processuelt ophold
-
Zainab1366
processuelt ophold
Hej,
Jeg har brug for hjælp om processuelt ophold;
Min mand har fået et besøgsvisum på 30 dage. Jeg vil sende ansøgningen om ægtefællesammenføring dagen efter han kommer til DK, så vi har 29 dage til at få svar på sagen.
Hvor lang tid vil det tage at få svar fra Udl. Styrelsen på sagen?
Vil han få et processuelt ophold automatisk, når vi få sendt ansøgningen?
Hvad nu hvis hans visa på 30 dage er færdigt, uden et svar fra Udl. Styrelsen?
Kan han alligevel ikke blive her i landet imens vi venter på et svar fra dem?
Mange tak for hjælp
Mvh
Zainab
Jeg har brug for hjælp om processuelt ophold;
Min mand har fået et besøgsvisum på 30 dage. Jeg vil sende ansøgningen om ægtefællesammenføring dagen efter han kommer til DK, så vi har 29 dage til at få svar på sagen.
Hvor lang tid vil det tage at få svar fra Udl. Styrelsen på sagen?
Vil han få et processuelt ophold automatisk, når vi få sendt ansøgningen?
Hvad nu hvis hans visa på 30 dage er færdigt, uden et svar fra Udl. Styrelsen?
Kan han alligevel ikke blive her i landet imens vi venter på et svar fra dem?
Mange tak for hjælp
Mvh
Zainab
-
fundiver199
Re: processuelt ophold
Din mand vil have processuelt ophold fra den dato, hvor hans visum udløber, HVIS ansøgningen overhovedet kan behandles. Der er to krav for, at ansøgningen kan behandles:
1) Han skal være lovligt i Danmark, når han afleverer den.
2) Ansøgningen skal være (eller blive) fuldstændig. Dvs. der må ikke mangle f.eks. kopi af jeres vielsesattest eller erklæring fra kommunen om modtagelse af sociale ydelser.
Hvis ansøgningen kan behandles - og det kan heldigvis langt de fleste - har din mand processuelt ophold. Men han får først besked om dette, når US har screenet ansøgningen. Det kan de være op til 3 måneder om at gøre, og derfor vil der være en periode på op til 2 måneder, hvor han i teorien ikke ved, om han er her lovligt eller ej.
HVIS ansøgningen afvises, fordi I f.eks. trods opfordring hertil ikke fremsender kopi af jeres vielsesattest, så har han været her ulovligt. Så får han at vide, at han skal forlade Danmark hurtigst muligt. Herefter kan han ikke få et nyt visum. Men han kan godt søge om familiesammenføring via den danske ambassade i sit hjemland. Og så må han jo bare gøre det.
I dette tænkte eksempel vil også den nye ansøgning dog naturligvis blive afvist, hvis I stadig ikke vedlægger kopi af jeres vielsesattest.
1) Han skal være lovligt i Danmark, når han afleverer den.
2) Ansøgningen skal være (eller blive) fuldstændig. Dvs. der må ikke mangle f.eks. kopi af jeres vielsesattest eller erklæring fra kommunen om modtagelse af sociale ydelser.
Hvis ansøgningen kan behandles - og det kan heldigvis langt de fleste - har din mand processuelt ophold. Men han får først besked om dette, når US har screenet ansøgningen. Det kan de være op til 3 måneder om at gøre, og derfor vil der være en periode på op til 2 måneder, hvor han i teorien ikke ved, om han er her lovligt eller ej.
HVIS ansøgningen afvises, fordi I f.eks. trods opfordring hertil ikke fremsender kopi af jeres vielsesattest, så har han været her ulovligt. Så får han at vide, at han skal forlade Danmark hurtigst muligt. Herefter kan han ikke få et nyt visum. Men han kan godt søge om familiesammenføring via den danske ambassade i sit hjemland. Og så må han jo bare gøre det.
I dette tænkte eksempel vil også den nye ansøgning dog naturligvis blive afvist, hvis I stadig ikke vedlægger kopi af jeres vielsesattest.
Jeg hæfter mig lige på....
Skal/må man aflyse/ændre sin returbillet hjem, eller skal den forblive som den er som dokumentation for, at man var klar til at tage hjem? Vi venter svar på FS fra US i næste måned, men flyturen hjem er om få dage, ligesom visum udløber der.
Skal/må man aflyse/ændre sin returbillet hjem, eller skal den forblive som den er som dokumentation for, at man var klar til at tage hjem? Vi venter svar på FS fra US i næste måned, men flyturen hjem er om få dage, ligesom visum udløber der.
Hvis I ikke har til hensigt at benytte returbilletten, så vil det da være en rigtig god ide at kontakte flyselskabet og spørge, om datoen kan ændres, hvis I har tænkt jer at bruge returdelen på et senere tidspunkt, eller om at få tilbagebetalt en del af billetten eller de lufthavnsskatter, I har betalt.
-
fundiver199
Da I allerede har søgt om familiesammenføring, har I jo også tilkendegivet, at der ikke er nogen hensigt om at rejse hjem, hvis ansøgningen imødekommes. Og derfor giver det ingen mening at kræve, at I fortsat skal have en gyldig returbillet.
Det er et krav, der stammer fra Schengenreglerne. Og med mindre man antræffes af politiet som subsistensløs eksempelvis overnattende i en ulovlig teltlejr på Amager eller i et kælderlokale, der er uegnet til beboelse, så er det kun ved indrejsen i Schengen, at det kontrolleres, at man har midler til både ophold og hjemrejse.
Det er et krav, der stammer fra Schengenreglerne. Og med mindre man antræffes af politiet som subsistensløs eksempelvis overnattende i en ulovlig teltlejr på Amager eller i et kælderlokale, der er uegnet til beboelse, så er det kun ved indrejsen i Schengen, at det kontrolleres, at man har midler til både ophold og hjemrejse.
-
Zainab1366
Mange tak for din hjælp,
Så du mener, at han skal bare blive her selvom visum på 30 dage udeløber, da vi venter på svar fra US. Og vi skal kun være forsigtig med vores ansøgning og sende alle de nødvendige dok. med ?
Med venlig hilsen
Zainab
Så du mener, at han skal bare blive her selvom visum på 30 dage udeløber, da vi venter på svar fra US. Og vi skal kun være forsigtig med vores ansøgning og sende alle de nødvendige dok. med ?
Med venlig hilsen
Zainab
Hvis I opfylder betingelserne, så er der ikke noget som helst at bekymre sig om.
Det er kun, hvis I ikke er sikker på, om I opfylder betingelserne, at der kan være grund til ikke at blive i Danmark på processuelt ophold.
Hvis et positivt resultat derimod er givet på forhånd, så er der ingen grund til at bekymre sig unødigt.
Det er kun, hvis I ikke er sikker på, om I opfylder betingelserne, at der kan være grund til ikke at blive i Danmark på processuelt ophold.
Hvis et positivt resultat derimod er givet på forhånd, så er der ingen grund til at bekymre sig unødigt.
US oplyste mig om at fra det øjeblik min filippinske kone og jeg afleverede ansøgning om FS ved udlændingepolitiet, og hun så ved denne lejlighed fik et stempel i hendes pas, at hun så fra dette øjeblik er her på processuelt ophold
Det var væsentlig for os at få bekræftet, da vi blev gift for 2 uger siden, og vi har forbi udlændingepolitiet i sidste uge
Hendes besøgsvisum udløber nemlig primo juni
Det var væsentlig for os at få bekræftet, da vi blev gift for 2 uger siden, og vi har forbi udlændingepolitiet i sidste uge
Hendes besøgsvisum udløber nemlig primo juni
mvh Lars S
-
fundiver199
Ja hun har processuelt ophold, hvis hendes ansøgning kan behandles. Dvs. hvis den er indgivet, før hendes visum udløb, og hvis den ikke er så mangelfuld, at den må afvises af den grund.
Men man får vel ikke et stempel i sit pas ved at indgive FS ved politiet? Det kan jeg ikke mindes, at vi fik, da vi søgte en uge efter ankomst til DK og et par dage efter bryllup.
-
AcrossTheNight
Vi fik heller ikke et stempel i passet ved US, da vi søgte. Men jeg kom i tanke om det og gik tilbage for at få det. Ved ikke hvor vigtigt der er, men det er vel det eneste bevis man har for ansøgningen indtil kvitteringen kommer (det tog en måned inden vi fik en kvittering).
Det stempel der snakkes om vi fik et der
sagde at sagen var indgivet til FS13 maj 2015
bare et almindelig stempel hvor de påfører datoen for indgivelse
sagde at sagen var indgivet til FS13 maj 2015
bare et almindelig stempel hvor de påfører datoen for indgivelse