Jeg er familiesammenført via danske regler med min colombianske hustru. Vi fik FS 1. oktober 2014 og fik en datter sammen i januar 2015. Hun startede sommer 2015 på en kandidat på aarhus universitet og skal i den forbindelse på sit 3. semester (efterår 2016) i praktik i en organisation eller andet universitet, og gerne i udlandet. Hun har fundet et universitet i hendes hjemland som gerne vil have hende og planen er at hun og vores datter tager afsted slut august 2016, hvor hun har 3 måneders praktik, og hvorefter jeg rejser derned start december og vi tilbringer jul og nytår med familien dernede for derefter at rejse sammen hjem til DK i starten af januar 2017.
Da vi er familiesammenført fra oktober 2014 kan vi tidligst søge om forlængelse 1. juli 2016, og derfor forventer vi ikke at sagen er færdigbehandlet inden hun skal afsted. Dette virker dog ikke til at være et issue, da jeg jo rejser derned og derfor kan have hendes nyudstedte opholdskort med. Desuden bliver colombia visumfri for schengen december 2015 så det skulle aldrig blive et problem.
Alt i alt vil min kone være ude af DK ca. 4.5 måned. Ifølge nyidanmark er dette ikke umiddelbart et problem da man kan være ude op til 6 måneder. Det der dog nager mig lidt er kravet om samliv som familiesammenført, som også bliver nævnt meget henkastet nederst på denne side. Jeg har i den forbindelse søgt her på forum og har fundet dette skrækeksempel, hvorefter man læser her at herboendes kone som led i hendes 6 måneders phd udlandsophold fik inddraget hendes opholdstilladelse pga samlivskravet.
Dette gør mig selvfølgelig meget nervøs, og jeg kan slet ikke forstå at dette kan lade sig gøre, især ikke når man læser dette praksisnota fra 1999 hvor der udtrykkeligt står
Jeg ringede forleden til US og forhørte mig omkring de generelle regler og hun "ringede til kontoret" mens jeg ventede i røret. Hun fortalte herefter at US rådede til at man søgte om "dispensation fra bortfald af opholdstilladelse", også selvom min kone er ude under 6 måneder i alt. De vil i det tilfælde tage stilling til om samlivskravet vil vurderes opfyldt eller ej.Såfremt den ene af ægtefællerne på grund af uddannelse ikke opholder sig dagligt på den fælles bopæl, vil udgangspunktet være, at udlændingelovens krav om samliv vil være opfyldt, hvis der er samvær på den fælles bolig i weekender samt i ferier. Ligeledes er udgangspunktet, at udlændingelovens krav om samliv vil være opfyldt, hvis adskillelsen skyldes kortvarige studieture eller kortvarige særligt intensive studieforløb (ikke over seks måneder pr. år).
Som i kan læse har jeg lavet en del "detektivarbejde" for at være sikker på vi er dækket helt i med vores plan. Det er dog super frustrerende at så læse de her skrækhistorier hvor US alligevel inddrager en opholdstilladelse for det sætter bare tankerne igang omkring ens egen situation og at det kunne ske for en selv.
Som Fundiver her på forum ofte har skrevet er det nogle gange dumt at "vække sovende hunde" og derfor er jeg lidt i tvivl om vi skal søge om denne dispensation (da vi så selvfølgelig vil være på radaren), eller om vi bare skal lade som ingenting og føre vores plan ud i livet.
Lige nu hælder jeg nok til at sende ansøgningen til US da det virker som det sikreste træk, men jeg vil meget gerne høre andres input omkring det hele! Jeg kan også huske ofte at have læst at det er lettere at søge om tilgivelse end tilladelse.
Tak for tiden!