Udvekslingsophold
-
mariejuncher
Udvekslingsophold
Kære ÆUG
Min senegalesiske mand og jeg afventer pt. svar på vores FS-ansøgning, som vi afleverede d. 13/10-2014, vi indsendte nye oplysninger d. 10/1-2015 - jeg har fået bekræftet, at de er registreret fra d. 10/1, og går derfor ud fra, vores afgørelse skal foreligge indenfor en måneds tid.
Efter sommer starter jeg på min kandidat, og har i den forbindelse søgt om at kunne tage på udveksling til Senegal. Det er altså tanken, at min mand og jeg skal bo sammen i Senegal i et halvt års tid, både fordi det er enormt relevant for min uddannelse, men naturligvis også for at jeg kan få mulighed for at lære hans familie, sprog, kultur osv. at kende.
Mit spørgsmål kommer her:
Hvis vi antager, at min mand får sin første midlertidige opholdstilladelse inden d. 10/4, og forhåbentlig består A1-prøven inden årsskiftet, kan vi så i Udlændingestyrelsens øjne "tillade os" at rejse væk sammen i et halvt år - eller vil det påvirke os i forhold til f.eks. tilknytningskravet?
Håber I kan hjælpe!
Mvh, Marie.
Min senegalesiske mand og jeg afventer pt. svar på vores FS-ansøgning, som vi afleverede d. 13/10-2014, vi indsendte nye oplysninger d. 10/1-2015 - jeg har fået bekræftet, at de er registreret fra d. 10/1, og går derfor ud fra, vores afgørelse skal foreligge indenfor en måneds tid.
Efter sommer starter jeg på min kandidat, og har i den forbindelse søgt om at kunne tage på udveksling til Senegal. Det er altså tanken, at min mand og jeg skal bo sammen i Senegal i et halvt års tid, både fordi det er enormt relevant for min uddannelse, men naturligvis også for at jeg kan få mulighed for at lære hans familie, sprog, kultur osv. at kende.
Mit spørgsmål kommer her:
Hvis vi antager, at min mand får sin første midlertidige opholdstilladelse inden d. 10/4, og forhåbentlig består A1-prøven inden årsskiftet, kan vi så i Udlændingestyrelsens øjne "tillade os" at rejse væk sammen i et halvt år - eller vil det påvirke os i forhold til f.eks. tilknytningskravet?
Håber I kan hjælpe!
Mvh, Marie.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Udvekslingsophold
I skal i hvert fald passe omhyggeligt på! Tælle nøjagtige dage, for din mand må jo ikke være væk fra DK i længere end 6 mdr.
I skal søge om at forblive folkeregistreret i DK, og dermed kan I ikke fremleje jeres bolig, da den skal stå til fuld rådighed.
Hvis din mand framelder sig folkeregisteret som udrejst til udlandet, bortfalder hans opholdstilladelse straks.
I skal søge om at forblive folkeregistreret i DK, og dermed kan I ikke fremleje jeres bolig, da den skal stå til fuld rådighed.
Hvis din mand framelder sig folkeregisteret som udrejst til udlandet, bortfalder hans opholdstilladelse straks.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mariejuncher
Tak for dit svar.
Betyder det, at vi skal beholde vores bolig mens vi er væk og ikke kan opsige den heller? - altså, at vi skal være registreret som boende i DK i perioden?
Betyder det, at vi skal beholde vores bolig mens vi er væk og ikke kan opsige den heller? - altså, at vi skal være registreret som boende i DK i perioden?
-
fundiver199
Ja. Men alternativt kan I jo også bare lade opholdstilladelsen bortfalde og søge om en ny, når I ønsker at bosætte jer i Danmark igen. Det kan måske være mere attraktivt end at betale for at have en bolig stående tom i ½ år.
-
mariejuncher
Tak for svar. Lige et tillægsspørgsmål:
Skal vi også søge om at blive folkeregistreret, hvis vi kun er væk i f.eks. 3-4 måneder?
Eller er det en helt generel ting, man skal, uanset hvad?
Skal vi også søge om at blive folkeregistreret, hvis vi kun er væk i f.eks. 3-4 måneder?
Eller er det en helt generel ting, man skal, uanset hvad?
-
fundiver199
Kun hvis I ikke bevarer fuld rådighed over jeres helårsbolig i Danmark. Altså hvis I f.eks. fremudlejer den. Jeg må så sige, at I mine yngre dage har jeg haft flere udlandsophold af cirka 3 måneders varighed, hvor jeg fremudlejede min bolig. Og jeg søgte altså ikke nogen steder om at forblive folkeregistreret i Danmark.
Det skete der ikke noget som helst ved. Og så længe I ikke modtager ydelser fra det offentlige, der kræver, at I opholder jer i Danmark, vil jeg mene, at vi har fat i noget her, hvor det er en anelse nemmere for alle parter, hvis I bare tager afsted og lader være med at gøre mere bureaukrati ud af det end strengt nødvendigt.
Jeg ved fra andre, der har prøvet det, at det er noget af et bureaukratisk mareridt at blive tilmeldt Folkeregisteret, når man kommer hjem igen. Så ærlig talt er det bedst at være lidt uvidende her og ikke kende reglerne, sådan som jeg var det dengang for mange år siden
Det skete der ikke noget som helst ved. Og så længe I ikke modtager ydelser fra det offentlige, der kræver, at I opholder jer i Danmark, vil jeg mene, at vi har fat i noget her, hvor det er en anelse nemmere for alle parter, hvis I bare tager afsted og lader være med at gøre mere bureaukrati ud af det end strengt nødvendigt.
Jeg ved fra andre, der har prøvet det, at det er noget af et bureaukratisk mareridt at blive tilmeldt Folkeregisteret, når man kommer hjem igen. Så ærlig talt er det bedst at være lidt uvidende her og ikke kende reglerne, sådan som jeg var det dengang for mange år siden
-
fundiver199
PS. Hvis I fremudlejer jeres bolig, er boligkravet ikke opfyldt. Så det er heller ikke nogen særlig god ide at ringe eller skrive til Udlændingestyrelsen og fortælle dem om, at I har sådanne planer. Så er de nemlig nødt til at iværksætte en proces omkring inddragelse af opholdstilladelse, og I vil få 14 dage til at dokumentere, at I i stedet råder over en anden bolig i den tid, hvor I opholder jer i udlandet.
Det giver naturligvis ingen form for mening, at I absolut skal have en bolig stående tom i Danmark, medens I befinder jer i udlandet, men sådan er reglerne desværre. Så også her gælder det, at man bare skal gøre det, hvis man vil, og lade være med at spørge nogen myndigheder om lov.
Der er et gammelt ordsprog, der hedder, at det nogen gange er lettere at få tilgivelse end tilladelse, og det gælder i udpræget grad i den situation, vi taler om her.
Det giver naturligvis ingen form for mening, at I absolut skal have en bolig stående tom i Danmark, medens I befinder jer i udlandet, men sådan er reglerne desværre. Så også her gælder det, at man bare skal gøre det, hvis man vil, og lade være med at spørge nogen myndigheder om lov.
Der er et gammelt ordsprog, der hedder, at det nogen gange er lettere at få tilgivelse end tilladelse, og det gælder i udpræget grad i den situation, vi taler om her.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nu er det jo sådan, at ANDRE kan framelde en person fra folkeregisteret. Man kan også bare melde sig til på en eller anden tilfældig adresse.
Man kan derfor både komme ud for den mindre sjove oplevelse at blive 'tvangsflyttet' og for den lige så lidt sjove oplevelse at blive nægtet fs, fordi US hos folkeregisteret har set at man er registreret som samboende med en person af det modsatte køn (som man overhovedet ikke kender), og US derfor ikke tror på at man har indgået et reelt ægteskab. Det sidste skete for en af dem, som har søgt om vejledning her i forum.
Jeg ved ikke hvor stor/lille risikoen er for at det sker, men det KAN altså ske at andre på den måde kaster grus i maskineriet.
Man kan derfor både komme ud for den mindre sjove oplevelse at blive 'tvangsflyttet' og for den lige så lidt sjove oplevelse at blive nægtet fs, fordi US hos folkeregisteret har set at man er registreret som samboende med en person af det modsatte køn (som man overhovedet ikke kender), og US derfor ikke tror på at man har indgået et reelt ægteskab. Det sidste skete for en af dem, som har søgt om vejledning her i forum.
Jeg ved ikke hvor stor/lille risikoen er for at det sker, men det KAN altså ske at andre på den måde kaster grus i maskineriet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mariejuncher
Tusind tak for svarene!
Det ser jo relativt lyst ud
jeg tænker dog på, hvordan vi gør i forhold til hans A1-prøve. US har meddelt, at vi kan forvente svar i maj. Er det rigtigt forstået, at man, når man modtager sin midlertidige opholdstilladelse, skal bestå A1-prøven inden 6 måneder - og bliver opholdstilladelsen så automatisk forlænget, eller hvordan fungerer det?
For hvis han ikke når prøven, inden vi skal rejse (slut december 2015), vil hans opholdstilladelse vel bortfalde, og hvad gør vi så?
Tusind tak for hjælpen!
Mvh
Det ser jo relativt lyst ud
For hvis han ikke når prøven, inden vi skal rejse (slut december 2015), vil hans opholdstilladelse vel bortfalde, og hvad gør vi så?
Tusind tak for hjælpen!
Mvh
Når din mand er blevet meddelt opholdstilladelse har han fem dage til at tilmelde sig folkeregistret hos kommunen. Fra den dato han bliver tilmeldt har han 6 mdr til at bestå prøven. Hvis han gør et forsøg inden 6 mdr og ikke består bliver fristen udskudt til 9 mdr. Hvis han ikke gør et forsøg bliver hans opholdstilladelse inddraget og hvis han ikke består inden de 9 mdr sker dette også. Bemærk at hvis han ikke består inden 6 mdr så kan i ikke nedsætte sikkerhedsstillelsen med ca 20.000 så det er en god idé at gå efter at bestå inden 6 mdr. Hans opholdstilladelse vil gælde to år fra ansøgningstidspunktet, ikke hvornår den bliver tildelt. Og bemærk også at der let går en måned eller mere fra man bliver bedt om at stille Sikkerhedsstillelse til han får tildelt opholdstilladelse og kan blive folkeregistret (kommer an på banken og kommunens behandlingstid). Derfor tror jeg ikke 10/4 er en realistisk dato, nok mere omkring starten af maj. Kommunen vil også etablere et integrationdprogram for din mand og i vores sag skal min kone have et møde ca hver 3. måned med en sagsbehandler, ved ikke om det er problematisk hvis i er 6 mdr i Senegal? Det kan være andre kan svare nærmere omkring dette.
Jeg ville som de andre også siger bare tage afsted og bestemt ikke melde flytning eller udrejse til folkeregistret. Jeg ville også sikre mig at jeg ikke var udenlands i mere end maks 6 mdr grundet at du så ikke har pligt til at melde dette til folkeregistret. Og slutteligt ville jeg personligt ikke fremleje min bolig, og især ikke lade andre folkeregistrere sig på din mands og din adresse.
Håber det opklarende nogle af dine spørgsmål.
Jeg ville som de andre også siger bare tage afsted og bestemt ikke melde flytning eller udrejse til folkeregistret. Jeg ville også sikre mig at jeg ikke var udenlands i mere end maks 6 mdr grundet at du så ikke har pligt til at melde dette til folkeregistret. Og slutteligt ville jeg personligt ikke fremleje min bolig, og især ikke lade andre folkeregistrere sig på din mands og din adresse.
Håber det opklarende nogle af dine spørgsmål.
I fald hans opholdstilladelse bortfalder kan i altid søge igen, men der er de 6 mdr i Senegal næppe en fordel i forbindelse med tilknytningskravet. Det kommer nok an på hele jeres sag om det er en trussel eller ej, men altså han skal da bare klø på og bestå prøven. Hvis man er drevet er den absolut ikke svær at nå inden fristen!
-
fundiver199
Opholdstilladelsen meddeles for en periode på 2 år, med mindre passet udløber forinden. Hvis nogle af kravene i opholdstilladelsen senere viser sig ikke at være opfyldt, så overgår sagen til inddragelseskontoret.
Det sker både, hvis kommunen fortæller US, at du eller din mand modtager kontanthjælp, hvis du selv fortæller US, at boligkravet ikke er opfyldt, fordi du har fremudlejet din bolig, hvis I bliver separeret og evt. skilt, så samlivskravet ikke er opfyldt, eller hvis din mand ikke består Danskprøve 1 rettidigt.
Det er den samme procedure med partshøringssskema, afgørelse og klagevejledning, der følges, uanset hvad årsagen er til, at US overvejer at inddrage din mands opholdstilladelse.
Det sker både, hvis kommunen fortæller US, at du eller din mand modtager kontanthjælp, hvis du selv fortæller US, at boligkravet ikke er opfyldt, fordi du har fremudlejet din bolig, hvis I bliver separeret og evt. skilt, så samlivskravet ikke er opfyldt, eller hvis din mand ikke består Danskprøve 1 rettidigt.
Det er den samme procedure med partshøringssskema, afgørelse og klagevejledning, der følges, uanset hvad årsagen er til, at US overvejer at inddrage din mands opholdstilladelse.
-
mariejuncher
Jeg vil lige rette noget: vi skal kun være i Senegal i 4 måneder (dec 2015-april 2016). Og jeg har ingen planer om at fremleje vores bolig, hvis det kan sætte opholdstilladelsen på spil på nogen måde.
Og jeg er sikker på, at hvis vi bare arbejder hårdt på det, kan han godt bestå den prøve, inden vi skal rejse! Han er allerede godt på vej, selv om han ikke er startet på danskkursus endnu.
Så nu skal jeg bare være helt sikker:
Hvis vi får tildelt opholdstilladelse i starten af maj og min mand knokler og består A1-prøven inden december, så kan vi i princippet tage afsted (med/uden tilbagerejsetilladelse??), lade bolig, folkeregister osv. stå og samle støv imens, og komme hjem 4 måneder senere uden det store spektakel?
- Der er selvfølgelig lige mødet med sagsbehandleren hver 3. måned - men måske man vil kunne lave en intern aftale om at udskyde et enkelt møde?
Endnu engang, tusind tak for jeres rådgivning! Jeg vil bare så gerne være helt sikker på, jeg ikke træder i spinaten.
Og jeg er sikker på, at hvis vi bare arbejder hårdt på det, kan han godt bestå den prøve, inden vi skal rejse! Han er allerede godt på vej, selv om han ikke er startet på danskkursus endnu.
Så nu skal jeg bare være helt sikker:
Hvis vi får tildelt opholdstilladelse i starten af maj og min mand knokler og består A1-prøven inden december, så kan vi i princippet tage afsted (med/uden tilbagerejsetilladelse??), lade bolig, folkeregister osv. stå og samle støv imens, og komme hjem 4 måneder senere uden det store spektakel?
- Der er selvfølgelig lige mødet med sagsbehandleren hver 3. måned - men måske man vil kunne lave en intern aftale om at udskyde et enkelt møde?
Endnu engang, tusind tak for jeres rådgivning! Jeg vil bare så gerne være helt sikker på, jeg ikke træder i spinaten.
Det lyder som en fin plan. Når han får opholdstilladelsen får han også udstedt et lyserødt opholdskort som han kan bruge til at rejse ind i Danmark med (fungerer som visum for hele schengen). Han skal også altid have dette kort på sig for evt at dokumentere et lovligt ophold. Det er også det kort arbejdsgivere skal se i forbindelse med ansættelse og banker vil som regel også se det før de opretter konti osv.
Som med så meget andet kan der godt være lidt forsinkelse på dette kort. Min kone blev meddelt opholdstilladelse d. 28. januar og vi modtog kortet sidste uge. Der var dog sket en fejl internt i US og derfor havde produktionen stået stille i halvanden måned. Efter jeg havde kontaktet dem gik der vel 3-4 uger før vi fik kortet.
Som med så meget andet kan der godt være lidt forsinkelse på dette kort. Min kone blev meddelt opholdstilladelse d. 28. januar og vi modtog kortet sidste uge. Der var dog sket en fejl internt i US og derfor havde produktionen stået stille i halvanden måned. Efter jeg havde kontaktet dem gik der vel 3-4 uger før vi fik kortet.
-
fundiver199
Den generelle regel er jo, at din mand de første 2 år må være væk i op til ½ år ad gangen. Så hvis I rejser sammen og bevarer rådighed over jeres bolig, er der slet ingen problemer i det overhovedet. Man er altså ikke stavnsbundet, fordi man har fået opholdstilladelse i Danmark.