Vedr. A1 prøven

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arikan

Vedr. A1 prøven

Indlæg af Arikan » 24.01.2015 22:14:25

Hej.

Min mand har fået midlertidig opholdstilladelse i 2014 og vi læste lidt om A1 prøven på nyidanmark.dk og faldt over følgende:

Tyrkiske statsborgere, der har fået opholdstilladelse i Danmark, og som inden 6 måneder fra tilmeldingen til folkeregisteret er blevet økonomisk aktive som arbejdstagere, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteydere, er fritaget for kravet om en bestået danskprøve på A1-niveau eller højere niveau. Dog er muligheden for at få nedsat den økonomiske sikkerhedsstillelse, som er stillet af den herboende ægtefælle, betinget af, at man har bestået en danskrprøve på A1-niveau eller højere niveau.

Er der nogen, der ved hvor mange timer om ugen/måneden og i hvor lang tid man skal arbejde for at blive fritaget??

På forhånd tak for svar.
Mvh

fundiver199

Re: Vedr. A1 prøven

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 11:28:22

Ja det ved Udlændingestyrelsen. Men er det virkelig ulejligheden værd at blive fritaget og fortsætte med at skulle stille den fulde bankgaranti? Alle består prøven, så ærlig talt mener jeg, at I er bedre tjent med, at din mand bare tager den.

Arikan

Indlæg af Arikan » 29.01.2015 12:02:34

fundiver199 skrev:Ja det ved Udlændingestyrelsen. Men er det virkelig ulejligheden værd at blive fritaget og fortsætte med at skulle stille den fulde bankgaranti? Alle består prøven, så ærlig talt mener jeg, at I er bedre tjent med, at din mand bare tager den.

Hej.
Tak for svar, men jeg var nu mere ude efter nogle specifikke svar og ikke nogens vurdering af om det er en god ide eller ej.
Jeg må skrive til US og høre hvad de siger så.
Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 14:57:24

Prøv at læs afsnittet "hvornår betragtes en EU-borger som arbejdstager". Det ville være mærkeligt, om ikke vurderingen af, hvornår en tyrkisk statsborger er økonomisk aktiv, minder en del om den, der anvendes for EU-borgere.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... orgere.htm

Du kan godt kontakte US, men du får nok ikke et mere konkret svar ud af dem end, at det er noget, de tager stilling til fra sag til sag.

Jeg synes faktisk, det er rimeligt nok ikke at svare konkret på et spørgsmål, hvis det umiddelbart virker som om, at hele den ide eller plan, der ligger til grund for spørgsmålet, er dårlig eller uigennemtænkt.

Målet med ÆUGs rådgivning og forum er at hjælpe folk med at træffe fornuftige beslutninger, og ikke bare at være en informationscentral. Og derfor må du finde dig i at blive "udfordret" med modspørgsmål som det, jeg stillede.

Du har så stadig ikke delagtiggjort os andre i, HVORFOR I ikke ønsker, at din mand skal tage prøven. Og når du på den måde holder kortene tæt til kroppen, er det begrænset, hvor meget vi kan hjælpe jer med at træffe de rigtige beslutninger.

Besvar