som tager nogle få timer, og kunden ønsker "turbo"-sagsbehandling - så er opgaven som regel løst nogle få timer senere. Hvis der ikke skal "turbo" på, så tager det vel et par dage.
De skal heller heller ikke stå i kø i 2-10 timer for at komme til at tale med os.
Jeg har siddet i telefonkøer mange gange til private firmaer i 1-2 timer...Så drop nu din glorificering af det private erhvervsliv.

Du kan ikke sammenligne private og offentlige ydelser, da private virksomheder har til formål at tjene penge, og offentlige kontorer har til formål at yde den service som de nu engang har fået bevillinger til at yde, og i den kvalitet og hastighed som de nu engang kan levere for de penge de har fået tildelt.

Og kunden får som regel lov til at betale lidt ekstra for at springe køen over. Så det som du i virkeligheden efterspørger er et sted hvor du kan betale dig fra at få din sag behandlet lidt eksklusivt eller hvad?

Alt det du har skrevet her virker mest af alt som et behov for at komme af med frustrationer og noget galde, men jeg vil næsten vædde mig dig på at du på INTET tidspunkt har sat dig ned og skrevet et brev til så meget som en enkelt lokal politiker, og slet ikke en folketingspolitiker. Det er der hvor du skal lufte al denne utilfredshed, for det er der hvor de kan løse dit problem. Det handler i sidste ende om penge, og jo flere penge der kastes efter dette område jo hurtigere kan ansøgninger behandles.

Med mindre det du tror er at medarbejderne i us sidder på deres flade og ikke laver en skid, og bare venter på at der går en måned eller 2 gør de gider at behandle din ansøgning. Hvis det er tilfældet så skal der jo tages penge fra us (så må de fyre alle dem der alligevel er for mange af), og så kan de penge jo passende gå til integration eller lignende.

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 26.11.2012 13:33:15

soreng skrev: Er der nu også tale on inkonsekvent sagsbehandling?
Den er inkonsekvent hvad mange andre ting angår, som jeg også er sikker på at du med din store aktivitet herinde er opmærksom på.
soreng skrev:Så bruger du de "magtmidler" som du har til at opnå det...Og eftersom at det er noget der aftales på den årlige finanslov, så er det der du skal starte. At ynke over at ting er som de er, løser altså ingenting.
Jeg var ikke klar over at jeg ikke havde lov at tilkendegive min holdning i et offentligt forum?
Jeg ved ikke hvor du har fra at jeg forventer at min post skal medføre epokegørende forandringer - men du har i hvert fald ret i at jeg nok kan bruge min tid bedre end at spilde krudt på dig.
soreng skrev:Du aner ikke hvor jeg arbejder, og om jeg nogensinde har arbejdet en enkelt dag i mit liv i det offentlige, så du ender kun med at lufte fordomme om personer du INTET kender til. Det sig så nok en del mere om dig end det gør om hvor jeg arbejder. ;-)
Det er jo ikke en fordom når jeg har noget konkret at basere det på - så hedder det en formodning. Min hypotese udsprang af det fuldstændig forskruede synspunkt at effektiv sagsbehandling ikke kan lade sig gøre uden at man bruger flere måneder på noget der tager nogle timer.

soreng skrev: Hvis du mener at effektiviteten er den samme hvis du løser en sag, venter 30 minutter, får en ny sag og løser den, og venter i 30 minutter, så har du meget at lære om arbejdsgangsoptimering. :-D
Det mindes jeg ikke at have sagt.

soreng skrev: Dummebøder gives som en straf. Hvad er det du bliver straffet for?
Fakta er at det ikke kan komme bag på hverken dig eller nogen anden at man må forvente at der går 3 måneder for en sag at blive behandlet. Det er da ikke noget som hverken us eller nogen anden ligger skjul på.
Jeg bliver straffet for at gifte mig med et menneske der tilfældigvis er født et andet sted på jorden.
Jeg har ikke sagt noget om at det kom bag på mig - bare at jeg synes det er uhensigtsmæssigt.
soreng skrev:
Der er vel heller ingen der har sagt at det er turbo sagsbehandling er der?
Det var en kommentar til Fundivers indlæg som jeg syntes var lidt for positivt over sagsbehandlingstiden i AussieFyr's sag. I modsætning til dig har han formået at svare konstruktivt, sagligt og fornuftigt på mit indspark i debatten.
soreng skrev:
Du kan ikke sammenligne private og offentlige ydelser, da private virksomheder har til formål at tjene penge, og offentlige kontorer har til formål at yde den service som de nu engang har fået bevillinger til at yde, og i den kvalitet og hastighed som de nu engang kan levere for de penge de har fået tildelt.

Og kunden får som regel lov til at betale lidt ekstra for at springe køen over. Så det som du i virkeligheden efterspørger er et sted hvor du kan betale dig fra at få din sag behandlet lidt eksklusivt eller hvad?

Alt det du har skrevet her virker mest af alt som et behov for at komme af med frustrationer og noget galde, men jeg vil næsten vædde mig dig på at du på INTET tidspunkt har sat dig ned og skrevet et brev til så meget som en enkelt lokal politiker, og slet ikke en folketingspolitiker. Det er der hvor du skal lufte al denne utilfredshed, for det er der hvor de kan løse dit problem. Det handler i sidste ende om penge, og jo flere penge der kastes efter dette område jo hurtigere kan ansøgninger behandles.

Med mindre det du tror er at medarbejderne i us sidder på deres flade og ikke laver en skid, og bare venter på at der går en måned eller 2 gør de gider at behandle din ansøgning. Hvis det er tilfældet så skal der jo tages penge fra us (så må de fyre alle dem der alligevel er for mange af), og så kan de penge jo passende gå til integration eller lignende.
Du har kun delvist ret i at større bevillinger vil hjælpe - det er også mit indtryk at der hos US er en problematisk grundholdning (meget lig din egen) om at borgerne er nogle utaknemmelige skarn der bare skal være glade for at styrelsen overhovedet gider behandle deres sag.

Jeg synes naturligvis ikke at man skal kunne betale sig fra hurtigere sagsbehandling - jeg prøvede bare at illustrere at det altså ikke er en naturlov at den slags skal tage flere måneder.

Jeg forbeholder mig ret til at lufte mine holdninger lige hvor jeg har lyst, for eksempel også i dette forum. Det håber jeg er ok med dig.

soreng

Indlæg af soreng » 26.11.2012 14:07:58

dasbnau skrev: Den er inkonsekvent hvad mange andre ting angår, som jeg også er sikker på at du med din store aktivitet herinde er opmærksom på.
Jeg syntes faktisk at us er ganske konsekvente i deres behandling. Jeg er ikke enig i mange at de regler og love som de forvalter, men jeg mener egentlig at de som udgangspunkt faktisk forvalter dem konsekvent, også når de gør det forkert.
dasbnau skrev:Jeg var ikke klar over at jeg ikke havde lov at tilkendegive min holdning i et offentligt forum?
Jeg ved ikke hvor du har fra at jeg forventer at min post skal medføre epokegørende forandringer - men du har i hvert fald ret i at jeg nok kan bruge min tid bedre end at spilde krudt på dig.
Selvfølglig må du tilkendegive din mening. Men du skal ikke blive småpigefornærmet når hele verden ikke er 100% enig med dig.
dasbnau skrev:Det er jo ikke en fordom når jeg har noget konkret at basere det på - så hedder det en formodning. Min hypotese udsprang af det fuldstændig forskruede synspunkt at effektiv sagsbehandling ikke kan lade sig gøre uden at man bruger flere måneder på noget der tager nogle timer.
Har jeg skrevet at det skal tage flere måneder? Jeg skrev bare at tage tagerne uden at lave en bunke at gå i gang med ikke er effektivt. Det er det så sandelig heller ikke i det private erhvervsliv. Du går automatisk ud fra at når en us medarbejder ikke behandler ansøgninger om fs, så laver de ingenting. Jeg ved virkelig ikke hvor du har den idé fra.
soreng skrev: Hvis du mener at effektiviteten er den samme hvis du løser en sag, venter 30 minutter, får en ny sag og løser den, og venter i 30 minutter, så har du meget at lære om arbejdsgangsoptimering. :-D
dasbnau skrev:Det mindes jeg ikke at have sagt.
Skulle de da ikke tager sagerne så hurtigt de kunne lige efter at de var kommet ind? Nu er jeg helt vildt forvirret. Nu er ventetid i orden?

dasbnau skrev:Jeg bliver straffet for at gifte mig med et menneske der tilfældigvis er født et andet sted på jorden.
Jeg har ikke sagt noget om at det kom bag på mig - bare at jeg synes det er uhensigtsmæssigt.
Jeg er såmænd ikke uenig med dig i at det er uhensigtsmæssigt, men der er godt nok langt fra at mene at noget er uhensigtsmæssigt, til at noget er en straf. Det er uhensigtsmæssigt at børnepenge kun kan gå ind på en konto der står i barnets mor's navn, så forældrene ikke selv kan bestemme at pengene skal gå ind på budgetkontoen, der tilfældigvis står i farerens navn. Men det er da ikke en straf for at være far og få et barn.

Hvis jeg ikke mente at der var ting der burde laves om, og gøres nemmere, så ville jeg ikke være herinde, men at kaste om sig med ord som straf og dummebøder, fordi at danmark kun gør ting i samme hastighed som de lande vi normale sammeligner os med, mener jeg så ikke er der hvor kræfterne bør sættes ind først.
dasbnau skrev:Det var en kommentar til Fundivers indlæg som jeg syntes var lidt for positivt over sagsbehandlingstiden i AussieFyr's sag. I modsætning til dig har han formået at svare konstruktivt, sagligt og fornuftigt på mit indspark i debatten.
Der blev skrevet at der var sat turbo på sagsbehandlingen. Det er 2 forskellige ting.

dasbnau skrev:Du har kun delvist ret i at større bevillinger vil hjælpe - det er også mit indtryk at der hos US er en problematisk grundholdning (meget lig din egen) om at borgerne er nogle utaknemmelige skarn der bare skal være glade for at styrelsen overhovedet gider behandle deres sag.
Så jeg har en holdning om at man bare skal være glad for at få behandlet sin sag...Hvor skriver jeg det?

Hvor mange us medarbejdere har du snakket med. Hvor mange af de møder som us inviterer til har du været med til? Du har åbenbart et helt unikt indblik i holdningen hos medarbejderne hos us, så det må jo kommet et sted fra.
dasbnau skrev:Jeg synes naturligvis ikke at man skal kunne betale sig fra hurtigere sagsbehandling - jeg prøvede bare at illustrere at det altså ikke er en naturlov at den slags skal tage flere måneder.
Kunden der ringer til et privat firma og beder om at få noget hastebehandlet, får langt de fleste gange lov til at betale ekstra for det...Så jvf dit eget eksempel er det vel hvad der skal gøres.

Men hvor lang tid mener du at det skal tage, og hvor får du tallet fra? Prøv at liste hvad en us medarbejder skal lave på en typisk uge, så alle kan blive klogere, og husk at få listen med de andre arbejdsopgaver som en us medarbejder typisk også løser i løbet af en arbejdsuge. Bare sæt nogle antal medarbejdere, antal ansøgninger og nogle timetal på.
dasbnau skrev:Jeg forbeholder mig ret til at lufte mine holdninger lige hvor jeg har lyst, for eksempel også i dette forum. Det håber jeg er ok med dig.
Selvfølglig må du da det...Bare lad være med at blive småpigefornærmet hvis alle ikke ser dine meninger som det rene guld, og prøv at lad være med at formode hvad folk laver og hvor de arbejder, for du er ikke særlig god til det. ;-)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 26.11.2012 17:14:31

1) vi søgte fs kort tid inden det berømte poinsystem, derfor var der ekstra mange ansøgninger på det tidspunkt og vi havde forventede at vente længe, vi ventede dog under 31 dage. Vi havde søgt med disp for særbarn. Jeg havde lavede en del af forarbejdet, fået min søns far til at underskrive en samværsaftale/erklæring, denne vedlagt sammen med forældremyndighedspapir hvor begge underskrifter jo også fremgår.

2)Dertil skal der sige at alle sager ikke behandles af kun en sagsbehandler, men den gennemgår flere sagsbehandler, både for sikre os men også for at sikre dem. Nogle sager bliver udtaget til at blive gået ekstra grundig efter hvilket hvis er ret mange...Derfor kan det være svært at sige noget om sagsbehandlingstiderne...

3)Når det er sagt syntes jeg faktisk ikke vi skal brokke os, vi kan have lov til at have vores ægtefæller heroppe mens sagen bliver behandlet, dette kan man faktisk ikke alle steder, ex sverige... her skal ansøgningen afleveres i hjemlandet på en repræsentation, og herefter kan man så vente i 6 mdr.... Jeg ved i England er det ligeså, en veninde ventede i flere mdr for at få afslag, med den ene begrundelse hun ikke tjente nok penge ( omkring 200 000 dkr om året) samt at de mente det var proforma ( på trods af hun har boede sammen med manden i dennes hjemland i et år inden), såååå tænker at vi på nogle punkter har det bedre end andre steder.. ikke det samme som at alt er perfekt, siger bare det kunne være være.... Oveni kunne vi jo have et poinsystem.. Eller som andre steder i verden, betale en halv bondegård for at staten overhovedet gider at overveje om de vil lade ens ægtefælle bo i landet..

Samtidlig vil jeg gerne tilføje at vi der vejlede/hjælper/rådgiver/kommentere herinde alle har været gennem møllen, så vi ved godt hvor frustrende systemet kan være. Vi husker stadig følelsen af at gå og vente på at få lov til at komme igang med livet, Nogle herinde har endog virkeligt kæmpede en lang sej kamp for at få lov, dette syntes jeg vi alle skal have i tankerne.

Us har ligesom alle virksomheder (både offentlige og pårivate)nogle medarbejder der godt kunne lære lidt om medmenneskelighed og empati, vil dogh lige sige at jeg 9 ud af ti gange kun får en flink medarbejder i røret eller i skranken....De er også kun mennesker. ligesom alle andre

Vil lige tilføje at jeg både har arbejde i det offentlige samt i det private :-D såååååå kender begge verdner, og tja begge har sine fejl samt mangler, og det kan sgu tage ligeså lang tid i det private som i det offentlige..

Dette er ikke ment som et indskud til videre diskution, men mere et lille input som forklaring på hvorfor det tager tid....

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 14.12.2012 18:13:29

Vi fik brev i dag om at min kone har faaet opholdstilladelse. I alt 2 mdr. sagsbehandling: 11/10 - 12/12.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.12.2012 09:18:07

Tillykke :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar