Hjælp min veninde

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sensible

Hjælp min veninde

Indlæg af Sensible » 15.04.2015 22:00:06

Hej
Jeg har lige et par spørgsmål på vegne af min veninde.
Hun blev gift med sin mand (grandfætter) for 7 år siden og har fået afslag på opholdstilladelse, fordi udlændingestyrelsen mente, at ægteskabet var indgået uden egen frivillig vilje, selvom det overhovedet ikke er tilfældet. De har været kærester inden de blev gift, og ægteskabet er indgået efter begge parters eget ønske. De havde klaget på afgørelsen, og har sendt ægteskabsbilleder, hvor man kan se, hvor lykkelig begge to var på bryllupsdagen. Desuden var papirer på lange telefonsamtaler mens de var kærester osv osv. også sendt, men intet hjalp. De har været igennem en meeeget lan kamp. I dag kan hendes mand ikke engang komme til Danmark på visum for at besøge svigerforældrene med konen. Min veninde rejser frem og tilbage mellem mellem det land hendes mand kommer fra og Danmark, men min veninde har svært ved at tilpasse sig landet. Hun er trods alt født og opvokset i Danmark, har en udannelse herfra, har venner og familie her osv. osv. De har fået et barn, som de mistede, da barnet var lidt over 1 år. De har senere fået barn nr. to. Altså de har været gift i 7 år og har fået to børn - hvis ægteskabet skulle være falsk, ville de nok ikke være gift i så lang tid, ej heller ville de få børn.

På nedenstående link har jeg læst om, at hvis man har været gift i mere end to år og har fået børn (et barn er ikke nok), betyder det, "at parret i en længere periode må anses for at have udvist vilje til at fortsætte ægteskab og samliv."
http://udln.dk/Baggrundsmateriale/aegte ... eskab.aspx

Mit spørgsmål er;
Er der overhovedet en chance for, at de vil få opholdstilladelse i DK, hvis de søger i dag? Er der nogen herinde, der har prøvet det samme før, og har fået opholdstilladelse senere?
Senest rettet af Sensible 20.04.2015 22:10:22, rettet i alt 3 gange.

fundiver199

Re: Hjælp min veninde

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2015 10:07:48

1) Som du beskriver sagen: Ja. Men hvad med tilknytningskravet? Skal de opfylde det?

2) Ja det har andre prøvet.

3) Nej det lyder ikke som en god ide. Der foreligger jo en ny situation nu pga. de mange års samliv, som du selv skriver. Så derfor bør de sende en ny ansøgning til Udlændingestyrelsen. Det har bla. den store fordel, at det er gratis.

Ellers er der jo også EU-reglerne, se under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" osv.

Sensible

Indlæg af Sensible » 20.04.2015 22:07:42

fundiver199 skrev:1) Som du beskriver sagen: Ja. Men hvad med tilknytningskravet? Skal de opfylde det?

2) Ja det har andre prøvet.

3) Nej det lyder ikke som en god ide. Der foreligger jo en ny situation nu pga. de mange års samliv, som du selv skriver. Så derfor bør de sende en ny ansøgning til Udlændingestyrelsen. Det har bla. den store fordel, at det er gratis.

Ellers er der jo også EU-reglerne, se under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" osv.
Mange tak for dit svar. Nej tilknytningskravet skal hun ikke opfylde, eftersom hun er født og opvokset i DK og har opholdt sig i Danmark i over 26 år. Hun er også dansk statsborger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2015 08:48:49

Hun skal lige være opmærksom på, at tilknytningskravet stilles, men mindre et af følgende gør sig gældende:

1) Hun har været dansk statsborger i mindst 26 år.

2) Hun har på ansøgningstidspunktet opholdt sig i Danmark i en sammenhængende periode på 26 år.

Hvis hun f.eks. først blev dansk statsborger som 18-årig og udvandrede som 28-årig, skal tilknytningskravet opfyldes, indtil hun fylder 44 (18 + 26) år. Tilknytningskravet bortfalder ikke, fordi hun samlet set har opholdt sig i Danmark i 26 år.

Besvar