Giftes og ansøgning om familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sanne77

Giftes og ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af Sanne77 » 05.03.2016 21:47:08

Hejsa

Min forlovede og jeg vil rigtig gerne giftes. Vi havde overvejet at blive gift i Burkina Faso (hvor han kommer fra), men jeg tror simpelthen at papirgangen med at få godkendt vielsesattesten godkendt dernede er for besværlig, så nu tænker vi på at blive gift i Danmark i stedet for.

Men kan vi på baggrund af vielsesattesten i DK ansøge om familiesammenføring? Eller skal den først "godkendes" i Burkina Faso?

Vi skal også have oversat de dokumenter han skal bruge til dansk, og der kan jeg forstå at vi skal have fat i en certificeret oversætter/tolk, hvordan finder vi lige frem til en sådan?

Mht. familesammenføring tænker jeg på, om man evt. kan vedlægge nogle dokumenter, som viser at han vil have mulighed for at få arbejde i Danmark? Måske det kan gøre det lidt nemmere at få godkendt familesammenføringen. Han er selvlært musiker, men en rigtig god en af slagsen:-), og det siger jeg ikke bare fordi han er min forlovede. Han har kun fire års skolegang, fordi han derefter begyndte at optræde professionelt. Han har bl.a. arbejde i London i 10 år for Drum Cafe og et stort "company", hvor han bl.a. her spillet for den engelske dronning. Han kan selv bygge en hel masse forskellige afrikanske instrumenter og også reparere dem, derudover kan han også undervise i hvordan man spiller på dem.

Han har flere gange været i danmark på "Performer Visum" i tre måneder ad gangen. Han har her været meget efterspurgt og det er da også defor at der ikke er tvivl om at han kan få arbejde, nok ikke kun et sted, men flere forskellige steder, med workshops m.m.

Håber der er nogen, der kan hjælpe med råd/vejledning:-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes og ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 06.03.2016 14:43:50

En dansk vielsesattest er naturligt nok gyldig i DK uden yderligere godkendelser.

Formodentlig er din forlovede forpligtet til at meddele myndighederne i Burkina Faso at han har giftet sig, men det er uden betydning for en ansøgning om fs i DK.

Oversættere finder man ved at google. Mon ikke der er autoriserede oversættere i Burkina Faso? De skal jo ikke være autoriserede af danske myndigheder, det er nok at de er det lokalt.

Måske bruger Burkina Faso ligesom en del andre lande at udstede en international vielsesattest, som er på fx fransk, engelsk og tysk. Er det tilfældet, behøver du ikke få den oversat, kun legaliseret. Hvis den udelukkende er på fransk, bør du få den oversat, da det ikke længere er almindeligt at danske universitetsuddannede kan fransk (sagsbehandlerne i US er jurister). Din mands dokumenter bør derfor ligeledes oversættes til engelsk.

Legalisering sker ved at dokumenterne afleveres til en myndighed, formodentlig udenrigsministeriet, får et stempel på at de er autentiske, og derefter afleveres til den stedlige danske repræsentation for nok en påstempling. Det kan gøres, uden at de oversættes først.

Det gør ingen forskel på chancen for fs, om din mand evt. har chance for at få et job. Derimod gør det en forskel, at han tidligere har været i DK, og det gør en forskel på chancen for at få forlænget opholdstilladelse. Husk dog, at han skal bestå en danskprøve for at få lov at blive, så de første 6 mdr, er det vigtigere at han koncentrerer sig om at lære dansk, end at han finder job.

Tjek om du opfylder kravene, herunder alderskravene, på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm
Læs vejledningen du finder her på siden ved at gå op til RÅDGIVNING > FAMILIESAMMENFØRING.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sanne77

Re: Giftes og ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af Sanne77 » 06.03.2016 16:16:17

Hejsa

Tak for svaret:-).

Jeg har allerede tjekket at jeg opfylder kravene for familiesammenføring, så den del er der styr på, det er mere papirgangen mht. diverse dokumenter jeg har være tvivl om, men der har dit svar hjulpet mig - så tak for det:-)

Besvar