Boligkrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
andersg

Boligkrav

Indlæg af andersg » 27.08.2008 16:49:40

Hejsa

Har lige et spørgsmål angående boligkrav.
Står i den situation at jeg lige har fået at vide at jeg skal opfylde boligkravet, så er min ansøgning i orden.
Have håbet på at få dispensation, da jeg ville tage til Kina og opholde mig der i en periode.

Bor på nuværende tidspunkt ved min far, og konen rejset for 2 uger siden hjem til kina, da hendes ansøgning løb ud.
Har lige fået at vide jeg skal opfylde boligkravet og så er sagen i orden.

Min far har et hus, som han har lejet igennem vores familie firma.
Han ejer en hvis %-del af firmaet.
Kan han lave en leje kontrakt på at vi bor til leje ved ham?
Eller er det ikke muligt, da han desværre selv bor til leje i huset?
Det er et stort hus med masser af plads.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2008 17:06:15

Du må ikke bo til leje hos din far, hvis han selv har lejet huset af andre (i dette tilfælde et firma, som han selv ejer en del af). Hvis det skal kunne godkendes, så skal DU leje huset af ejeren (firmaet).

Vi er godt nok ude i et grænsetilfælde, men jeg vil faktisk tro, at det vil være ok, hvis I bare ændrer lejekontrakten, så både du og din far står som lejere. Herefter skal boligen så bare være stor nok til, at I alle 3 bor der, d.v.s. den skal være på mindst 2 værelser, men det er den jo givetvis også.

andersg

Indlæg af andersg » 27.08.2008 17:37:35

Hvad hvis jeg for lavet en lejekontrat hvor der står at jeg er lejer af huset? Så burde det jo faktisk være i orden.

Hvad gør man hvis man efter man har fået FS, og så finder ud af man gerne vil bo et andet sted. Hva så? Er man bundet 3 år på den samme bopæl?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2008 19:02:09

Nej du er ikke bundet til at blive boende det samme sted i 3 år. Men din ægtefælle får kun opholdstilladelse i 2 år ad gangen, og når der skal søges om forlængelse, så skal alle de samme krav være opfyldt, som når man søger 1. gang.

Tidligst efter 7(5) år kan din ægtefælle få en permanent opholdstilladelse, og først på det tidspunkt vil I have de samme rettigheder som alle andre danskere, herunder til at bo i hvilken form for bolig, I måtte ønske det.

Vær opmærksom på, at boligkrav, bankgaranti og en række andre ting bortfalder, hvis du søger som EU-borger. Og det kan du gøre, hvis du forinden har boet og arbejdet et par uger i et andet EU-land.

Hvis planen er at tage til Kina nu, kunne I f.eks. derefter tage til Spanien, hvor du så kunne arbejde i turistindustrien eller på et dansk call-center. Og når I så har fået nok af sydens sol og varme, kan I rejse videre til Danmark og bo lige præcis, hvor det passer jer.

Man går godt nok glip af nogen rettigheder, hvis man søger som EU-borger, men man slipper også for en mængde krav. Så det er bestemt en overvejelse værd, også selvom man ikke er TVUNGET til at gøre det, fordi man f.eks. har problemer med 24-års reglen.

andersg

Indlæg af andersg » 27.08.2008 20:59:05

Vær opmærksom på, at boligkrav, bankgaranti og en række andre ting bortfalder, hvis du søger som EU-borger. Og det kan du gøre, hvis du forinden har boet og arbejdet et par uger i et andet EU-land.

Hvis planen er at tage til Kina nu, kunne I f.eks. derefter tage til Spanien, hvor du så kunne arbejde i turistindustrien eller på et dansk call-center. Og når I så har fået nok af sydens sol og varme, kan I rejse videre til Danmark og bo lige præcis, hvor det passer jer.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, hvis man læser reglerne. Så skal hun også har haft opholdt sig lovligt i det andet EU land?
Ville det være nok med et turistvisum for hende?
Og ville det være nok at det bare var mig der arbejdede?
Skal man opholde sig i EU-landet mens de bearbejder ens ansøgning?

Besvar