Vi e blevet bedt per brev 5. feb 2016 om at stille økonomisk sikkerhed. Vi ansøgte i august 2015.
Udlændingestyrelsen skriver:
"Vi har vurderet, at hvis du stiller økonomisk sikkerhed på 52.490,12 kr. opfylder I
betingelserne for at IA (min mands navn) kan få opholdstilladelse i Danmark."
På Nyidanmark.dk står der
"Ved ægtefællesammenføring skal ægtefællen i Danmark normalt stille en økonomisk garanti på 53.224,98 kr. (2016-niveau). "
Det ser ud til, at brevet er et beløb på 2015-niveau. Er det fordi vi ansøgte i 2015? Næppe...
Hvad gør vi? Jeg ringer mandag, men som mange ved kan telefonfolkene stort set intet svare på. Hvilket beløb skal vi stille onsdag via banken? Umiddelbart er jeg fristet til at stille 2016-niveau for jeg orker ikke forsinkelser pga en slåfejl. Men samtidig må deres officielle brev med underskrift være bindende
Hvad ville I gøre?
Fejl eller ej i beløb til bankgaranti?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Fejl eller ej i beløb til bankgaranti?
Der sker intet ved at stille en højere garanti end den, som står i brevet. Det er jo netop en garanti, og ikke et beløb du betaler og aldrig ser igen.
Uanset om du selv har pengene, eller om de skal lånes, så er forskellen så lille at det ikke er værd at bruge megen tid på.
Uanset om du selv har pengene, eller om de skal lånes, så er forskellen så lille at det ikke er værd at bruge megen tid på.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Helt enig - det er ikke beløbets størrelse, men snarere uro omkring om de opdager det efter vi har lavet alt arbejdet med bank og kommune og så giver tre nye uger til at ordne det.
Jeg tænkte andre måske havde oplevet dette?
Men jeg ringer og spørger dem og kommunen mandag - men ellers stiller vi 2016-niveauet
Vi skal ikke låne. Vi skiftede bank og fik straks en garanti
Jeg tænkte andre måske havde oplevet dette?
Men jeg ringer og spørger dem og kommunen mandag - men ellers stiller vi 2016-niveauet
Vi skal ikke låne. Vi skiftede bank og fik straks en garanti
Jeg har snakket med US. De siger, at fordi vi søgte i 2015 skal vi stille efter 2015-niveau. Deres svar med underskrift er bindende for sagen. Så vi stiller det beløb brevet siger, og som de bekræfter per telefon
Udlændingeloven:
Sikkerhedsstillelsens art og indhold m.v. §5
Sikkerhed i form af en anfordringsgaranti stilles for 50.000 danske kroner. Det beløb, der er angivet i 1. pkt., er fastsat i 2012–niveau og reguleres fra og med 2013 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om sats- reguleringsprocent. Beløbets størrelse fastsættes ud fra det tidspunkt, hvor udlændingen har indgivet ansøgningen om opholdstilladelse. Beløbets størrelse skal ikke efterfølgende reguleres efter satsreguleringsprocenten.
Sikkerhedsstillelsens art og indhold m.v. §5
Sikkerhed i form af en anfordringsgaranti stilles for 50.000 danske kroner. Det beløb, der er angivet i 1. pkt., er fastsat i 2012–niveau og reguleres fra og med 2013 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om sats- reguleringsprocent. Beløbets størrelse fastsættes ud fra det tidspunkt, hvor udlændingen har indgivet ansøgningen om opholdstilladelse. Beløbets størrelse skal ikke efterfølgende reguleres efter satsreguleringsprocenten.