Anbefalinger mht. deponering for økonomisk sikkerhedsstillen?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ulv

Anbefalinger mht. deponering for økonomisk sikkerhedsstillen?

Indlæg af ulv » 13.11.2015 09:53:05

Yes! Så fik min amerikanske mand og jeg endelig en meddelelse fra Udlændingestyrelsen om at han kan få sin opholdstilladelse hvis jeg stiller den økonomiske sikkerhed (det har vi så ventet på siden midten af april).

Jeg har lige under tre uger til at få det hele på plads, men jeg er lidt på bar bund. Er der nogen der kan fortælle mig deres erfaringer/anbefalinger? Hvor meget har I givet i gebyrer osv. i de banker I har lavet deponering i? Hvor lang tid tog det for jer at ordne det?

Rigtig mange tak for alle råd I kan komme med! :)

Globetrotter

Re: Anbefalinger mht. deponering for økonomisk sikkerhedsstillen?

Indlæg af Globetrotter » 13.11.2015 15:42:05

Tillykke Ulv

Oprettelsesgebyr for deponeringskonto 500,- i Danske Bank pr. 12/11-2015. Nul % renter, men intet gebyr ved kommende nedsættelser i forbindelse med beståede danskprøver.

bolind

Indlæg af bolind » 15.11.2015 17:47:32

Gebyret afhænger meget af dit engagement i den pågældende bank. Der er set eksempler på, at de klarer det uden beregning.

Pelle

Indlæg af Pelle » 15.11.2015 22:25:15

Havde meget dårlige erfaringer med lån og spar bank. De brugte de to første uger af min frist på at lave ingenting samt udfyldte i første omgang papirerne forkert.. Jeg skiftede til danske bank i den forbindelse og de ordnede det hele på to dage og jeg betalte intet gebyr for oprettelse af deponeringskonto. Det er forresten muligt at få udsat fristen hvis banken er langsom, jeg fik lidt over 14 dages forlængelse grundet min lån og spar oplevelse.. Good luck og tillykke :)

Yankee

Indlæg af Yankee » 16.11.2015 13:07:33

Min bankrådgiver i Danske Bank havde ikke prøvet det før, men han fandt hurtigt ud af det. Jeg havde en "ledig" konto allerede, som jeg satte pengene over på, og så var vi ellers i banken og udfylde nogle papirer, som de så sendte til kommunen. Det kostede ingenting.

Sgr

Indlæg af Sgr » 01.12.2015 20:37:48

ulv skrev:Yes! Så fik min amerikanske mand og jeg endelig en meddelelse fra Udlændingestyrelsen om at han kan få sin opholdstilladelse hvis jeg stiller den økonomiske sikkerhed (det har vi så ventet på siden midten af april).
Tillykke.
Er de oppe på 6 måneders sagbehandlingstid fra foråret eller var jeres sag kompliceret?

Hvis det er sagsbehandlingstiden, så burde Danmark begynde at udstede midlertidige cpr.nr. hvis man vitterlig ønsker integration. At trille tommelfingre i så lang tid er i hvert tilfælde ikke befordrende.

ulv

Indlæg af ulv » 02.12.2015 12:14:17

Sgr skrev:Er de oppe på 6 måneders sagbehandlingstid fra foråret eller var jeres sag kompliceret?

Hvis det er sagsbehandlingstiden, så burde Danmark begynde at udstede midlertidige cpr.nr. hvis man vitterlig ønsker integration. At trille tommelfingre i så lang tid er i hvert tilfælde ikke befordrende.
Desværre besluttede de sig (efter tre måneder allerede var gået) at de ville have et mere klart scan af en lejekontrakt. Det skal siges at jeg kun havde vedlagt den lejekontrakt for komplethedens skyld, eftersom vi flyttede til en ejerbolig i juli(!)... det skulle jeg åbenbart aldrig have gjort. Ud over det var der intet kompliceret ved sagen, vi overholdt alt hvad vi skulle med bravur.

Min mand har nu desværre trillet tommelfingre i Danmark siden januar, men får nu forhåbentligt sit CPR nummer i midten af december, og kan dermed endelig få lov til at gå på sprogskole. Indtil videre har han forsøgt at lære dansk med duolingo, men der er en del udfordringer som der er brug for en underviser til - jeg er ikke for god til at lære sproget fra mig, det viser sig at dansk er svært! ;)

ulv

Indlæg af ulv » 02.12.2015 13:34:39

Bare lige for at komme med en konklusion på det hele, så endte jeg med at vælge min nuværende bank (Jyske Bank) til opgaven, da de tilbød at stille garantien med mit depot (indeholdende aktier og obligationer til et beløb lige omkring garantibeløbet) som sikkerhed. Jeg har ikke haft nogen indtægt i det meste af 2015 (har skrevet kandidatspeciale efter en længere sygdomsperiode), så at de tilbød dette var en glædelig overraskelse! De sikrede sig dog lige hvordan min økonomi blev efter december, hvor jeg starter mit PhD studie med tilhørende løn.

De kræver 2,5% i renter for garantien per år, og det kostede 600 kr. i oprettelse. Til gengæld behøver jeg ikke sælge mine aktier og obligationer og fastlåse pengene på en 0% rente deponeringskonto (der også ville koste 600 kr. i oprettelse), så jeg ender ud i et lille plus. Det kommer ikke til at koste noget at nedsætte garantibeløbet når vi kommer dertil.

Jeg indhentede et par andre tilbud fra her og der, og det så ud som om at en del banker måske opretter deponeringskontoer gratis, men kun hvis man allerede har andre ting hos dem. Ellers ser det ud til at den typiske pris er mellem 500 og 600 kr., for en deponeringskonto der har 0% i renter. Dermed er jeg ret godt tilfreds med løsningen fra Jyske Bank.

Dog: Min bankrådgiver misforstod deadline i brevet jeg fik fra udlændingestyrelsen, og troede at deadline for at sende dokumenterne var 12. december, hvor det i virkeligheden var 3. december. Jeg fandt først ud af den misforståelse den 29. november, så det gik lidt for tæt på deadline efter min mening. Jeg ringede til udlændingeservice og bad dem notere på sagen at de ville få dokumenterne meget kort før deadline, men det lød ikke til at det var det store problem. Generelt synes jeg dog at 3 uger er en ret kort deadline når man skal lave seriøse ting med en bank på den måde.

Jeg venter spændt på at høre fra dem at det hele er godkendt, så min mand ENDELIG kan få sin opholdstilladelse!

Besvar