Familiesammenførring, Arbejdsskade & Selvforsørgelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ThanosDK

Familiesammenførring, Arbejdsskade & Selvforsørgelse

Indlæg af ThanosDK » 24.07.2015 08:15:09

Hej.
Jeg har desværre været ude for en arbejdsskade og kan ikke varetage et fuldtidsarbejde længere grundet mine mén.
Jeg vil gerne visiteres til et flex job, men jeg har hørt man kun kan få sygedagpenge i et ½ år, hvorefter at man kommer på en Ressourceforløbsydelse, indtil at man engang bliver godkendt til et flexjob. Jeg har dog hørt om sager der har taget over 6 i medierne.
Jeg er i tvivl om Ressourceforløbsydelsen og om det bringer min familiesammenføring i fare.

Er der nogen herinde der ved om Flexjob det er i strid med Familiesammenførring?

Og det samme med Ressourceforløbsydelsen som at man får indtil at Flex er tilkendt?

Kan jeg være så heldig at nogen har erfaring med det?
Eller bare generel erfaring med dette område?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenførring, Arbejdsskade & Selvforsørgelse

Indlæg af mh1 » 24.07.2015 11:35:42

Ressourceforløbsydelsen gives efter aktivloven, så den vil kunne betyde at du ikke kan få fs før der er gået 3 år fra sidste udbetaling.
mh
Rådgiver for ÆUG

ThanosDK

Indlæg af ThanosDK » 24.07.2015 16:52:36

Hej
Undskyld. Oh det har jeg vist ikke forklaret.
Vi blev familiesammenført for 1 år og måneder siden.
Og min kone har været i et deltidsarbejde i over et år, og er nu på barsel med vores nyfødte baby.

Så det er mere konsekvenserne ved at få en ydelse efter familiesammenføring som at jeg er bange for.

Jeg er blevet gjort opmærksom på en ændring ved UdlændingeService
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder ... oering.htm
Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue den "kringlede" formulering, så at jeg kan se om det glæder for min situation

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.07.2015 07:42:24

I lyset af den afgørelse tror jeg ikke du behøver frygte at din ægtefælles opholdstilladelse inddrages. Der skal stærkere grunde til at inddrage en tilladelse end til at afvise at give den.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2015 18:30:17

Dansk lov siger, at opholdstilladelsen kan inddrages, hvis referencen (dig) ikke længere er selvforsørgende.

Men samtidig siger den også, at internationale konventioner skal overholdes. Og selvfølgelig ville det være i strid med menneskerettighederne at smide din kone ud af landet, fordi du har været udsat for en arbejdsulykke. Så i praksis sker sådan noget aldrig.

Hvorfor har man så loven, kan du spørge, når den alligevel aldrig anvendes? Det ved jeg ikke, men det bedste bud er vel, at der er tale om symbolpolitik, der skal vise vælgerne, hvilken hård kurs man står for på udlændingeområdet.

Herudover passer det sikkert også politikerne fint, at loven har en præventiv effekt. For ved at true folk med at smide deres ægtefæller ud, opnår man jo, at de virkelig gør alt for at undgå at søge om sociale ydelser.

De fleste ved jo ikke, at det er en stort set tom trussel. Og selv hvis de har fået det at vide ved f.eks. at læse her i forum, tør de måske alligevel ikke løbe risikoen.

Besvar