Fornyelse af opholdstilladelse - mulighed for at klage?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
antonius

Fornyelse af opholdstilladelse - mulighed for at klage?

Indlæg af antonius » 20.01.2016 13:28:22

Hej,
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber at nogen her på forumet kan svare på:

1. spørgsmål:
Jeg har søgt på google og nyidanmark.dk men har ikke kunne finde nogle konkrete oplysninger om hvor man kan/skal klage over sagsbehandlingstiden for fornyelse af tidsbegrænset opholdstilladelse, og om det koster noget at klage over tiden (-ikke over selve sagsbehandlingen).

Baggrunden er at min familiesammenførte kone søgte om forlængelse af opholdstilladelsen for godt et halvt år siden. Få dage efter at "servicemålet" på 3 måneder udløb fik vi et brev fra udlændingestyrelsen om at de skulle have en kopi af hendes pas (selvom dette ikke oprindeligt var krævet i forbindelse med ansøgningen). Vi sendte selvfølgelig straks en kopi af passet gennem deres nyidanmark.dk's webformular (som beskrevet i brevet fra udlændingestyrelsen), og vi modtog samme dag en kvitterings-email for dette.

Der er nu gået over 3 månder siden udlændingestyrelsen modtog denne email, og vi har intet hørt (-jeg har også ringet i dag for at rykke, men fik at vide at de ikke kunne sige noget om hvornår vi ville få svar). Dermed er service målet på 3 måneder (igen) overskredet.

2. spørgsmål:
Jeg ønsker at klage over den meget lange svartid for ansøgningen da jeg mener at det forhindrer mig som EU borger i at benytte min ret til fri bevægelse inden for EU (-herunder retten til at tage arbejde i andre EU lande), idet den langsommelige sagsbehandling effektivt forhindrer at min kone kan fytte med. (Hun kan jo ikke umiddelbart flytte med mig til et andet når hendes opholdstilladelse i Danmark er udløbet, og endnu ikke formelt fornyet.) Retten til familieliv (-altså at kunne tage sin ægtefælle med) til et andet EU land jo også er en ret som EU borger.

Jeg vil gerne høre om nogen her på forumet ved, om der tidligere er klaget over sagsbehandlingstid ud fra dette perspektiv? -Og er der mon nogen med juridisk indsigt som kan kommentere på om jeg evt. har juridisk ret i min tolkning?

Det skal lige bemærkes at jeg er dansk statsborger, min kone er fra Asien, samt at vi opfylder alle krav for forlængelse af opholdstilladelsen.
MVH
Antonius

Pelle

Re: Fornyelse af opholdstilladelse - mulighed for at klage?

Indlæg af Pelle » 20.01.2016 16:36:14

Er det sådan at du står i en situation hvor du gerne vil flytte land? Eller er det et hypotetisk argument du tænker på (altså at hvis du ville flytte så ville US behandlingstid have spoleret dette for dig?).
Ud fra hvordan jeg kender reglerne kan jeg dog ikke se hvorfor I ikke bare kunne flytte alligevel? Er det fordi den nye EU-land ikke vil lukke din kone ind uden et gyldigt opholdskort, eller hvordan? Og visum er ikke ligetil?
Ellers kan I vel bare flytte og så melder du dig til de lokale myndigheder som EU-borger der gerne vil tage ophold i landet og samtidig søger din kone om opholdskort som medfølgende familiemedlem til en EU-borger? Eller har jeg måske misforstået reglerne..

Sagde US noget om hvorfor de skulle bruge en kopi af passet? Er din kones pas udløbet og blevet fornyet siden i sidste gang søgte om forlængelse/FS? Det ville i så fald give en smule mening at US skal have en kopi af det nye pas. Husk passet skal gælde 3 år eller 5 år + 3 mdr afhængig af om det er første gang man søger forlængelse eller ej for at man kan få den fulde forlængelsesperiode.

PS. mht til klageinstans så vil jeg tror at det er udlændingenævnet, men jeg ved ikke nærmere detaljer omkring dette desværre..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.01.2016 17:19:21

Din ægtefælle har du ret til at tage med, hvis du flytter til et andet EU-land:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=457&langId=da
"Hvem kan færdes frit?
Jobsøgende, dvs. EU-borgere, der flytter til et andet EU-land for at lede efter arbejde, på visse betingelser
EU-borgere, der arbejder i et andet EU-land
EU-borgere, der vender tilbage til deres hjemland efter at have arbejdet i udlandet
Familiemedlemmer til ovenstående"

Så der er ikke noget at klage over i forhold til din mulighed for fri bevægelighed indenfor EU -og da slet ikke, hvis det er en hypotetisk situation.
mh
Rådgiver for ÆUG

antonius

Indlæg af antonius » 20.01.2016 21:30:25

Hej Pelle og MH,

Mht. Udlændingestyrelsens krav om kopi af pas, så skyldes det måske at hendes pas var blevet fornyet siden sidst.

Altså hensigten om at flytte er sådan set reel nok, men spørgsmålet er jo hypotetisk idet jeg ikke har prøvet at flytte (endnu). Og usikkerheden mht. hvornår sagsbehandlingen er færdig har afholdt mig fra at søge specifikke stillinger i bl.a. Tyskland.

Når jeg ikke er sikker på at det kan lade sig gøre at min kone kan flytte med til et andet EU land før hendes opholdstilladelse er blevet fornyet, så skyldes det at hendes opholdskort (og dermed formentligt også hendes Schengen borgerskab) er jo udløbet. -Og i det brev vi modtog vedr. indsendelsen af pas-kopien stod er at brevet var bevis på at hun opholdt sig lovligt i Danmark mens sagen blev behandlet. -Men selv efter flere henvendelse til Udlændingestyrelsen har jeg ikke kunnet få positivt svar på om hun stadig er "Schengen borger" i denne periode. Endvidere blev jeg oplyst om at jeg selv måtte kontakt andre Schengen-landes ambassade hvis jeg ville vide om de betragtede en dansk "tilbagerejsetilladelse" som gyldig "visum" til at besøge deres lande på kortvarig ferie.

Alt dette leder mig til at tro at tilladelsen til ophold under sagsbehandling kun har gyldighed i Danmark, og at denne (noget uklare) tilladelse er andre EU lande uvedkommende. -Jeg kunne måske nok bare søge om ny familiesammenføring i det land som jeg vil flytte til, men det ville kræve at vi først flyttede der til, og dermed løb den risiko at hun kunne blive udvist p.g.a. udløbet "Schengen borgerskab". Vi ville så måske igen skulle igennem en lang familiesammenføringsprocess. Dette tør vi ikke risikere med små børn osv..

Jeg ikke er jurist, men jeg tænkte at man måske kunne betragte den lange og udefinede sagsbehandlingstid som en slags teknisk hindring for arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor EU, og dermed bruge dette som en slags murbrækker til at tvinge de danske myndigheder til at stramme op på både varigheden og forudsigeligheden af sagsbehandlingen. -Som det er nu, kan det jo tage vilkårligt lang tid, idet kravene om yderligere dokumentation kan komme drypvis, og dermed hver gang forlænge "servicemålet" med 3 måneder.

Klarer tidfrister ville også være kærkomment i andre sammenhænge: Vi har selv tidligere været ude for at visum til et ikke-EU land er blevet nægtet helt konkret med henvisning til snarligt udløb af dansk opholdstilladelse.

Jeg beklager den lange smøre, og måske er mine juridiske betragtninger helt i skoven. -Men det virker jo som om at EU lovgivningen snart er den eneste garant for internationale ægtepars rettigheder, og derfor håbede jeg at de måske også kunne bruges i situationer som vores.

Mhv
Antonius

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.01.2016 10:33:50

Der er jo en RET til fri bevægelighed, og hvis du har fulgt lidt med i EU-sagerne, så ved du at det ER fastslået med syvtommersøm at EU-borgerens ægtefælle kan søge og få EU-opholdskort uden at have lovligt ophold. Hvis du og din ægtefælle følges ad over grænsen til et andet EU-land, må hun ikke forhindres i at komme med, da det jo netop vil krænke retten til fri bevægelighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pelle

Indlæg af Pelle » 21.01.2016 11:36:56

Som mh skriver så er mit indtryk også at EU-reglerne er mere eller mindre ubetingede (modsat de danske) omkring retten til at leve med sin familie. Så hvis jeg var dig ville jeg ikke frygte noget. Læs evt http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu for at få en ide om hvad jeres rettigheder er og hvordan I skal forholde jer hvis i evt vælger at flytte til tyskland.
Når det så er sagt kan jeg godt forstå din frustration omkring at skulle have ventet 6 mdr på en simpel forlængelse.. Det er sku noget der går en på den ventetid!

Mht din kones "gamle" pas, er det så rigtigt forstået at da I søgte FS første gang (hvor US fik kopi af dette pas) så var udløbsdatoen inden 5 år + 3 mdr fra ansøgningsdatoen? Og er det derfor at US har spurgt om en kopi af et evt nyt pas fordi ellers kunne de ikke forlænge OT med de normale 3 år? Beklager hvis jeg snager her, men vi skal også søge om forlængelse i år og jeg vil bare sikre mig at vi ikke glemmer at sende alting med første gang..

Besvar