Hej ÆUG
Jeg blev familiesammenført med min mand d.19.11.2014 efter de danske regler. Da jeg er nyuddannet farmaceut er det meget svært med job i DK. Derfor er jeg ret fristet til at søge job i Sverige og evt. flytte dernede. Min eneste bekymring er min mands opholdstilladelse (hvad vil der ske med den?)!
Derfor har jeg gået og tænkt over følgende:
Kan jeg flytte til Sverige med min mand og dermed "overføre hans familiesammenføring"? evt. hvilke konsekvenser har det for ham hvis vi flytter?
Med venlig hilsen
Salwa
familiesammenført efter danske regler - kan man flytte til Sverige??
Re: familiesammenført efter danske regler - kan man flytte til Sverige??
Nej, du kan ikke "overføre" noget. I kan søge om en ny opholdstilladelse i Sverige, og den gamle i DK vil så ophøre, når han er fraflyttet folkeregistret i DK og i stedet blevet folkeregistreret i Sverige. Læs mere under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.
-
fundiver199
Re: familiesammenført efter danske regler - kan man flytte til Sverige??
Konsekvensen er, at han mister sin opholdstilladelse og i stedet skal have en ny, som er på nogle andre vilkår. Dette er mest en positiv konsekvens, da både EU-reglerne og svenske regler giver din mand bedre vilkår end de danske regler.
Dog mister han sin ”anciennitet” i forhold til opnåelse af permanent opholdstilladelse. Men når den kun er ½ år, mere end modsvares den ulempe af, at han ved ansøgning efter nationale regler kan få permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år i Sverige. Altså vil han i Sverige hurtigere kunne lade sig skille fra dig og/eller søge om kontanthjælp, uden at han dermed risikerer at miste sin opholdstilladelse.
Konsekvensen er også, at han mister retten til at arbejde eller studere i Danmark, men til gengæld må han så arbejde og studere i Sverige. Han mister også retten til at deltage i den danske integrationsprogram men får til gengæld ret til at deltage i det svenske.
Endelig kan han selvfølgelig ikke blive dansk statsborger, hvis I bor i Sverige. Men til gengæld kan han efter 5 år blive svensk.
Dog mister han sin ”anciennitet” i forhold til opnåelse af permanent opholdstilladelse. Men når den kun er ½ år, mere end modsvares den ulempe af, at han ved ansøgning efter nationale regler kan få permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år i Sverige. Altså vil han i Sverige hurtigere kunne lade sig skille fra dig og/eller søge om kontanthjælp, uden at han dermed risikerer at miste sin opholdstilladelse.
Konsekvensen er også, at han mister retten til at arbejde eller studere i Danmark, men til gengæld må han så arbejde og studere i Sverige. Han mister også retten til at deltage i den danske integrationsprogram men får til gengæld ret til at deltage i det svenske.
Endelig kan han selvfølgelig ikke blive dansk statsborger, hvis I bor i Sverige. Men til gengæld kan han efter 5 år blive svensk.