Som jeg kan se det og har fået det forklaret af kirkekontoret, så kan ens udenlandske ægtefælle ikke få navneændring, før han/hun har en folkeregisteradresse i Danmark. Hvilket betyder at det først er efter, at der er givet FS, ikke? Hvilket så betyder, at man ikke kan få det gjort senest 3 mdr efter vielsen, hvor det er gratis, men må betale endnu et gebyr (godt nok "kun" 510 kr., men det hele løber jo op).
Er det rigtig forstået? For man kan da ikke få folkeregister adresse i Danmark, mens man er på processuelt ophold, vel?
Navneændring ved vielse
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Navneændring ved vielse
"Er det rigtig forstået? For man kan da ikke få folkeregister adresse i Danmark, mens man er på processuelt ophold, vel?"
Ja - og - nej.
Ja - og - nej.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg tror faktisk ikke at en udenlandsk statsborger kan få foretaget en navneændring i Danmark.... SÅ jeg tror ikke at det har noget med FS at gøre overhovedet....
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Så tror du forkert -
https://ast.dk/born-familie/navne/sporgsmal-svar
"Kan jeg som udlænding få navneændring i Danmark?
Hvis du har domicil (fast og varig bopæl) i Danmark, kan du få navneændring i Danmark. Du skal henvende dig i dit bopælssogn."
https://ast.dk/born-familie/navne/sporgsmal-svar
"Kan jeg som udlænding få navneændring i Danmark?
Hvis du har domicil (fast og varig bopæl) i Danmark, kan du få navneændring i Danmark. Du skal henvende dig i dit bopælssogn."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
I mit tilfælde, var jeg ikke i stand til at ansøge om navneændring på grund af ægteskab indtil efter jeg har fået min opholdstilladelse og efterfølgende min CPR. Og ja, jeg var nødt til at betale, fordi det var allerede mere end 3 måneder siden jeg blev gift, da jeg indgav min ansøgning om navneændring.Calle2 skrev:Som jeg kan se det og har fået det forklaret af kirkekontoret, så kan ens udenlandske ægtefælle ikke få navneændring, før han/hun har en folkeregisteradresse i Danmark. Hvilket betyder at det først er efter, at der er givet FS, ikke? Hvilket så betyder, at man ikke kan få det gjort senest 3 mdr efter vielsen, hvor det er gratis, men må betale endnu et gebyr (godt nok "kun" 510 kr., men det hele løber jo op).
Er det rigtig forstået? For man kan da ikke få folkeregister adresse i Danmark, mens man er på processuelt ophold, vel?