Kommuneudtalelse - 'hvor ny?'

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DK-USA-FS

Kommuneudtalelse - 'hvor ny?'

Indlæg af DK-USA-FS » 02.05.2015 14:26:01

Hej,

Min forlovede og jeg skal søge fs i juli, hvor vi er blevet gift og jeg er 23½.
Jeg vil dog høre 'hvor ny' en kommuneudtalelse skal være, når man indleverer ansøgningen? Skal den være fra samme måned, højst tre måneder gammel eller? Kan ikke finde svar på dette andre steder, og vil ikke have at det bliver grunden til et eventuelt afslag.

Også, jeg har hørt meget forskelligt omkring hvorvidt fs-ansøgerer sender ekstra bilag med i ansøgningen, såsom billeder og andet der beviser forholdet. Da jeg er under 26, skal vi opfylde tilknytningskravet, og tænker derfor at det kunne være en god idé, for at bevise min forlovedes bånd til Danmark. Han har været i Danmark flere gange end jeg har været hos ham, og vi skal giftes i Danmark, men stadigvæk. Skriv gerne jeres erfaringer - kunne være rart at få en bedre fornemmelse af, hvad folk sender med.

Held og lykke til alle!

fundiver199

Re: Kommuneudtalelse - 'hvor ny?'

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2015 14:20:44

Det er rigtigt, at der ikke i FA1 står noget om, hvor gammel erklæringen må være. Hvis US synes, den er for gammel, kan de ikke af den grund meddele afslag.

Derimod kan de evt. afvise overhovedet at behandle ansøgningen, fordi den ikke er tilstrækkelig oplyst fra jeres side, til at de kan træffe den korrekte afgørelse. Det kan ske på to måder:

1) Når I forsøger at aflevere ansøgningen, vil en medarbejder hos politiet eller i Servicecenteret formentlig sammen med jer gennemgå checklisten og se, om det hele er der. Hvis erklæringen fra kommunen så er der men er 1½ år gammel, vil medarbejderen - hvis han/hun er fornuftig - sige til jer, at den duer ikke, og I må komme tilbage, når I har skaffet en frisk erklæring.

2) Hvis ansøgningen allerede er modtaget, kunne US i teorien også skrive til jer, at de ikke kan behandle den. Det gør de dog ikke i praksis, og det ville også være dårlig forvaltningsskik. I stedet skriver de, hvad de mangler, og giver jer en frist til at fremsende det. Kun hvis I ikke gør det, må I så forvente, at sagen vil blive afvist.

Dit eget forslag om, at erklæringen bør være under 1 måned gammel og i hvert fald ikke mere end 3 måneder gammel, lyder rimeligt.

Pelle

Re: Kommuneudtalelse - 'hvor ny?'

Indlæg af Pelle » 12.05.2015 21:24:59

Jeg havde samme spørgsmål og fik at vide af US at den ikke måtte være mere end 3 måneder gammel.

Besvar