Vi er i gang med at udarbejde en ansøgning om opholdstilladelse efter reglerne for familiesammenføring til min kone. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål som jeg søger klarhed over - jeg vil gerne være sikker på at gøre det "rigtigt". Vi bor sammen i udlandet og vil gerne såvidt muligt ansøge herfra for at få tingene i orden i god tid.
1) Timing - hvis vi indleverer en ansøgning nu går der ca. 3 måneder til vi modtager en godkendelse. Hvad er proceduren herefter? Er der et tidsvindue indenfor hvilket vi skal tage ophold i Danmark? (jeg mener at have set 6 måneder, men kan ikke finde det bekræftet). Målet er at flytte omkring September da vi begge har job mv. her som vi skal have afsluttet.
2) Udtalelse vedr sociale ydelser - Jeg har været udsendt for en dansk virksomhed de sidste 4 år og har således (også ifølge CPR) været fraflyttet Danmark. Ignorerer jeg kravet om udtalelse fra kommunen vedr sociale ydelser de sidste 3 år, vedlægger jeg en udskrift fra CPR eller skal jeg virkeligt have fat i min sidste bopælskommune?
3) Indlevering - I ansøgningsmaterialet står specifikt at jeg skal indlevere min del af ansøgningen til udlændingeservice i Danmark. Er der noget til hinder for at indlevere det hele samlet på ambassaden her?
4) Regelsæt - Jeg har mulighed for at bosætte mig i Sverige, men forstår at vi alligevel via de danske regler har 6 måneder til at opfylde boligkravet. Depositum kan vi godt få råd til, og jeg forventer ikke at sprogtests vil være et stort problem. Opnår vi nogle umiddelbare fordele ved at søge via EUs regler fremfor de danske?
5) Gyldighedsdato - Min kone overvejer at studere i Danmark, og i forbindelse med studieafgift har gyldighedsdatoen på opholdstilladelsen en betydning. Jeg forventer at gyldighedsdatoen betyder den dato hvor vi modtager godkendelse, er det korrekt?
Jeg takker meget for alle forsøg på at svare på (noget af) ovenstående
Hilsen Svend