Meningsløs afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Meningsløs afslag

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 12:06:07

Jeg ved ikke, hvad der er sket i din venindes sag. Så vidt jeg kan se på http://www.nyidanmark.dk, så gøres der ingen forskel på studerende og alle mulige andre.

Der er for så vidt slet ikke noget forsørgelseskrav i den oprindelige betydning af ordet, hvis man søger efter danske regler. Men man må ikke have modtaget sociale ydelser i 12 måneder forud for familiesammenføringen, og man skal stille en bankgaranti på cirka 60.000 DKK.

Og det virker da noget meningsløst, hvis der ikke bliver trukket i bankgarantien, når den nu er stillet. Så det stiller jeg mig umiddelbart uforstående overfor.

Hvis du har 50.000 stående på bankkontoen kan jeg ikke tro, at du har nogen grund til at bekymre dig om, hvorvidt du har "tilstrækkelige midler" efter EU-reglerne. For det er jo allerede mere end rigeligt til, at I kunne leve udelukkende af de penge, de 3 måneder I bor i Sverige.

I øvrigt kan man jo slet ikke få bistandshjælp eller starthjælp, så længe man selv eller ens ægtefælle har formue, man kunne leve af. Så det virker lidt uaktuelt i jeres tilfælde overhovedet at interessere sig så meget for, om din mand teoretisk set har ret til at søge om starthjælp eller ej, og hvilke konsekvenser det i givet fald kunne få.

D_F

Indlæg af D_F » 08.06.2009 18:07:50

Hejsa,
min mand har idag været i istanbul for at søge visum til sverige for at besøge mig. Er det ikke lidt underligt, at de har sagt til ham, at han skal komme den 15. juni igen og tage noget dokumentation med som viser hans indtægt/formue?
Er det netop ikke meningen at hans status fuldstændig er ligemeget om han så er arbejdsløs, idet han bliver inviteret af sin kone, som er eu borger og derfor skal det være gratis og uden unødigt ophold, hvilket jeg også har noteret sidst i min invitation.. Jeg har jo sat kryds ved spørgsmålet om hvem der dækker hans udgifter, at det er mig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.06.2009 18:24:34

Jo, det lyder som om, de behandler hans ansøgning, som om det var en almindelig ansøgning efter svenske regler.

Hvis nogen skal dokumentere noget, er det jo dig, der er hans ægtefælle, som inviterer ham.

Har du sørget for, at han har jeres vielsesattest og papir på, at du er i stand til at forsørge ham (dine lønsedler eller ansættelseskontrakt eller årsopgørelse)?

D_F

Indlæg af D_F » 08.06.2009 19:06:50

Tænkte nok det var underligt. Jeg har sendt vielsesattesten, personbevis og invitationen hvorpå min indkomst står. Jeg har både angivet beløbet for årligt SU og arbejde som er ca 76.000 kr (lige grænsen for hvor meget en studerende må tjene..
Ekspedienten har vist sagt at han ikke skal regne med at få visum før end den 22. jini. Det er også fint, det er jo om 2 uger, men stadig er det da mærkeligt at de kræver sådan noget af ham. Skal jeg mon ringen til dem imorgen og høre hvorfor og om de har misforstået noget?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.06.2009 19:15:54

Ja, det er nok en god ide at sikre sig, at de behandler ansøgningen efter EU-retten, hvor visum skal udstedes uden unødigt ophold og er gratis samt at de ikke må stille krav til din mands økonomi.

Besvar