Hvad smager bedst kylling eller fisk? Det kommer jo bla. an på, om det er ok for jer, at din kone skal vente i hjemlandet i måske 9 måneder, til den svenske opholdstilladelse er udstedt. For nogle er dette måske ok, men for andre er det vigtigt at kunne være sammen så hurtigt som muligt.Singh1 skrev:Jeg har læst det meget grundigt og stadig er meget tvivl om. Hvad er bedst for os Svensk national regler eller EU ?
Det er ikke dig, der søger opholdstilladelse eller opholdskort, det er hende. Hun må søge EU-opholdskort så snart hun har sat sine ben i Sverige og for den sags skyld også før. Og hun skal gøre det, før hendes visum udløber.Singh1 skrev:Jeg flyttet til Sverige den 1. August. Skal jeg vente 3 måneder med at søge opholdstilladelse til min kone eller må jeg gerne søge nu ?
Det kommer an på jeres udgifter, som vi andre ikke kender. Så vi kan ikke svare på spørgsmålet. I vejledningen om at flytte til Sverige er der et link til en beregner. Han du prøvet at bruge den? Og har du husket at indregne skattefradrag for transport og overførsel af din kones bundfradrag? De to ting kan let give dig en ekstra udbetaling på mere end 2.000 kroner om måneden i forhold til, da du boede i Danmark og var enlig. Og skal selvfølgelig regnes med i budgettet.Singh1 skrev:Jeg har fast arbejder i Danmark. Min løn er ca. 13600 Dkr efter skat . Er der nok til forsøgelskrav?
Det er meget sjældent, at folk arbejder på fuld tid og ikke kan anses for at være "personer med tilstrækkelige midler". Så gavmild en ydelse er svensk socialbidrag heller ikke.
Lejekontrakt burde Migrationsverket ikke have brug for at se. Men til gengæld skal de se dit svenske personnummerbevis som dokumentation for, at du er bosat i Sverige.Singh1 skrev:Er der noget anden jeg mangler udover de ting?
Ja når du er grænsegænger, forlanger svenskerne dokumentation for heldækkende sygesikring. Du skal få udstedt det blå EU-sygesikringsbevis til hende i Danmark. Det kan du gøre både før og efter, hun afleverer ansøgningen om opholdskort. Men det er vel nemmest, hvis I kan aflevere det hele til Migrationsverket på en gang.Singh1 skrev:Hvad med forsikring ? Er det også vigtig ?