Hvad skal man gøre for at undgå afslag om FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
oceanview

Hvad skal man gøre for at undgå afslag om FS

Indlæg af oceanview » 16.10.2015 10:02:43

Jeg er forlovet med en kinesisk statsborger og vi er i gang med at planlægge vores bryllup og fremtid. Hun har tidligere besøgt mig, familie og venner her i Danmark på et turist visum (inviteret som kæreste). Vi har fundet frem til at vores fælles fremtid skal være i Danmark pga. mit job, bolig, familie og venner versus et liv i Kina. Vi vurderer at vi vil få en nemmere start på vores liv sammen i Danmark. Vi har begge lange uddannelser og faste jobs. Jeg har derfor snakket med US flere gange for bedre at forstå kravene til en eventuel familiesammenføring.
Der hvor kæden hopper af, og hvor både US og jeg opdager, at der kan være problemer med at få opnå en familiesammenføring, er hvis man gifter sig mens udlændingen opholder sig på et visum i DK, og man derefter søger om familiesammenføring, f.eks. mens udlændingen opholder sig i DK lige efter vielsen.
Vores plan er at blive gift i en kirke i Danmark (mere romantisk). Hun skal derfor inviteres via et turistvisum (igen inviteret som kæreste, the less they know the better). Hvordan skulle hun ellers komme hertil? Hun skal derfor medbringe et civilstandsdokument fra Kina. Hvordan skulle vi ellers blive gift? Når vi så er blevet gift i kirken, venter vi én uge (eller der omkring) og søger om familiesammenføring.
Vi opfylder alle krav til familiesammenføring (alder, bolig, fortid, garanti osv.) på nær den detalje om muligt misbrug af turistvisum til at opnå familiesammenføring. F.eks. at US vil argumentere for at hun har medbragt et autoriseret civilstandsdokument med fra Kina, og derfor at vielsen var planlagt, og derfor at familiesammenføringen også var planlagt. Min mission lige nu er at undgå et afslag om familiesammenføring.
Bør man i stedet for at blive gift i Danmark, blive gift i f.eks. Kina eller Hong Kong, få ægteskabet registreret/godkendt i DK, og derefter ansøge om familiesammenføring?
Idet jeg læser om så mange, der bliver gift i DK på et turistvisum, er det da klart, at udlændingene skal fremskaffe et autoriseret civilstandsdokument hjemme fra, hvilket de typisk vil medbringe.
Jeg kan godt forstå US og deres regler, men det betyder vel at man skal være gift på forhånd inden man ansøger om familiesammenføring, og vielsen ikke må være blevet foretaget mens udlændingen opholdte sig på et turistvisum.
Har US fat i den lange ende, eller kan man bare slappe af og stole på at US godkender FS efter et bryllup i DK? Jeg tvivler.
Og hvis det er OK at blive i gift i Danmark og søge om familiesammenføring, hvor lang tid efter er så en rimelig tid så de ikke fatter mistanke om misbrug af et turistvisum eller hvad US ellers kan finde på.

Alle god råd er velkommen.

fundiver199

Re: Hvad skal man gøre for at undgå afslag om FS

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 13:01:39

Det er, når man søger om visum, at man ikke må have til hensigt at søge opholdstilladelse, medens man er i Danmark. Konsekvensen af at tilkendegive sådan en hensigt er, at visum afslås. Det er nogle fælles regler, som EU har fastlagt for alle de lande, der er med i Schengen, og som Danmark derfor ikke har nogen indflydelse på. Danske myndigheder er forpligtet til at følge de regler, når de behandler ansøgninger om visum. Men ikke når de behandler ansøgninger om familiesammenføring. Her er det i stedet dansk lovgivning, der gælder.

Desuden er det at have planer om at blive gift da ikke det samme som at have planer om at søge om opholdstilladelse, medens man er i Danmark. Så du blander tingene sammen. Det, at I er gift, limer ikke din kone til Danmark og forhindrer hende i at rejse hjem, før hendes visum udløber. Så det skal hun bare fastholde, at hun har til hensigt at gøre, hvis ambassaden spørger om det, når hun søger visum. Min kone og jeg blev f.eks. gift på Filippinerne, og jeg søgte da ikke om opholdstilladelse på Filippinerne efter brylluppet.

Hvis selve det at være gift var grund nok til at afslå visum, skulle det jo være umuligt at få visum til at besøge sin ægtefælle. Og hvis du læser om visumpraksis på Nyidanmark, vil du opdage, at det forholder sig lige modsat. Det gør det, fordi der er væsentlige velfærdshensyn, der taler for at tillade ægtefæller at besøge hinanden. Og derfor kan det accepteres, at der er en vis teoretisk risiko for, at opholdet vil blive brugt til at søge om familiesammenføring. Der må blot ikke være en decideret tilkendegivelse af, at dette er hensigten, hverken mundtligt eller skriftligt.

oceanview

Indlæg af oceanview » 16.10.2015 13:15:37

For at være på den sikre side, bør man da adskille visum+bryllup og familiesammenføring fra hinanden - ved at søge om familiesammenføring når min, på det tidspunkt, kone er rejst hjem til Kina?
Derved undgår man risikoen for en karensperiode (straf), og hun kan rejse hertil, hvis vi godkendes til en familiesammenføring. US bør vel vurdere, at hun ikke er rejst hertil på et turistvisum for at opnå familiesammenføring, men blot for at besøge mig. Og derved kan det da ikke fremstå som et proforma ægteskab eller misbrug af gældende visum regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 13:26:13

Du har stadig ikke forstået det. Det er, når din kæreste søger visum, hun ikke må have til hensigt at blive i Schengen. Når hun først befinder sig i Danmark, er det dansk lov, der gælder. Det hele handler om to sæt af regler, der fastlægges af forskellige myndigheder, nemlig henholdsvis EU og Folketinget. Og som derfor ikke er koordineret med hinanden. Det er alt.

Du kan sammenligne det med et diskotek, hvor der er kontrol ved indgangen. Hvis det lykkes dig at "snyde" dig forbi køen, fordi du kender dørmanden, så er det jo ikke sådan, at bartenderen overhovedet interesserer sig for, hvordan du kom ind, når du bestiller en drink i baren.

Tilsvarende interesserer ægtefællekontoret hos US sig overhovedet ikke for, om visumkontoret eller ambassaden evt. begik en fejl, da de udstedte din kærestes visum og dermed lukkede hende ind i Schengen. Og hvorfor skulle de dog også det? Visum ER jo udstedt, og hun ER i Schengen. Og dermed er det lige som lidt for sent at fortryde, at hun fik et visum.

Men hvis det virkelig generer jer at lyve omkring jeres hensigter, når din kæreste søger visum, så må hun rejse tilbage til Kina efter brylluppet og søge om opholdstilladelse der.

oceanview

Indlæg af oceanview » 16.10.2015 13:48:19

Det er fint, og jeg forstår udmærket godt at der er tale om to sæt af regler. Jeg prøver blot at forstå, hvad Udlændingestyrelsen tager højde for når de skal tage stilling til en ansøgning om familiesammenføring, heriblandt tage stilling til mistanke om proforma. Det er hvad Udlændingestyrelsen selv har oplyst mig.

Jeg søger en anbefaling til, hvad der bedst kan betale sig og hvad der vil sikre en godkendt familiesammenføring. Vil det ikke være at anbefale at søge om familiesammenføring fra min forlovedes land efter hendes hjemkomst fra Danmark? Dette må vel alt andet lige se bedre ud på papiret mht. at have reelle hensætninger om en familiesammenføring.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 14:11:12

Klart nej. Proforma betyder, at det væsentligste formål med ægteskabet er at opnå en indvandringsfordel. Dvs. det er ikke "ægte kærlighed", du er blot (måske uden at vide det) hendes adgangsbillet til "landet der flyder med mælk og honning". Der kigges på faktorer som:

* Stor aldersforskel
* Hvor lang tid I havde kendt hinanden, før I blev gift
* Om I kan tale sammen på et fælles sprog
* Om hun har forældre og søskende, der er familiesammenført til Danmark
* Om du tidligere har været gift med andre udlændinge og blev skilt kort tid efter, de havde fået permanent opholdstilladelse i Danmark, så de dermed ikke "behøvede" dig mere

Intet af dette har noget at gøre med, hvor hun afleverer sin ansøgning, eller hvor hun tilbringer ventetiden. Så "chancen" for at få ansøgningen godkendt er præcis den samme, uanset hvor hun søger, og hvor hun venter.

Hun skal vente der, hvor det passer hende bedst. Fordelen ved at vente i Kina er, at så kan hun fortsætte med sit arbejde, og hun står dermed ikke med håret i postkassen og alle broer bag sig brændt, hvis I får afslag, og hun må rejse hjem igen. Fordelen ved at vente i Danmark er, at hun kan begynde at lære dansk, og I kan være sammen.

Valget er helt op til jer. Cirka 30% vælger at vente i hjemlandet og cirka 70% i Danmark. Jo mere man har i hjemlandet, som man skal forlade, jo mere taler for ikke at brænde broerne, før man er sikker på, man har fået opholdstilladelse. Men selvfølgelig er det også muligt at forudsige udfaldet af en ansøgning, hvis man sætter sig ind i reglerne. Så mere "farligt" er det heller ikke at brænde broerne bag sig, hvis bare man har styr på tingene.

Det er også meget forskelligt, hvordan folk har det med tvungen lediggang. For nogen går det dem virkelig på nerverne at skulle gå rundt i f.eks. 5 måneder og ikke måtte foretage sig andet end at være "turist". Hvorimod det for andre ikke er det store problem.

Temzen

Indlæg af Temzen » 18.10.2015 12:01:16

Oceanview.

Lige netop i forhold til dine spørgsmål kan du godt tillade dig at slappe af. Alle der har søgt familiesammenføring efter de danske regler, har været i din situation. Så du er selvfølgelig nervøs fordi du er ny i alt det her. Men du kan sagtens tage til Danmark, og så søge om familiesammenføring efter i er blevet gift, det har masser af os gjort.

Som fundiver siger, handler det mere om hvor hun gerne vil opholde sig, imens ansøgningen bliver behandlet, det tager jo ret lang tid.

Sujan

Indlæg af Sujan » 20.10.2015 17:31:51

Hej. Jeg gjorde som du planlægger, fik min kæreste på besøg (igen) og vi giftede os og ansøgte om familiesammenføring.. Og han blev i DK imens det stod på. Ingen problemer og vi fik da også vores tilladelse.

Min mand er også veluddannet og set i bagklogskabens lys, så havde det nu nok været klogere at lade ham vende hjem og afvente beslutningen fra hans hjemland. For det ER altså bare ikke fedt at være i et land uden at måtte arbejde, studere - noget som helst.. Så kan de ellers sidde derhjemme og vente på du kommer hjem? Jeg havde aldrig klaret at gøre det i 9 måneder, og er imponeret af min mand kunne. Men han er ikke helt den samme som før (og vi har boet sammen i hans hjemland og havde været sammen i over 2 år da vi ansøgte..) Jeg synes man skal overveje om man ikke kan fortsætte langdistanceforholdet lidt og så lade ægtefællen komme til landet, når reelt har en mulighed for at leve livet :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.10.2015 12:24:57

Jeg er enig i, at den mulighed burde benyttes at flere. Som en generel betragtning er mange lidt for fokuserede på, at de gerne vil være sammen NU. Men kærlighed og kildevand gør det ikke alene. Man skal også helst have et liv udover sin partner.

Herudover er det vel også klart mere traumatisk at få afslag, hvis man opholder sig i Danmark, da man så får et brev om, at man skal udrejse inden 7 dage, og ellers kan der ske både det ene og det andet. Ofte skriver medierne om nogen, der er blevet "udvist". Men i virkeligheden er det bare en person, der var flyttet til Danmark på forventet efterbevilling i stedet for at sørge for at få opholdstilladelsen på plads først.

Jeg oplever, at folk ofte bliver virkelig chokerede, når de får sådan et brev. Men et eller andet sted, hvad havde de regnet med? Hvis godkendelse af ansøgningen alene var en formsag, kunne man jo spare alle sagsbehandlerne væk og lade folk trække deres opholdstilladelser i en automat...... :wink:

Besvar