Kontanthjælp...
-
Yangyang32
Kontanthjælp...
Hej
Min mand og jeg er i gang med søge familiesammenføring, min mand har arbejdsophold og han har boet i Danmark i 3 år og 6 måneder. Jeg har permanent opholdstilladelse siden jeg var 18. Jeg er 26 nu. Og min mand er 32. I februar 2013 fik jeg kontanthjælp fra kommune fordi jeg blev ramt af 12 måneders reglen om sygepenge så derfor gik jeg automatisk på kontanthjælp men jeg fik kontanthjælp i 2 måneder på beløb 6350 kr. Og jeg var fortsat syg. I dag har min mand ringet til udlændingeservice og de sagde jeg må ikke have noget som helst hjælp fra kommune. Men det er jo snart 3 år siden jeg fik de penge. Blive vi afvist ?og Hvad gør vi nu ?
Tak
Min mand og jeg er i gang med søge familiesammenføring, min mand har arbejdsophold og han har boet i Danmark i 3 år og 6 måneder. Jeg har permanent opholdstilladelse siden jeg var 18. Jeg er 26 nu. Og min mand er 32. I februar 2013 fik jeg kontanthjælp fra kommune fordi jeg blev ramt af 12 måneders reglen om sygepenge så derfor gik jeg automatisk på kontanthjælp men jeg fik kontanthjælp i 2 måneder på beløb 6350 kr. Og jeg var fortsat syg. I dag har min mand ringet til udlændingeservice og de sagde jeg må ikke have noget som helst hjælp fra kommune. Men det er jo snart 3 år siden jeg fik de penge. Blive vi afvist ?og Hvad gør vi nu ?
Tak
-
fundiver199
Re: Kontanthjælp...
Selvforsørgelseskravet betyder, at du ikke må have modtaget kontanthjælp i 3 år, før I søger familiesammenføring. Som for alle de andre regler er der dog dispensationsmuligheder, hvis det vil være i strid med internationale konventioner at henvise jer til at bo i andre lande. Læs under "rådgivning" "familiesammenføring".
Men hvis ikke I kan få dispensation, er der ikke andet at gøre end at vente, til der er gået 3 år siden den sidste udbetaling af kontanthjælp. ÆUG har arbejdet hårdt på at få rullet de 3 år tilbage til 1 år, som det oprindeligt var. Men desværre vil politikerne ikke lytte til vores argumenter.
Kan din mand ikke bare forlænge sin eksisterende opholdstilladelse?
Men hvis ikke I kan få dispensation, er der ikke andet at gøre end at vente, til der er gået 3 år siden den sidste udbetaling af kontanthjælp. ÆUG har arbejdet hårdt på at få rullet de 3 år tilbage til 1 år, som det oprindeligt var. Men desværre vil politikerne ikke lytte til vores argumenter.
Kan din mand ikke bare forlænge sin eksisterende opholdstilladelse?
-
Yangyang32
Min mand opholdstilladelse gælder til 2017 der efter kunne han søge om permanent opholdstilladelse men han har lige opsagt sin job op i starte af oktober derfor ansøge vi om familiesammenføring nu for han kunne blive i Danmark og ikke afhænge med sin job på grund af opholdstilladelse...
Men det er som sagt formålsløst at søge om fs, førend du har været fri af kontanthjælp i 3 år.
-
fundiver199
Så må han skynde sig at finde et nyt lignende job, så han kan få opholdstilladelse på grundlag af det. Eller måske kan han bruge greencard ordningen, hvis han har "point" nok.
-
Globetrotter
Forkert. Reglen foreskriver at den herboende person i 3 år forud for afgørelsen omfundiver199 skrev:Selvforsørgelseskravet betyder, at du ikke må have modtaget kontanthjælp i 3 år, før I søger familiesammenføring.
opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Man kan godt indlevere ansøgningen selvom man fortsat lever i skyggen af "karantæne", blot den udløber under sagsbehandlingen i US. Timing is everything.