Fritagelse fra reglerne?
-
littlewing
Re: Fritagelse fra reglerne?
Tak for svarene, Søren. Du har fuldstændig ret, når du siger, at det er den enkeltes ansvar selv at undersøge reglerne, og det vil jeg også varmt anbefale alle at gøre, men jeg er ikke sikker på, at jeg ville have kunnet forudse denne situation, selv om så jeg havde sat mig ind i reglerne. Han har jo ingen mulighed overhovedet for at kunne forsørge sin kone, så længe han er her uden opholds og arbejdstilladelse. Og hvordan kan man i bevise, at man ikke har en formue stående i en hvilken som helst bank, det er jo umuligt, uanset hvem man er. Sådan tænker jeg lige nu. Måske tager jeg fejl, men det er mit retfærdighedsinstinkt som er i omdrejninger.
Det er altid lettere at se en sag udefra, end når man sidder midt i den selv, så jeg kan sagtens forstå at dit retfærdighedsinstinkt er oppe i det røde felt.littlewing skrev:Tak for svarene, Søren. Du har fuldstændig ret, når du siger, at det er den enkeltes ansvar selv at undersøge reglerne, og det vil jeg også varmt anbefale alle at gøre, men jeg er ikke sikker på, at jeg ville have kunnet forudse denne situation, selv om så jeg havde sat mig ind i reglerne. Han har jo ingen mulighed overhovedet for at kunne forsørge sin kone, så længe han er her uden opholds og arbejdstilladelse. Og hvordan kan man i bevise, at man ikke har en formue stående i en hvilken som helst bank, det er jo umuligt, uanset hvem man er. Sådan tænker jeg lige nu. Måske tager jeg fejl, men det er mit retfærdighedsinstinkt som er i omdrejninger.
Men prøv i 1 minut lige at tage en dyb indånding og så objektivt tage stilling til dette.
Kontanthjælp er en ydelse der gives som en sidste mulighed for folk der ikke har andet. Når man er gift har man i danmark forsørgerpligt overfor hinanden, og kommunen bliver derfor nød til at have en idé om hvordan hendes mands økonomi ser ud.
I teorien kan han være en rig sheik med 4 oliekilder, der kører 10 millioner dollars ind i minuttet. Ingen ved det. Og hvis din datters mand nu var denne rige sheik, så kan vi nok godt blive enige om at hun ikke burde være berettiget til kontanthjælp ikk?
Nu er han, efter hvad du skriver, så nok ikke lige i den situation.
Men i bliver nød til at give Kommunen nogle oplysninger og papirer der sandsynliggører at det er tilfældet. Skattepapirer og udskrifter fra hans bankbøger er ting som lige falder mig ind, men spørg da kommunen hvilke oplysninger de ønsker fra ham, for at dokumentere hans økonomi.
Set fra kommunens vinkel, så er din datter gift med en mand der er på besøg her fra Tunesien, og som påtænker at tage tilbage når hans visum er udløbet.
Så hvad lever denne mand af til dagligt i Tunesien, og hvor mange penge tjener han eller har han. De ANER intet om, om han er rig eller fattig, og det er egentligt det eneste kommunen er interesseret i at vide. Har han penge i en størrelsesorden der gør at det påvirker din datters ret til kontanthjælp, og indtil at de ved det er de nok meget påholdende med at udbetale nogle ydelser.
Og så skal vi lige blive enige om at beviser ikke behøver at betyde en rygende pistol.
Masser af mennesker er dømt for mord, uden at man har fundet mordvåbnet.
Hvis i f.eks giver udskrifter af alle de bankkonti han har, og derudover er villig til at underskrive en tro/love erklæring på at det er en fyldstgørende liste over hans konti, så kan i jo ikke "bevise" mere. I har jo skrevet under på (under strafansvar) at han ikke har andre konti, så viser det sig siden at det har han, så kan i jo selvfølglig stilles til ansvar for dette.
Masser af mennesker er dømt for mord, uden at man har fundet mordvåbnet.
Hvis i f.eks giver udskrifter af alle de bankkonti han har, og derudover er villig til at underskrive en tro/love erklæring på at det er en fyldstgørende liste over hans konti, så kan i jo ikke "bevise" mere. I har jo skrevet under på (under strafansvar) at han ikke har andre konti, så viser det sig siden at det har han, så kan i jo selvfølglig stilles til ansvar for dette.
-
fundiver199
På en måde ja, for hvis manden er her i Danmark på processuelt ophold, så er det alt andet lige lettere at dokumentere, at han ikke har nogen indtægt. Men ellers må I jo, som soreng skriver, prøve at overbevise kommunen om, at han heller ikke har nogen videre indtægt i Tunesien.littlewing skrev:Vil det ændre sig, hvis de allerede nu søger familiesammenføring?
Lønsedler, årsopgørelser fra skat, udskrifter af bankkonti, den slags må vel kunne bruges som dokumentation, også selvom papirerne stammer fra et andet land.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
De fleste danske kommuner 'ved' godt at det gennemsnitlige indkomstniveau i Tunesien er en hel del lavere end niveauet i DK, så jeg tror ikke de er så svære at overbevise om at din datters mand ikke har guldbarrer i stakkevis i sin bank. Men det vil ikke være nogen skade til, hvis han kan fremvise et kontoudtog som understøtter at han ikke er godt og vel ved muffen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
littlewing
For lige at gøre tråden færdig inden den bliver alt for laaang, vil jeg bare lige fortælle, at vi var hos retshjælpen igår, og sagsbehandleren var altså forkert på den. Man har godtnok fælles forsørgelsespligt i Danmark, men så længe han er her og ikke har mulighed for at arbejde, vil der ikke blive rørt ved min datters kontanthjælp. Det er ærgerligt når man kommer ud for den slags. Det skaber en nervøsitet, som jo ikke er nødvendig, og den melding min datter fik om, at hvis han ikke rejste hjem med det samme, ville alt blive taget fra hende, må også stå på sagsbehandlerens egen regning, for forsørgelsespligten gælder faktisk hvor du end er. Men altså han er: no work, no money, ergo ikke noget at trække fra!
Super. Godt at høre at det nok løser sig. Hvis jeg var jer ville jeg også indgive en skriftlig klage på sagsbehandleren, og insisterer på at få en ny sagsbehandler, da hende her har udvist fordømmende adfærd overfor din datters livsstils valg. Der er desværre kun den vej hvis man vil de selvudnævnte skrankepaver til livs, for dem er der desværre en del af i det offentlige system (også i us)
-
fundiver199
Hej selvfølgelig ikke. Den fælles forsørgelsespligt betyder, at et ægtepar først og fremmest skal leve af deres egen indkomst. Men hvis der ikke er nogen egen indkomst, er der jo heller ikke noget at modregne i kontanthjælpen, det siger da sig selv. Så det lyder som en ualmindelig inkompetent sagsbehandler, I er løbet ind i hos kommunen, eller også har I misforstået hinanden.littlewing skrev:Man har godtnok fælles forsørgelsespligt i Danmark, men så længe han er her og ikke har mulighed for at arbejde, vil der ikke blive rørt ved min datters kontanthjælp.
-
littlewing
Det er muligt, at der var tale om en misforståelse. Jeg er gammel hippie, og min tro om, at der er noget godt i alle mennesker er stadig intakt. Man skal bare selv forsøge at finde det. Og da jeg havde fortalt hende, at vi havde været hos retshjælpen, og i det hele taget at reglerne var til for os alle, både høj og lav, blev hun da også helt menneskelig. Men den her lille historie, giver mig lyst til at komme med en lille sidebemærkning. Jeg har de seneste 11 år været bosat i Tunesien, og kommer du i klammeri med kommune eller andre instanser, kan du godt være sikker på nederlag. Kun hvis du kender nogen, som kender nogen, har du en chance for at klare dig. Spillereglerne er noget som skifter alt efter deres forgodtbefindende, og jeg har set mange mennesker, som bare har måttet finde sig i de største uretfærdigheder. Her i Danmark har du mulighed for at lære alle reglerne at kende. Du kan også gå til en advokat, helt gratis. Og du kan være sikker på, at det de fortæller dig er uden bagtanker. Det føles som en stor befrielse for mig at mærke den retfærdighed igen. Noget som jeg før tog som en selvfølge.